1. Controlul Financiar preventiv
HOTARARE privind organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora in vederea aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/ managerial si controlul financiar preventiv
Prin aceasta Hotarare s-a stabilit o structura responsabila cu efectuarea inspectiilor prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 la art. 22 (inspectii cauzate de indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni; in toate cazurile in care Ministerul Finantelor Publice este sesizat de catre un contabil-sef in legatura cu efectuarea de operatiuni fara viza de control financiar preventiv sau la sesizarea sefului structurii de audit public intern).
Astfel, activitatea de inspectie se va exercita de catre aparatul de inspectie economico-financiara asa cum este prevazut in anexa Hotararii Guvernului nr. 101/12, art. 3, alin. (1) si se va efectua la institutii publice, asa cum sunt definite in Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, art. 2 lit. n), cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Auditorii interni din sectorul public
HOTARARE pentru aprobarea Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice
Hotararea adoptata de Guvern reglementeaza atestarea nationala a auditorilor interni si, din prevederile acesteia, mentionam:
• Coordonarea sistemului de atestare este in responsabilitatea MFP prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern care va stabili pentru domeniile cadrului general de competente profesionale, va organiza procesul de constituire a Comisiei de atestare si va asigura evidenta auditorilor interni atestati
• Constituirea la nivelul MFP a Comisiei de atestare, formata din cinci membri, numiti prin ordin ai ministrului Finantelor Publice
• Analiza dosarelor de atestare se va realiza in cadrul sedintelor Comisiei si va consta in evaluarea documentelor prezentate de solicitant, iar deciziile vor fi adoptate prin vot deschis de membrii Comisiei
• Evidenta auditorilor interni din Romania se tine cu ajutorul registrului de evidenta, iar certificatele de atestare nationala au regim special
• Valabilitatea certificatului de atestare este de cinci ani, dupa care, daca auditorul intern nu a depus documentatia necesara din care sa rezulte ca a desfasurat activitati specifice de audit public si nu a solicitat prelungirea certificatului de atestare, acesta isi pierde valabilitatea
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete CASS si impozit duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am primit de la o angajata adeverinta de la medic precum este insarcinata in 13 saptamani, ma puteti indruma va rog frumos ce trebuie sa fac mai departe? De la medicina muncii mi a spus sa o trimit la ei si cu raportul facut de ei trebuie sa merg la ITM sa il depun acolo. Imi puteti spune pasii ce trebuie sa ii urmez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<