1. Controlul Financiar preventiv
HOTARARE privind organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora in vederea aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/ managerial si controlul financiar preventiv
Prin aceasta Hotarare s-a stabilit o structura responsabila cu efectuarea inspectiilor prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 la art. 22 (inspectii cauzate de indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni; in toate cazurile in care Ministerul Finantelor Publice este sesizat de catre un contabil-sef in legatura cu efectuarea de operatiuni fara viza de control financiar preventiv sau la sesizarea sefului structurii de audit public intern).
Astfel, activitatea de inspectie se va exercita de catre aparatul de inspectie economico-financiara asa cum este prevazut in anexa Hotararii Guvernului nr. 101/12, art. 3, alin. (1) si se va efectua la institutii publice, asa cum sunt definite in Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, art. 2 lit. n), cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Auditorii interni din sectorul public
HOTARARE pentru aprobarea Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice
Hotararea adoptata de Guvern reglementeaza atestarea nationala a auditorilor interni si, din prevederile acesteia, mentionam:
• Coordonarea sistemului de atestare este in responsabilitatea MFP prin Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern care va stabili pentru domeniile cadrului general de competente profesionale, va organiza procesul de constituire a Comisiei de atestare si va asigura evidenta auditorilor interni atestati
• Constituirea la nivelul MFP a Comisiei de atestare, formata din cinci membri, numiti prin ordin ai ministrului Finantelor Publice
• Analiza dosarelor de atestare se va realiza in cadrul sedintelor Comisiei si va consta in evaluarea documentelor prezentate de solicitant, iar deciziile vor fi adoptate prin vot deschis de membrii Comisiei
• Evidenta auditorilor interni din Romania se tine cu ajutorul registrului de evidenta, iar certificatele de atestare nationala au regim special
• Valabilitatea certificatului de atestare este de cinci ani, dupa care, daca auditorul intern nu a depus documentatia necesara din care sa rezulte ca a desfasurat activitati specifice de audit public si nu a solicitat prelungirea certificatului de atestare, acesta isi pierde valabilitatea
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avand in vedere ca HG 295 din 31.03.2025, cu privire la Registrul General de Evidenta a salatiatilor, aduce modificari la HG 905/2017, cea din urma fiind valabila pana la 30.09.2025, pot fi aplicate in continuare prevederile din Hotararea 905? Fac referire in mod special la transmiterea suspendarilor in caz de incapacitate de munca, conf art. 5 lit. e din HG 295. As aprecia sa ne dati o lamurire cu privire la tipul de certificate medicale la care face referire legiuitorul un numar minim de zile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O salariata a obtinut venituri in urmatoarea perioada: - Contract de munca: martie 2023 - iunie 2023 - venituri din salarii - Contract de mandat pentru administrator: iunie - iulie 2024 - Contract de munca: august 2024 - prezent Copilul s-a nascut in luna martie 2025. Indeplineste conditiile pentru a primi indemnizatie pentru cresterea copilului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<