Ajutorul de deces se acorda si in 2024. Iata lista de acte necesare pentru a obtine banii de la stat in cazul decesului unui membru al familiei.
In primul rand, trebuie stabilit ca, in cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se acorda unei singure persoane care poate fi, dupa caz:
- sotul supravietuitor;
- copilul;
- parintele;
- tutorele;
- curatorul;
- oricare persoana care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces, daca nu exista alta solicitare din partea persoanelor mentionate mai sus.
In cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita asiguratului sau pensionarului al carui membru de familie a decedat.
Membru de familie, in sensul legii, poate fi:
- sotul/sotia;
- copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, copiii indiferent de varsta, aflati in intretinere, daca au devenit inapti pentru munca din cauza starii de sanatate inainte de implinirea varstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
- parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
In situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.
Cati bani de dau ca ajutor de deces
Cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea castigului salarial mediu brut.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024, conform prevederilor art. 20 din Legea nr. 422/2023, cuantumul ajutorului de deces prevazut de Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este urmatorul:
– In cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 7.567 lei (de la 6.789 lei);
– In cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 3.784 lei (de la 3.395 de lei)
Ajutorul de deces se achita in termen de 3
zile lucratoare de la solicitare de catre:
- casa teritoriala de pensii, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Acte necesare ajutor de deces in 2024
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original si copie);
- act de identitate al solicitantului (original si copie);
- acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
- dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
- adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
- adeverinta eliberata de angajator din care sa rezulte ca persoana decedata avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, dupa caz.
- dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces, dupa caz.
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces platitorul de drepturi de asigurari sociale are obligatia de a inscrie pe verso-ul certificatului de deces original mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.
Noutati ajutor de deces 2024
Incepand cu luna septembrie 2024, dupa cum stabileste noua lege a pensiilor (Legea 360/2023), ajutorul de deces se va acorda si in cazul decesului persoanelor care se asigura cu cel putin sase luni inainte, indiferent de stagiul de cotizare realizat, dar si in cazul decesului unei persoane aflate in concediul pentru cresterea copilului.
Totodata, plata ajutorului de deces se va putea face si catre firme, nu doar catre persoane fizice, atata timp cat fac dovada ca au suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate a avut un salariat cu 6 popriri emise de 6 executori judecatoresti. Dupa aproximativ 2 luni de la incetarea contractului individual de munca, aceasta s-a reintors la firma, avand un nou contract de munca. Avand in vedere ca acum e incadrat cu alt contract de munca, societatea e obligata sa popreasca salariul si sa vireze in continuare catre executori sumele respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne clarificati aspectele ce tin de durata contractului de munca cu timp partial in cazul cumului de functii. Avem un angajat cu CIM norma intreaga - 8 ore si se doreste incheierea unui CIM cu timp partial pe o alta functie. Ne interesaza durata zilnica a timpului de munca pentru cel de al doilea CIM.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Se poate intocmi un CIM in care sa fie facuta mentiunea ca angajatul isi desfasoara activitatea atat de la biroul angajatorului cat si de la distanta? Fara a se specifica nimic altceva? Va rog sa-mi spuneti cum ar trebui corectat contractul atasat, din toate punctele de vedere, pentru a fi conform cu legislatia in vigoare. Va rog totodata sa argumentati si cu baza legala.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<