Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Accesul la dosarul de concurenta, regulile acordurilor de acces din sectorul de comunicatii electronice, stabilirea bazei impozitului pe venit


=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 189/18.03.2011
=================================================

*** ORDINUL CONSILIULUI CONCURENTEI Nr. 421/2011 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind regulile de acces la dosarul Consiliului Concurentei in cazurile referitoare la art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr. 21/1996, art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, precum si in cazurile de concentrari economice

Firme interesate
Societati, intreprinderi si asociatii de intreprinderi care sunt supuse controlului Consiliului Concurentei

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, inspector de concurenta, specialisti financiari din Administratia publica centrala

Index
1. Accesul la dosarul Consiliului Concurentei constituie una dintre garantiile procedurale menite a contribui la respectarea principiului egalitatii de tratament si a dreptului la aparare. Dreptul de acces la dosar este prevazut de alin. (2)-(4) ale art. 44 din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, potrivit carora, dupa transmiterea raportului de investigatie si inainte de data audierilor, partile in cauza pot consulta dosarul si obtine copii si extrase ale actelor procedurii de investigatie.
2. Dreptul evidentiat anterior este distinct de dreptul general de acces la informatiile de interes public si nu intra in sfera de aplicare a reglementarilor privind liberul acces la informatiile de interes public*1), care urmaresc un alt scop.
A. Cine are drept de acces la dosar
5. Accesul la dosar, potrivit prevederilor pct. 1, este menit sa asigure exercitarea efectiva a dreptului la aparare impotriva concluziilor si propunerilor din raportul de investigatie. In acest sens, atat in cazurile prevazute la art. 5, 6 sau 9 din lege, art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, denumit in continuare TFUE, cat si in cazurile privind concentrarile economice, accesul la dosar este asigurat, la cerere, persoanelor, reprezentantilor autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale sau locale*3), intreprinderilor*4), respectiv asociatiilor de intreprinderi al caror comportament face obiectul raportului de investigatie al Consiliului Concurentei, denumite in continuare destinatari ai raportului de investigatie.
__________
*3) In cazurile privind posibila incalcare a art. 9 din lege.
*4) In cuprinsul prezentelor instructiuni, termenul intreprindere include atat intreprinderile, cat si asociatiile de intreprinderi. Termenul persoana se refera atat la persoana fizica, cat si la persoana juridica. Multe entitati sunt in acelasi timp si persoane juridice si intreprinderi, iar, in acest caz, ele sunt acoperite de ambii termeni. Aceeasi situatie este si in cazul in care o persoana fizica este intreprindere in intelesul art. 5 si 6 din lege, respectiv art. 101 si 102 din TFUE. In procedurile legate de concentrari economice trebuie sa se tina seama si de persoanele prevazute la art. 10 din lege, chiar daca este vorba de persoane fizice. In cazul entitatilor fara personalitate juridica, dar care nu sunt nici intreprinderi si sunt implicate in procedurile desfasurate de Consiliul Concurentei, acesta din urma aplica, atunci cand este cazul, mutatis mutandis, principiile stipulate in prezentele instructiuni.

B. La ce documente se acorda accesul
Continutul dosarului Consiliului Concurentei
6. Dosarul Consiliului Concurentei, intr-o investigatie privind posibila incalcare a legii, precum si a prevederilor art. 101 si 102 din TFUE cuprinde toate documentele*5) care au fost obtinute, produse si/sau adunate de catre Consiliul Concurentei in cadrul investigatiei.
_________
*5) Conform prezentelor instructiuni, termenul document se refera la orice tip de informatie, indiferent de modul de stocare a datelor. Acesta acopera totodata si orice dispozitiv de stocare a datelor care este sau poate deveni disponibil.

7. Accesul la declaratiile intreprinderilor efectuate in vederea aplicarii politicii de clementa este acordat numai destinatarilor raportului de investigatie, in urmatoarele conditii:
a) daca se angajeaza - impreuna cu reprezentantii legali care primesc acces in numele lor - sa nu realizeze nicio copie, utilizand mijloace mecanice sau electronice, a informatiilor din declaratiile la care li s-a permis accesul; si
b) daca se asigura ca informatiile obtinute din declaratie vor fi utilizate exclusiv pentru proceduri judiciare sau administrative care au ca obiect aplicarea art. 5 alin. (1) din lege sau a art. 101 din TFUE.
Altor persoane, precum autorii plangerilor, de exemplu, nu li se va acorda accesul la declaratiile efectuate in vederea aplicarii politicii de clementa. Consiliul Concurentei considera ca acest tip de protectie specifica nu se mai justifica din momentul in care solicitantul dezvaluie unor terte persoane continutul cererii.
8. In cursul unei investigatii desfasurate potrivit prevederilor art. 34 si urmatoarelor din lege, Consiliul Concurentei poate aduna o serie de documente, dintre care unele, ca urmare a unei cercetari mai detaliate, se dovedesc a nu avea legatura cu obiectul investigatiei in cauza. Aceste documente pot fi returnate celor de la care au fost ridicate. Dupa returnare, aceste documente nu mai fac parte din dosarul cauzei.
Documente accesibile
9. Destinatarii raportului de investigatie, astfel cum sunt definiti la pct. 5, trebuie sa aiba posibilitatea de a cunoaste informatiile din dosar, astfel incat, pe baza acestora, sa isi poata face cunoscut, in mod efectiv, punctul de vedere cu privire la concluziile la care a ajuns echipa de investigatie, exprimate in raportul de investigatie. In acest sens, li se acorda accesul la documentele din dosarul Consiliului Concurentei, astfel cum este definit la pct. 6, cu exceptia documentelor interne, secretelor de afaceri ale altor intreprinderi sau a altor informatii confidentiale.
10. Rezultatele unui studiu comandat in legatura cu obiectul investigatiei sunt accesibile pentru consultare impreuna cu mentiunile privind sursele de informare si metodologia de studiu, tinandu-se cont, atunci cand este cazul, de protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Documente inaccesibile
Documente interne
11. Documentele interne din dosarul Consiliului Concurentei nu pot avea caracter incriminator sau dezincriminator*6). Acestea nu constituie parte a probelor pe care Consiliul Concurentei se intemeiaza in evaluarea unui caz. Partilor nu li se permite accesul la documentele interne din dosarul Consiliului Concurentei.
__________
*6) Exemple de documente interne sunt: proiecte, opinii, note ale compartimentelor Consiliului Concurentei sau ale altor autoritati publice.

