Solutionarea conflictelor pe cale amiabila se realizeaza in conditiii de neutralitate si impartialitate.
De aceea, mediatorul are obligatia sa refuze preluarea unui caz, daca are cunostinta despre orice imprejurare ce l-ar impiedica sa fie neutru si impartial.
Asadar, lipsa oricarui de interes in cauza si pastrarea unei pozitii nediferentiate fata de partile conflictului sunt reguli esentiale care stau la baza medierii.
Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor prevede ca mediatorii trebuie sa fie independenti, neutri fata de dispute si parti si sa conduca procesul de mediere intr-un mod impartial.
In exercitarea atributiilor lor profesionale trebuie sa se bucure de deplina independenta fata de entitati care ar putea avea interese in cauzele in care are loc medierea.
Aceasta independenta trebuie sa fie de natura a le garanta impartialitatea, neutralitatea si echidistanta fata de cauza, rezultatele acesteia si partile implicate in disputa. Mediatorul trebuie sa evite orice situatie de natura sa ii limiteze independenta si sa respecte normele de etica profesionala. Daca in orice moment din timpul procesului de mediere mediatorul isi pierde aceste atribute, el este obligat sa aduca acest fapt la cunostinta partilor implicate in conflict si – daca este cazul – sa anunte entitatea care a referit cazul.
In situatiile in care vor fi solutionate prin mediere conflicte de familie, independenta si impartialitatea mediatorului nu pot fi argumente pentru a ignora sau neglija interesul superior al minorului.
Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor adauga si alte principii de baza care stau la baza negocierii, pe care insa le-am precizat in capitolul destinat acestuia.
Autor: Consilier Juridic Gabriela Chirazov
Acest articol reprezinta un extras din Manualul Mediatorului de Succes
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<