Legislativul s-a dezmeticit intr-un final si acum avem 5 masuri concrete care vor duce la facturi cu pana la 50% mai mici pentru consumul de gaze naturale si curent electric.
Desi suna de parca ni s-ar face o oferta pentru un anumit produs de catre un magazin comercial, parlamentarii s-au gandit in sfarsit la adoptarea de reguli care vor reduce uriasele facturi la energie. Sumele pe care va trebui sa le platim pentru curent si gaze naturale vor scadea, odata cu adoptarea acestui act.
Romania traverseaza o criza de amploare a preturilor la energia electrica si gaze, provocata atat din cauze externe, ca urmare a politicilor europene de mediu in contextui dependentei energetice de furnizori externi cu comportament economic abuziv, dar si interne ca urmare a politicilor haotice din sectorul energetic din ultimii ani care au blocat investitiile si dezvoltarea capacitatilor interne de productie.
"Atat pe piata europeana cat si in Romania, preturile de livrare a energiei electrice si a gazelor naturale au inregistrat in 2021 cresteri record, chiar si mai mari de 100% fata de inceputul anului, iar contractele de livrare pentru primele trimestre din 2022 continua tendinta de majorare a acestora", spun semnatarii proiectului.
Alesii sunt convinsi acum ca este "necesara o noua reglementare legislativa in procedura de urgenta care sa permita reducerea imediata a costurilor facturate la energia electrica si gaze naturale si sa asigure o tranzitie predictibila a sectorului energetic catre o perioada de stabilitate a cotatiilor din piata de energie".
Noile masuri pentru facturi cu 50% mai mici. Reducerea cotei de TVA
Energia electrica este inclusa in sfera de aplicare a TVA iar prin legislatie speciala se aplica si componentelor mentionate in factura. TVA se aplica la componenetele calculate in factura emisa de furnizorul de energie electrica, iar consumatorul este obligat sa plateasca TVA-ul facturat.
Propunerea urmareste scaderea TVA de la 19% la 5%. Parlamentarii sustin ca aceasta "va avea un impact redus la nivelul veniturilor bugetare, intrucat o cota redusa de TVA aplicata la preturile unor produse care s-au majorat cu peste 100% in ultimul an, reduce impactul bugetar negativ si poate genera chiar venituri bugetare mai mari, stimuland un grad de conformare mai mare.
Vestea buna este ca normele europene permit o astfel de actiune.
Noile masuri pentru facturi cu 50% mai mici. Eliminarea contributiei pentru cogenerare
Scopul acestor noi costuri privind cogenerarea a fost de a sprijini instalarea de tehnologii si dispozitive care pot capta in mod sustenabil energia. Totodata, banii colectati au mers si inspre inlocuirea sau renovarea unor instalatii deja existente.
Raportul cel mai recent al Curtii de Conturi arata ca romanii au platit degeaba aceasta contributie, intrucat suma adunata de-a lungul a trei ani a depasit 3,5 miliarde de lei si investitiile au insumat doar 148 de milioane de lei.
Concluzia Raportului realizat de Curtea de Conturi a Romaniei este ca Schema de sprijin pentru promovarea cogenerarii de inalta eficienta, asa cum a fost aprobata, are caracteristica unui ajutor de operare (o subventie pentru acoperirea pierderilor) si nu al uneia cu caracter investitional.
Proiectul de lege stabileste suspendarea platii acestei contributii pentru o perioada de 12 luni.
Noile masuri pentru facturi cu 50% mai mici. Eliminarea certificatelor verzi
Comisia Europeana la data de 13.07.2011 a autorizat Sistemul de promovare a E-SRE privind acordarea ajutorului de stat sub forma certificatelor verzi (denumit si schema de promovare), prin Decizia CE (2011) 4938 privind ajutorul de stat SA 33134(20011/N) pentru Romania - certificate verzi pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, fiind estimat initial un buget aferent Schemei de promovare a E-SRE de aproximativ 19,5 miliarde euro.
Practic, acest sistem consta in acordarea de certificate verzi in mod gratuit producatorilor de E-SRE, care obtin venituri suplimentare din vanzarea certificatelor astfel primite, catre furnizori, ca rezultat al aplicarii schemei de promovare.
Nivelul tintelor nationale privind ponderea energiei electrice produsa din surse regenerabile de energie in consumul final brut de energie electrica a fost stabilit prin Legea nr. 220/2008, respectiv de 33% pentru anul 2010, 35% pentru anul 2015 §i de 38% pentru anut 2020.
Si aici se propune o suspendare temporara de-a lungul a 12 luni pentru obligatia de achizitionare de certificate verzi.
Noile masuri pentru facturi cu 50% mai mici. Abrogarea accizei la energie
Aceasta este o taxa incasata de stat. Propunerea legislativa urmareste abrograrea acesteia.
Plata taxei de catre consumatori se face prin factura de energie electrica odata cu piata contravalorii energiei electrice consumate, iar virarea accizelor la bugetut de stat se face de catre furnizorul de energie electrica. Daca actul este adoptat, atunci facturile vor scadea garantat.
Noile masuri pentru facturi cu 50% mai mici. Extinderea masurilor de plafonare si compensare
Plafonarea preturilor n-a avut efectele scontate.
"In conditiile cresterii explozive a cotatiilor din piata de energie la energia electrica si gaze naturale, plafonarea si compensarea preturilor la nivelul actual din piata de energie nu reprezinta o solutie reala fara masuri concrete de reducere si de suspendare sau eliminare a costurilor administrative asociate facturilor la energie pentru populatie si companii", sustin alesii.
Proiectul de lege propune prelungirea masurilor de plafonare si compensare a preturilor la energia electrica si gaze naturale atat pentru populatie cat si pentru persoanele juridice pentru perioadele de varf de consum, noiembrie-martie, in 2021/2022 si 2022/2023. Totodata, in perioada de compensare, toti consumatorii finali trebuie sa beneficieze de compensarea aferenta limitelor de consum lunar de energie electrica §i de gaze naturale stabilite, cu marjele de diferenta acceptabile prevazute de lege.
Initiativa a fost inregistrata pentru dezbatere la Senat, asadar Camera Deputatilor va avea votul decizional.
Semnatarii sunt mai multi parlamentari neafiliati si cativa de la PNL, asadar lupta pentru aprobare nu va fi usoara.
Revenim cu actualizari, de indata ce vor fi facute progrese consistente.
Pana atunci, prevederile de mai sus nu se aplica.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.