12. Directiile de specialitate ale Consiliului Concurentei nu au obligatia de a redacta procese-verbale ale intalnirilor cu diversi participanti. In cazul in care Consiliul Concurentei decide sa consemneze aceste intalniri, astfel de documente constituie interpretarea proprie a autoritatii de concurenta cu privire la cele exprimate in cadrul respectivelor intruniri, motiv pentru care sunt considerate documente interne. Cu toate acestea, atunci cand participantii la intalnire si-au insusit, prin semnatura, procesul-verbal al intalnirii, acest document va fi accesibil dupa inlaturarea secretelor de afaceri sau a altor informatii confidentiale din continutul sau. Astfel de documente constituie parte a dovezilor pe care Consiliul Concurentei le poate utiliza in evaluarea unui caz*7).
__________
*7) Declaratiile obtinute in temeiul art. 35^1 din lege, respectiv explicatiile furnizate in temeiul art. 36 alin. (1) lit. c) din lege fac parte, in mod normal, din categoria documentelor accesibile.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 191/18.03.2011
=================================================

*** HOTARAREA GUVERNULUI Nr. 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, inspector din domeniul recuperarii creantelor bugetare, persoane fizice care depun situatii privind impozitul pe venit, specialisti financiari din Administratia publica centrala

Index
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice, organele fiscale efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc pentru stabilirea riscului probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii ori autoritati publice;
b) selectarea grupului de persoane care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare.
Analiza de risc reprezinta activitatea efectuata de organele fiscale pentru a identifica riscurile de nedeclarare a veniturilor impozabile, de a le evalua, de a le gestiona, precum si de a le comunica organelor fiscale competente pentru selectarea persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare.
Analiza de risc consta in urmatoarele activitati:
a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;
b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;
c) culegerea si formalizarea informatiilor;
d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;
e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;
f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;
g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.
Dispozitiile prezentei proceduri se vor completa, la propunerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu norme privind procedura de analiza de risc, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului act normativ.
Selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare este efectuata de catre organul fiscal competent.
Selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Verificarea fiscala prealabila documentara reprezinta ansamblul activitatilor prevazute la art. 1 efectuate la sediul organului fiscal pe baza informatiilor detinute de catre acesta sau obtinute ca urmare a exercitarii atributiilor prevazute de lege.
Verificarea fiscala prealabila documentara se efectueaza asupra persoanelor fizice selectate.
Activitatea de verificare fiscala prealabila documentara se desfasoara fara notificarea persoanei fizice.
Pe perioada desfasurarii activitatii de verificare fiscala prealabila documentara, organele fiscale pot solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, in conditiile legii, informatii ori documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice supuse verificarii.
Verificarea fiscala prealabila documentara consta in compararea tuturor veniturilor declarate de persoana fizica supusa verificarii sau de platitorii de venit dintr-o perioada impozabila, pe de o parte, cu situatia fiscala personala definita la art. 109^1 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, din aceeasi perioada impozabila, pe de alta parte.
La stabilirea situatiei fiscale personale, organul fiscal are in vedere evolutia totalitatii drepturilor si obligatiilor de natura patrimoniala, pe parcursul perioadei impozabile verificate, inclusiv a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente relevante pentru stabilirea bazei impozabile pentru impozitul pe venit datorat de persoana fizica.
Organele fiscale stabilesc situatia fiscala personala pe baza informatiilor, documentelor si a altor mijloace de proba, astfel:
a) detinute de organul fiscal;
b) obtinute de catre organul fiscal de la terti prin exercitarea dreptului sau de a solicita informatii sau documente, potrivit art. 52-59 din Codul de procedura fiscala;
c) obtinute de organul fiscal de la autoritatile sau institutiile publice, in conditiile art. 60-63 din Codul de procedura fiscala.
Verificarea fiscala prealabila documentara are in vedere examinarea informatiilor referitoare la persoana fizica verificata in ceea ce priveste sursele de venit, regimurile de impunere, indeplinirea obligatiilor de depunere a declaratiilor fiscale, rezultatele eventualelor inspectii fiscale cu privire la activitatile independente desfasurate de persoana fizica, daca este cazul, verificari la persoane juridice cu care aceasta are legaturi de afaceri si orice alte asemenea examinari, in functie de informatiile existente in evidenta fiscala.
In scopul stabilirii situatiei fiscale personale a persoanei fizice verificate si al compararii acesteia cu veniturile declarate, organul fiscal procedeaza la examinarea si evaluarea intrarilor si iesirilor din patrimoniu a bunurilor mobile si imobile, a intrarilor si iesirilor de bani sau alte valori, precum si a altor elemente ce vizeaza nivelul si categoriile de cheltuieli personale ale persoanei fizice verificate.
Prin verificarea fiscala prealabila documentara se stabilesc:
a) nivelul veniturilor realizate de persoana fizica verificata comparativ cu veniturile din declaratiile fiscale;
b) continuarea verificarii fiscale sau incetarea acesteia.
Rezultatele verificarii fiscale prealabile documentare se consemneaza intr-un raport de verificare fiscala prealabila documentara.
Raportul de verificare fiscala prealabila documentara contine toate constatarile retinute de organul fiscal pe perioada desfasurarii verificarii, precum si propunerea de a continua verificarea sau de a inceta procedura de verificare. Dupa analiza raportului de verificare fiscala prealabila documentara, conducatorul organului fiscal decide, in conditiile legii, prin rezolutie scrisa, continuarea sau incetarea procedurii de verificare.
In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale, si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, conform art. 109^1 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice care a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.
Avizul prevazut la alin. (1) este insotit de un extras din raportul de verificare fiscala prealabila documentara ce contine concluziile verificarii, care au stat la baza luarii deciziei de continuare a procedurii de verificare.
Prin comunicarea avizului de verificare, procedura de verificare fiscala continua. Verificarea, denumita in continuare verificare fiscala, se efectueaza cu cooperarea persoanei fizice verificate.
Avizul de verificare cuprinde toate elementele prevazute de art. 109^3 din Codul de procedura fiscala, respectiv:
a) temeiul juridic al verificarii fiscale. Se precizeaza ca este indeplinita conditia prevazuta la art. 109^1 alin. (4) din Codul de procedura fiscala;
b) data de incepere a verificarii fiscale. Este data stabilita de organul fiscal pentru inceperea verificarii fiscale. Avizul de verificare se comunica persoanei fizice cu cel putin 15 zile inainte de data inceperii verificarii fiscale. La stabilirea datei de incepere a verificarii fiscale organul fiscal va avea in vedere perioada necesara pentru comunicarea avizului de verificare;
c) perioada ce urmeaza a fi supusa verificarii. Perioada supusa verificarii este perioada impozabila definita de Codul fiscal, cu respectarea termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale;
d) posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a verificarii. Acest drept trebuie sa fie precizat expres in avizul de verificare;
e) solicitarea de informatii si inscrisuri relevante pentru verificare. Se precizeaza ca, in termen de 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, persoana fizica verificata trebuie sa prezinte documente justificative pentru clarificarea situatiei fiscale personale. Odata cu comunicarea avizului de verificare organul fiscal solicita extrasele de conturi bancare.
Prin avizul de verificare, persoana fizica este instiintata ca are dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate sau juridica.
Avizul de verificare se comunica persoanei fizice in conformitate cu dispozitiile art. 44 din Codul de procedura fiscala. Avizul de verificare este insotit de Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscale.
In cazul refacerii verificarii ca urmare a unei dispozitii cuprinse in decizia de solutionare a contestatiei, se comunica persoanei fizice un aviz de refacere a verificarii.
Amanarea datei de incepere a verificarii fiscale se poate face o singura data, la solicitarea scrisa a persoanei fizice, pentru motive justificate. In solicitare persoana fizica prezinta motivele pentru care solicita amanarea si, dupa caz, documentele justificative in sustinerea acestora.
Cererea de amanare se solutioneaza in termen de maximum 5 zile de la data inregistrarii acesteia.
In situatia in care organul fiscal a aprobat amanarea datei de incepere a verificarii fiscale, comunica persoanei fizice data la care a fost reprogramata actiunea de verificare fiscala.
Actiunea de verificare fiscala se desfasoara, de regula, la sediul organului fiscal. In acest scop, persoana fizica verificata este instiintata prin avizul de verificare despre locul si persoana de contact la care sa se prezinte.
La cererea persoanei fizice verificate, verificarea fiscala se poate desfasura si la:
a) domiciliul sau, daca persoana verificata este in imposibilitate fizica de a se deplasa;
b) domiciliul/sediul persoanei care ii acorda asistenta de specialitate sau juridica, daca domiciliul acestei persoane reprezinta si sediul sau profesional.
Solicitarea scrisa a persoanei fizice pentru desfasurarea verificarii la domiciliul sau sau la domiciliul/sediul persoanei care ii acorda asistenta se depune la organul fiscal inainte de data inceperii verificarii fiscale inscrisa in avizul de verificare. Cererea se solutioneaza in termen de 5 zile de la inregistrare.
Pentru efectuarea verificarii la domiciliul persoanei fizice sau la domiciliul/sediul persoanei care ii acorda asistenta de specialitate ori juridica trebuie ca spatiul pus la dispozitia organului fiscal sa fie adecvat pentru efectuarea verificarilor.
Prin spatiu adecvat desfasurarii verificarilor se intelege asigurarea unui spatiu, in limita posibilitatii persoanei fizice, care sa permita desfasurarea activitatilor legate de controlul documentelor si elaborarea actului de control.
La data inceperii verificarii fiscale, organul fiscal va avea prima discutie cu persoana fizica supusa verificarii. Cu aceasta ocazie, organul fiscal va prezenta persoanei fizice legitimatia si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului fiscal.
Persoana fizica are la dispozitie o perioada de 60 de zile de la primirea avizului sa prezinte documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala.
Prin clarificari relevante se intelege prezentarea de explicatii in legatura cu continutul unor documente justificative sau in legatura cu unele situatii de fapt.
Perioada prevazuta la alin. (1) poate fi prelungita cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea scrisa si temeinic justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal.
Ori de cate ori pe parcursul verificarii fiscale organul fiscal apreciaza ca sunt necesare noi documente sau informatii relevante pentru verificare, le poate solicita persoanei fizice, in conditiile art. 52 si 56 din Codul de procedura fiscala. In acest caz, organul fiscal va stabili, cu consultarea persoanei fizice, un termen rezonabil, care nu poate fi mai mic de 10 zile, pentru prezentarea documentelor si/sau a informatiilor solicitate.
Durata efectuarii verificarii fiscale este stabilita de organul fiscal si nu poate fi mai mare de 3 luni.
Perioadele prevazute de lege sau stabilite de organul fiscal pentru prezentarea documentelor si/sau a informatiilor solicitate nu sunt incluse in calculul duratei verificarii fiscale.
Actiunea de verificare poate fi suspendata cand este indeplinita una dintre urmatoarele conditii si numai daca neindeplinirea acesteia impiedica finalizarea verificarii fiscale:
a) pentru efectuarea unei expertize conform Codului de procedura fiscala;
b) pentru efectuarea de cercetari in vederea identificarii persoanei fizice sau a stabilirii realitatii unor tranzactii;
c) la solicitarea scrisa a persoanei fizice ca urmare a aparitiei unei situatii obiective, confirmata de organul fiscal desemnat pentru efectuarea verificarii, care conduce la imposibilitatea continuarii verificarii. Pe parcursul unei verificari, persoana fizica poate solicita suspendarea acesteia doar o singura data;
d) pentru solicitarea unor informatii suplimentare de la terte persoane sau de la autoritatile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene ori din state cu care Romania are incheiate conventii internationale pentru schimburi de informatii in scopuri fiscale;
e) la propunerea structurii care coordoneaza activitatea de verificare fiscala a persoanelor fizice, pentru valorificarea unor informatii rezultate din alte verificari, primite de la alte autoritati sau institutii publice ori de la terti.
Data de la care se suspenda actiunea de verificare este comunicata persoanei fizice prin decizie de suspendare. Decizia de suspendare este act administrativ fiscal si poate fi contestata in conditiile Codului de procedura fiscala.
Dupa incetarea conditiilor care au generat suspendarea, verificarea fiscala va fi reluata, data acesteia fiind comunicata in scris persoanei fizice.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 193/21.03.2011
=================================================

