Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea carantinarii nr. 136/2020 actualizata 2022

Legea carantinarii nr. 136/2020 actualizata 2022
Legea nr. 136 din 2020 a fost republicata in Monitorul Oficial nr. 884 din 2020. Iata cum arata forma in vigoare ce a fost actualizata marti, 28 septembrie.

Legea nr. 136 din 2020 se aplica de la 21 iulie 2020, insa acum avem o noua forma in vigoare. Actul a fost republicat in Monitorul Oficial nr. 884 din 2020.

Actul a fost modificat si in 2021! Forma de mai jos este cea in vigoare pentru 2022!
 

Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic


Art. 1
Prezenta lege reglementeaza unele masuri necesare in domeniul sanatatii publice cu caracter temporar, in situatii de risc epidemiologic si biologic, pentru prevenirea introducerii si limitarea raspandirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul Romaniei.

Art. 2
Masurile prevazute de prezenta lege se dispun si se aplica in situatiile prevazute la art. 1, exclusiv pentru apararea sanatatii publice, cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si a ordinii publice. Toate masurile dispuse in baza prezentei legi vor fi proportionale cu situatia care le-a determinat, limitate in timp la aceasta si aplicate in mod nediscriminatoriu.

Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si notiunile folosite au urmatoarea semnificatie:
a) carantina persoanelor - masura de prevenire a raspandirii bolilor infectocontagioase, constand in separarea fizica a persoanelor suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen de alte persoane, in spatii special desemnate de catre autoritati, la domiciliu sau la locatia declarata de catre persoana carantinata, stabilita prin decizie individuala motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege;
b) carantina zonala - masura de prevenire a raspandirii bolilor infectocontagioase, prin care se urmareste separarea fizica a persoanelor si activitatilor, inclusiv limitarea circulatiei dintr-un perimetru afectat de o boala infectocontagioasa de perimetrele invecinate, astfel incat sa se previna raspandirea infectiei sau contaminarii in afara acestui perimetru;
c) izolarea - masura care consta in separarea fizica a persoanelor afectate de o boala infectocontagioasa sau a persoanelor purtatoare ale agentului inalt patogen chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive, la domiciliu, la locatia declarata de persoana izolata, intr-o unitate sanitara sau la o locatie alternativa atasata unitatii sanitare, in vederea monitorizarii starii de sanatate si aplicarii unui tratament, dupa caz, masura instituita in scopul vindecarii si reducerii gradului de contagiozitate pe baza consimtamantului persoanelor sau, in lipsa acestuia, prin decizia individuala motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege;
d) risc iminent - amenintare imediata sau probabilitatea ridicata de aparitie si raspandire a unui agent inalt patogen in populatia umana, care poate avea un impact grav asupra sanatatii si vietii omenesti;
e) contaminare - prezenta unui agent inalt patogen pe suprafata corpului uman sau animal, in sau pe un produs preparat pentru consum sau pe alte obiecte, inclusiv mijloace de transport, ce poate constitui un risc epidemiologic si biologic;
f) informatii stiintifice oficiale - date ce ofera elemente de proba bazate pe metode stiintifice stabilite si transmise de catre institutii internationale sau nationale, cu atributii in domeniul sanatatii, si acceptate de catre Ministerul Sanatatii;
g) infectarea - patrunderea si dezvoltarea sau multiplicarea unui agent infectios in corpul uman sau animal care poate constitui un risc pentru sanatatea publica;
h) masuri de sanatate publica - procedurile specifice de prevenire, limitare si raspuns aplicate in vederea impiedicarii raspandirii bolii sau a contaminarii;
i) persoana bolnava - persoana care sufera de o boala infectocontagioasa avand semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz sau persoana purtatoare a unui agent inalt patogen chiar daca nu prezinta semne si simptome sugestive la examenul medical clinic obiectiv, dar prezinta un risc epidemiologic si biologic;
j) risc epidemiologic - probabilitatea de aparitie a unui eveniment generat de un agent inalt patogen care poate afecta sanatatea grupurilor populationale, cu posibilitatea raspandirii pe plan local, judetean, zonal, national, european sau international;
k) risc biologic - probabilitatea aparitiei unui efect asupra sanatatii umane cauzat de raspandirea accidentala sau intentionata a unui agent inalt patogen;
l) persoana suspecta - persoana posibil infectata care provine din zona in care exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, pe perioada de incubatie, in baza dovezilor stiintifice, sau persoana care a intrat in contact direct cu o persoana infectata sau cu bunuri contaminate cu agentul inalt patogen, pana la trecerea perioadei de incubatie sau aparitia semnelor sau simptomatologiei clinice sau paraclinice a bolii;
m) urgenta de sanatate publica de importanta internationala - un eveniment neobisnuit care, conform Regulamentului sanitar international 2005, aprobat de Adunarea Generala a Organizatiei Mondiale a Sanatatii si pus in aplicare prin Hotararea Guvernului nr. 758/2009, constituie un risc pentru sanatatea publica prin raspandirea internationala a bolii si cere un potential raspuns international coordonat;
n) epidemie - extindere prin contaminare cu o frecventa neobisnuita a unei boli infectocontagioase la un numar mare de persoane raportat la riscul specific bolii respective, dintr-un perimetru determinat;
o) pandemie - extinderea unei epidemii pe mai multe continente;
p) boala transmisibila - boala determinata de invazia tesuturilor organismului de catre agenti inalt patogeni, multiplicarea acestora si reactia tesuturilor gazda la acestia si la toxinele pe care le produc si care se poate transmite de la o sursa/mediu la o persoana si de la o persoana la alta;
q) grup populational - un grup de persoane care prezinta una sau mai multe caracteristici comune;
r) organe de control - organele stabilite potrivit reglementarilor legale in vigoare, cu competente de verificare si de monitorizare a respectarii de catre autoritatile sau persoanele in cauza a masurilor dispuse in temeiul prezentei legi, in situatiile de risc epidemiologic si biologic;
s) spatiu special desemnat de autoritati - locatie care indeplineste conditiile minime de cazare si este stabilita de autoritati pentru carantinarea persoanelor, potrivit prezentei legi;
s) locatie alternativa atasata unitatii sanitare - spatiu in care se acorda asistenta medicala si este arondat unei unitati sanitare de baza pentru izolarea persoanelor, potrivit prezentei legi, cum ar fi, dar fara a se limita, unitatile de cazare hoteliere sau alte spatii special amenajate.

