Art. 1
Prezenta lege reglementeaza unele masuri necesare in domeniul sanatatii publice cu caracter temporar, in situatii de risc epidemiologic si biologic, pentru prevenirea introducerii si limitarea raspandirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul Romaniei.
Art. 2
Masurile prevazute de prezenta lege se dispun si se aplica in situatiile prevazute la art. 1, exclusiv pentru apararea sanatatii publice, cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si a ordinii publice. Toate masurile dispuse in baza prezentei legi vor fi proportionale cu situatia care le-a determinat, limitate in timp la aceasta si aplicate in mod nediscriminatoriu.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si notiunile folosite au urmatoarea semnificatie:
a) carantina persoanelor - masura de prevenire a raspandirii bolilor infectocontagioase, constand in separarea fizica a persoanelor suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen de alte persoane, in spatii special desemnate de catre autoritati, la domiciliu sau la locatia declarata de catre persoana carantinata, stabilita prin decizie individuala motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege;
b) carantina zonala - masura de prevenire a raspandirii bolilor infectocontagioase, prin care se urmareste separarea fizica a persoanelor si activitatilor, inclusiv limitarea circulatiei dintr-un perimetru afectat de o boala infectocontagioasa de perimetrele invecinate, astfel incat sa se previna raspandirea infectiei sau contaminarii in afara acestui perimetru;
c) izolarea - masura care consta in separarea fizica a persoanelor afectate de o boala infectocontagioasa sau a persoanelor purtatoare ale agentului inalt patogen chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive, la domiciliu, la locatia declarata de persoana izolata, intr-o unitate sanitara sau la o locatie alternativa atasata unitatii sanitare, in vederea monitorizarii starii de sanatate si aplicarii unui tratament, dupa caz, masura instituita in scopul vindecarii si reducerii gradului de contagiozitate pe baza consimtamantului persoanelor sau, in lipsa acestuia, prin decizia individuala motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege;
d) risc iminent - amenintare imediata sau probabilitatea ridicata de aparitie si raspandire a unui agent inalt patogen in populatia umana, care poate avea un impact grav asupra sanatatii si vietii omenesti;
e) contaminare - prezenta unui agent inalt patogen pe suprafata corpului uman sau animal, in sau pe un produs preparat pentru consum sau pe alte obiecte, inclusiv mijloace de transport, ce poate constitui un risc epidemiologic si biologic;
f) informatii stiintifice oficiale - date ce ofera elemente de proba bazate pe metode stiintifice stabilite si transmise de catre institutii internationale sau nationale, cu atributii in domeniul sanatatii, si acceptate de catre Ministerul Sanatatii;
g) infectarea - patrunderea si dezvoltarea sau multiplicarea unui agent infectios in corpul uman sau animal care poate constitui un risc pentru sanatatea publica;
h) masuri de sanatate publica - procedurile specifice de prevenire, limitare si raspuns aplicate in vederea impiedicarii raspandirii bolii sau a contaminarii;
i) persoana bolnava - persoana care sufera de o boala infectocontagioasa avand semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz sau persoana purtatoare a unui agent inalt patogen chiar daca nu prezinta semne si simptome sugestive la examenul medical clinic obiectiv, dar prezinta un risc epidemiologic si biologic;
j) risc epidemiologic - probabilitatea de aparitie a unui eveniment generat de un agent inalt patogen care poate afecta sanatatea grupurilor populationale, cu posibilitatea raspandirii pe plan local, judetean, zonal, national, european sau international;
k) risc biologic - probabilitatea aparitiei unui efect asupra sanatatii umane cauzat de raspandirea accidentala sau intentionata a unui agent inalt patogen;
l) persoana suspecta - persoana posibil infectata care provine din zona in care exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, pe perioada de incubatie, in baza dovezilor stiintifice, sau persoana care a intrat in contact direct cu o persoana infectata sau cu bunuri contaminate cu agentul inalt patogen, pana la trecerea perioadei de incubatie sau aparitia semnelor sau simptomatologiei clinice sau paraclinice a bolii;