*** ORDIN Nr. 11/2011 al ministrului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit si Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 16/2010

Firme interesate
Beneficiarii de proiecte finantate integral sau partial din bugetul de stat

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, specialisti financiari din Administratie publica centrala, beneficiarii proiectelor de proiecte finantate integral sau partial din bugetul de stat

Index
Sumele aferente FEGA, FEADR, FEP, Programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si Programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului, virate eronat de catre institutiile publice responsabile cu gestionarea programelor comunitare, respectiv MADR, APDRP, APIA si ANPA, in conturile de venituri ale bugetului de stat, se restituie de catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului din conturile de venituri ale bugetului de stat in care au fost incasate, in conturile din care au fost dispuse platile, la cererea scrisa a institutiilor publice care au efectuat virarea eronata, intocmita potrivit modelului din anexa nr. 28. Raspunderea privind sumele ce se restituie din conturile de venituri ale bugetului de stat in care s-a efectuat plata eronata revine exclusiv institutiei publice care solicita restituirea.
Sumele care pot fi restituite in conditiile art. 25^1sunt urmatoarele:
a) sume virate la subdiviziunile corespunzatoare din cadrul capitolului de venituri ale bugetului de stat 45.01 «Sume primite de la UE/alti donatori in contul platilor efectuate si prefinantari», codificate eronat cu codul de identificare fiscala al altor beneficiari decat cei carora li se cuvin sumele sau cu codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului 8609468;
b) sumele virate eronat la alte subdiviziuni de venituri ale bugetului de stat, altele decat cele prevazute la lit. a), codificate cu codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului 8609468.
Restituirea sumelor virate eronat in conturi de cheltuieli bugetare deschise pe numele institutiilor publice la Trezoreria Statului, la titlul 85 "Plati efectuate in anii precedenti si recuperate in anul curent", se efectueaza de titularii conturilor pe baza cererii scrise a MADR, APDRP, APIA si ANPA, dupa caz, in conditiile art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2010 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, precum si alte masuri financiare.

