Structura functionala a compartimentului de audit public intern
Este prevazuta in art. 2 lit. f) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicata, prin care se reglementeaza aceasta structura, in functie de volumul si complexitatea activitatilor si riscurilor asociate de la nivelul fiecarei institutii publice. Astfel, aceste structuri poate fi organizate la nivel de directie generala, directie, serviciu, birou sau compartiment cu minimum 2 auditori interni, angajati cu norma intreaga.
Se observa ca, dupa republicarea legii, cea mai restransa structura de audit public intern, respectiv compartimentul, trebuie sa aiba cel putin 2 auditori interni cu norma intreaga. Aceasta masura a fost adoptata in vederea asigurarii supervizarii misiunilor de audit intern.
Derularea activitatii de audit public intern
Conform interpretarii art. 13 alin. (1) din legea initiala, activitatea de audit public intern se exercita asupra activitatilor de formare si utilizare a fondurilor publice, precum si de administrarea patrimoniului public. Odata cu republicarea legii se extinde activitatea de audit public intern asupra tuturor activitatilor derulate intr-o institutie publica.
Atestarea auditorilor interni
Conform art. 2 lit. (e), certificatul de atestare este documentul emis de Ministerul Finantelor Publice, prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern, care atesta indeplinirea conditiilor necesare pentru ca un auditor intern sa desfasoare activitati de audit public intern in entitatile publice. Deci, auditorii interni nu vor mai putea derula activitate de audit public intern in institutiile publice, daca nu vor fi atestati.
Ca sa poata sa desfasoare activitati de audit public intern in entitatile publice, auditorul intern trebuie sa indeplineasca conditiile de studii, respectiv:
studii de lunga durata absolvite cu diploma de licenta;
sa indeplineasca conditiile specifice pentru ocuparea functiei de auditor, cum ar fi studii post universitare care sa acopere domeniile din Standardul ocupational al functiei, respectiv pentru domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern si guvernanta; drept, management; contabilitate; finante publice; tehnologia informatiei.
Infiintarea Comitetelor de audit intern
Conform art. 9, institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu financiar un buget mai mare de 2 miliarde lei trebuie sa constituie un Comitet de audit intern pentru a actiona in vederea cresterii eficientei activitatii de audit public intern in institutiile publice.
Angela Rancu, Auditor intern Ministerul Justitiei
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<