Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a anuntat ca ii va propune premierului o noua OUG pe Justitie privind revizuirea sentintelor date in baza protocoalelor cu SRI sau a interceptarilor ilegale.
"Toti infractorii au sentimentul ca sunt condamnati pe nedrept. Nedreptate: stai acolo condamnat, chiar daca interceptarea nu e legala, daca-i protocol. Cu privire la interpretarea modificarilor aduse in legatura cu revizuirea unei hotarari, eu voi propune premierului si Guvernului adoptarea unei Ordonante de Urgenta. O Ordonanta de Urgenta a Guvernului care sa modifice revizuirea ca metoda de reformare a unei hotarari definitive. Sa-i dam celui care are sentimentul ca este condamnat pe nedrept, pe protocoale, pe interceptari nelegale, sa-i dam posibilitatea sa se convinga daca condamnarea lui este dreapta sau nedreapta", a declarat Tudorel Toader.
El a sustinut ca printr-un astfel de act normativ ii va fi data incredere romanului ca "justitia se infaptuieste asa cum cere Constitutia", iar cine este vinovat sa plateasca, dar cine nu este vinovat sa nu riste vreo condamnare pe nedrept.
"El sa solicite revizuirea hotararii, sa avem un filtru de admisibilitate, un judecator sa deschida dosarul si sa vada daca a fost condamnat pe baza de interceptari sau pe baza de protocoale. Daca e vorba de protocoale sau interceptari nelegale, sa devina admisibila cererea si sa o puna in procedura de reformare. Cautam o parghie de refrormare a unor hotarari Sa-i dam incredere romanului ca justitia se infaptuieste asa cum cere Constitutia. Cine e vinovat sa plateasca, dar cine nu e vinovat sa nu riste vreo condamnare pe nedrept. Sa sporim efectivitatea justitiei", a declarat ministrul Justitiei.
Intrebat ce va presupune exact aceasta Ordonanta de Urgenta, Toader a spus ca prin aceasta orice condamnat care este convins ca a fost condamnat in baza unui protocol sau a unei interceptari va avea posibilitatea de a cere unui judecator sa verifice decizia instantei.
"Va da posibilitatea oricarui condamnat care are sentimentul, convingerea faptului ca hotararea a fost pe interceptare sau protocol nelegal sa se apropie de dosar, sa ceara unui judecator sa verifice. Judecatorul sa spuna: admite si trimite la rejudecare sau sa spuna nu", a precizat Toader.
El a spus ca aceasta ordonanta de Urgenta va fi adoptata "intr-un timp scurt, imediat ce se termina concediile".
“Tudorel Toader este un profesionist desavarsit, un om cu foarte multa experienta dupa zece ani de CCR si dupa functiile pe care le-a ocupat. Este toba de carte si Tudorel Toader mai stie un lucru foarte important - ca trebuie readusa increderea in justitia din Romania, dupa aproape 12 ani de abuzuri si de lucruri care s-au petrecut, unele absolut ticaloase. In acelasi timp, Tudorel Toader sunt convins ca incearca din rasputeri sa apere drepturile si libertatile cetatenilor si ca va lua decizii intotdeauna in sensul acesta. Coalitia PSD-ALDE il sustine pe domnul Tudorel Toader”, a spus Codrin Stefanescu.
“Este o decizie corecta. Tine de rezolvarea unei situatii extraordinare, si anume niste sentinte nedrepte in baza unor protocoale ilegale. (…) Pentru a se rezolva acest lucru este nevoie de lege, iar legea respeciva poate sa fie suplinita de o Ordonanta, pentru ca o OUG se da in baza delegarii legislative. Guvernul poate sa faca acest lucru. (…) Orice zi in nerezolvarea acestora este un lucru negativ”, a declarat Eugen Nicolicea pentru News.ro.
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
“Agenda legata de sistemul de justitie ne ocupa toata activitatea din ultimii 2 ani de zile. Consider ca orice incercare de a discuta aceste teme in Guvern trebuie sa plece de la premiza ca ministrul Toader are suficiente informatii pentru a face un asemenea demers si are si obligatia sa le si prezinte. (…) Un asemenea demers implica consecinte extrem de importante atat pentru cei vizati, cat si pentru sistemul de justitie. Nu este un demers care sa ramana fara consecinte, motiv pentru care sper ca acest lucru sa nu ramana doar un exercitiu de a face pe plac sefilor domniei sale, ci pur si simplu un lucru care sa aiba in spate o fundamentare foarte riguroasa, pentru ca vorbim despre viata multor cetateni care asteapta sau au asteptat sa fie judecati corect”, spune Tomac.