*** HOTARAREA COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE Nr. 3/2011 Privind aprobarea Normei nr. 3/2011 pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale individuale pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

Firme interesate
Societati de asigurare-reasigurare

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, broker de asigurare- reasigurare, administratorilor de fonduri de pensii facultative

Index
Situatiile financiare anuale individuale ale entitatilor prevazute la art. 2 trebuie sa ofere o imagine reala a activelor, datoriilor, pozitiei financiare, precum si a rezultatului acestora.
Situatiile financiare anuale individuale se intocmesc in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, denumita in continuare Legea nr. 82/1991, si in baza prevederilor Normei nr. 14/2007 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 37/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, entitatile prevazute la art. 2 sunt obligate sa efectueze inventarierea activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Evaluarea activelor financiare ale fondurilor de pensii administrate privat se efectueaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza Normei nr. 3/2009 privind investitiile fondurilor de pensii administrate privat si organizarea activitatii de investire, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2009, si avand in vedere prevederile Normei nr. 5/2009 privind calculul activului net si al valorii unitatii de fond pentru fondurile de pensii administrate privat, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 6/2009.
Evaluarea activelor financiare ale fondurilor de pensii facultative se efectueaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza Normei nr. 4/2009 privind investitiile fondurilor de pensii facultative si organizarea activitatii de investire, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 4/2009, si avand in vedere prevederile >Normei nr. 6/2009 privind calculul activului net si al valorii unitatii de fond pentru fondurile de pensii facultative, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 7/2009.
Formularele care compun situatiile financiare anuale individuale se completeaza in lei.
Situatiile financiare anuale individuale ale entitatilor mentionate la art. 2 se semneaza de catre administratorul acestora sau de persoana care are obligatia conducerii entitatii si de catre:
a) directorul economic, contabilul-sef sau persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, potrivit legii; sau
b) persoanele fizice sau juridice cu care s-au incheiat contracte de prestari de servicii, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, potrivit legii.
Situatiile financiare anuale individuale se intocmesc pe baza ultimei balante de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie, in concordanta cu balantele de verificare a conturilor analitice, dupa inregistrarea cronologica si sistematica a operatiunilor evidentiate in documente justificative, aprobate de conducatorul entitatii.
Totalul rulajelor si totalul soldurilor analitice rezultate din balanta de verificare a conturilor analitice trebuie sa corespunda cu totalul rulajelor si totalul soldurilor sintetice rezultate din balanta de verificare a conturilor sintetice.
Inregistrarea operatiunilor economico-financiare aferente perioadei de raportare se face in baza documentelor justificative.
In cazul operatiunilor contabile pentru care nu se intocmesc documente justificative, inregistrarile in contabilitate se fac pe baza de note de contabilitate care au la baza note justificative sau note de calcul, dupa caz, intocmite si aprobate in mod corespunzator.
In cazul stornarilor, pe documentul initial se mentioneaza numarul si data notei de contabilitate prin care s-a efectuat stornarea operatiunii, iar in nota de contabilitate de stornare se mentioneaza documentul, data si numarul de ordine ale operatiunii care face obiectul stornarii.
Corectarea inregistrarilor facute in contabilitate se face numai pe baza notelor de contabilitate intocmite si aprobate in mod corespunzator.
Inregistrarile in contabilitate se fac cronologic, prin respectarea succesiunii documentelor dupa data de intocmire sau de intrare a acestora in entitate si, sistematic, in conturi contabile sintetice si analitice.
Administratorii fondurilor de pensii administrate privat si/sau ai fondurilor de pensii facultative, atat pentru activitatea proprie, cat si pentru activitatea fondului de pensii, si administratorii entitatilor prevazute la art. 2 lit. c) raspund pentru:
a) insusirea si aplicarea corecta a prevederilor reglementarilor contabile aplicabile;
b) elaborarea si adaptarea corespunzatoare a programelor informatice utilizate pentru prelucrarea datelor financiarcontabile;
c) exactitatea si realitatea datelor care sunt prelucrate, respectiv inregistrate in contabilitate si inscrise in situatiile financiare anuale individuale.
Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile aplicabile entitatilor mentionate la art. 2 revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.
Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatiile prevazute la art. 2 din Legea nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 204/2006, si la art. 2 din Legea nr. 411/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 411/2004.
Societatile de pensii trebuie sa intocmeasca situatiile financiare anuale individuale.
Situatiile prevazute la alin. (1) se auditeaza conform Legii nr. 411/2004, respectiv Legii nr. 204/2006.
Situatiile prevazute la alin. (1), insotite de raportul anual al consiliului de administratie si de raportul de audit intocmit de auditorul financiar, sunt aprobate in adunarea generala ordinara a actionarilor societatii de pensii.
Dosarul situatiilor financiare anuale individuale ale unei societati de pensii trebuie sa cuprinda:
a) situatiile financiare anuale individuale ale societatii de pensii, aprobate in adunarea generala ordinara a actionarilor societatii de pensii;
b) raportul anual al consiliului de administratie;
c) declaratia scrisa de asumare a raspunderii pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, conform art. 30 din Legea nr. 82/1991;
d) raportul de audit, intocmit de auditorul financiar, conform legislatiei in vigoare;
e) hotararea adunarii generale ordinare a actionarilor societatii de pensii de aprobare a situatiilor financiare anuale;
f) balanta de verificare a conturilor sintetice si analitice la 31 decembrie a exercitiului financiar pentru care se intocmesc situatii financiare anuale;
g) propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Situatiile financiare anuale individuale ale societatii de pensii prevazute la alin. (1) lit. a) trebuie sa cuprinda:
a) bilantul, conform anexei nr. A1;
b) contul de profit si pierdere, conform anexei nr. A2;
c) situatia modificarilor capitalului propriu, conform anexei nr. A3;
d) situatia fluxurilor de trezorerie, conform anexei nr. A4;
e) notele explicative la situatiile financiare anuale individuale;
f) date informative, conform anexei nr. D1;
g) situatia activelor imobilizate, conform anexei nr. D2.
Notele explicative la situatiile financiare anuale individuale ale societatii de pensii, mentionate la alin. (2) lit. e), contin:
a) provizioanele, conform anexei nr. A5;
b) repartizarea profitului, conform anexei nr. A6;
c) analiza rezultatului din exploatare, conform anexei nr. A7;
d) situatia creantelor si datoriilor, conform anexei nr. A8;
e) evolutia activelor imobilizate, conform anexei nr. A9;
f) principii, politici si metode contabile, conform anexei nr. A10;
g) informatii privind salariatii si membrii organelor de administratie, conducere si de supraveghere, conform anexei nr. A11;
h) participatii si surse de finantare, conform anexei nr. A12;
i) alte informatii privind activitatea entitatii, conform anexei nr. A13.
Societatile de pensii depun la Comisie situatiile financiare anuale individuale, pana la data de 15 aprilie a fiecarui an, astfel:
a) in format electronic, prin aplicatia CSSPP-FRP. Aplicatia si instructiunile de utilizare sunt prezentate in portalul de documentatie tehnica al Comisiei, respectiv si
b) pe suport hartie, componentele dosarului situatiilor financiare anuale individuale, prevazute la art. 8, semnate si stampilate, conform legii.
Fac obiectul publicarii pe portalul propriu al societatii de pensii urmatoarele:
a) situatiile financiare anuale;
b) raportul anual al consiliului de administratie;
c) raportul de audit;
d) hotararea adunarii generale ordinare a actionarilor societatii de pensii.
Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, societatile de pensii trebuie sa depuna spre publicare situatiile financiare anuale individuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar.
Formatul electronic al situatiilor financiare anuale care se vor depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice se obtine prin folosirea programului de asistenta tehnica elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care poate fi descarcat de pe serverul de web www.mfinante.gov.ro
Administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau de fonduri de pensii administrate privat au obligatia sa intocmeasca situatiile financiare anuale individuale pentru fiecare fond de pensii administrat privat si/sau pentru fiecare fond de pensii facultative pe care il administreaza.
Situatiile prevazute la alin. (1) se auditeaza, conform legii, de catre auditorul fondului de pensii private.
Situatiile prevazute la alin. (1), insotite de raportul anual al consiliului de administratie al administratorului fondului de pensii private intocmit pentru activitatea fondului de pensii private si raportul de audit intocmit de auditorul financiar, sunt aprobate in adunarea generala ordinara a actionarilor administratorului de fond de pensii private.
Administratorul fondului de pensii private si auditorul financiar al fondului de pensii private raspund fata de participanti si beneficiari, dupa caz, pentru prejudiciile cauzate prin neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor care le revin, conform legii.
Dosarul situatiilor financiare anuale individuale ale unui fond de pensii private trebuie sa cuprinda:
a) situatiile financiare anuale individuale ale fondului de pensii private, aprobate in adunarea generala ordinara a actionarilor societatii de pensii care administreaza respectivul fond de pensii private;
b) raportul anual al consiliului de administratie intocmit pentru activitatea fondului de pensii private;
c) declaratia scrisa de asumare a raspunderii administratorului entitatilor mentionate la art. 11 pentru intocmirea situatiilor financiare anuale;
d) raportul de audit intocmit de auditorul financiar, conform legislatiei in vigoare;
e) hotararea adunarii generale ordinare a actionarilor entitatilor mentionate la art. 11, de aprobare a situatiilor financiare anuale;
f) balanta de verificare a conturilor sintetice si analitice la 31 decembrie a exercitiului financiar pentru care se intocmesc situatii financiare anuale;
Situatiile financiare anuale individuale ale fondului de pensii private prevazute la alin. (1) lit. a) trebuie sa cuprinda:
a) bilantul, conform anexei nr. B1;
b) situatia veniturilor si cheltuielilor, conform anexei nr. B2;
c) situatia modificarilor capitalului fondului de pensii, conform anexei nr. B3;
d) situatia fluxurilor de trezorerie, conform anexei nr. B4;
e) notele explicative la situatiile financiare anuale individuale.
Notele explicative la situatiile financiare anuale individuale ale fondului de pensii private, mentionate la alin. (2) lit. e), contin:
a) situatia depozitelor bancare si a certificatelor de depozit, conform anexei nr. B5;
b) situatia creantelor si datoriilor, conform anexei nr. B6;
c) analiza rezultatului din activitatea curenta, conform anexei nr. B7;
d) principii, politici si metode contabile, conform anexei nr. B8;
e) informatii privind participantii la fondurile de pensii, conform anexei nr. B9;
f) alte informatii privind activitatea entitatii, conform anexei nr. B10;
Pentru fiecare fond de pensii privat administratorul acestuia depune la Comisie situatiile financiare anuale individuale, pana la data de 15 aprilie a fiecarui an, astfel:
a) in format electronic, prin aplicatia CSSPP-FRP. Aplicatia si instructiunile de utilizare sunt prezentate in portalul de documentatie tehnica al Comisiei, respectiv si
b) pe suport hartie, componentele dosarului situatiilor financiare anuale individuale, asa cum sunt prevazute la art. 13, semnate si stampilate, conform legii.
Pentru fiecare fond de pensii private administratorii trebuie sa publice pe portalul administratorului de pensii:
a) situatiile financiare anuale ale fondului de pensii;
b) raportul anual al consiliului de administratie;
c) raportul de audit;
d) hotararea adunarii generale ordinare a actionarilor entitatilor mentionate la art. 11, de aprobare a situatiilor financiare anuale.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 195/21.03.2011
=================================================

