Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Apartamentele din blocurile cu bulina rosie nu vor mai putea fi inchiriate. Legea a aparut in Monitorul Oficial

Apartamentele din blocurile cu bulina rosie nu vor mai putea fi inchiriate. Legea a aparut in Monitorul Oficial
Proprietarii de apartamente in cladiri cu bulina rosie nu isi vor mai putea inchiria locuintele. Legea care interzice inchirierile si activitatile comerciale ori de divertisment in imobilele incadrate in clasa I de risc seismic a fost publicata in Monitorul Oficial.

Legea 426/2023 intra in vigoare din 6 ianuarie 2024 si vizeaza modificarea Legii 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor.

Conform documentului, "se interzic organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in spatiile publice care implica aglomerari de persoane, incepand cu data incadrarii prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI a cladirii existente, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice".

Totodata, se interzice "inchirierea sau cedarea in comodat/folosinta a spatiilor cu destinatia de locuinta din cladirile incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI, incepand cu data incadrarii in clasa de risc seismic RsI, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice al cladirii existente".

Contractele aflate in derulare la data incadrarii cladirii, prin raport de expertiza tehnica, in clasa de risc seismic RsI, inceteaza de drept la 30 de zile de la data incadrarii, se mai arata in lege.
 

LEGE pentru modificarea si completarea Legii nr. 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor


Art. I. — Legea nr. 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 708 din 14 iulie 2022, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2, dupa litera c) se introduce o noua litera, lit. c1), cu urmatorul cuprins:
„c1) aglomerari de persoane — prezenta simultana a cel putin 50 de persoane intr-o incapere, respectiv 25 de persoane in cazul cladirilor avand destinatia de lacas de cult, fiecareia dintre acestea revenindu-i o arie de pardoseala mai mica de 4 m2;”.

2. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alin. (21)—(24), cu urmatorul cuprins:
„(21) Pana la data de 1 ianuarie 2024, conducatorii institutiilor publice prevazuti la alin. (1) si (2) vor dispune inceperea evaluarii vizuale rapide, realizata in conformitate cu reglementarea tehnica «Metodologie de evaluare vizuala rapida a cladirilor, Indicativ RTC 10-2022», aprobata prin Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei nr. 3.231/2022, pentru constructiile cu destinatia de unitati sau institutii de invatamant in care se desfasoara activitati didactice si pentru cele cu destinatia de spital, policlinica sau dispensar policlinic aflate in patrimoniu. Activitatea de evaluare vizuala rapida va fi finalizata pana la data de 1 noiembrie 2024.

(22) Pana la data de 1 ianuarie 2025, primarii municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti si primarii sectoarelor vor dispune inceperea evaluarii vizuale rapide, realizata in conformitate cu reglementarea tehnica «Metodologie de evaluare vizuala rapida a cladirilor, Indicativ RTC 10-2022», pentru cladirile prevazute la art. 2 lit. c). Evaluarea vizuala rapida va fi finalizata pana la data de 1 iunie 2026.

(23) Pana la data de 1 ianuarie 2024, conducatorii institutiilor publice vor dispune inceperea evaluarii vizuale rapide, realizata in conformitate cu reglementarea tehnica «Metodologie de evaluare vizuala rapida a cladirilor, Indicativ RTC 10-2022», pentru cladirile prevazute la art. 3 alin. (3), cu exceptia celor prevazute la alin. (21). Evaluarea vizuala rapida va fi finalizata pana la data de 1 noiembrie 2024.

(24) Pana la data de 1 ianuarie 2025, conducatorii unitatilor de cult ce apartin cultelor recunoscute de catre statul roman, in conformitate cu prevederile Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, republicata, vor dispune inceperea expertizarii tehnice, realizata de catre experti tehnici atestati pentru cerinta fundamentala rezistenta mecanica si stabilitate, in vederea incadrarii acestora intr-o clasa de risc seismic si a fundamentarii masurilor de interventie, asupra
constructiilor cu destinatia de lacasuri de cult care se afla in patrimoniul unitatilor de cult respective si care au fost construite inainte de anul 1978. Expertizele tehnice in vederea incadrarii acestora intr-o clasa de risc seismic si a fundamentarii masurilor de interventie vor fi finalizate pana la data de 1 iunie 2026.”

