Directia Nationala Anticoruptie a declansat verificari in cazul contractului de consultanta si asistenta tehnica semnat de Compania de Autostrazi cu Ascot Engineering Services SRL, companie care s-a infiintat in timpul licitatiei si ai carei actionari erau angajati ca si consultanti la CNADNR.
Hotnews arata ca a consultat, vineri, dosarul de licitatie, ocazie cu care a aflat si de investigatia preliminara a DNA.
Potrivit documentelor invocate de sursa citata, presedintele comisiei de licitatie, Florin Goroneanu, cel care a desemnat Ascot Engineering Services SRL drept castigatorul contractului de trei milioane de euro, a fost angajatul unuia dintre actionarii societatii Ascot. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a semnat ordinul prin care Florin Goroneanu a fost numit presedintele comisiei de licitatie.
In februarie 2007, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a incheiat cu Ascot Engineering Services SRL un contract de consultanta de peste trei milioane de euro finantat dintr-un imprumut de la Banca Europeana de Investitii.
Ascot Engineering Services SRL, ai carui actionari sunt trei britanici, a fost infiintata in 9 octombrie 2006, la patru luni dupa ce au inceput procedurile de licitatie si la sase zile dupa ce compania a depus oferta cu care a castigat licitatia. Ascot Engineering Services SRL a avut si un mic avantaj tactic in castigarea contractului, doi dintre asociati fiind angajati ai Companiei de Autostrazi in timp ce se derula licitatia de trei milioane de euro, noteaza ssursa citata.
Un alt aspect relatat de Hotnews este si faptul ca presedintele comisiei de licitatie Florin Goroneanu, director adjunct in cadrul Companiei de Autostrazi, a fost angajat al Hyder Consulting SRL, companie care a participat la licitatie.
In 1 martie 2005, in Romania a fost inregistrata compania Hyder Consulting al carei actionar majoritar este Hyder Consulting din Marea Britanie si care il are ca administrator pe Dow James Sneddon, care acum este si actionar la Ascot Engineering Services SRL.
Potrivit Registrului Comertului, Dow James Sneddon este si in prezent administrator al Hyder Consulting, arata sursa citata.
"In documentele licitatiei apare o situatie ciudata: Dow James Sneddon a reprezentat Hyder Consulting pana la penultima faza a licitatiei cand Hyder Consulting si Ascot Engineering Services SRL erau clasate pe primele doua locuri dupa analizarea ofertelor, adica pana pe 3 octombrie 2006. Pe 3 octombrie 2006, in documentele licitatiei se mentioneaza ca, din patru ofertanti selectati pentru licitatia finala, doi s-au retras, printre care si Hyder Consulting care la runda precedenta s-a clasat pe locul doi ca punctaj. Tot pe 3 octombrie 2006 ca reprezentant al Ascot Engineering Services SRL este mentionat Dow James Sneddon. Nu exista niciun document in dosarul de licitatie sa explice acest aspect", noteaza sursa citata.
Hotnews sustine ca doi actionari ai Ascot Engineering Services SRL erau angajati ca si consultanti ai CNADNR. Curran Henry Alexander si Nesbitt Andrew Kim au fost angajati de Compania de Autostrazi ca si consultanti. Potrivit documentelor licitatiei, invocate de sursa citata, cei doi au semnat cu Compania de Autostrazi contracte individuale de consultanta inca din 2003.
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
"Intr-un raspuns remis de Compania de Autostrazi pe 8 iunie specialistii companiei au explicat ca toate procedurile licitatiei au fost respectate si ca in realitate la licitatie Ascot Engineering Services SRL a participat sub forma de parteneriat grup de persoane fizice. In realitate, in dosarul de licitatie nu se face nicaieri precizarea ca Ascot Engineering Services SRL s-ar fi constituit ca parteneriat grup de persoane fizice, ci este prezentata ca si companie", sustine Hotnews.
De altfel, mai arata sursa citata, la una din ultimele runde de licitatie, intr-o nota se mentioneza: "Ascot nu a prezentat informatii despre organizarea juridica, date despre companie sau situatia financiara". In cadrul acestei runde sunt prezentate si criteriile de departajare a candidatilor. Aceste criterii prevedeau ca ofertantii sa prezinte date despre cifra de afaceri, experienta anterioara, contracte similare, experiente similare la nivel regional. "Asta se intampla pe 3 octombrie. Ascot Engineering Services SRL obtine punctaje maxime la toate aceste sectiuni, desi compania nu era inca infiintata", precizeaza sursa citata.
Dow James Sneddon a explicat, pentru Hotnews, ca procedurile de licitatie au fost respectate si ca pana si reprezentantii Bancii Europene de Investitii nu au avut niciun fel de comentariu.
"Datorita faptului ca in final contractul era platit din banii BEI, la fiecare faza de licitatie Compania de Autostrazi informa banca si solicita aprobarea pentru a continua licitatia. In nici una din scrisorile trimise de reprezentantii Companiei de Autostrazi nu se mentioneaza ca Ascot Engineering Services SRL s-a infiintat in timpul licitatiei, ca doi actionari ai companiei sunt angajati si la CNADNR sau ca presedintele comisiei de licitatie a avut legaturi comerciale cu administratorul unuia dintre candidati care, de altfel, e asociat si in alta companie care participa la licitatie. Informarile Companiei de Autostrazi catre BEI aratau ca toate procedurile sunt respectate. De altfel, Goroneanu a semnat o hartie pe proprie raspundere ca va fi echidistant si nu va favoriza nici una din firmele concurente", spune sursa citata.
In 15 iunie 2010, in cadrul dezbaterilor privind motiunea de cenzura, ministrul Radu Berceanu a vorbit de contractul de consultanta cu Ascot Engineering Services SRL. Ministrul Berceanu a raspuns unei intrebari referitoare la faptul ca Ascot a castigat o licitatie insa s-a infiintat in timpul desfasurarii acesteia.
Berceanu a spus doar ca este in procedura de contestare contractul de atribuire.
In 8 iunie, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a transmis, la solicitarea Hotnews, ca "este perfect legal ca o companie sa se infiinteze in timpul procedurilor de licitatie". Reprezentantii CNADNR mai spuneau si ca societatea care a castigat a intrat in licitatie ca si parteneriat grup de persoane fizice si ca mai apoi s-a constituit ca SRL.
Pe de alta parte, in 11 iunie, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice s-a autosesizat in cazul Ascot Engineering - CNADNR. Reprezentantii ANRMAP au explicat, pentru Hotnews, ca in acest caz legislatia nu a fost respectata, ca va face un control si poate sesiza Curtea de Conturi, Parchetul sau DNA.
In 28 aprilie 2006, CNADNR a initiat procedurile de atribuire pentru un contract de 3,17 milioane de euro. Contractul are ca obiect servicii de consultanta si asistenta tehnica pentru reabilitarea drumurilor din Romania etapa a V-a si a VI-a. Finantarea contractului era asigurata dintr-un imprumut mai mare, acordat Romaniei de catre Banca Europeana de Investitii. Procedura de atribuire s-a desfasurat in mai multe etape, intre aprilie si decembrie 2006, iar contractul a fost incheiat in februarie 2007, avand ca termen de derulare 48 de luni, adica pana in 2011.
Castigatoarea contractului a fost declarata compania Ascot Engineering Services SRL. Potrivit documentelor licitatiei, Ascot Engineering Services SRL a castigat licitatia avand oferta financiara cea mai scumpa, 3.179.000 de euro fata de consortiul de companii clasat pe locul doi, care a oferit pretul 2.677.000 de euro
Sursa Mediafax 19/06/2010
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri