Solutionarea conflictelor pe cale amiabila se realizeaza in conditiii de neutralitate si impartialitate.
De aceea, mediatorul are obligatia sa refuze preluarea unui caz, daca are cunostinta despre orice imprejurare ce l-ar impiedica sa fie neutru si impartial.
Asadar, lipsa oricarui de interes in cauza si pastrarea unei pozitii nediferentiate fata de partile conflictului sunt reguli esentiale care stau la baza medierii.
Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor prevede ca mediatorii trebuie sa fie independenti, neutri fata de dispute si parti si sa conduca procesul de mediere intr-un mod impartial.
In exercitarea atributiilor lor profesionale trebuie sa se bucure de deplina independenta fata de entitati care ar putea avea interese in cauzele in care are loc medierea.
Aceasta independenta trebuie sa fie de natura a le garanta impartialitatea, neutralitatea si echidistanta fata de cauza, rezultatele acesteia si partile implicate in disputa. Mediatorul trebuie sa evite orice situatie de natura sa ii limiteze independenta si sa respecte normele de etica profesionala. Daca in orice moment din timpul procesului de mediere mediatorul isi pierde aceste atribute, el este obligat sa aduca acest fapt la cunostinta partilor implicate in conflict si – daca este cazul – sa anunte entitatea care a referit cazul.
In situatiile in care vor fi solutionate prin mediere conflicte de familie, independenta si impartialitatea mediatorului nu pot fi argumente pentru a ignora sau neglija interesul superior al minorului.
Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor adauga si alte principii de baza care stau la baza negocierii, pe care insa le-am precizat in capitolul destinat acestuia.
Autor: Consilier Juridic Gabriela Chirazov
Acest articol reprezinta un extras din Manualul Mediatorului de Succes
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate de contabilitate doreste sa incheie o conventie cadru privind efectuarea stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare. Va rugam sa ne ajutati cu raspuns la urmatoarele intrebari: 1. care este legislatia aplicabila? 2. exista vreo prevedere in legislatie privind perioada maxima pentru incheierea unei conventii de practica? 3. in cazul unui cotnrol ITM ce documente se solicita? care este abordarea organelor de control vis s vis de acest tip de contract? 4. orice...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: As dori sa stiu mai multe detalii cu privire la o speta. Firma are 39 de salariati, si undeva, in perioada urmatoare va trimite in afara tarii, intr-o tara UE sau NON UE inca nu este sigur, care, o echipa formata din 3 salariati care va efectua o lucrare pe o perioada de 2 sau 3 saptamani. Firma noastra ii va plati. Va rog sa imi spuneti daca salariatii vor trebui suspendati in Revisal, daca se face vreo modificare, daca trebuie declarat ceva, la ITM, daca trebuie intocmit vreun act aditional...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<