S-a inregistrat la ONRC fuziunea prin absorbtie a unei soc. com., s-a primit certificatul de radiere de la ONRC pentru societatea absorbita. Ce documente se intocmesc in continuare din punct de vedere fiscal si cum se radiaza de la finante?
Raspuns:
Dupa primirea certificatului de radiere de la O.N.R.C. se efectueaza inregistrarile contabile pentru transferul patrimoniului catre societatea absorbanta, fiind intocmita balanta sintetica. Aceasta balanta sta la baza intocmirii bilantului de lichidare care se depune la organul fiscal competent inainte de intocmirea formalitatilor de radiere. Transferul activelor si pasivelor d.p.d.v. contabil se efectueaza conform regulilor contabile.
Astfel, inregistrarea in evidenta contabila a operatiunilor de fuziune se efectueaza in conformitate cu prevederile OMFP 1376/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora. Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele din OMFP 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene. Monografia contabila a fuziunii prin absorbtie are la baza urmatoarele inregistrari contabile:
- transferul elementelor de activ:
461 = 7583
„Debitori diversi” „Venituri din vanzarea activelor si alte operatii
de capital”
Asa cum se poate constata, in situatia in care societatea absorbanta este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, transferul de active nu este considerat o livrare de bunuri, motiv pentru care nu se colecteaza TVA prin emiterea unei facturi. Prin legislatia fiscala privind TVA, in cazul transferului total de active si pasive, se face referire la "intentia" persoanei care le preia sa continue activitatea, aspect reglementat la pct. 6 alin. (9) din normele de aplicare ale art. 128 alin. (7) din Codul fiscal : "......Pentru ca o operatiune sa poata fi considerata transfer de active, in sensul art. 128 alin. (7) din Codul fiscal , primitorul activelor trebuie sa intentioneze sa desfasoare activitatea economica sau partea din activitatea economica care i-a fost transferata, si nu sa lichideze imediat activitatea respectiva si, dupa caz, sa vanda eventualele stocuri.
Primitorul activelor are obligatia sa transmita cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii. Pentru calificarea unei activitati ca transfer de active nu este relevant daca primitorul activelor este autorizat pentru desfasurarea activitatii care i-a fost transferata sau daca are in obiectul de activitate respectiva activitate. In acest sens a fost pronuntata Hotararea Curtii Europene de Justitie in cazul C-497/01 - Zita Modes."
Prin continuarea pentru o anumita perioada a activitatii societatii absorbite, societatea absorbanta face dovada intentiei asumate inainte de preluarea activelor si pasivelor prin transfer.
Pentru o monografie contabila completa a acestei operatiuni
click aici >>>
Inainte de radiere, pentru stabilirea rezultatului fiscal ce urmeaza a fi preluat de catre societatea absorbanta se completeaza si se depune la organul fiscal competent al societatii absorbite declaratia cod 101 privind impozitul pe profit. De asemenea, inainte de radiere, societatea absorbita trebuie sa depuna la organul fiscal competent si decontul de TVA cod 300, stabilind suma TVA de plata sau suma TVA de rambursat ce va fi preluata de catre societatea absorbanta.
Radierea de la finante se efectueaza prin depunerea formularului cod cod 010 denumit "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010), cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1;". Aceasta declaratie se completeaza la sectiunea F "DATE PRIVIND STAREA CONTRIBUABILULUI" pct. 2. "Dizolvare fara lichidare", subsectiunea " Fuziune " "De la data …..". De asemenea, la aceiasi sectiunea F se completeaza "Codul de identificare fiscala a unitatii rezultate in urma fuziunii".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In cadrul companiei noastre, s-a decis decontarea ochelarilor pentru angajati - mentionam ca aprox.12% dintre angajati utilizeaza calculatorul, restul angajatilor fiind soferi profesionisti si personal de depozit. Va rog sa ne indrumati cu privire la incadrarea fiscala a cheltuielilor cu achizitia de ochelari pentru angajatii - soferi si personal de depozit - in contextul in care, in urma controlului de medicina muncii, acestia primesc fisa de aptitudine cu apt conditionat - corectie optica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem nevoie de ajutor intr-o anume speta. Ce cod cor ne recomandati pentru un job cu denumirea de Business Development Manager ? Persoana respectiva va avea ca responsabilitati identificarea si atragerea de clienti noi, cresterea afacerii, noi piete. Un cod cor strict pentru Business Development Manager nu am identificat si ar trebui sa alegem un alt cod cor care sa reflecte cat mai aproape responsabilitatile pe care le implica job-ul respectiv.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O angajata a fost in concediu crestere copil in perioada 07.04.2023-27.11.2024, a revenit in activitate, iar sotul a ramas in CIC pana la 2 ani. Intre timp a anuntat ca este insarcinata cu al doilea copil, data estimativa a nasterii 05.08.2025, iar pentru primul copil a obtinut certificat de handicap valabil 24 de luni pana la data de 16.04.2027. Colega mea doreste sa reia CIC pentru primul copil pana la implinirea varstei de 3 ani, in baza certificatului pentru handicap. Odata cu nasterea celui...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<