HG nr. 492/2018 abroga Regulamentul din 1994 privind controlul de stat al calitatii in constructii si introduce prevederi noi a caror prezentare o consideram de bun augur.
O noutate la inceputul noului Regulament privind controlul de stat al calitatii in constructii este reprezentata de faptul ca de acum incolo dispozitiile actului sunt obligatorii pentru toti factorii implicati care fac obiectul activitatilor prevazute de Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii si care au obligatia asigurarii cerintelor fundamentale pentru obtinerea unor constructii de calitate, potrivit responsabilitatilor fiecaruia stabilite in conditiile legii.
HG. nr 492/2018 stabileste ca in constructii controlul de stat al calitatii se aplica tuturor constructiilor, inclusiv instalatiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate, destinatie, categorie si clasa de importanta sau sursa de finantare. Totodata, se precizeaza si faptul ca de la acest control sunt exceptate locuintele unifamiliale parter si anexele gospodaresti din proprietatea persoanelor fizice, situate in mediul rural si in satele apartinatoare municipiilor si oraselor, precum si constructiile provizorii.
Controlul, procedura si controlorii
Controlul de stat al calitatii in constructii are in vizor urmatoarele:
- indeplinirea de catre organele de specialitatea ale administratiei publice centrale, comisiile tehnice sau operatorii economici a obligatiilor prevazute de lege referitoare la o serie de proceduri detaliate in Regulament (o noutate la acest capitol este certificarea performantei energetice si auditarea energetica a cladirilor)
- respectarea calitatii constructiilor si corectitudinea lucrarilor efectuate
- respectarea autorizatiilor de construire sau desfiintare
- respectarea avizelor, acordurilor si a altor documente referitoare la constructii emise de autoritati
- imbunatatirea sistemului calitatii in constructii si a regulamentelor aferente componentelor acestuia.
Din noul Regulament a disparut "respectarea reglementarilor tehnice privind modul de tratare a accidentelor tehnice.
Controlul de stat al calitatii in constructii se organizeaza si se exercita in mod diferentiat, dupa cum urmeaza:
- controale curente la factorii si operatorii economici implicati in procesul de proiectare, executie si exploatare a constructiilor, in diverse etape ale acestui proces
- controale prin sondaj
- controale in faze determinante ale executiei lucrarilor de constructii
- controale tematice privind aplicarea componentelor sistemului calitatii in constructii
- controale ca urmare a producerii unor accidente tehnice sau dezastre
- controale sectoriale
Noul Regulament nu mai are incluse inspectiile la autoritatile administratiilor publice centrale si locale implicate in eliberarea certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire.
Personalul cu atributii de control si inspectie are o serie de obligatii si raspunderi principale, detaliate in Regulament. Fata de vechea reglementare notam obligatii nou inserate sau completate, astfel:
- controlarea, la proprietari, administratori si utilizatori de constructii modul de respectare a reglementarilor privind urmarirea comportarii in exploatare si interventii la constructii existente, precum si postutilizarea constructiilor.
- dispunerea de masuri, in atentia proprietarilor, administratorilor sau utilizatorilor, pentru reducerea riscurilor privind siguranta vietii oamenilor, in conditiile legii, dupa caz: (i) efectuarea de expertize tehnice la constructii, indiferent de forma de proprietate, destinatie sau sursa de finantare a acestora, atunci cand in urma controlului se concluzioneaza astfel; (ii) incetarea utilizarii constructiilor cand in urma unei expertize se concluzioneaza ca prin neasigurarea cerintei fundamentale rezistenta mecanica si stabilitate este pusa in pericol viata sau integritatea corporala a cetatenilor sau poate cauza distrugerea totala sau partiala a constructiei.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu domeniu de activitate in constructii acorda salariatiilor indemnizatie de mobilitate de 50 lei/zi, cand durata deplasarii este mai mare de 12 ore si santierul se afla la o distanta mai mare de 5 km. Indemnizatia este specificata in CIM si declarata lunar in D112 ca si venit neimpozabil deoarece se incadreaza in limitele specificate la art.76 alin 4,1 din Codul fiscal. In Revisal s-a inregistrat o suma fixa de 1000 lei, ceea ce nu este corect in cazul in care numarul zilelor in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate comerciala "A" din Romania, platitoare de TVA si impozit pe profit, achita pentru salariatii sai o contributie lunara de 160 lei / salariat la BT Pensii, reprezentand pensie facultativa pilonul 3, deductibil in limita a 400 euro / an / salariat. Sumele sunt cuprinse la venituri neimpozabile pe statul de plata si apar in D112 pentru fiecare salariat care beneficiaza de aceasta facilitate. Unul dintre salariati intra in concediu medical de sarcina si lauzie iar ulterior va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un angajator fara punct de lucru ce are salariati care lucreaza la sediul clientului sau la mai multu clienti diferiti pe parcursul unei luni. In cazul acesta, toti salariatii ce nu lucreaza la sediul angajatorului trebuie sa beneficieze de spor de mobilitate sau doar cei ce lucreaza la clienti clienti diferiti? Asteptam raspunssul dumneavoastra.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<