Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Expunere de motive la proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.51/1995

Expunere de motive

la proiectul de L ege pentru modificarea si completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat

1. Motivul emiterii actului normativ

1.1. Situatia actuala si schimbarile preconizate

In anul 2008 a fost adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 792 din 26 noiembrie 2008. Prin Decizia nr. 109 din 9 februarie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 175 din 18 martie 2010, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/2008, constatand ca prevederile acestui act normativ incalca dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, care stabilesc conditiile in care Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.

Prezentul proiect de lege urmareste punerea de acord a reglementarilor propuse initial prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2008 cu exigentele impuse de prevederile cuprinse in Constitutia Romaniei, avand in vedere necesitatea implementarii masurilor cuprinse in actul normativ supus controlului de constitutionalitate. Prin urmare, avand in vedere faptul ca instanta constitutionala a criticat modalitatea de promovare a reglementarilor, si nufondul reglementarilor, dispozitiile prezentului proiect de Lege preiau in mare masura solutiile cuprinse in cadrul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/2008, avand in vedere ca ratiunile care au determinat adoptarea acestora isi mentin relevanta.

In acest sens, precizam ca o reglementare importanta cu impact asupra exercitarii profesiei de avocat o reprezinta Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.51/2008 privind ajutorul public judiciar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.193/2008. Actul normativ mentionat reglementeaza conditiile de acordare a ajutorului public judiciar, ca forma a asistentei acordate de stat care are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil si garantarea accesului egal al actului de justitie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime, transpunand Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind imbunatatirea accesului la justitie in cazul litigiilor transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune referitoare la asistenta judiciara acordata in cadrul acestor categorii de cauze. Potrivit art.23 si art.35 alin.(2) din actul normativ mentionat, acordarea ajutorului public judiciar sub forma asistentei prin avocat judiciare sau extrajudiciare se va realiza in conditiile care vor fi prevazute prin Legea nr.51/1995.

Prin urmare, prezentul proiect detaliaza, in capitolul destinat asistentei judiciare, cazurile si conditiile de acordare a asistentei judiciare, precum si organizarea, in cadrul profesiei, a activitatii de acordare a asistentei judiciare.

Astfel, pe de o parte sunt reglementate cazurile care, potrivit legii reprezinta modalitati de acordare a asistentei judiciare, iar pe de alta parte este precizata procedura in urma careia, in cadrul barourilor se realizeaza desemnarea avocatilor care urmeaza a acorda asistenta judiciara. Coordonarea metodologica a activitatii in cadrul profesiei se realizeaza prin intermediul Departamentului pentru coordonarea asistentei judiciare, care va fi infiintat, in acest scop, in cadrul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.

De asemenea, la nivelul fiecarui barou vor fi organizate servicii de asistenta judiciara care vor avea ca scop organizarea, la nivel local, a activitatii de desemnare a avocatilor care vor acorda asistenta judiciara, in cazurile prevazute de lege.

Desemnarea avocatilor care vor indeplini aceasta activitate va avea loc, prin urmare, in urma unei proceduri stabilite prin prezentul proiect, dintre avocatii inscrisi in Registrul de asistenta judiciara ce va fi constituit in temeiul legii.

In capitolul destinat asistentei judiciare este detaliata, totodata, si modalitatea de asigurare a fondurilor necesare pentru organizarea activitatii de asistenta judiciara, acestea urmand a fi asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei, potrivit art.26 din Legea nr.146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin prezentul proiect de lege se reglementeaza, totodata, unele aspecte care tin de organizarea si exercitarea profesiei de avocat, rezultate din experienta practica a aplicarii Legii nr.51/1995 si semnalate, in principal, de reprezentantii avocatilor, in urma Congresului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, desfasurat in luna iunie a anului curent.

Astfel, sunt avute in vedere aspecte care privesc:

- formele de exercitare a profesiei. Se propune, in acest sens, dupa modelul recent adoptat al exercitarii profesiei de practician in insolventa, exercitarea profesiei in cadrul societatilor profesionale cu raspundere limitata, reglementate prin reconsiderarea formei de exercitare a profesiei in vigoare – societatea civila profesionala cu raspundere limitata.

- largirea accesului in profesia de avocat, prin eliminarea conditiei cetateniei romane ceruta in acest scop.

- crearea cadrului pentru organizarea in mod unitar a accesului in profesie, prin examenul ce va fi organizat la nivel national de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania.

- clarificarea efectelor juridice ale folosirii, in afara cadrului legal, a denumirilor specifice profesiei de avocat, organelor reprezentative ale acestuia, precum si a calitatii de avocat insasi, in alte conditii decat cele prevazute de lege.

- reconsiderarea unor aspecte care se refera la procedura de alegere a organelor reprezentative ale profesiei.

Necesitatea reglementarilor propuse are in vedere faptul ca organizarea eficienta a profesiei de avocat reprezinta o premisa pentru asigurarea unei asistente juridice de calitate si, implicit, a unei asistente judiciare de un nivel optim, iar organizarea activitatii de acordare a ajutorului public judiciar, in orice forma face parte din masurile de asigurare a standardelor minime pentru ca sistemul de asistenta judiciara sa fie considerat ca asigurand un acces efectiv la justitie cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, intarzierea in organizarea acestui sistem putand avea consecinte grave cu privire la eficienta si operativitatea acordarii asistentei, atat pentru cetatenii romani, cat si pentru cetatenii din celelalte state membre ale Uniunii Europene.

 

2. Impactul socio-economic al proiectului de act normativ

2.1. Impact macro-economic - proiectul nu are un astfel de impact;

2.2. Impact asupra mediului de afaceri - proiectul nu are un astfel de impact;

2.3. Impact social - proiectul nu are un astfel de impact;

2.4. Impact asupra mediului - proiectul nu are un astfel de impact.

3. Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atat pe termen scurt, pentru anul curent, cat si pe termen lung (5 ani)

Mii lei

Indicatori

Anul curent

Urmatorii 4 ani

Media pe 5 ani

1

2

3

4

5

6

7

2010

2011

2012

2013

2014

1. Modificari ale veniturilor bugetare, plus/minus, din care:

a) buget de stat, din acesta:

(i) impozit pe profit

(ii) impozit pe venit

b) bugete locale:

(i) impozit pe profit

c) bugetul asigurarilor sociale de stat:

(i) contributii de asigurari

2. Modificari ale cheltuielilor bugetare, plus/minus, din care:

a) buget de stat, din acesta:

(i) cheltuieli de personal

(ii) bunuri si servicii

b) bugete locale

(i) cheltuieli de personal

(ii) bunuri si servicii

c) bugetul asigurarilor sociale de stat:

(i) cheltuieli de personal

(ii) bunuri si servicii

3. Impact financiar, plus/minus, din care:

a) buget de stat

b) bugetele locale

4. Propuneri pentru acoperirea cresterii cheltuielilor bugetare

5. Propuneri pentru a compensa reducerea veniturilor bugetare

6. Calcule detaliate privind fundamentarea modificarilor veniturilor si/sau cheltuielilor bugetare

4. Efectele proiectului de act normativ asupra legislatiei in vigoare

4.1. Proiecte de acte normative suplimentare – Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect;

4.2. Compatibilitatea proiectului de act normativ cu legislatia comunitara in materie - proiectul nu are astfel de implicatii;

4.3. Decizii ale Curtii Europene de Justitie si alte documente - proiectul nu are astfel de implicatii;

4.4. Evaluarea conformitatii - proiectul nu are astfel de implicatii;

4.5. Alte acte normative si/sau documente internationale din care decurg angajamente – proiectul nu are astfel de implicatii.

5. Consultarile efectuate in vederea elaborarii proiectului de act normativ

5.1. Procesul de consultare cu organizatiile neguvernamentale, institute de cercetare si alte organisme implicate – Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect;

5.2. Fundamentarea alegerii organizatiilor cu care a avut loc consultarea, precum si modul in care activitatea acestor organizatii este legata de obiectul proiectului de act normativ – Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect;

5.3. Consultarile organizate cu autoritatile administratiei publice locale, in situatia in care proiectul de act normativ are ca obiect activitati ale acestor autoritati, in conditiile Hotararii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative – Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect;

5.4. Consultarile desfasurate in cadrul consiliilor interministeriale in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr.750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente – Proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect.

5.5. Este necesar avizul Consiliului Legislativ.

6. Activitati de informare publica privind elaborarea si implementarea proiectului de act normativ

6.1. Informarea societatii civile cu privire la necesitatea elaborarii proiectului de act normativ;

6.2. Informarea societatii civile cu privire la eventualul impact asupra mediului in urma implementarii proiectului de act normativ, precum si efectele asupra sanatatii si securitatii cetatenilor sau diversitatii biologice – proiectul nu are astfel de implicatii.

7. Masuri de implementare a proiectului de catre autoritatile administratiei publice centrale si/sau locale – infiintarea unor noi organisme sau extinderea competentelor institutiilor existente – proiectul nu necesita astfel de masuri.

Pentru motivele expuse mai sus, a fost elaborat prezentul proiect de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat pe care, daca sunteti de acord, va rugam sa-l adoptati.

Catalin Marian PREDOIU

Ministrul justitiei

Avizam favorabil:

Sebastian Teodor Gheorghe VLADESCU

Ministrul Finantelor Publice


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 21 Aprilie 2010
Votati articolul "Expunere de motive la proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.51/1995":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016