Conform unui proiect de lege deja adoptat de Senat, autovehiculele verzi vor fi obligatorii din 2025 pentru transportatori.
Autovehiculele verzi ar urma sa fie obligatorii pentru transportatori si alte sectoare din 2025, daca proiectul de lege deja adoptat de Senat in acest sens va trece si de Camera Deputatilor.
"Avand in vedere faptul ca tehnologiile au avansat si preturile de cost atat in ceea ce priveste productia de motoare, cat si pentru achizitia de autovehicule de catre populatie s-au redus, iar gradul de poluare in orase e tot mai mare, se impune o masura care sa se adreseze tuturor detinatorilor de autovehicule care isi desfasoara activitatea in orase", spun initiatorii.
Parlamentarii semnatari spun ca transportul este unul din sectoarele cele mai poluante ale economiei, iar asta duce la costuri uriase asupra sistemului de sanatate romanesc.
Acestia arata ca pulberile fine, compusii organici volatili, oxizii de azot, dioxizii de azot, dioxidul de sulf si benzenul sunt substante nocive care se produc prin activitatea, printre altele, a sectorului de transport.
In acest sens, se introduc o serie de obligatii printre care se regaseste si prevederea care stabileste ca transportatorii vor putea folosi doar autovehicule verzi din 2025.
Autovehiculele verzi sunt definite la articolul 1 din proiectul de lege ca fiind "autovehiculele cu propulsie electrica, hibrida, pe baza de hidrogen, gaz natural comprimat, gaz petrolier lichefiat, precum si alte propulsoare ce indeplinesc conditiile tehnice si de poluare asemanatoare cu acestea".
La art. 2 se impune obligatia pentru autovehiculele ce presteaza servicii de transport persoane (inclusiv ridesharing), precum si autoutilitarele, autoturismele si autocamioanele cu masa totala sub 7,5 tone care efectueaza distributie/transport de marfuri in interiorul oraselor sa fie autovehicule verzi. Singura exceptie admisa va fi pentru realizare de interventii de forta majora si transport de persoane ocazional sau care tranziteaza orasul.
Transportul de persoane la nivel judetean si interjudetean va putea fi realizat numai de operatorii privati care au 80% din parcul auto compus din autovehicule verzi.
Mai mult, toate firmele si institutiile din Romania cu capital majoritar de stat vor detine in parcul propriu minimum 80% autovehicule verzi de la 1 ianuarie 2025.
Pentru ca infrastructura de alimentare este o problema reala a masinilor electrice si pentru eficientizare folosirii celor plug-in hybrid, Parlamentul obliga Guvernul sa ia "toate masurile necesare pentru amenajarea statiilor de alimentare si asigurarea programelor cu finantare din fonduri europene si din Fondul de mediu".
In mod surprinzator, proiectul de act normativ care face ca autovehiculele verzi sa fie obligatorii din 2025 include si
interzicerea de orice fel de derogari de la masurile prezentate mai sus.
Ramane, insa, de vazut ce vor decide deputatii. Votul lor este decizional in aceasta chestiune.
Senatul a adoptat tacit initiative la sfarsit de septembrie 2020.
Punctul de vedere al Guvernului nu a fost solicitat.
Procedura de urgenta nu a fost ceruta.
Urmarim evolutia
proiectului si revenim cu actualizari de indata ce acestea vor fi disponibile.