Art. 4
Masurile prevazute la art. 7 se aplica pentru grupuri populationale care sunt susceptibile de a prezenta risc epidemiologic si biologic pentru sanatatea publica, de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, iar, in cazuri individuale, prin decizie motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. Masurile si grupurile populationale se stabilesc de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, in baza propunerii Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei.

Art. 5
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale pot pune la dispozitie spatii special desemnate sau locatii alternative atasate unitatilor sanitare pentru persoanele aflate in carantina sau in izolare, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale care nu detin in proprietate sau in administrare spatiile mentionate la alin. (1) pot incheia contracte de inchiriere a unor imobile cu aceasta destinatie.
(3) Carantina in spatii special desemnate de catre autoritatile competente se realizeaza in urmatoarele situatii:
a) in situatia in care persoanele pentru care se instituie masura de carantina declara pe propria raspundere ca nu isi pot asigura conditiile de separare fizica la domiciliu sau la locatia declarata de acestea;
b) in situatia nerespectarii masurii de carantina la domiciliu sau la locatia declarata, pe durata acesteia, desi a consimtit-o la data instituirii.

(4) Cheltuielile ocazionate de carantina in spatiile special desemnate pentru situatiile prevazute la alin. (3) lit. a) se suporta din bugetul Ministerului Sanatatii, aprobat cu aceasta destinatie.
(5) Persoanele care nu respecta masura de carantina la domiciliu sau la locatia declarata au obligatia de a suporta cheltuielile carantinarii in spatiul special desemnat de autoritati. Cheltuielile ocazionate cu carantinarea acestora se suporta de catre Ministerul Sanatatii din bugetul aprobat cu aceasta destinatie si se recupereaza de la persoanele in cauza.
(6) Prin derogare de la prevederile art. 297 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, bunurile aflate in domeniul public al statului si administrarea Ministerului Tineretului si Sportului prin directiile judetene pentru sport si tineret pot fi utilizate pentru carantinarea persoanelor in conditiile prevazute de prezenta lege. Cheltuielile efectuate pentru carantinare se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Tineretului si Sportului. Ministerul Finantelor Publice va suplimenta in mod corespunzator bugetul Ministerului Tineretului si Sportului cu sumele aferente cheltuielilor efectuate cu carantinarea persoanelor.
(7) Normele metodologice pentru stabilirea conditiilor minime ale spatiilor de cazare si a standardelor de cost se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de cel mult 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Art. 6
Situatiile de risc epidemiologic si biologic pentru care se instituie masurile prevazute in prezenta lege sunt urmatoarele:
a) epidemie declarata prin ordin al ministrului sanatatii;
b) urgenta de sanatate publica de importanta internationala, certificata prin hotararea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, in baza declaratiei Organizatiei Mondiale a Sanatatii;
c) pandemie declarata de Organizatia Mondiala a Sanatatii si certificata prin hotarare de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta;
d) cazul de risc epidemiologic si biologic iminent identificat si constatat de structurile aflate in coordonarea Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau de catre institutiile aflate in subordinea Ministerului Sanatatii.