*** ORDIN Nr. 2.132/2011 al ministrului Culturii si Patrimoniului National pentru aprobarea Criteriilor privind aplicarea prevederilor cap. VI lit. B din anexa nr. IV la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice

Firme interesate
Institutii de cultura

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, persoane incadrate in unitati de cultura, specialisti financiari din Administratia publica centrala

Index
Persoanele incadrate in unitatile de cultura, care au rezultate valoroase in activitatea artistica, pot ocupa in mod exceptional functii de specialitate, fara a avea studiile necesare postului, cu aprobarea nominala a ministrului culturii si patrimoniului national, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele criterii:
1. sa fie incadrate cu contract individual de munca;
2. sa aiba o vechime de cel putin 6 luni in cadrul institutiei;
3. ponderea rezultatelor valoroase trebuie sa reprezinte cel putin o treime din totalul rezultatelor obtinute.
Demararea procedurii aprobarii nominale prevazute la art. 1 alin. (1) se face la solicitarea institutiei, pe baza unui dosar care va cuprinde urmatoarele documente:
a) solicitarea din partea institutiei;
b) copia actului de identitate a persoanei pentru care se solicita aprobarea nominala;
c) copia contractului individual de munca;
d) formularele prevazute la art. 1 alin. (2);
e) cel putin o recomandare scrisa, cu referire la activitatea desfasurata.
Dosarul prevazut la art. 2 se va depune la Registratura Ministerului Culturii si Patrimoniului National de unde va fi transmis compartimentului de specialitate.
In cazul in care documentatia transmisa nu este concludenta sau este incompleta, compartimentul de specialitate poate solicita institutiei informatii sau documente suplimentare, cu indicarea termenului de depunere a acestora.
In urma analizarii documentelor, compartimentul de specialitate va intocmi un referat prin care va propune aprobarea sau respingerea solicitarii, dupa caz.
Referatul prin care se propune aprobarea solicitarii va insoti proiectul de ordin pe circuitul avizarii, la compartimentul juridic, compartimentul resurse umane, secretar general, respectiv subsecretar de stat sau secretar de stat coordonator al domeniului respectiv, dupa caz.
Dupa parcurgerea circuitului prevazut la alin. (4), referatul prin care se propune aprobarea solicitarii insotit de proiectul de ordin, respectiv referatul prin care se propune respingerea solicitarii se transmit la cabinetul ministrului, in vederea aprobarii.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 197/22.03.2011
=================================================