m) urgenta de sanatate publica de importanta internationala - un eveniment neobisnuit care, conform Regulamentului sanitar international 2005, aprobat de Adunarea Generala a Organizatiei Mondiale a Sanatatii si pus in aplicare prin Hotararea Guvernului nr. 758/2009, constituie un risc pentru sanatatea publica prin raspandirea internationala a bolii si cere un potential raspuns international coordonat;
n) epidemie - extindere prin contaminare cu o frecventa neobisnuita a unei boli infectocontagioase la un numar mare de persoane raportat la riscul specific bolii respective, dintr-un perimetru determinat;
o) pandemie - extinderea unei epidemii pe mai multe continente;
p) boala transmisibila - boala determinata de invazia tesuturilor organismului de catre agenti inalt patogeni, multiplicarea acestora si reactia tesuturilor gazda la acestia si la toxinele pe care le produc si care se poate transmite de la o sursa/mediu la o persoana si de la o persoana la alta;
q) grup populational - un grup de persoane care prezinta una sau mai multe caracteristici comune;
r) organe de control - organele stabilite potrivit reglementarilor legale in vigoare, cu competente de verificare si de monitorizare a respectarii de catre autoritatile sau persoanele in cauza a masurilor dispuse in temeiul prezentei legi, in situatiile de risc epidemiologic si biologic;
s) spatiu special desemnat de autoritati - locatie care indeplineste conditiile minime de cazare si este stabilita de autoritati pentru carantinarea persoanelor, potrivit prezentei legi;
s) locatie alternativa atasata unitatii sanitare - spatiu in care se acorda asistenta medicala si este arondat unei unitati sanitare de baza pentru izolarea persoanelor, potrivit prezentei legi, cum ar fi, dar fara a se limita, unitatile de cazare hoteliere sau alte spatii special amenajate.
Art. 4
Masurile prevazute la art. 7 se aplica pentru grupuri populationale care sunt susceptibile de a prezenta risc epidemiologic si biologic pentru sanatatea publica, de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, iar, in cazuri individuale, prin decizie motivata a directiei de sanatate publica, care va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. Masurile si grupurile populationale se stabilesc de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, in baza propunerii Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei.
Art. 5
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale pot pune la dispozitie spatii special desemnate sau locatii alternative atasate unitatilor sanitare pentru persoanele aflate in carantina sau in izolare, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale care nu detin in proprietate sau in administrare spatiile mentionate la alin. (1) pot incheia contracte de inchiriere a unor imobile cu aceasta destinatie.
(3) Carantina in spatii special desemnate de catre autoritatile competente se realizeaza in urmatoarele situatii:
a) in situatia in care persoanele pentru care se instituie masura de carantina declara pe propria raspundere ca nu isi pot asigura conditiile de separare fizica la domiciliu sau la locatia declarata de acestea;
b) in situatia nerespectarii masurii de carantina la domiciliu sau la locatia declarata, pe durata acesteia, desi a consimtit-o la data instituirii.
(4) Cheltuielile ocazionate de carantina in spatiile special desemnate pentru situatiile prevazute la alin. (3) lit. a) se suporta din bugetul Ministerului Sanatatii, aprobat cu aceasta destinatie.
(5) Persoanele care nu respecta masura de carantina la domiciliu sau la locatia declarata au obligatia de a suporta cheltuielile carantinarii in spatiul special desemnat de autoritati. Cheltuielile ocazionate cu carantinarea acestora se suporta de catre Ministerul Sanatatii din bugetul aprobat cu aceasta destinatie si se recupereaza de la persoanele in cauza.
(6) Prin derogare de la prevederile art. 297 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind
Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, bunurile aflate in domeniul public al statului si administrarea Ministerului Tineretului si Sportului prin directiile judetene pentru sport si tineret pot fi utilizate pentru carantinarea persoanelor in conditiile prevazute de prezenta lege. Cheltuielile efectuate pentru carantinare se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Tineretului si Sportului. Ministerul Finantelor Publice va suplimenta in mod corespunzator bugetul Ministerului Tineretului si Sportului cu sumele aferente cheltuielilor efectuate cu carantinarea persoanelor.
(7) Normele metodologice pentru stabilirea conditiilor minime ale spatiilor de cazare si a standardelor de cost se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de cel mult 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 6
Situatiile de risc epidemiologic si biologic pentru care se instituie masurile prevazute in prezenta lege sunt urmatoarele:
a) epidemie declarata prin ordin al ministrului sanatatii;
b) urgenta de sanatate publica de importanta internationala, certificata prin hotararea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, in baza declaratiei Organizatiei Mondiale a Sanatatii;
c) pandemie declarata de Organizatia Mondiala a Sanatatii si certificata prin hotarare de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta;
d) cazul de risc epidemiologic si biologic iminent identificat si constatat de structurile aflate in coordonarea Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau de catre institutiile aflate in subordinea Ministerului Sanatatii.
Art. 7
(1) Carantina persoanelor se instituie pe baza informatiilor stiintifice oficiale si a definitiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locatie declarata de aceasta sau, dupa caz, intr-un spatiu special desemnat de autoritati, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtatoare ale unui agent inalt patogen care:
a) sosesc din zone in care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel national, european si international de catre organismele competente in domeniu;
b) au intrat in contact direct cu cel putin o persoana confirmata cu o boala infectocontagioasa.
(2) In situatia in care persoanele mentionate la alin. (1) refuza masura carantinarii la domiciliu sau la locatia declarata de acestea, precum si atunci cand persoanele in cauza incalca masura carantinei pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul sau, dupa caz, organele de control recomanda, iar reprezentantul directiei de sanatate publica decide carantinarea persoanei in spatiul special desemnat de autoritati, daca acestia constata riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara. Medicul sau, dupa caz, organele de control vor informa de indata directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care confirma sau infirma, dupa caz, masura carantinarii persoanei in spatiul special desemnat de autoritati, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei carantinate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. Decizia se emite in cel mult 8 ore de la informarea facuta de medic sau de organele de control, dupa caz, si se comunica de indata persoanei in cauza. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura carantinei recomandate in spatiul special desemnat de autoritati sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi domiciliul, locatia declarata pentru carantina sau, dupa caz, spatiul special desemnat de autoritati, fara incuviintarea medicului sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(3) Masura prevazuta la alin. (1) si (2) se instituie pe durata perioadei de incubatie specifice bolii infectocontagioase suspicionate. Masura inceteaza la expirarea termenului specific perioadei de incubatie sau anterior, ca urmare a confirmarii persoanei ca purtatoare a agentului inalt patogen, cu sau fara semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, fiindu-i aplicabile dispozitiile privitoare la masura izolarii din prezenta lege.
(4) Prin hotarare a Guvernului se stabileste lista spatiilor special desemnate de autoritati pentru carantinarea persoanelor, in conditiile prezentei legi.
(5) Carantina zonala se instituie pentru persoanele aflate si activitatile derulate in perimetrul afectat de situatiile de risc epidemiologic si biologic prevazute la art. 6.
Art. 8
(1) Izolarea se instituie pentru persoanele bolnave cu semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, precum si pentru persoanele purtatoare ale agentului inalt patogen, chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive.
(2) Lista bolilor infectocontagioase pentru care se instituie izolarea persoanelor la domiciliul acestora, la locatia declarata de acestea sau, dupa caz, in unitati sanitare sau in locatii alternative atasate acestora, precum si lista unitatilor sanitare de baza in care se trateaza persoanele bolnave se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Pentru a asigura un echilibru corect intre nevoia de a preveni raspandirea unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara si dreptul la libertate al persoanelor, masura izolarii se instituie in functie de boala infectocontagioasa, stabilita potrivit prezentului alineat, cu respectarea urmatoarelor standarde necesare exercitarii drepturilor si libertatilor fundamentale:
a) masura sa fie dispusa pe durata limitata, in mod nediscriminatoriu si proportional cu situatia de fapt care o determina;
b) masura sa aiba ca scop prevenirea raspandirii unei boli infectocontagioase, periculoase pentru siguranta persoanei si sanatatea publica;
c) masura sa fie instituita pentru a proteja interesul public si sa nu determine un dezechilibru intre nevoia de protejare a sanatatii publice si imperativul respectarii libertatii persoanei.
