"Avem o firma de comert cu cateva zeci de angajati, mai mult de 3 puncte de lucru si o cifra de afaceri care creste incet, dar sigur. Profitul nu este, inca, senzational, dar semnele au inceput sa apara, iar potential exista. Care este urmatorul pas pe care este obligat managerul firmei sa il faca pentru a incepe sa culeaga si roadele muncii echipei sale?"
Intrebarea de mai sus nu este de la vreun test de final de an la Facultatea de Management, desi ar putea fi. Ea a fost adresata unui grup de 21 de manageri (IMM-uri, peste 30 de angajati) in cadrul unui Focus Group la care am avut onoarea de a asista (eu vorbind despre marketing online si generare de leaduri pentru departamentul de vanzari, dar despre acest subiect va voi povesti cu alta ocazie). Ce credeti ca au raspuns conducatorii companiilor prezente?
Evident, fiecare a avut cate o versiune proprie (ma rog, au existat si 2 exceptii care au cerut ragaz de gandire pana la final, cand au uitat sa mai intervina). "Trebuie sa mai reduca din cheltuieli pentru a creste profitul". "Trebuie sa investeasca in promovare si calitatea serviciilor". "Trebuie sa aplice pentru fonduri europene nerambursabile (sic!)". Raspuns dupa raspuns ideile navaleau din sala, dar niciuna nu parea sa-l multumeasca in totalitate pe lector. "Dar care este, domn' profesor, raspunsul?", a izbucnit pana la urma cineva din ultimele randuri. Chiar asa, exista un raspuns corect?, ma intrebam si eu. Ei bine, se pare ca exista. Iar domnul lector chiar il avea la el.
"Am stabilit ca vorbim despre un IMM, asa cum sunt si firmele de care fiecare dintre dumneavoastra se ocupa. Care este avantajul unui IMM in fata concurentei mult mai potenta financiar? Apropierea fata de client, rapiditatea in reactie, umanizarea legaturilor cu furnizorii sau cumparatorii si, in general, aspecte care tin de acele mici amanunte ce pot face diferenta. De aceea, raspunsul simplu si practic la intrebarea de mai sus este cat se poate de intuitiv: o flota de masini. Mica, la inceput, mai mare pe parcurs. Astfel poate creste eficienta, productivitatea si rapiditatea actiunilor, imbunatatind, in acelasi timp, si retentia personalului". Liniste timp de cateva secunde, semn ca fiecare dintre cei prezenti analiza toate aspectele raspunsului. Multumitor, se pare, caci o singura persoana a avut o obiectie.
"Dar acest lucru nu inseamna investitii, asa cum amintisem si eu?", a fost reactia venita din sala (pe modelul << mare chestie, asta spusesem si eu mai devreme >>). Ceea ce parea oarecum logic, caci orice achizitie inseamna bani iar cel mai mare cosmar al managerilor este sa semneze facturi care nu intorc in mod direct venituri. Si aici apare lectia de management oferita de al nostru lector, o argumentatie pentru care cu siguranta a meritat sa cititi pana aici.
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri