Legea nr. 16 a stabilit ca ajutorul de deces va avea un cuantum mai mic in 2021.
Conform informatiilor furnizate de Casa Nationala de Pensii Publice, Legea nr. 16/2021 a anulat nivelurile de anul trecut prevazute pentru ajutorul de deces.
In 2020, Legea nr. 6/2020 stabilea ca ajutorul de deces este de 5429 lei pentru asiguratul sau pensionarul care a murit si 2715 lei pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
In 2021, Legea nr. 16/2020 a introdus noi praguri pentru ajutorul de deces. Conform actului mentionat, ajutorul de deces este de 5380 lei pentru asiguratul sau pensionarul care a murit si 2690 lei pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
Ajutorul de deces se acorda unei singure persoane care poate fi: sotul/sotia, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau orice alta persoana care poate dovedi cu acte ca a suportat cheltuielile de deces.
Acte necesare ajutor de deces
In prezent, CNPP solicita urmatoarele acte pentru ajutorul de deces:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original si copie);
- act de identitate al solicitantului (original si copie);
- acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
- dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
- adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
- adeverinta eliberata de angajator din care sa rezulte ca persoana decedata avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, dupa caz.
- dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces, dupa caz;
- declaratia GDPR.
Nu uitati! Sumele neincasate de catre pensionar, reprezentand pensia pe luna in care a avut loc decesul si/sau, dupa caz, drepturi restante de pensie, cuvenite si neincasate pana la deces, se platesc sotului supravietuitor, copiilor, parintilor sau, in lipsa acestora, celorlalti mostenitori, in conditiile dreptului comun.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<