(3) Izolarea persoanelor prevazute la alin. (1) se instituie cu acordul persoanelor supuse examinarii, iar in lipsa acestuia, in conditiile alin. (6), atunci cand medicul constata riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara, intr-o unitate sanitara sau, dupa caz, intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare, stabilita conform alin. (2), in scopul efectuarii examinarilor clinice, paraclinice si a evaluarilor biologice, pana la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore.
(3^1) Pana la confirmarea infectiei cu o boala infectocontagioasa, persoanele care prezinta semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, precum si cele care, dupa confirmarea diagnosticului de boala infectocontagioasa prin investigatii paraclinice specifice, conform definitiei de caz nu prezinta semne si simptome sugestive sau prezinta simptome care nu necesita izolarea intr-o unitate sanitara sau, dupa caz, intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare, se izoleaza la domiciliu sau la o alta locatie aleasa de aceasta pentru o perioada care nu poate depasi perioada de contagiozitate specifica bolii determinata de agentul patogen, stabilita conform datelor stiintifice existente. In cazul in care persoanele respective nu sunt de acord cu masura izolarii, in conditiile de mai sus, masura se instituie prin decizii ale directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(3^2) Deciziilor emise de catre directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in temeiul alin. (3^1) le sunt aplicabile prevederile art. 16.
(3^3) Persoanele care se regasesc in situatiile prevazute la alin. (3^1) informeaza medicul de familie despre ipoteza in care se afla, inclusiv cu privire la locul in care au decis sa se izoleze sau s-a instituit izolarea. Medicul de familie are obligatia luarii in evidenta si monitorizarii starii de sanatate a persoanelor respective si transmite directiei de sanatate publica judetene, respectiv, dupa caz, a municipiului Bucuresti, fisa de monitorizare a persoanei izolate, al carei model este aprobat prin ordin al ministrului sanatatii.
(4) Cel mai tarziu la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinarilor clinice si paraclinice si daca se mentine riscul transmiterii bolii infectocontagioase cu risc de transmitere comunitara, medicul recomanda prelungirea masurii izolarii intr-o unitate sanitara sau intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare ori, dupa caz, la domiciliul persoanei sau la locatia declarata de aceasta.
(5) Izolarea la domiciliu sau la locatia declarata se instituie daca riscul contaminarii altor persoane sau al raspandirii bolii infectocontagioase este redus. Izolarea la domiciliu sau la locatia declarata nu poate fi dispusa in situatiile in care informatiile stiintifice oficiale referitoare la tipul agentului inalt patogen, calea de transmitere si rata de transmisibilitate impun izolarea persoanelor exclusiv intr-o unitate sanitara sau o locatie alternativa atasata acesteia.
(6) In situatia in care persoanele prevazute la alin. (1) refuza masura izolarii instituite conform alin. (3), medicul informeaza de indata, dupa consemnarea refuzului persoanei, directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care, in termen de cel mult doua ore, va emite decizia prin care confirma sau infirma masura izolarii recomandata de medic, in unitatea sanitara sau intr-o locatie alternativa atasata acesteia. Decizia are caracter individual si se comunica de indata persoanei in cauza. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea hotararii primei instante de anulare a actului administrativ contestat, persoana in cauza nu poate parasi locatia unde se afla izolata fara incuviintarea medicului sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(6^1) In situatia in care persoanele refuza masura izolarii instituite conform alin. (3^1) sau daca persoanele incalca masura izolarii instituita la domiciliu sau la locatia declarata pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul de familie sau, dupa caz, organele de control informeaza de indata directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care poate confirma sau infirma masura izolarii la domiciliu sau la locatia declarata, printr-o decizie cu caracter individual, care se va emite in cel mult doua ore de la informarea facuta de medicul de familie sau, dupa caz, de organele de control si se comunica de indata persoanei in cauza. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura izolarii la domiciliu sau la locatia declarata sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi domiciliul sau locatia declarata unde se afla izolata fara incuviintarea medicului de familie sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(6^2) Deciziilor emise de catre directiile de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti in temeiul alin. (6^1) le sunt aplicabile prevederile art. 16.