Art. 7
(1) Carantina persoanelor se instituie pe baza informatiilor stiintifice oficiale si a definitiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locatie declarata de aceasta sau, dupa caz, intr-un spatiu special desemnat de autoritati, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen care:
a) sosesc din zone in care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel national, european si international de catre organismele competente in domeniu;
b) au intrat in contact direct cu cel putin o persoana confirmata cu o boala infectocontagioasa.
(2) In situatia in care persoanele mentionate la alin. (1) refuza masura carantinarii la domiciliu sau la locatia declarata de acestea, precum si atunci cand persoanele in cauza incalca masura carantinei pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul sau, dupa caz, organele de control recomanda, iar reprezentantul directiei de sanatate publica decide carantinarea persoanei in spatiul special desemnat de autoritati, daca acestia constata riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara. Medicul sau, dupa caz, organele de control vor informa de indata directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care confirma sau infirma, dupa caz, masura carantinarii persoanei in spatiul special desemnat de autoritati, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. Decizia se emite in cel mult 8 ore de la informarea facuta de medic sau de organele de control, dupa caz, si se comunica de indata persoanei in cauza. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura carantinei recomandate in spatiul special desemnat de autoritati sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi domiciliul, locatia declarata pentru carantina sau, dupa caz, spatiul special desemnat de autoritati, fara incuviintarea medicului sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(3) Masura prevazuta la alin. (1) si (2) se instituie pe durata perioadei de incubatie specifice bolii infectocontagioase suspicionate. Masura inceteaza la expirarea termenului specific perioadei de incubatie sau anterior, ca urmare a confirmarii persoanei ca purtatoare a agentului inalt patogen, cu sau fara semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, fiindu-i aplicabile dispozitiile privitoare la masura izolarii din prezenta lege.
(4) Prin hotarare a Guvernului se stabileste lista spatiilor special desemnate de autoritati pentru carantinarea persoanelor, in conditiile prezentei legi.
(5) Carantina zonala se instituie pentru persoanele aflate si activitatile derulate in perimetrul afectat de situatiile de risc epidemiologic si biologic prevazute la art. 6.