*** ORDINUL CONSILIULUI CONCURENTEI Nr. 424/2011 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind modul de aplicare a regulilor de concurenta acordurilor de acces din sectorul de comunicatii electronice - cadrul general, piete relevante si principii

Firme interesate
Operatori de comunicatii electronice

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, operatorii de pe piata de comunicatii electronice, inspector de concurenta

Index
1. Avand in vedere contextul competitional in sectorul comunicatiilor electronice, operatorilor activi in acest sector trebuie sa li se permita si sa fie incurajati sa stabileasca acordurile necesare mecanismelor de cooperare in vederea crearii - sau asigurarii - interconectivitatii intre diversele retele de comunicatii si, acolo unde este cazul, intre servicii, pentru a permite consumatorilor sa beneficieze de o gama mai diversificata si mai accesibila de servicii de comunicatii.
Aceasta poate si trebuie sa fie facuta in concordanta cu regulile de concurenta pentru dezvoltarea unei piete concurentiale a serviciilor oferite consumatorului final si pentru evitarea abuzului de pozitie dominanta a operatorilor care ofera accesul la facilitatile si serviciile de interconectare.
2. Consiliul Concurentei trateaza acordurile de acces din domeniul comunicatiilor electronice prin prisma principiilor de concurenta. Prezentele instructiuni trateaza modul in care regulile si procedurile de concurenta se aplica acordurilor de acces in contextul armonizarii legislatiei nationale cu legislatia europeana din sectorul comunicatiilor electronice.
3. Potrivit prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea in aplicare a normelor de concurenta prevazute la articolele 81 si 82 din tratat*2), cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei, alaturi de autoritatile de concurenta ale statelor membre, a devenit competent sa aplice prevederile art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene*3), denumit in continuare TFUE, in cazuri individuale. Astfel, in cazurile in care actele sau faptele intreprinderilor ori asociatiilor de intreprinderi pot afecta comertul dintre statele membre ale Uniunii Europene, potrivit art. 3 din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, se vor analiza faptele atat din punctul de vedere al incidentei prevederilor legii, cat si al prevederilor art. 101, respectiv art. 102 din TFUE.
-----------
*2) Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea in aplicare a normelor de concurenta prevazute la articolele 81 si 82 din tratat. Text cu relevanta pentru SEE (publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 1 din 4 ianuarie 2003, p. 1-25), completat si modificat.
*3) Versiune consolidata a Tratatului privind functionarea Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 115 din 9 mai 2008.

4. In Romania, la momentul adoptarii prezentelor instructiuni, cadrul legal de reglementare este constituit din: Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora*4), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare OG nr. 34/2002, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002*5), cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de comunicatii electronice, republicata*6), Hotararea Guvernului nr. 1.208/2007 privind conditiile generale referitoare la interoperabilitatea serviciilor de televiziune digitala interactiva, precum si a echipamentelor de televiziune digitala ale consumatorilor*7), Hotararea Guvernului nr. 810/2009 privind conditiile referitoare la sistemele de acces conditionat la serviciile de difuzare in format digital a programelor de radio si televiziune*8) si Strategia nationala privind implementarea serviciului universal in sectorul comunicatiilor electronice, aprobata prin Ordinul ministrului comunicatiilor si societatii informationale nr. 461/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
----------
*4) Prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 a fost preluata Directiva 2002/19/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, denumita in continuare Directiva de acces.
*5) Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, a fost preluata Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 7 martie 2002 privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de comunicatii electronice, denumita in continuare Directiva-cadru.
*6) Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 5 mai 2008.
*7) Hotararea Guvernului nr. 1.208/2007 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 692 din 11 octombrie 2007.
*8) Hotararea Guvernului nr. 810/2009 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 541 din 4 august 2009.

5. In sectorul comunicatiilor electronice, cadrul legal specific, armonizat cu reglementarile europene, permite si simplifica posibilitatile intreprinderilor de a initia noi activitati pe pietele serviciilor de comunicatii electronice si astfel permite utilizatorilor finali sa beneficieze de rezultatele unei concurente mai puternice. Aceste avantaje nu trebuie sa fie periclitate de practicile restrictive sau abuzive ale intreprinderilor: noilor intrati trebuie sa li se garanteze dreptul de a avea acces la retelele operatorilor de comunicatii electronice aflati in pozitie dominanta. Din acest motiv, regulile de concurenta sunt esentiale pentru a asigura obtinerea acestei evolutii. Autoritatile care au un rol in supravegherea acestui sector sunt: Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM, si Consiliul Concurentei. Pentru ca procesul de concurenta sa functioneze corect pe piata, este necesara asigurarea conlucrarii dintre aceste autoritati.
6. Capitolul I al prezentelor instructiuni stabileste cadrul general si detaliaza modul in care autoritatea de concurenta intentioneaza sa protejeze drepturile intreprinderilor si ale utilizatorilor potrivit regulilor de concurenta si sa evite multiplicarea inutila a procedurilor. Capitolul II stabileste modalitatea de definire a pietei in acest sector. Capitolul III detaliaza principiile pe care Consiliul Concurentei le va urma in aplicarea regulilor de concurenta, in scopul de a ajuta intreprinderile de pe piata comunicatiilor electronice sa aiba in vedere respectarea cerintelor legii la incheierea acordurilor de acces. Principiile prevazute in prezentele instructiuni se aplica nu numai serviciilor de comunicatii electronice traditionale, pe linii fixe, ci si celorlalte tipuri de servicii de comunicatii electronice, inclusiv unor domenii precum comunicatiile prin satelit si comunicatiile mobile.
7. Prezentele instructiuni se bazeaza pe aspecte care au aparut datorita procesului de dezvoltare si convergenta a sectoarelor de comunicatii electronice, radiodifuziune si tehnologia informatiei, precum si intaririi concurentei de pe aceste piete. Aceasta dinamica poate conduce la necesitatea de a adapta scopul si principiile prevazute in prezentele instructiuni unor noi segmente din sectorul comunicatiilor mobile.
8. Prezentele instructiuni nu isi propun sa realizeze o analiza exhaustiva a tuturor problemelor posibile de concurenta din acest sector, intrucat in acest domeniu pot aparea probleme noi.
9. Problemele de acces sunt reglementate in Romania prin OG nr. 34/2002. In cazul in care un furnizor de servicii intampina o problema de acces, cum ar fi refuzul nejustificat al unui operator ce detine o pozitie dominanta pe piata comunicatiilor electronice de a furniza sau furnizarea in termeni nerezonabili a accesului de care solicitantul are nevoie pentru a oferi un anumit serviciu consumatorilor sai, trebuie sa ia in considerare un numar de posibilitati in vederea gasirii unei solutii. In general, in situatia in care se confrunta cu o problema de acces, partile lezate au doua posibilitati:
a) procedurile specifice de actiune in fata ANCOM, stabilite acum in concordanta cu dreptul comunitar; si/sau
b) o actiune in fata autoritatii de concurenta sau a instantei judecatoresti.
Consiliul Concurentei are in vedere faptul ca ANCOM are atributii diferite si opereaza intr-un cadru legal diferit de cel al Consiliului Concurentei, in cazul in care acesta din urma aplica regulile de concurenta. Acest cadru legal specific sectorului bazat pe consideratii de politica a comunicatiilor electronice poate avea obiective specifice, dar aflate in concordanta cu obiectivele politicii de concurenta. Astfel, ANCOM identifica pietele relevante din sectorul comunicatiilor electronice si realizeaza analizele de piata pe pietele identificate, cu respectarea principiilor instituite prin lege si prin regulamentele emise in aplicarea acesteia. Reglementarile ANCOM si analizele de piata care stau la baza acestor reglementari, inainte de a fi adoptate, sunt supuse atentiei Consiliului Concurentei, care isi exprima punctul de vedere referitor la acestea.
Consiliul Concurentei va coopera cu ANCOM potrivit cadrului legal si Protocolului de cooperare, iar pentru aspectele specifice legate de acces, a se vedea si OG nr. 34/2002. Regulile de concurenta nu ofera remedii pentru solutionarea tuturor problemelor din domeniul comunicatiilor electronice. Prin urmare, ANCOM are o sfera de activitate semnificativ extinsa si un rol important in reglementarea acestui sector. La nivel european, Comisia Europeana incurajeaza o politica a noilor intrati, deoarece o buna parte din cresterea industriei de telecomunicatii se datoreaza serviciilor oferite de furnizorii de servicii independenti. Chestiunile legate de acces sunt de o importanta majora datorita faptului ca ofera posibilitatea unor noi agenti economici de a intra pe pietele serviciilor de comunicatii electronice, dar, in acelasi timp, pot implica dorinta celor deja prezenti pe piata de a-si prezerva pozitiile privilegiate pe piata*9).
----------
*9) Din aceste motive, imediat dupa stabilirea unui cadru reglementator, atat aplicarea regimului reglementator, cat si aplicarea legislatiei concurentei prezinta importanta, in sensul de a asigura faptul ca barierele legale deja eliminate nu vor fi inlocuite de bariere structurale datorate mentinerii artificiale a unei structuri monopolistice de facto a pietei.