(7) In situatia in care persoanele prevazute la alin. (1) refuza masura izolarii prelungita si recomandata conform alin. (4) sau daca persoanele incalca masura izolarii instituita la domiciliu sau la locatia declarata pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul sau, dupa caz, organele de control informeaza de indata directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, care poate confirma sau infirma masura izolarii intr-o unitate sanitara sau la o locatie alternativa atasata acesteia, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia se va emite in cel mult doua ore de la informarea facuta de medic sau, dupa caz, de organele de control si se comunica de indata persoanei in cauza. Decizia va contine mentiuni cu privire la data si emitentul actului, numele si datele de identificare ale persoanei izolate, durata masurii si calea de atac prevazuta de lege. In scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura prelungirii izolarii in unitatea sanitara sau la o locatie alternativa sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi locatia unde se afla izolata fara incuviintarea medicului sau a reprezentantului directiei de sanatate publica.
(8) Masura izolarii instituita potrivit alin. (4) inceteaza la data confirmarii persoanei ca fiind vindecata pe baza examinarilor clinice si paraclinice sau a recomandarii medicului care constata ca riscul de transmitere a bolii nu mai exista.
(9) Daca persoana mentionata la alin. (1) este un minor, masura izolarii se instituie pentru acesta conform alin. (3) si (4), dupa caz, la domiciliul apartinatorului ori la locatia declarata de acesta. Izolarea minorului intr-o unitate sanitara sau la o locatie alternativa atasata acesteia se instituie potrivit reglementarilor in vigoare. Apartinatorul minorului este supus masurii carantinarii in temeiul prezentei legi, daca masura izolarii nu i se aplica.
Art. 9
(1) Cand masura carantinei sau a izolarii a fost luata fata de o persoana in a carei ocrotire se afla un minor, o persoana pusa sub interdictie, o persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela ori o persoana care, din cauza varstei, bolii sau altei cauze, din orice alt motiv, ramane fara supraveghere si ingrijire, parintele, ocrotitorul legal, personalul medical sau reprezentantul directiei de sanatate publica anunta serviciul public de asistenta sociala, in vederea monitorizarii acestora si daca se impune, in vederea luarii masurilor legale de ocrotire temporara pentru persoanele respective.
(2) Monitorizarea si, dupa caz, masurile legale de ocrotire temporara a persoanelor prevazute la alin. (1) pot fi dispuse numai pe durata in care acestea raman fara supraveghere si fara ingrijire si nu au ca efect suspendarea de drept a exercitiului drepturilor parintesti sau a drepturilor ocrotitorilor legali.
(3) Monitorizarea si, dupa caz, masurile legale de ocrotire temporara a persoanelor prevazute la alin. (1) nu pot fi dispuse daca parintele sau ocrotitorul legal a desemnat un alt membru al familiei sau o persoana de referinta pentru supravegherea si ingrijirea persoanelor prevazute la alin. (1), iar aceasta accepta sa exercite temporar supravegherea si ingrijirea pentru persoanele respective.
(4) Directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului vor lua masuri pentru a pune la dispozitia persoanelor prevazute la alin. (1) locatii rezidentiale corespunzatoare si personal specializat, in functie de varsta si de starea de sanatate a persoanelor ocrotite, pe intreaga durata in care acestea raman fara supraveghere si ingrijire.
Art. 10
In situatiile prevazute la art. 6 si numai daca exista un risc iminent, cu respectarea Regulamentului sanitar international, la propunerea Institutului National de Sanatate Publica, ministrul sanatatii instituie prin ordin modalitatea de aplicare a masurilor prevazute in prezenta lege, in vederea prevenirii si limitarii imbolnavirilor cu agentul inalt patogen.