Art. 8
(1) Izolarea se instituie pentru persoanele bolnave cu semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, precum si pentru persoanele purtatoare ale agentului inalt patogen, chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive.
(2) Lista bolilor infectocontagioase pentru care se instituie izolarea persoanelor la domiciliul acestora, la locatia declarata de acestea sau, dupa caz, in unitati sanitare sau in locatii alternative atasate acestora, precum si lista unitatilor sanitare de baza in care se trateaza persoanele bolnave se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Pentru a asigura un echilibru corect intre nevoia de a preveni raspandirea unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara si dreptul la libertate al persoanelor, masura izolarii se instituie in functie de boala infectocontagioasa, stabilita potrivit prezentului alineat, cu respectarea urmatoarelor standarde necesare exercitarii drepturilor si libertatilor fundamentale:
a) masura sa fie dispusa pe durata limitata, in mod nediscriminatoriu si proportional cu situatia de fapt care o determina;
b) masura sa aiba ca scop prevenirea raspandirii unei boli infectocontagioase, periculoase pentru siguranta persoanei si sanatatea publica;
c) masura sa fie instituita pentru a proteja interesul public si sa nu determine un dezechilibru intre nevoia de protejare a sanatatii publice si imperativul respectarii libertatii persoanei.
(3) Izolarea persoanelor prevazute la alin. (1) se instituie cu acordul persoanelor supuse examinarii, iar in lipsa acestuia, in conditiile alin. (6), atunci cand medicul constata riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara, intr-o unitate sanitara sau, dupa caz, intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare, stabilita conform alin. (2), in scopul efectuarii examinarilor clinice, paraclinice si a evaluarilor biologice, pana la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore.
(3^1) Pana la confirmarea infectiei cu o boala infectocontagioasa, persoanele care prezinta semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, precum si cele care, dupa confirmarea diagnosticului de boala infectocontagioasa prin investigatii paraclinice specifice, conform definitiei de caz nu prezinta semne si simptome sugestive sau prezinta simptome care nu necesita izolarea intr-o unitate sanitara sau, dupa caz, intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare, se izoleaza la domiciliu sau la o alta locatie aleasa de aceasta pentru o perioada care nu poate depasi perioada de contagiozitate specifica bolii determinata de agentul patogen, stabilita conform datelor stiintifice existente. In cazul in care persoanele respective nu sunt de acord cu masura izolarii, in conditiile de mai sus, masura se instituie prin decizii ale directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(3^2) Deciziilor emise de catre directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in temeiul alin. (3^1) le sunt aplicabile prevederile art. 16.
(3^3) Persoanele care se regasesc in situatiile prevazute la alin. (3^1) informeaza medicul de familie despre ipoteza in care se afla, inclusiv cu privire la locul in care au decis sa se izoleze sau s-a instituit izolarea. Medicul de familie are obligatia luarii in evidenta si monitorizarii starii de sanatate a persoanelor respective si transmite directiei de sanatate publica judetene, respectiv, dupa caz, a municipiului Bucuresti, fisa de monitorizare a persoanei izolate, al carei model este aprobat prin ordin al ministrului sanatatii.
(4) Cel mai tarziu la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinarilor clinice si paraclinice si daca se mentine riscul transmiterii bolii infectocontagioase cu risc de transmitere comunitara, medicul recomanda prelungirea masurii izolarii intr-o unitate sanitara sau intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare ori, dupa caz, la domiciliul persoanei sau la locatia declarata de aceasta.
(5) Izolarea la domiciliu sau la locatia declarata se instituie daca riscul contaminarii altor persoane sau al raspandirii bolii infectocontagioase este redus. Izolarea la domiciliu sau la locatia declarata nu poate fi dispusa in situatiile in care informatiile stiintifice oficiale referitoare la tipul agentului inalt patogen, calea de transmitere si rata de transmisibilitate impun izolarea persoanelor exclusiv intr-o unitate sanitara sau o locatie alternativa atasata acesteia.
(6) In situatia in care persoanele prevazute la alin. (1) refuza masura izolarii instituite conform alin. (3), medicul informeaza de indata, dupa consemnarea refuzului persoanei, directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care, in termen de cel mult doua ore, va emite decizia prin care confirma sau infirma masura izolarii recomandata de medic, in unitatea sanitara sau intr-o locatie alternativa atasata acesteia. Decizia are caracter individual si se comunica de indata persoanei in cauza. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea hotararii primei instante de anulare a actului administrativ contestat, persoana in cauza nu poate parasi locatia unde se afla izolata fara incuviintarea medicului sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(6^1) In situatia in care persoanele refuza masura izolarii instituite conform alin. (3^1) sau daca persoanele incalca masura izolarii instituita la domiciliu sau la locatia declarata pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul de familie sau, dupa caz, organele de control informeaza de indata directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care poate confirma sau infirma masura izolarii la domiciliu sau la locatia declarata, printr-o decizie cu caracter individual, care se va emite in cel mult doua ore de la informarea facuta de medicul de familie sau, dupa caz, de organele de control si se comunica de indata persoanei in cauza. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura izolarii la domiciliu sau la locatia declarata sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi domiciliul sau locatia declarata unde se afla izolata fara incuviintarea medicului de familie sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(6^2) Deciziilor emise de catre directiile de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti in temeiul alin. (6^1) le sunt aplicabile prevederile art. 16.
(7) In situatia in care persoanele prevazute la alin. (1) refuza masura izolarii prelungita si recomandata conform alin. (4) sau daca persoanele incalca masura izolarii instituita la domiciliu sau la locatia declarata pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul sau, dupa caz, organele de control informeaza de indata directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care poate confirma sau infirma masura izolarii intr-o unitate sanitara sau la o locatie alternativa atasata acesteia, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia se va emite in cel mult doua ore de la informarea facuta de medic sau, dupa caz, de organele de control si se comunica de indata persoanei in cauza. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura prelungirii izolarii in unitatea sanitara sau la o locatie alternativa sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi locatia unde se afla izolata fara incuviintarea medicului sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(8) Masura izolarii instituita potrivit alin. (4) inceteaza la data confirmarii persoanei ca fiind vindecata pe baza examinarilor clinice si paraclinice sau a recomandarii medicului care constata ca riscul de transmitere a bolii nu mai exista.
(9) Daca persoana mentionata la alin. (1) este un minor, masura izolarii se instituie pentru acesta conform alin. (3) si (4), dupa caz, la domiciliul apartinatorului ori la locatia declarata de acesta. Izolarea minorului intr-o unitate sanitara sau la o locatie alternativa atasata acesteia se instituie potrivit reglementarilor in vigoare. Apartinatorul minorului este supus masurii carantinarii in temeiul prezentei legi, daca masura izolarii nu i se aplica.

