Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 267 din 11.04.2014.
1. In data de 22 octombrie 2013, Consiliul Uniunii Europene a adoptat o decizie prin care se pune la dispozitia Romaniei asistenta financiara preventiva pe termen mediu in limita sumei de 2 miliarde euro pana la 30 septembrie 20151. Asistenta UE pentru Romania in cadrul facilitatii privind balanta de plati (BP) este insotita de sprijinul acordat de catre FMI printr-un aranjament de tip stand-by (ASB) in suma de 1.751,34 milioane DST (aproximativ 2 miliarde euro, 170% din cota Romaniei la FMI), aprobat la data de 27 septembrie 2013, pe care autoritatile il vor trata, de asemenea, ca preventiv. Banca Mondiala (BM) a acordat 1 miliard euro in cadrul unui imprumut pentru politici de dezvoltare (DPL) cu optiunea de amanare a tragerii (DDO), valabila pana in decembrie 2015. In plus, BM va pune in continuare la dispozitie asistenta angajata anterior de 891 milioane euro, dintre care 514 milioane euro vizeaza in principal sustinerea proiectului de modernizare a asistentei sociale (300 milioane euro), a proiectului de modernizare a administrarii veniturilor (70 milioane euro) si a sectorului agricol (61 milioane euro). BM pregateste si o operatiune pentru sectorul sanatate, care urmeaza a fi supusa aprobarii Consiliului catre finalul acestui an calendaristic sau in prima jumatate a anului 2014. Este in curs de pregatire un nou acord de parteneriat de tara intre Romania si BM si se anticipeaza depunerea acestuia spre analiza Consiliului in prima jumatate a anului urmator. Acesta va preciza volumul de asistenta financiara suplimentara care poate fi oferita in urmatorii 3 ani pentru efectuarea de investitii publice sau agenda de politici. Asistenta preventiva a UE va fi conditionata de implementarea unui program cuprinzator de politici economice, cu accent pe masuri de reforma structurala, inclusiv pe acele recomandari specifice de tara ale semestrului UE ce vizeaza reducerea vulnerabilitatilor restante si sporirea rezistentei si a potentialului de crestere al economiei romanesti. Aceste masuri se refera la capacitatea administrativa, la reformele pietelor produselor, la mediul de afaceri, pietele muncii, pensii, intreprinderi de stat si asistenta medicala. In paralel, programul asigura continuarea consolidarii fiscale, reforma administratiei fiscale, ameliorarea administrarii si a controlului finantelor publice, precum si reforme externe, monetare, de asigurare a stabilitatii financiare si reforma pietei financiare. In ansamblu, programul este orientat catre: (i) atingerea de catre Romania a obiectivelor bugetare pe termen mediu, in contextul Pactului de stabilitate si crestere pana in anul 2015; (ii) imbunatatirea potentialului de crestere economica; si (iii) diminuarea probabilitatii de aparitie in viitor a unor noi dezechilibre structurale excesive in economia romaneasca, inclusiv prin consolidarea guvernantei, in cazul in care se impune.
1 Decizia Consiliului (2013/531/UE), JO L286.
2. Asistenta financiara a UE va avea un caracter preventiv, respectiv suma totala a imprumutului va fi pusa la dispozitie exclusiv in baza unui cereri de activare din partea Romaniei, in cazul unei deteriorari neprevazute si semnificative a situatiei economice si/sau financiare din cauza unor factori de influenta din afara controlului autoritatilor, conducand la aparitia unui deficit acut de finantare. Disponibilitatea pentru activare a asistentei este conditionata, printre altele, de intrarea in vigoare a prezentului memorandum de intelegere (MI) si a Acordului aferent privind facilitatea de imprumut de tip preventiv (AFIP). Partile vor incheia si semna AFIP, care cuprinde termenii si conditiile principale aplicabile tuturor tragerilor potentiale din cadrul programului de asistenta financiara preventiva UE, dar orice tragere va fi conditionata de activarea facilitatii. Comisia va decide, in urma consultarilor cu CEF, cu privire la activarea programului si la suma care sa fie acordata in limita plafonului de 2 miliarde euro pentru trageri sub forma de transe.
3. Asistenta financiara preventiva a UE este oferita spre activare in urma solicitarii Romaniei de a beneficia de un program de asistenta in continuarea facilitatii preventive de BP anterioare, in valoare de 1,4 miliarde euro2.
