Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2025 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ajutor de deces 2025. Valoarea ajutorului de inmormantare a crescut

Ajutor de deces 2025. Valoarea ajutorului de inmormantare a crescut
Ajutorul de deces este un sprijin financiar care se ofera in 2025 familiilor persoanelor asigurate sau pensionarilor in cazul decesului acestora, pentru a acoperi o parte din cheltuielile aferente inmormantarii. In acest articol publicam conditiile acordarii ajutorului de deces in 2025, precum si lista de acte necesare pentru a obtine banii de la stat in cazul decesului unui membru al familiei. 

Potrivit legislatiei in vigoare, ajutorul de deces 2025 se acorda in cazul decesului:
- asiguratului;
- pensionarului;
- persoanei care, in ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat in aceasta perioada;
- persoanei aflate in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, iar in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, respectiv pana la 7 ani, daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu;
- unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate in timpul concediului pentru cresterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Cine primeste ajutor de deces 


Daca persoana care a decedat era asigurata, pensionara sau se afla in timpul concediului pentru cresterea copilului, ajutorul de deces se acorda unei singure persoane, care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
  • sotul supravietuitor;
  • copilul;
  • parintele;
  • oricare persoana fizica/juridica.
     
In cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita asiguratului sau pensionarului al carui membru de familie a decedat.
 
Membru de familie, in sensul legii, poate fi:
  • sotul/sotia;
  • copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani sau copiii indiferent de varsta daca si-au pierdut capacitatea de munca inainte de implinirea varstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • in situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia;
  • in situatia in care membrul de familie decedat era un copil in varsta de pana la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acorda indiferent daca era sau nu la studii;
  • in cazul decesului copilului cu varsta de peste 18 ani, fara a depasi 26 ani, ajutorul de deces se acorda daca se afla in continuarea studiilor.
  • parintii (socrii) si bunicii oricaruia dintre soti
 

Cat este ajutorul de deces in 2025
 

Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea castigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale de stat.

Incepand cu 13 februarie 2025, cuantumul ajutorului de deces este urmatorul:
  1. In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului: 8.620 de lei (majorat de la 7.567 de lei)
  2. In cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului: 4.310 de lei (majorat de la 3.784 de lei)
 

Cum se acorda ajutorul de deces


Ajutorul de deces se achita in termen de 3 zile lucratoare de la solicitare, astfel:
  • in situatia decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflata in timpul concediului pentru cresterea copilului de catre casa teritoriala de pensii in a carei raza isi are domiciliul persoana decedata;
  • in situatia decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflata in timpul concediului pentru cresterea copilului – de catre casa teritoriala de pensii  in a carei raza isi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflata 
  • in timpul concediului pentru cresterea copilului care solicita ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat in cadrul termenului general de prescriptie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

...Vezi ce diferenta este intre ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare<<
 

Acte necesare pentru ajutorul de deces 2025


I. Cand solicitarea vine din partea unei persoane fizice, actele necesare pentru ajutorul de deces sunt:
  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces ;
  • certificat de deces, in original si copie;
  • act de identitate al solicitantului, in original si copie;
  • actele de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte calitatea de sot/sotie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, in original si copie, dupa caz;
  • dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, in original;
  • adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii, in original, dupa caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani, in original, dupa caz;
  • dovada calitatii de asigurat in sistemul public de pensii, dupa caz;
  • declaratie olografa pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces ca membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, dupa caz;
  • procura speciala, dupa caz;
  • extras de cont, dupa caz.

II. Cand solicitarea vine din partea unei persoane juridice, ajutorul de deces se acorda in baza urmatoarelor documente:
  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces in original si copie;
  • imputernicirea persoanei care reprezinta persoana juridica, dupa caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/imputernicitului al persoanei juridice;
  • dovada ca persoana juridica a suportat cheltuielile ocazionate de deces, in original, dupa caz;
  • contract de prestari servicii cu persoana juridica, dupa caz;
  • procura speciala prin care persoana juridica este mandata sa depuna documentele si sa incaseze ajutorul de deces, dupa caz;
  • dovada ca persoana care a mandatat persoana juridica a suportat cheltuielile de deces, dupa caz;
  • dovada calitatii de asigurat, dupa caz;
  • extras de cont.

III. In cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, ajutorul de deces poate fi solicitat de catre o persoana juridica, in baza urmatoarelor documente:
  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procura speciala prin care persoana juridica este mandata sa depuna documentele si sa incaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces in original si copie;
  • imputernicirea persoanei care reprezinta persoana juridica, dupa caz;
  • act de identitate reprezentant legal/imputernicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civila ale asiguratului/pensionarului al carui membru de familie a decedat din care sa rezulte calitatea de sot/sotie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, in original si copie, dupa caz;
  • dovada calitatii de asigurat in sistemul public de pensii, dupa caz;
  • dovada ca asiguratul/pensionarul, al carui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, in original;
  • declaratie olografa pe propria raspundere ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original), dupa caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani, in original, dupa caz;
  • contract de prestari servicii cu persoana juridica, dupa caz;
  • extras de cont.

IMPORTANT: Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

In situatia in care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat postal, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "PLATIT prin virament bancar/mandat postal", data, semnatura si stampila.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Ajutor de deces 2025. Valoarea ajutorului de inmormantare a crescut":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016