Art. 9
(1) Cand masura carantinei sau a izolarii a fost luata fata de o persoana in a carei ocrotire se afla un minor, o persoana pusa sub interdictie, o persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela ori o persoana care, din cauza varstei, bolii sau altei cauze, din orice alt motiv, ramane fara supraveghere si ingrijire, parintele, ocrotitorul legal, personalul medical sau reprezentantul directiei de sanatate publica anunta serviciul public de asistenta sociala, in vederea monitorizarii acestora si daca se impune, in vederea luarii masurilor legale de ocrotire temporara pentru persoanele respective.
(2) Monitorizarea si, dupa caz, masurile legale de ocrotire temporara a persoanelor prevazute la alin. (1) pot fi dispuse numai pe durata in care acestea raman fara supraveghere si fara ingrijire si nu au ca efect suspendarea de drept a exercitiului drepturilor parintesti sau a drepturilor ocrotitorilor legali.
(3) Monitorizarea si, dupa caz, masurile legale de ocrotire temporara a persoanelor prevazute la alin. (1) nu pot fi dispuse daca parintele sau ocrotitorul legal a desemnat un alt membru al familiei sau o persoana de referinta pentru supravegherea si ingrijirea persoanelor prevazute la alin. (1), iar aceasta accepta sa exercite temporar supravegherea si ingrijirea pentru persoanele respective.
(4) Directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului vor lua masuri pentru a pune la dispozitia persoanelor prevazute la alin. (1) locatii rezidentiale corespunzatoare si personal specializat, in functie de varsta si de starea de sanatate a persoanelor ocrotite, pe intreaga durata in care acestea raman fara supraveghere si ingrijire.

Art. 10
In situatiile prevazute la art. 6 si numai daca exista un risc iminent, cu respectarea Regulamentului sanitar international, la propunerea Institutului National de Sanatate Publica, ministrul sanatatii instituie prin ordin modalitatea de aplicare a masurilor prevazute in prezenta lege, in vederea prevenirii si limitarii imbolnavirilor cu agentul inalt patogen.

Sunteti pregatit pentru un control pe linie SSM?

Iata ce aspecte vizeaza in mod special inspectorii ITM in aceasta perioada!

Protejati-va impotriva amenzilor! Parcurgeti chiar acum lucrarea online:
Totul despre masurile SSM in stare de alerta. Studii de caz, modele de documente!

Art. 11
(1) Carantina pentru persoanele care sosesc in Romania din zone cu risc epidemiologic ridicat sau pentru persoanele care au intrat in contact direct cu persoanele infectate, in situatiile de risc epidemiologic prevazute la art. 6, se dispune prin hotarare a Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, la propunerea Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei si se pune in aplicare prin ordine ale ministrului sanatatii si ale unitatilor din subordine.
(2) Pentru situatiile in care exista un risc iminent, epidemiologic si biologic ridicat, seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau persoana desemnata de acesta dispune prin ordin masurile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2). Acestea trebuie validate in termen de cel mult 48 de ore de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.
(3) Hotararea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta este act administrativ si poate fi atacata in conditiile prezentei legi.

Art. 12
(1) Carantina zonala se instituie prin ordin al sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau al persoanei desemnate de acesta, in baza hotararii comitetului judetean pentru situatii de urgenta, la propunerea directiei de sanatate publica teritoriale si cu avizul Institutului National de Sanatate Publica.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in situatia in care masura vizeaza doua sau mai multe judete invecinate, carantina zonala se instituie prin ordin al sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau al persoanei desemnate de acesta, la propunerea Institutului National de Sanatate Publica si cu validarea in termen de cel mult 48 de ore de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.
(3) Masurile prevazute la alin. (1) si (2) se instituie atunci cand, in baza evaluarii, se constata ca riscul raspandirii comunitare nu poate fi controlat prin alte metode, iar procentul persoanelor infectate este peste pragul stabilit de Institutul National de Sanatate Publica.
(4) In cazul producerii unui accident biologic, masura carantinei zonale prevazuta la alin. (1) si (2) se poate institui temporar, pana la stabilirea impactului agentului inalt patogen raspandit si, dupa caz, pana la inlaturarea efectelor.
(5) Asigurarea ordinii publice in spatiile special desemnate de autoritati pentru carantina, precum si in unitatile sanitare sau in locatiile alternative atasate acestora stabilite pentru izolare, prevazute de prezenta lege, se realizeaza atat in exteriorul, cat si in interiorul acestora de catre politia locala. In situatia in care politia locala nu este constituita sau efectivele acesteia nu sunt suficiente, masurile de ordine publica se asigura de catre Jandarmeria Romana sau Politia Romana, dupa caz.

Art. 13
In situatiile de risc epidemiologic si biologic prevazute la art. 6, pentru monitorizarea evolutiei situatiilor de risc si pentru instituirea masurilor de limitare a raspandirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul Romaniei, Institutul national de sanatate publica are obligatia de a comunica zilnic numarul cazurilor nou-confirmate, numarul cazurilor pozitive la retestare, numarul total de teste efectuate si numarul de teste efectuate raportate separat, la nivel national si judetean.

Art. 14
Autoritatile publice centrale sau locale au obligatia de a asigura pentru persoanele aflate in carantina sau in izolare la domiciliu sau in locatia declarata de acestea necesarul de hrana ori, dupa caz, si tratament, in functie de varsta si starea de sanatate a persoanei, precum si livrarea acestora daca persoanele se afla in imposibilitatea de a-si asigura procurarea hranei ori, dupa caz, a tratamentului. Prin hotarare a Guvernului se vor stabili limitele maximale pentru aceste cheltuieli, care vor fi suportate din bugetul Ministerului Sanatatii, prin unitatile administrativ-teritoriale.

Art. 15
(1) Ordinele sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau ale persoanei desemnate de acesta, emise in temeiul prezentei legi, se aplica, de indata, de autoritatile competente si se publica pe site-urile oficiale ale Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului pentru Situatii de Urgenta si Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta. Autoritatile publice centrale si locale asigura informarea publica a cetatenilor din zonele supuse carantinei prin campanii de informare.
(2) Ordinele sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau ale persoanei desemnate de acesta, cu caracter normativ, emise in temeiul prezentei legi, se publica, de indata, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Ordinele sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau ale persoanei desemnate de acesta pot fi contestate de catre orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim la instanta competenta, in conditiile prezentei legi.
(4) (4) Toate actele administrative cu caracter normativ, inclusiv hotararile Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, privind instituirea, modificarea sau incetarea masurilor din prezenta lege, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pot fi atacate de catre orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, cu actiune in anulare la instanta competenta atat pentru motive de nelegalitate, cat si de netemeinicie, in termen de 5 zile de la data publicarii actului administrativ.
(6) Instanta competenta sa solutioneze actiunea in anulare formulata impotriva actelor administrative este curtea de apel, sectia de contencios administrativ si fiscal, in a carei raza teritoriala se afla sediul autoritatii emitente.
(7) La solutionarea actiunilor introduse impotriva actelor administrative din prezenta lege nu sunt aplicabile prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligativitatea procedurii plangerii prealabile. Judecarea cererilor se face de urgenta si cu precadere, dispozitiile art. 200 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.
(8) Partile vor fi citate potrivit dispozitiilor privind citarea in procesele urgente.
(9) Intampinarea este obligatorie. Judecatorul dispune prin rezolutie comunicarea cererii, precum si a inscrisurilor depuse catre parat, punandu-i-se in vedere ca are obligatia de a depune intampinare si dosarul care a stat la baza emiterii actului administrativ, sub sanctiunea prevazuta de lege, care va fi indicata expres, in termen de cel mult doua zile de la comunicarea cererii. Intampinarea si dosarul mentionat se vor comunica reclamantului cu cel putin 3 zile inainte de primul termen de judecata.
(10) Actiunea in anulare este solutionata de urgenta si cu precadere, intr-un termen ce nu va depasi 15 zile de la data sesizarii legale a instantei, in completuri formate din 3 judecatori.
(11) Instanta poate dispune, din oficiu, administrarea oricarei probe necesare solutionarii cauzei.
(12) Primul termen de judecata este de maximum 5 zile de la data inregistrarii actiunii in anulare, iar termenele ulterioare nu pot depasi 10 zile in total.
(13) Daca reclamantul se afla sub incidenta unui act individual emis potrivit dispozitiilor prezentei legi, prin care s-a dispus una dintre masurile prevazute la art. 7 sau 8, dupa caz, iar aceasta imprejurare rezulta din inscrisurile depuse, solutionarea cauzei se face cu audierea acestuia, cu exceptia situatiei in care starea sanatatii acestuia nu permite. Audierea reclamantului se realizeaza printr-un mijloc de telecomunicatie audiovizuala care permite verificarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. In caz de imposibilitate tehnica sau materiala de a recurge la un asemenea mijloc pentru audierea reclamantului, aceasta se realizeaza prin orice mijloc de comunicatie electronic, inclusiv telefonic, care permite verificarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. Citatia va cuprinde mentiunea corespunzatoare in acest sens. Incheierea de sedinta va consemna si operatiunile astfel efectuate.
(14) Daca reclamantul este asistat sau reprezentat de avocat sau este necesara folosirea unui traducator sau a unui interpret, nu este necesara prezenta fizica a acestuia langa reclamant. Costurile ocazionate de prezenta traducatorului sau interpretului sunt suportate din bugetul Ministerului Justitiei.
(15) In cazul in care audierea reclamantului nu se poate realiza in conditiile prevazute la alin. (13) si acesta nu are aparator ales, i se va asigura aparator din oficiu.
(16) Instanta vegheaza la desfasurarea in bune conditii a procedurii prevazute in prezentul articol, in vederea respectarii dreptului la aparare si a caracterului contradictoriu al dezbaterilor.
(17) Pronuntarea se poate amana cu cel mult 24 de ore, iar motivarea hotararii se face in cel mult 48 de ore de la pronuntare.
(18) Hotararea primei instante poate fi atacata cu recurs in maximum doua zile de la comunicare. In vederea solutionarii recursului, dosarul se inainteaza in aceeasi zi la Inalta Curte de Casatie si Justitie, in format scris sau electronic.
(19) Inalta Curte de Casatie si Justitie se pronunta in complet de 5 judecatori constituit in cadrul Sectiei de contencios administrativ si fiscal, in termen de 5 zile de la sesizare, prin hotarare definitiva.
(20) Hotararea definitiva prin care s-a anulat actul administrativ cu caracter normativ se publica in 24 de ore de la pronuntare in Monitorul Oficial al Romaniei, potrivit procedurii prevazute la art. 23 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(21) Actele administrative cu caracter normativ prevazute la alin. (4) fac parte din categoria actelor prevazute la art. 5 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, iar actiunilor formulate impotriva acestora in temeiul prezentei legi nu le sunt aplicabile dispozitiile art. 14 sau 15, dupa caz, din legea mentionata.