2 Decizia Consiliului 2011/288/UE din 12 mai 2011 (JO L132 din 19 mai 2011).
4. Activarea asistentei preventive si acordarea ulterioara a transelor de imprumut vor fi conditionate de o evaluare pozitiva din partea Comisiei cu privire la implementarea programului de reforme economice al Guvernului Romaniei, evaluari efectuate la intervale de 6 luni. Aceste analize vor avea in vedere criterii specifice de politica economica. O descriere detaliata a acestor criterii este inclusa in anexa 1 la MI. Obiectivele generale ale programului sunt urmatoarele:
A. Consolidarea fiscala
Se anticipeaza ca Romania isi va reduce soldul bugetului structural, in urma corectarii deficitului excesiv, cu cel putin 0,5% pe an pana la atingerea obiectivului pe termen mediu, respectiv inregistrarea unui deficit structural al bugetului general consolidat de 1% din PIB pana in anul 2015 si mentinerea acestuia ulterior acestei date. Totodata, programul va viza continuarea eforturilor de a preveni o noua acumulare de arierate in sectorul administratiei publice, atat la nivelul administratiei centrale, cat si al celei locale. Cheltuielile cu salariile in sectorul public vor trebui mentinute la un nivel sustenabil, limitand atat cresterea salariilor, cat si numarul de angajati in acest sector.
B. Guvernanta fiscala si reforma fiscala structurala
Programul va sustine Guvernul Romaniei in directia consolidarii in continuare a cadrului de guvernanta fiscala. Aceasta va asigura ancorarea consolidarii fiscale din perspectiva institutionala si din perspectiva politicilor. Implementarea Pactului fiscal este cruciala in acest sens. Consiliul Fiscal analizeaza in detaliu politica fiscala. Imbunatatirea planificarii bugetare multianuale va asigura o politica fiscala mai sustenabila.
Guvernanta fiscala va beneficia in mod substantial de asistenta tehnica in curs oferita de FMI si Banca Mondiala in domeniul administrarii si controlului finantelor publice. Implementarea unui sistem de control al angajamentelor, care va fi derulat in mai multe etape, va asigura reducerea si controlul arieratelor. In sectorul sanitar, mecanismele de control bugetar vor fi consolidate prin cadre mai bune de raportare si monitorizare, in special cu privire la cheltuielile cu spitalele si cu medicamentele, pentru a se evita acumularea de noi arierate. Prioritizarea investitiilor publice va fi intarita, pentru consolidarea potentialului de crestere economica.
C. Gestionarea datoriei publice
Autoritatile vor lua masurile care se impun pentru a imbunatati gestionarea datoriei publice in vederea diminuarii riscurilor si construirii curbei de randament pentru datoria publica.
D. Reglementarea si supravegherea sectorului financiar
In sectorul financiar, autoritatile vor continua sa imbunatateasca cadrul de aplicare a masurilor de stabilizare si legislatia privind Fondul de garantare a depozitelor prin modificarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006. Pentru a accelera procesul de asanare a bilanturilor, Banca Nationala a Romaniei a clarificat prevederile aplicabile eliminarii din bilant a imprumuturilor impreuna cu Asociatia Romana a Bancilor si va efectua o analiza cuprinzatoare a calitatii activelor in sectorul bancar. Pentru dezvoltarea in continuare a pietei de capital si diversificarea surselor de finantare pentru banci, autoritatile vor modifica legislatia privind obligatiunile bancare garantate. Mentinerea disciplinei de creditare si evitarea hazardului moral in randul debitorilor au o contributie importanta la consolidarea stabilitatii financiare. Astfel, Guvernul va evita in continuare adoptarea de initiative legislative (precum legea privind insolventa persoanelor fizice) si completarea legii privind recuperarea creantelor, care ar submina disciplina de creditare. Autoritatile vor avea consultari extinse cu toate partile implicate, tinand seama si de analiza de impact, finalizata de BNR, referitoare la noile prevederi privind clauzele abuzive din legea pentru punerea in aplicare a codului de procedura civila si vor asigura judecarea cazurilor ce implica astfel de clauze abuzive de catre instante superioare sau de catre o instanta specializata unica si vor lua toate masurile ce se impun pentru a asigura o aplicare armonizata a acestor prevederi. Pentru a intari supravegherea pietei financiare nebancare si a favoriza protectia consumatorilor, autoritatile vor asigura amendarea legislatiei privind autoritatea integrata de reglementare a sectorului financiar nebancar, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), in sensul respectarii celor mai bune practici internationale.
E. Reforme structurale
Reformele structurale vizeaza imbunatatirea functionarii pietelor, cresterea rezistentei la socurile externe si consolidarea potentialului de crestere pe termen lung al economiei romanesti. Reformele structurale din cadrul acestui program acopera recomandarile specifice de tara adresate Romaniei in contextul semestrului european. Aceasta agenda nu exonereaza Guvernul roman de implementarea integrala a recomandarilor specifice de tara ale semestrului UE ce nu sunt acoperite de acest program.
Restructurarea intreprinderilor de stat (IS), inclusiv privatizarea acestora, va fi accelerata pentru diminuarea riscurilor la adresa bugetului general consolidat generate de acumularea de arierate si pierderi din exploatare, sporind in acelasi timp viabilitatea financiara a majoritatii operatiunilor acestor societati. Autoritatile vor lua masuri de consolidare a guvernantei corporative a intreprinderilor de stat, inclusiv in sectorul financiar.
In sectorul energetic vor fi implementate masurile restante convenite prin cele doua programe anterioare, printre acestea numarandu-se si implementarea foilor de parcurs pentru liberalizarea pietei gazelor naturale si a energiei electrice.
Unul dintre pilonii acestui program il reprezinta sporirea eficientei si eficacitatii administratiei publice. Mai mult, autoritatile romane vor raporta semestrial Comitetului Economic si Financiar (CEF)/Comitetului de Politica Economica (CPE) progresele inregistrate in acest domeniu.
Imbunatatirea mediului de afaceri si facilitarea accesului la finantare pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM) constituie un alt pilon important al agendei de reforme structurale a programului. Acesta vizeaza reducerea poverii administrative pentru IMM-uri, facilitand accesul acestora la finantare prin credite bancare si pe piata de capital, reducand incertitudinea juridica prin imbunatatirea procesului de cadastrare a terenurilor si proprietatilor si prin sprijinirea IMM-urilor atunci cand isi extind afacerile peste hotare. Totodata, programul sustine reforma cadrului de reglementare in materie de inovatie, cu scopul de a atrage investitii straine directe in activitati de cercetare si inovare.
In domeniul pietei fortei de munca, programul sustine finalizarea reformei pensiilor din anul 2010 prin egalizarea varstei de pensionare pentru barbati si femei.
F. Politica monetara
Politica monetara va urmari in continuare sa asigure stabilitatea preturilor, vizand mentinerea inflatiei in interiorul intervalului de variatie asociat tintei stabilite de Banca Nationala a Romaniei (2,5% ± 1 punct procentual).
5. In cazul in care Romania solicita activarea asistentei UE pentru a gestiona aparitia unui deficit acut de finantare, Guvernul Romaniei va adresa aceasta solicitare in scris Comisiei. Eventuala solicitare de activare, precum si eventuala solicitare de tragere se vor adresa nu mai tarziu de 30 septembrie 2015. Comisia Europeana va evalua necesarul de finantare in stransa cooperare cu Fondul Monetar International (FMI). Dupa ce CEF isi va fi prezentat opinia, Comisia Europeana va decide asupra sumei care urmeaza sa fie disponibilizata pentru tragere sub forma de transe. Fondurile aferente programului in ansamblu vor fi disponibilizate in maximum doua transe.
6. Eventualele modificari de conditionalitati vor fi specificate intr-un act aditional la prezentul MI (Memorandum de intelegere suplimentar).
7. In cazul in care are loc o tragere, CEF va fi informat de catre Comisie cu privire la posibila refinantare a imprumuturilor sau restructurare a conditionalitatilor financiare.
8. In cazul in care Romania solicita tragerea unei transe in baza AFIP si aceasta are loc, Banca Centrala Europeana va actiona ca agent pentru Comisie si va transfera sumele imprumutului intr-un cont in euro al Ministerului Finantelor Publice din Romania (Trezoreria), deschis la BNR, care va actiona ca agent pentru Romania.
9. Actualizarile Programului de convergenta al Romaniei si ale Programului national de reforma al Romaniei in baza Strategiei UE 2020 vor reflecta si vor fi in concordanta deplina cu obiectivele si actiunile impuse in baza programului de reforme economice asumat de Guvernul Romaniei in cadrul acestei asistente UE. Desi programul de balanta de plati cuprinde actiuni specifice care sunt subsumate recomandarilor specifice fiecarei tari ale Consiliului UE, acesta nu se substituie in niciun fel altor actiuni acoperite de recomandarile specifice de tara pe care Romania trebuie sa le urmeze.
10. Ministerul Finantelor Publice va avea un cont special la BNR pentru gestionarea asistentei financiare de la Uniunea Europeana. Acest cont special va fi un subcont al contului in euro al Ministerului Finantelor Publice deschis la BNR.