3. La articolul 4, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Sursa de finantare pentru realizarea activitatilor prevazute la alin. (1), (2), (21) si (24) este asigurata de la bugetul de stat sau prin alte surse legal constituite prin Ministerul Educatiei, pentru institutiile de invatamant din subordinea/ coordonarea acestora, prin Ministerul Sanatatii si alte ministere si institutii cu retea sanitara proprie, pentru unitatile sanitare aflate in subordinea acestora, precum si prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, prin Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru lacasurile de cult ce apartin cultelor religioase recunoscute de catre statul roman.

(4) Sursa de finantare pentru realizarea activitatilor prevazute la alin. (1), (2) si (21)—(23) este asigurata de la bugetele locale sau prin alte surse legal constituite pentru institutiile de invatamant si unitatile sanitare aflate in subordinea acestora, cladiri multietajate cu destinatie principala de locuinta aflate in raza administrativ-teritoriala si cladiri de interes si utilitate publica aflate in proprietatea sau in administrarea autoritatilor si institutiilor administratiei publice locale.”

4. La articolul 4, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (41), cu urmatorul cuprins:
„(41) Sursa de finantare pentru realizarea activitatilor prevazute la alin. (23) este asigurata de la bugetul de stat sau din alte surse legal constituite, pentru cladirile de interes si utilitate publica, aflate in patrimoniul autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei publice centrale.”

5. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (2)—(4), cu urmatorul cuprins:
„(2) Se interzic organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in spatiile prevazute la art. 2 lit. a) si altele asemenea care implica aglomerari de persoane, incepand cu data incadrarii prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI a cladirii existente, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice.

(3) Se interzice inchirierea sau cedarea in comodat/folosinta a spatiilor cu destinatia de locuinta din cladirile incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI, incepand cu data incadrarii in clasa de risc seismic RsI, pana la receptia la terminarea lucrarilor de interventii realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice al cladirii existente.

(4) Contractele pentru organizarea si desfasurarea activitatilor prevazute la alin. (2), precum si contractele prevazute la alin. (3), aflate in derulare la data incadrarii cladirii, prin raport de expertiza tehnica, in clasa de risc seismic RsI, inceteaza de drept la 30 de zile de la data incadrarii.”

6. La articolul 9 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, lit. d), cu urmatorul cuprins:
„d) finantarea nerambursabila de la bugetele locale, totala sau partiala, in limita fondurilor alocate anual cu aceasta destinatie, prin programe multianuale proprii de actiuni privind expertizarea, proiectarea si executia lucrarilor de interventie pentru cladirile incadrate in clasa de risc seismic RsI si care nu intrunesc criteriile prevazute de Programul national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat.”

7. La articolul 10, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(7) Sunt strict interzise amplasarea de mijloace publicitare pe fatada si/sau pe terasa/invelitoarea imobilului, suspendarea de stalpi, pereti, scari interioare si altele asemenea in cazul cladirilor incadrate in clasa de risc seismic RsI prin raport de expertiza tehnica, realizata conform normativului Cod de proiectare seismica — Partea a III-a — Prevederi pentru evaluarea seismica a cladirilor existente, indicativ P100-3, in vigoare la data expertizarii de catre experti tehnici atestati pentru cerinta fundamentala rezistenta mecanica si stabilitate.”

8. La articolul 12, literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) subprogramul proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile cu destinatia principala de locuinta;
b) subprogramul proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile de interes si utilitate publica.”

9. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 14. — (1) Beneficiarii subprogramului proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile cu destinatia principala de locuinta sunt unitatile si subunitatile administrativteritoriale, reprezentate de autoritatile administratiei publice locale.