Art. 16
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ individual emis potrivit art. 8 alin. (3) poate introduce, in termen de cel mult 24 de ore de la data comunicarii deciziei directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti, actiune la judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are resedinta ori la judecatoria in a carei circumscriptie este situat spatiul sau unitatea sanitara in care este izolata, solicitand anularea actului. Cererile sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.
(2) Judecarea cererilor prevazute la alin. (1) se face in cel mult 24 de ore de la sesizarea instantei, dispozitiile art. 200 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.
(3) Partile vor fi citate potrivit dispozitiilor privind citarea in procesele urgente, astfel incat sa se asigure respectarea termenului de judecata prevazut la alin. (2), asistenta juridica a persoanei fiind obligatorie.
(4) Instanta nu poate amana pronuntarea, iar redactarea hotararii se face de indata.
(5) Dispozitiile art. 15 alin. (13) - (16) se aplica in mod corespunzator.
(6) Hotararea instantei este definitiva.
(7) Comunicarea actelor de procedura, inclusiv inregistrarea actiunii, se realizeaza in format si prin mijloace electronice.

Art. 17
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ individual emis potrivit art. 7 sau art. 8 alin. (4) poate introduce, in termen de cel mult 24 de ore de la data comunicarii deciziei directiei de sanatate publica, actiune la judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are resedinta ori la judecatoria in a carei circumscriptie este situat spatiul sau unitatea sanitara in care este carantinata sau, dupa caz, izolata potrivit art. 7 sau art. 8 alin. (4), solicitand anularea actului administrativ contestat, revizuirea sau incetarea masurii. Cererile sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.
(2) Judecarea cererilor prevazute la alin. (1) se face de urgenta si cu precadere, in termen de cel mult 48 de ore, dispozitiile art. 200 din Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.
(3) Partile vor fi citate potrivit dispozitiilor privind citarea in procesele urgente, astfel incat sa se asigure respectarea termenului de judecata prevazut la alin. (2), asistenta juridica a persoanei fiind obligatorie.
(4) Dispozitiile art. 15 alin. (13) - (16) se aplica in mod corespunzator.
(5) Instanta poate amana pronuntarea cu cel mult 24 de ore, iar redactarea hotararii se face in aceeasi zi.
(6) Pana la pronuntarea hotararii instantei, persoana in cauza va fi monitorizata de catre medic, zilnic sau cand situatia o impune.
(7) Hotararea primei instante este executorie si poate fi atacata cu apel in termen de doua zile de la comunicare.
(8) Apelul se solutioneaza de sectia civila a tribunalului intr-un termen ce nu va depasi 24 de ore de la data sesizarii instantei, prevederile alin. (5) aplicandu-se in mod corespunzator.
(9) Daca instanta de fond dispune anularea actului administrativ, masura contestata inceteaza de la pronuntare, iar persoana in cauza are dreptul de a parasi imediat spatiul sau unitatea in care a fost carantinata sau, dupa caz, izolata.
(10) Comunicarea actelor de procedura, inclusiv inregistrarea actiunii, se realizeaza in format si prin mijloace electronice.