10. Este, de asemenea, important faptul ca legislatia din domeniul comunicatiilor electronice impune operatorilor de comunicatii electronice care au o putere semnificativa de piata obligatii de transparenta si de nediscriminare, care sunt mai numeroase decat cele impuse potrivit prevederilor art. 6 din lege, respectiv ale art. 102 din TFUE. Aceasta legislatie stabileste obligatii referitoare la transparenta, obligatii de furnizare si obligatii legate de modalitatea de stabilire a tarifelor. Obligatiile mentionate sunt impuse de catre ANCOM, care are, de asemenea, competente in asigurarea unei concurente efective pe piata.
Astfel, furnizorii de infrastructura si servicii de acces si contractantii, individual sau in asociatii, prin reglementarile/interventiile ANCOM si/sau interventiile Consiliului Concurentei, pot fi constransi sa respecte legislatia concurentiala in prevederile contractuale sau statutare, sa nu ingradeasca concurenta prin clauze tehnice ori economice nejustificate, prin lipsa de transparenta in legatura cu specificatiile tehnice, caracteristicile retelei, modalitatile si conditiile de furnizare si utilizare, informatiile contabile si tarifele practicate, precum si sa asigure calitatea accesului si disponibilitatea serviciilor conexe necesare, in mod nediscriminatoriu, pe baze economice.
11. Potrivit prevederilor art. 6 din lege, respectiv prevederile art. 102 din TFUE, prezentele instructiuni au in vedere inclusiv situatia in care, inainte de liberalizare, pe piata, in anumite segmente, a existat un operator de comunicatii electronice care detinea o pozitie de monopol, perpetuata ca monopol sau ca o pozitie dominanta. Existenta si pozitia pe piata a operatorilor concurenti sunt relevante pentru a determina daca exista o pozitie dominanta a unui anumit operator sau o pozitie dominanta colectiva: referirile din prezentele instructiuni la pozitia dominanta vor fi interpretate in acest sens.
12. ANCOM, care are jurisdictie asupra drepturilor de acces, trebuie sa se asigure ca actiunile pe care le intreprinde sunt in concordanta cu dreptul concurentei. Aceasta obligatie presupune sa nu intreprinda actiuni contrare legislatiei concurentei.
13. Acordurile de acces reglementeaza - in principiu - furnizarea anumitor servicii intre intreprinderi independente si nu conduc la crearea unei entitati autonome, distincte de partile acordului. De aceea, in mod general, acordurile de acces nu cad sub incidenta Regulamentului privind concentrarile economice, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 385/2010*10).
--------------
*10) Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 553 si 553 bis din 5 august 2010.
17. Persoanele fizice sau juridice care au un interes legitim pot, in conditiile prevazute prin lege, sa inainteze o plangere Consiliului Concurentei, solicitand efectuarea de investigatii si impunerea incetarii unei incalcari a prevederilor art. 5 sau 6 din lege, respectiv, dupa caz, a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE.
18. Consiliul Concurentei, in analizarea fiecarui caz adus in atentia sa, va examina posibilitatea de a stabili existenta incalcarii si cat de semnificative sunt efectele presupusei incalcari asupra concurentei, in scopul de a-si indeplini, in cele mai bune conditii posibile, sarcina sa de a asigura respectarea prevederilor art. 5 si 6 din lege, respectiv a prevederilor art. 101 si 102 din TFUE.
19. Cu privire la actiunile inaintea ANCOM, OG nr. 34/2002 prevede ca aceasta are competenta de a interveni si de a impune schimbari atat in ceea ce priveste existenta, cat si in ceea ce priveste continutul acordurilor de acces. ANCOM trebuie sa tina cont de necesitatea de a stimula o piata concurentiala si poate impune conditii uneia sau mai multor parti, pentru a asigura concurenta efectiva.
27. Liberalizarea sectorului comunicatiilor electronice a condus la aparitia unui alt tip de piata, acela al accesului la infrastructurile care sunt necesare pentru furnizarea acestor servicii liberalizate*14). Fara interconectare nu este posibil, din punct de vedere comercial, pentru terti sa furnizeze o gama completa de servicii, cum ar fi cele de telefonie fixa sau mobila.
------------
*14) Interconectarea cu reteaua publica de comunicatii electronice comutata este un exemplu tipic de acces.
28. In consecinta, pentru sectorul comunicatiilor electronice se pot defini cel putin doua tipuri de piete relevante care pot fi luate in considerare - cea a serviciului furnizat utilizatorilor finali si cea a accesului la facilitatile necesare pentru a furniza serviciul catre utilizatorii finali. In fiecare caz va fi necesara definirea pietelor relevante ale accesului si ale serviciului prestat utilizatorilor finali*15).
------------
*15) De exemplu, interconectarea cu reteaua publica de comunicatii electronice si furnizarea serviciilor de telefonie publica.
29. Dupa caz, Consiliul Concurentei va folosi testul pietei relevante, care consta in a analiza daca, in situatia in care toti furnizorii serviciilor in cauza ar creste preturile cu 5-10%, profiturile lor colective ar creste. Potrivit acestui test, daca profiturile lor colective ar creste, piata analizata constituie o piata relevanta separata, distincta.
30. Consiliul Concurentei considera ca principiile generale de definire a pietei relevante a produsului din dreptul concurentei se aplica si pietelor relevante specifice din domeniul comunicatiilor electronice. Datorita dinamicii schimbarilor de ordin tehnologic din acest domeniu, orice incercare de a defini pietele particulare ale produsului in prezentele instructiuni prezinta riscul de a deveni rapid inadecvata si inutila. Definirea unor piete particulare ale produsului se va realiza pe baza examinarii detaliate a fiecarui caz individual.
Piata serviciilor
31. Aceasta poate fi definita, in sens larg, ca fiind furnizarea oricarui serviciu de comunicatii electronice catre utilizatori. Diferite servicii de comunicatii electronice vor fi considerate substituibile daca prezinta un grad suficient de interschimbabilitate pentru utilizatorii finali, ceea ce inseamna ca poate exista o concurenta reala intre diferitii furnizori ai acestor servicii.