11. Pe parcursul duratei de disponibilitate a asistentei, autoritatile romane vor pune la dispozitia Comisiei fara intarziere toate informatiile relevante pentru monitorizarea situatiei sale economico-financiare si pentru evaluarea progreselor in ceea ce priveste conditiile economice si masurile de reforma prevazute in Memorandumul tehnic de intelegere negociat cu autoritatile si transmis de acestea alaturi de Scrisoarea de intentie si de Memorandumul de politici economice si financiare (MPEF). Anterior acceptarii tragerii unei eventuale transe va exista un raport de conformitate din partea Comisiei, al carui rezultat favorabil constituie o conditie prealabila pentru fiecare dintre transe.
12. Eventualele suspiciuni sau cazuri efective de frauda, coruptie sau orice alta activitate ilegala in legatura cu gestionarea asistentei financiare a UE vor fi cercetate si solutionate intr-un mod satisfacator. Toate aceste cazuri, precum si masurile aferente, adoptate de autoritatile nationale competente, vor fi raportate Comisiei fara intarziere.
13. Fara a aduce atingere articolului 27 din Statutul Sistemului European al Bancilor Centrale si al Bancii Centrale Europene, Curtea Europeana a Auditorilor va avea dreptul sa efectueze in Romania orice controale sau audituri financiare pe care le considera necesare in legatura cu gestionarea acestei asistente. In acest context, Comisia, inclusiv Oficiul European de Lupta Antifrauda, va avea dreptul de a trimite in Romania proprii oficiali sau reprezentanti autorizati in mod legal sa efectueze controalele sau auditurile tehnice ori financiare pe care le considera necesare in legatura cu asistenta.
14. O evaluare ulterioara independenta a asistentei poate fi efectuata de catre Comisie sau de catre reprezentantii sai autorizati in mod corespunzator. Autoritatile romane se angajeaza sa furnizeze informatiile relevante pentru evaluare. Proiectul de raport de evaluare va fi pus la dispozitia acestora pentru observatii.
15. Autoritatile romane vor asigura, dupa caz, cooperarea stransa cu Comisia si CEF.
16. Autoritatile romane se angajeaza sa se consulte cu echipa Comisiei inainte de a adopta noi masuri care pot avea implicatii pentru obiectivele programului. In mod special, acestea se vor consulta in timp util si vor furniza toate informatiile necesare cu privire la eventualele masuri si reforme care pot avea un impact asupra evolutiilor fiscale. Autoritatile romane se vor consulta, de asemenea, cu BCE in legatura cu orice proiect de act normativ in domeniul de competenta al acesteia, conform celor prevazute in articolul 127 alineatul (4) si articolul 282 alineatul (5) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
17. Anexele constituie parte integranta a prezentului memorandum de intelegere.
18. Toate notificarile aferente Memorandumului vor fi considerate a fi comunicate in mod valabil daca sunt comunicate in scris la:
Pentru Uniunea Europeana:
Comisia Europeana
Directia Generala pentru Afaceri Economice si Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax: +32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru:
Cancelaria Primului Ministru
Piata Victoriei nr. 1
Sectorul 1, 011791, Bucuresti
Nr. fax: +40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finantelor Publice din Romania:
Ministerul Finantelor Publice din Romania
Str. Apolodor nr. 17
Sectorul 5, 050741, Bucuresti
Nr. fax: +40 21 312 16 30
Pentru Banca Nationala a Romaniei:
Banca Nationala a Romaniei:
Str. Lipscani nr. 25, sectorul 3
Bucuresti, 030031
Nr. fax: +40 21 312 62 60
19. Pentru Romania, MI va intra in vigoare dupa finalizarea procedurilor interne impuse de legislatia Romaniei. MI poate fi modificat in baza acordului partilor sub forma unui act aditional. Orice astfel de act aditional va constitui parte integranta a MI si va intra in vigoare conform acelorasi proceduri ca MI.
Incheiat la Bruxelles la 6 noiembrie 2013 si la Bucuresti la 5 noiembrie 2013 in 5 exemplare originale in limba engleza.
ROMANIA,
Reprezentata de
Victor-Viorel Ponta,
prim-ministru
Daniel Chitoiu,
viceprim-ministru, ministrul finantelor publice
Liviu Voinea,
ministru delegat pentru buget
Mugur Constantin Isarescu,
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei UNIUNEA EUROPEANA,
Reprezentata de
COMISIA EUROPEANA
Olli Rehn,
vicepresedintele Comisiei Europene