Art. 18
(1) Cheltuielile pentru carantina sau izolarea persoanelor, precum si indemnizatiile de asigurari sociale aferente concediilor medicale de carantina sau izolare instituite sau, dupa caz, acordate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi se suporta potrivit actelor normative in vigoare la data instituirii, respectiv acordarii lor.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 8 alin. (2), prevederile prezentei legi sunt incidente pentru infectarea cu SARS-CoV-2, denumita COVID-19.

Art. 19
(1) In situatia existentei unui deficit de personal medical constatat de catre directia de sanatate publica sau de inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta sau al municipiului Bucuresti, pe durata instituirii masurii in domeniul sanatatii publice, in situatii de risc epidemiologic si biologic, personalul medical, paramedical si auxiliar specializat din sistemul public poate fi detasat cu acordul persoanei detasate, iar in lipsa acestuia, in conditiile prezentei legi, pe o durata de cel mult 30 de zile, prin ordin al ministrului sanatatii, al sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau al persoanei desemnate de acesta sau, dupa caz, al conducatorului institutiei angajatoare.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune in cazul existentei unui deficit de personal, atunci cand completarea schemei de personal nu poate fi realizata cu personal medical care isi exprima acordul pentru detasare, cu voluntari sau cu personal medical militar, si la solicitarea motivata a directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti, a inspectoratului judetean pentru situatii de urgenta sau al municipiului Bucuresti ori a Centrului national de coordonare si conducere a interventiei.
(3) Pe durata detasarii dispuse conform alin. (1) se asigura persoanei detasate, suplimentar fata de salariul platit de unitatea angajatoare, plata indemnizatiei de detasare in cuantum de 50% din salariul de incadrare, diurna zilnica de 2% din salariul de incadrare, cazarea si transportul in localitatea unde se dispune detasarea.
(4) Drepturile platite persoanei detasate se suporta din bugetul Ministerului Sanatatii, transportul se asigura de catre Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, iar cazarea de catre institutia care beneficiaza de serviciile persoanei detasate sau, dupa caz, de catre unitatea administrativ-teritoriala.
(5) Ordinul de detasare emis conform alin. (1) poate fi atacat in termenul legal la instanta de contencios administrativ competenta.
(6) Ministerul Sanatatii impreuna cu Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne vor operationaliza un registru national al voluntarilor din randul personalului medical pentru situatii de urgenta.

Art. 20
(1) Pentru persoanele care se afla in carantina sau izolare instituita pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, certificatele de concediu medical se acorda potrivit actelor normative in vigoare la data acordarii.
(2) Concediul si indemnizatia pentru carantina se acorda asiguratilor carora li se interzice continuarea activitatii, care nu poate fi realizata de la domiciliu, din cauza unei suspiciuni asupra unei boli contagioase, pe durata stabilita prin certificatul eliberat de directia de sanatate publica.
(3) Certificatul de concediu medical pentru carantina se elibereaza de medicul curant, pe baza certificatului eliberat de organele de specialitate ale directiilor de sanatate publica.
(4) In caz de carantina sau izolare, certificatele de concediu medical se pot elibera la o data ulterioara, dar numai pentru luna in curs sau luna anterioara.
(5) Durata concediilor medicale pentru carantina sau izolare nu se cumuleaza cu durata concediilor medicale acordate unui asigurat pentru alte afectiuni.
(6) In situatia in care durata perioadei de carantina sau de izolare stabilita de organele de specialitate ale directiilor de sanatate publica depaseste 90 de zile, nu este necesar avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
(7) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita potrivit legii si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

Art. 21
(1) Pentru acoperirea deficitului de personal medical din sistemul sanitar, precum si de profesionisti ai situatiilor de urgenta din cadrul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, pe durata instituirii starii de risc epidemiologic si biologic este permisa angajarea temporara, fara concurs, a personalului medical in unitatile sanitare si in cadrul directiilor de sanatate publica deficitare, iar a profesionistilor in domeniul situatiilor de urgenta in cadrul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si al unitatilor subordonate acestuia.
(2) Influentele financiare corespunzatoare cheltuielilor de personal ocazionate de angajarile prevazute la alin. (1) sunt asigurate din bugetele ministerelor de resort, respectiv prin transfer direct din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Art. 22
In aplicarea prevederilor art. 6, prin derogare de la dispozitiile art. 576 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, medicamentele prevazute in protocolul de tratament al bolilor infectocontagioase pot fi eliberate in regim ambulatoriu de farmacia cu circuit inchis/oficina cu circuit inchis, la recomandarea medicului specialist din cadrul unitatii sanitare cu paturi.

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 01 Februarie 2022
Votati articolul "Legea carantinarii nr. 136/2020 actualizata 2022":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre legea 136 din 2020

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre legea 136 din 2020 republicata

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre legea 136 monitorul oficial

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre legea 136 actualizata 2022
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016