Structura functionala a compartimentului de audit public intern
Este prevazuta in art. 2 lit. f) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicata, prin care se reglementeaza aceasta structura, in functie de volumul si complexitatea activitatilor si riscurilor asociate de la nivelul fiecarei institutii publice. Astfel, aceste structuri poate fi organizate la nivel de directie generala, directie, serviciu, birou sau compartiment cu minimum 2 auditori interni, angajati cu norma intreaga.
Se observa ca, dupa republicarea legii, cea mai restransa structura de audit public intern, respectiv compartimentul, trebuie sa aiba cel putin 2 auditori interni cu norma intreaga. Aceasta masura a fost adoptata in vederea asigurarii supervizarii misiunilor de audit intern.
Derularea activitatii de audit public intern
Conform interpretarii art. 13 alin. (1) din legea initiala, activitatea de audit public intern se exercita asupra activitatilor de formare si utilizare a fondurilor publice, precum si de administrarea patrimoniului public. Odata cu republicarea legii se extinde activitatea de audit public intern asupra tuturor activitatilor derulate intr-o institutie publica.
Atestarea auditorilor interni
Conform art. 2 lit. (e), certificatul de atestare este documentul emis de Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern, care atesta indeplinirea conditiilor necesare pentru ca un auditor intern sa desfasoare activitati de audit public intern in entitatile publice. Deci, auditorii interni nu vor mai putea derula activitate de audit public intern in institutiile publice, daca nu vor fi atestati.
Ca sa poata sa desfasoare activitati de audit public intern in entitatile publice, auditorul intern trebuie sa indeplineasca conditiile de studii, respectiv:
studii de lunga durata absolvite cu diploma de licenta;
sa indeplineasca conditiile specifice pentru ocuparea functiei de auditor, cum ar fi studii post universitare care sa acopere domeniile din Standardul ocupational al functiei, respectiv pentru domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern si guvernanta; drept, management; contabilitate; finante publice; tehnologia informatiei.
Infiintarea Comitetelor de audit intern
Conform art. 9, institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu financiar un buget mai mare de 2 miliarde lei trebuie sa constituie un Comitet de audit intern pentru a actiona in vederea cresterii eficientei activitatii de audit public intern in institutiile publice.
Angela Rancu, Auditor intern Ministerul Justitiei
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<