Liderul PMP afirma ca dupa OUG 13, orice este posibil, “orice surpriza este posibila din partea actualei majoritati”.
“Declaratia de ieri (miercuri – n.r.) a ministrului Toader se inscrie in aceeasi logica a statului infractional in care infractorii isi creeaza propriile legi, si dupa cum am vazut in Parlament, la Codul penal si Codul de procedura penala (…), in aceeasi logica vedem ca se incearca acum eliminarea unor probe din diverse dosare sau crearea unui instrument prin care sa fie eliminate probe din dosare, probe pe care justitia le-a validat, ar urma sa fie scoase din dosare, fara ca insa sa fie declarate prin vreo lege ca fiind ilegale”, a spus Dan Barna.
Totodata, Barna considera ca aceasta Ordonanta de urgenta este cu “dedicatie pentru infractorii din Romania, iar unii sunt in prezent in functii publice”.
Profesorul universitar Radu Carp spune ca o astfel de ordonanta ar contraveni "principiului securitatii raporturilor juridice."
"Cum se pare ca majoritatea celor care pot avea o opinie sunt in vacanta, in afara de Tudorel Toader care are multe idei, imi revine obligatia sa atrag atentia ca revizuirea hotararilor judevatoresti definitive prin OUG ar contraveni principiului securitatii raporturilor juridice, asa cum este definit de CEDO in Brumarescu c. Romania, iar nerespectarea puterii lucrului judecat a dus la condamnarea Romaniei in acest caz.", a scris Radu Carp pe Facebook.
Raluca Pruna, fost ministru al Justitiei il contrazice pe Tudorel Toader: "Norma de procedura penala, chiar daca ar fi mai favorabila, nu retroactiveaza. Adica, o condamnare intemeiata pe o interceptare care la momentul pronuntarii era o proba legal obtinuta, nu poate fi rasturnata ulterior. O politica penala care pune in discutie primul punct devine una a bunului plac, lipsita de predictibilitate, care arunca in aer principiul autoritatti de lucru judecat. Protocoalele trebuie declarate ilegale printr-o decizie a unei instante, nu prin OUG. Si ar fi bine ca partile interesate sa procedeze la un astfel de demers. Pana cand o hotarare judecatoreasca nu se pronunta in sensul ca un protocol depaseste limitele legii /adauga la lege, fiind asadar ‘ilegal’ , operam cu prezumtia de legalitate", a scris, pe Facebook, Raluca Pruna.
In finalul postarii, fostul ministru al Justitiei precizeaza ca sentimentul nedreptatii nu este in niciun sistem de drept penal motiv de revizuire.
"Ministrul Justitiei a emis in spatiul public niste idei in legatura cu o OUG pe care ar gandi-o cu privire la revizuirea hotararilor judecatoresti penale care s-ar intemeia pe protocoale si interceptari nelegale.
Acum, ca judecator specializat in materie penala, sa explic de ce ideile astea sunt traznite:
- judecatorii nu au stiut de existenta Protocoalelor. Secrete sau nu, ele au vizat doar aspectele informative din faza de urmarire penala. Or, pentru judecatori conteaza probele, nu informatiile. Asadar, pariez ca in Romania nu exista vreo hotarare judecatoreasca care sa aiba in continutul sau vreo referire la Protocoale;
- doar o instanta de contencios administrativ poate declara acele Protocoale ca nelegale. Acest lucru nu s-a intamplat pana acum. Dar, chiar daca un Protocol ar fi declarat nelegal de justitie (ministrul justitiei nu infaptuieste justitia, sa ne intelegem!), asta nu are cum sa influenteze legalitatea probelor din dosarele penale. Protocoalele sunt ceva (ele consacra in scris anumite cutume institutionale), iar probele obtinute in cauze penale concrete sunt altceva (iar acestea sunt admise, administrate si evaluate strict in baza codului de procedura penala);
- orice student la Drept afla in anul intai ca motivul de nulitate trebuie sa existe in momentul efectuarii actului, nu sa apara ulterior. Or, potrivit Codului de procedura penala valabil pana in 2016, procurorul putea sa apeleze la serviciile de informatii pentru aspecte tehnice cand nu avea mijloace de interceptare sau filaj. Deci, este legala luarea unor asemenea masuri pana la publicarea deciziei CCR din 2016;
- dosarele de care vorbeste domnul ministru sunt inchise acum, intrucat hotatarile judecatoresti sunt definitive. Asta inseamna ca ele nu mai pot fi redeschise pe calea extraordinara de atac numita revizuire decat pentru motive aparute ulterior. Or, nu pot fi inventate cazuri de revizuire noi decat pentru dosare...noi.", a scris Danilet pe Facebook.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri