Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Impozitare bacsis 2019. MFP a publicat noile reguli

Vom avea, pana la urma, impozit pe bacsis. Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat noile reguli pe care trebuie sa le stim cu totii.
 
E-Juridic a relatat anterior despre impozitare bacsis 2019 si am aratat ca solutia aceasta era dorita de mult timp de patronii din HORECA, iar autoritatile sunt bucuroase de o astfel de propunere pentru ca se vor vira mai multi bani in vistieria statului.
 
Retinem faptul ca Regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat in prezent de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, operatorii economici care  incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale si sa emita bonuri fiscale clientilor, cu unele exceptii, iar la cererea acestora elibereaza si factura, in conditiile legii. 
 
Dupa abrogarea prevederilor care reglementau modul de definire, inregistrare si fiscalizare  a bacsisului, respectiv OUG nr. 8/2015, organizatiile profesionale si patronale din domeniul HORECA au solicitat Ministerului Finantelor Publice, in repetate randuri, sa analizeze posibilitatea introducerii unei noi reglementari legale a bacsisului in acest domeniu. 
 
"In prezent, in Romania, bacsisul reprezinta o practica intalnita frecvent, in special in domeniul restaurantelor si barurilor, valoarea totala a sumelor de aceasta natura platite si respectiv incasate fiind considerabila.
           
Astfel, cifra de afaceri a sectorului economic vizat este semnificativa la nivelul economiei nationale, circa 15 miliarde lei, ceea ce inseamna ca si valoarea bacsisului incasat in acest sector este semnificativ, in evaluarea noastra intre 750 milioane lei si 1,5 miliarde lei. Aceste venituri ale angajatilor din sector sunt nefiscalizate", sustine MFP in nota de fundamentare. 
 

Impozitare bacsis 2019. Bani care pana acum nu ajungeau la stat

 

Cifra de afaceri a sectorului economic vizat este semnificativa la nivelul economiei nationale, circa 15 miliarde lei, ceea ce inseamna ca si valoarea bacsisului incasat in acest sector este semnificativ, in evaluarea noastra intre 750 milioane lei si 1,5 miliarde lei. Aceste venituri ale angajatilor din sector sunt nefiscalizate. 
 
Principalele caracteristici ale situatiei de fapt prezente sunt urmatoarele:  
  • pe bonul fiscal nu sunt evidentiate sumele incasate de la clienti, in plus, cu titlu de bacsis, 
  • beneficiarii veniturilor incasate sub forma de bacsis nu pot face dovada unei bonitati corespunzatoare pentru obtinerea de credite bancare, cu toate ca veniturilor lor reale le-ar asigura aceasta bonitate,
  • aceste sume de bani incasate, de natura veniturilor, nu sunt fiscalizate, 
  • sumele de bani incasate sub forma bacsisului, nu se inregistreaza contabil nici de catre client, nici de catre furnizor/prestator, 
  • in cazul platii contravalorii consumatiei si implicit a bacsisului de catre o persoana juridica, PFA sau alte forme de organizare, sumele platite drept bacsis nu pot fi decontate legal pentru ca nu este emis niciun document justificativ pentru incasare a acestuia,
  • plata cu cardul a cunoscut o evolutie semnificativa in ultimii ani, clientul neavand insa posibilitatea de a plati bacsis prin aceasta modalitate.
 

Impozitare bacsis 2019. Noutatile, pe scurt

 

Proiectul de act normativ cuprinde urmatoarele reglementari:
  • definirea bacsisului in vederea evidentierii acestor sume pe bonul fiscal, cu scopul delimitarii clare a acestora de veniturile incasate de operatorii economici pentru livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor direct catre populatie si asigurarii fiscalizarii bacsisului potrivit Codului fiscal;
  • instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, indiferent de modalitatea de plata a acestuia (card/numerar/substitute de numerar);
  • evidentierea bacsisului pe bonul fiscal nu este obligatorie pentru livrarile la domiciliu;
  • se interzice conditionarea, sub orice forma, a livrarilor de bunuri sau a prestarilor de servicii de acordarea bacsisului;
  • se instituie obligatia operatorului economic de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal. Nota de plata va contine rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului pe care acesta doreste sa il ofere. Nivelul bacsisului oferit de client poate varia intre 0% si 15%;
  • se instituie obligatia operatorului economic de a distribui sumele provenite din incasarea bacsisului, integral salariatilor, potrivit unui regulament intern si de a le inregistra in contabilitate pe seama conturilor de datorii/analitic distinct;
  • in situatia in care plata contravalorii consumatiei se face prin ordin de plata si se emite factura, bacsisul se evidentiaza distinct pe aceasta;
  • se lasa la optiunea operatorului economic, posibilitatea marcarii bacsisului pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate sau pe un bon fiscal distinct, in functie de situatia de fapt, respectiv de momentul in care valoarea bacsisului este cunoscuta de catre emitentul bonului fiscal;
  • bacsisul se introduce in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea „bacsis”.
 
Pentru salariat, sumele provenite din bacsis sunt calificate ca venituri din alte surse, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri.
 
impozitare bacsis 2019 romania
 
Nota! Livratorii de mancare nu intra sub incidenta acestui proiect. Avand in vedere faptul ca, livrarea de produse la domiciliul clientului reprezinta de fapt o vanzare cu amanuntul de mancare, si nu presupune un serviciu de tip restaurant, in raport cu care clientul sa fie mai mult sau mai putin multumit de calitatea serviciilor si conduita prestatorului (exemplu: mancare se vinde si in supermarket, dar nu presupune un serviciu de tip restaurant, si prin urmare nu se plateste bacsis la cumpararea acelor produse din magazin), evidentierea bacsisului pe bonul fiscal nu este obligatorie pentru livrarile la domiciliu. 
 

Impozitare bacsis 2019. Cand se datoreaza CASS

 

Din punct de vedere al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), veniturile se iau in considerare la calculul plafonului de 12 salarii minime brute pe tara, peste care se datoreaza CASS. Astfel, se datoreaza CASS pentru veniturile realizate sub forma bacsisului, doar daca impreuna cu celelalte categorii de venituri cum ar fi cele din activitati independente, agricultura, silvicultura, piscicultura, cedarea folosintei bunurilor, investitii sau alte surse, insumeaza mai mult de 12 salarii minime brute pe tara pe an. In aceasta situatie, beneficiarul veniturilor depune „Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data de 15 martie a anului urmator celui in care au fost realizate veniturile, in care se declara depasirea plafonului anual, se calculeaza si se declara CASS. Contributia se calculeaza ca procent de 10% din 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza.
 
Atentie! Proiectul NU se afla inca in vigoare. Acesta va fi, insa, aprobat in curand de catre Guvern. Ne asteapta, asadar, o noua modificare a Codului fiscal.
 

Impozitare bacsis 2019. Proiectul de lege

 

Ordonanta Guvernului pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
 
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I.3 si I.7 din Legea nr. 128/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
 
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta. 
 
(...)
 
Art. II
Dupa articolul 2^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 2^3 cu urmatorul cuprins:
 
„Art. 2^3 
(1) Prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 - „Restaurante”, 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”. Bacsisul nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii.
 
(2) Pentru operatorii economici prevazuti la alin. (1), bacsisul incasat de la clienti se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasare a acestuia. Prevederile art. 1 alin. (8) se aplica in mod corespunzator. Operatorii economici prevazuti la alin. (1) au obligatia de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal, in care sunt prevazute rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului oferit, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei.
 
(3) Este interzis operatorilor economici sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacsisului. 
 
(4) Prin exceptie de la alin. (2), pentru livrarea produselor la domiciliul clientilor, operatorii economici prevazuti la alin. (1) nu au obligatia de a evidentia bacsisul pe bonul fiscal.  
 
(5) Bacsisul poate fi evidentiat atat pe un bon fiscal distinct, cat si pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate si este introdus in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea „bacsis”. 
 
(6) In situatia in care, la solicitarea clientilor, utilizatorii elibereaza acestora si factura, bacsisul se evidentiaza distinct si pe aceasta.  
 
(7) Sumele provenite din incasarea bacsisului se distribuie integral salariatilor.  Operatorii economici stabilesc printr-un regulament intern, procedura si modalitatea de distribuire catre salariati, a sumelor provenite din incasarea bacsisului. 
 
(8) Sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitate pe seama conturilor de datorii/analitic distinct.
 
(9) Regimul fiscal aplicabil veniturilor provenite din incasarea bacsisului si distribuite salariatilor este cel prevazut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(10) Veniturile mentionate la alin. (9) sunt calificate ca venituri din alte surse pentru care sunt aplicabile prevederile cap. X – Venituri din alte surse, din Titlul IV – Impozitul pe venit al Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, in conformitate cu prevederile art. 115 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru contributiile sociale obligatorii sunt aplicabile prevederile referitoare la veniturile din alte surse din Titlul V – Contributii sociale obligatorii, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(11) Pentru operatorii economici care desfasoara alte activitati economice decat cele prevazute la alin. (1) evidentierea bacsisului pe bonul fiscal este la optiunea acestora. In cazul in care opteaza, prevederile prezentului articol sunt aplicabile in mod corespunzator."
 
Nota! Vom actualiza acest material in momentul in care prevederile de mai sus intra in vigoare!
de

Data aparitiei: 15 August 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Impozitare bacsis 2019. MFP a publicat noile reguli":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

    Poate sunteti interesat si de:

    ©2019 RENTROP & STRATON
    Toate drepturile rezervate.
    SATI
    Atentie, Juristi!
    5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

    Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

    Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

    Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016