(2) Beneficiarii subprogramului proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile de interes si utilitate publica sunt autoritatile administratiei publice centrale sau locale, inclusiv unitatile aflate in subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, precum si unitatile de cult ce apartin cultelor recunoscute in conformitate cu prevederile Legii nr. 489/2006, republicata, pentru cladirile definite la art. 2 lit. b), aflate in proprietatea sau in administrarea acestora.”

10. La articolul 15 alineatul (1), partea introductiva si litera b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. — (1) Cladirile care fac obiectul subprogramului proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile cu destinatia principala de locuinta vor fi incluse in program, daca intrunesc cumulativ urmatoarele criterii:
.............................................................................
b) valoarea de varf a acceleratiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hartii de zonare a teritoriului Romaniei din Codul de proiectare seismica P100-1, este mai mare sau egala cu 0,15 g.”

11. La articolul 15 alineatul (2), partea introductiva si litera b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Cladirile care fac obiectul subprogramului proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile de interes si utilitate publica vor fi incluse in program in functie de urmatoarele criterii:
.............................................................................
b) valoarea de varf a acceleratiei terenului pentru proiectare la cutremur a(g), potrivit hartii de zonare a teritoriului Romaniei din Codul de proiectare seismica P100-1, este mai mare sau egala cu 0,15 g.”

12. La articolul 16 alineatul (1), literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) sume din transferuri de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate in bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei anual cu aceasta destinatie pentru lucrarile necesare consolidarii cladirilor cu destinatia principala de locuinta sau a cladirilor de interes si utilitate publica aflate in proprietatea sau in administrarea autoritatilor administratiei publice locale, institutiilor aflate in coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora sau a unitatilor de cult recunoscute potrivit legii, si din bugetele locale sau fondurile proprii ale beneficiarilor, pentru cofinantarea lucrarilor neeligibile in cadrul programului;

b) sume din transferuri de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate in bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei anual cu aceasta destinatie, conform mecanismului prevazut la art. 24, pe baza contractelor incheiate cu Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei pentru lucrarile necesare consolidarii cladirilor de interes si utilitate publica aflate in proprietatea sau in administrarea autoritatilor administratiei publice centrale sau a institutiilor aflate in coordonarea, subordonarea sau sub autoritatea acestora;”.

13. La articolul 16 alineatul (2), literele b)—d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„b) locuintele si spatiile publice cu alta destinatie decat cea de locuinta, aflate in proprietatea sau in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, unitatilor aflate in subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse in subprogramul prevazut la art. 12 lit. b);
c) locuintele si spatiile publice cu alta destinatie decat cea de locuinta, existente in proprietatea sau in administrarea autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale, unitatilor aflate in subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse in subprogramul prevazut la art. 12 lit. b);
d) spatii publice cu alta destinatie decat cea de locuinta, aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice, incluse in subprogramele prevazute la art. 12 lit. a) si b).”

14. La articolul 16 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
„e) cladiri cu destinatia de lacasuri de cult, precum si anexele acestora cu destinatia de locuinta, aflate in proprietatea unitatilor de cult recunoscute potrivit legii, incluse in subprogramul prevazut la art. 12 lit. b).”

15. La articolul 18, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Beneficiarii subprogramului proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile cu destinatia principala de locuinta realizeaza masurile de interventie pe baza de conventie incheiata cu asociatia de proprietari sau, in lipsa acesteia, cu proprietarii unitatilor locative, precum si cu proprietarii spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta din cladirile cu destinatia principala de locuinta.”

16. La articolul 20 alineatul (1), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 20. — (1) Dupa includerea in lista-sinteza, pentru cladirile eligibile a intra in subprogramul proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile cu destinatia principala de locuinta, incadrate in clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiza tehnica, ordonatorii principali de credite ai unitatilor administrativ-teritoriale in raza carora sunt amplasate cladirile vor lua masurile necesare pentru:”.