*** ORDIN Nr. 10/ 1.739/2011 al ministrului Administratiei si Internelor si al ministrului Finantelor Publice pentru modificarea Ordinului ministrului administratiei si internelor si al ministrului finantelor publice nr. 712/634/2009 privind aprobarea cheltuielilor eligibile in cadrul axelor prioritare 1, 2 si 3 ale Programului operational "Dezvoltarea capacitatii administrative"


Firme interesate
Beneficiarii proiectelor finantate in cadrul axelor 1, 2, si 3 din cadrul Programului operational "Dezvoltarea capacitatii administrative"

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, beneficiarii proiectelor finantate

Index
Sunt eligibile in cadrul proiectului urmatoarele cheltuieli privind leasingul pentru mijloace de transport:
a) cheltuielile privind rata de leasing pentru bunul care face obiectul material al contractului de leasing;
b) costurile aferente asigurarii de raspundere civila auto (RCA).
Cheltuielile prevazute la alin. (1) lit. a) trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) obiectul material al contractului de leasing este utilizat exclusiv pentru realizarea obiectivului proiectului si respecta prevederile din contractul/ordinul de finantare;
b) utilizatorul de leasing este beneficiarul proiectului;
c) rata de leasing platita de utilizator este aferenta contractului de leasing si este justificata de documente contabile;
d) valoarea maxima eligibila nu depaseste valoarea de piata a bunului care face obiectul contractului de leasing;
e) rata de leasing este eligibila doar pentru perioada de finantare a operatiunii.
Cheltuielile prevazute la alin. (1) lit. b) sunt eligibile daca sunt in sarcina utilizatorului, conform contractului de leasing.
Cheltuielile accesorii care intervin intr-un contract de leasing, precum asigurari (cu exceptia RCA), comisioane, dobanzi, taxe si alte asemenea cheltuieli, nu sunt eligibile.
Utilizatorul leasingului trebuie sa fie in masura sa dovedeasca faptul ca leasingul a fost metoda cea mai rentabila pentru a obtine folosinta bunului.
Cheltuielile aferente salariilor si orelor suplimentare pentru personalul avand atributii in implementarea proiectului/programului se deconteaza conform ordinului/dispozitiei/contractului de munca si proportional cu procentul prevazut in fisa postului si fisa de pontaj.
Cheltuielile cu deplasarea, mai putin diurna, sunt eligibile si pentru expertii solicitati de beneficiari in contextul implementarii proiectului.
Cheltuielile generale de administratie sunt eligibile in conformitate cu regulile stabilite de Autoritatea de management, denumita in continuare AM, in Ghidul solicitantului si in Manualul de implementare, pe baza costurilor reale cuprinse in documente justificative, in limita a maximum 20% din costurile directe eligibile ale proiectului.
Cheltuieli cu cazarea, transportul si diurna efectuate de personalul din cadrul AM, personalul din alte directii ale Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) necesar in gestionarea PO DCA si personalul din alte directii ale MAI care asigura activitati-suport necesare gestionarii PO DCA, cu ocazia deplasarilor realizate in scopul gestionarii programului operational.
Cheltuieli pentru organizarea si/sau participarea la evenimente de genul conferinte, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activitati transnationale:
a) cheltuieli pentru organizarea de evenimente de genul conferinte, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activitati transnationale, reuniuni ale Comitetului de monitorizare, pentru personalul AM si personalul din alte directii ale MAI implicat in gestionarea PO DCA, personalul din alte directii ale MAI care asigura activitati-suport in gestionarea PO DCA, pentru membrii Comitetului de monitorizare a PO DCA, beneficiarii si potentialii beneficiari ai PO DCA si publicul larg;
b) cheltuieli pentru participarea la evenimente de genul conferinte, seminarii, ateliere de lucru, reuniuni de lucru, cursuri de instruire, activitati transnationale pentru personalul AM.
Cheltuieli pentru dotari care pot intra in categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar:
a) cheltuieli privind achizitia mobilierului de birou, a dotarilor de birou si a altor obiecte de inventar pentru uzul personalului din cadrul AM PO DCA;
b) cheltuieli privind achizitia de echipamente informatice, de comunicatii, periferice de calcul si cablare retea interna pentru uzul personalului din cadrul AM PO DCA;
c) cheltuieli privind achizitia echipamentelor audio-video necesare pentru desfasurarea activitatilor de informare si publicitate referitoare la PO DCA;
d) cheltuieli pentru achizitia de instalatii si aparatura necesara bunei desfasurari a activitatii AM PO DCA.
4. cheltuieli generale de administratie (eligibile in cadrul proiectelor privind in exclusivitate functionarea AM):
a) cheltuieli privind utilitatile (energie electrica si termica, apa, canalizare, salubritate, gaze naturale);
b) cheltuieli privind serviciile de comunicatie (telefon, fax, servicii postale, curierat rapid, servicii internet);
c) cheltuieli cu servicii de paza;
d) cheltuieli cu achizitionarea materialelor si serviciilor de intretinere a sediului si a dotarilor (mobilierului);
e) cheltuieli cu arhivarea si securizarea documentelor/ informatiilor referitoare la managementul, implementarea, monitorizarea si controlul PO DCA;
f) cheltuieli cu servicii de intretinere si reparatii ale mijloacelor de transport;
g) cheltuieli cu achizitionarea carburantilor, lubrifiantilor si consumabilelor pentru mijloacele de transport.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Accesul la dosarul de concurenta, regulile acordurilor de acces din sectorul de comunicatii electronice, stabilirea bazei impozitului pe venit":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016