17. La articolul 20 alineatul (2), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Dupa includerea in lista-sinteza, pentru cladirile eligibile a intra in subprogramul proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile de interes si utilitate publica, incadrate in clasa de risc seismic RsI sau RsII prin raport de expertiza tehnica, ordonatorii principali de credite si unitatile de cult recunoscute potrivit legii vor lua masurile necesare pentru:”.

18. La articolul 21, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 21. — Pentru cladirile incluse in subprogramul proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile cu destinatia principala de locuinta, ordonatorii principali de credite vor lua masurile necesare pentru:”.

19. La articolul 22, partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 22. — Pentru cladirile incluse in subprogramul proiectarea si executia lucrarilor de interventii pentru cladirile de interes si utilitate publica, ordonatorii principali de credite si unitatile de cult recunoscute potrivit legii vor lua masurile necesare pentru:”.

20. La articolul 24, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) In baza ordinului prevazut la art. 19 alin. (2), in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) din Legeanr. 489/2006, republicata, se incheie contracte de finantare multianuale intre Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei si unitatile de cult recunoscute potrivit legii, pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu inca 2 ani in cazuri justificate, in limita creditelor de angajament aprobate cu aceasta destinatie, fara esalonarea anuala a creditelor bugetare, care se inscriu cumulat pentru toata perioada de finantare.”

21. La articolul 33 alineatul (1) litera a), dupa punctul (vi) se introduc cinci noi puncte, pct. (vii)—(xi), cu urmatorul cuprins:
„(vii) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (21) si (23) de catre conducatorii institutiilor publice pentru constructiile cu destinatia de unitati sau institutii de invatamant in care se desfasoara activitati didactice, constructiile cu destinatia de spital, policlinica sau dispensar policlinic, de catre conducatorii unitatilor de cult ce apartin cultelor recunoscute de catre statul roman pentru constructii cu destinatia de lacasuri de cult in care se desfasoara activitati specifice cultului, precum si cladirile prevazute la art. 3 alin. (3), cu exceptia celor prevazute la alin. (21);

(viii) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (22) de catre primarii municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti si primarii sectoarelor, pentru cladirile prevazute la art. 2 lit. c);

(ix) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2) de catre proprietarii cladirilor incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI sau ai spatiilor din aceste cladiri, persoane fizice sau juridice, asociatiile de proprietari, respectiv de catre persoanele fizice sau juridice care au in administrare cladiri incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI sau spatii din aceste cladiri;

(x) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (3) de catre proprietarii spatiilor cu destinatia de locuinta din cladirile incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI;

(xi) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) lit. c) privind transmiterea concluziilor raportului de expertiza tehnica si a incadrarii cladirii intr-o clasa de risc seismic catre autoritatile administratiei publice locale competente, precum si catre Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, in termen de 30 de zile de la data primirii raportului de expertiza tehnica, in vederea asigurarii monitorizarii actiunilor pentru reducerea riscului seismic, respectiv notarii in partea a III-a a cartii funciare a imobilului a clasei de risc seismic in care a fost incadrata cladirea existenta.”

22. La articolul 33, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Sanctiunile se aplica, dupa caz, proprietarilor, administratorilor sau primarului general al municipiului Bucuresti, respectiv primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti, primarilor municipiilor, oraselor si comunelor.”

Art. II. — (1) Interdictiile prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din Legea nr. 212/2022 privind unele masuri pentru reducerea riscului seismic al cladirilor, cu modificarile ulterioare, inclusiv cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se aplica incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cladirile incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa de risc seismic RsI la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

(2) Pentru cladirile prevazute la alin. (1), contractele pentru organizarea si desfasurarea activitatilor prevazute la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si contractele de inchiriere sau cedare in comodat/folosinta a spatiilor cu destinatia de locuinta, prevazute la art. 5 alin. (3), aflate in derulare, inceteaza de drept la 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art. III. — Prevederile art. I pct. 21 intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Apartamentele din blocurile cu bulina rosie nu vor mai putea fi inchiriate. Legea a aparut in Monitorul Oficial":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016