Precizari cu privire la aprobarea de catre Guvern a proiectului de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si a altor legi din domeniul justitiei penale
In urma informatiilor aparute in presa ca urmare a aprobarii de catre Guvern in sedinta de marti, 18 decembrie 2012, a proiectului de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si a altor legi din domeniul justitiei penale, Ministerul Justitiei face urmatoarele precizari:
1.Toate cele patru proiecte de Lege aprobate de Executiv, respectiv Proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale; Proiectul de lege privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal; Proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune; Proiectul de lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, au ca data propusa de intrare in vigoare 01 februarie 2014.
Proiectele de lege aprobate de Executiv vor fi inaintate spre dezbatere si adoptare Parlamentului unde pot suferi in continuare modificari. In aceste conditii trebuie retinut ca reglementarile propuse nu au efect imediat ci se vor aplica cel mai devreme incepand din luna februarie 2014.
2. Cele patru proiecte de lege au fost elaborate in cadrul Ministerului Justitiei, in cursul anului 2010, fiind supuse dezbaterii publice prin afisarea pe site-ul Ministerului incepand din luna mai a anului 2011.
3.In ceea ce priveste utilizarea comunicarilor on-line de catre persoanele condamnate aflate in executarea pedepsei prevazuta in cadrul proiectului de Lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, precizam ca aceasta reglementare nu presupune accesul neingradit al persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate la internet ci se refera strict la comunicarea dintre detinut si familie prin intermediul sistemelor de comunicare on-line.
In plus, doar anumite categorii de persoane condamnate la pedepse privative de libertate, de exemplu, minori si/sau tineri; detinuti internati in spitalele penitenciar, vor putea avea acces la acest gen de comunicare pentru a putea, in felul acesta, sa intretina relatia cu familia. Subliniem faptul ca vizita in penitenciar presupune un efort financiar care nu este, de regula, la indemana tuturor apartinatorilor.
De altfel, contactul cu lumea exterioara este cuprins ca recomandare distincta si in standardele europene in materie – a se vedea in acest sens European Prison Rules – Recomandarea Rec (2006)2 a Comitetului de Ministri al Consiliului Europei – recomandarea 24. Aceasta recomandare prezinta, la pct.24.1. necesitatea ca persoanele detinute sa comunice cat mai des posibil prin intermediul scrisorilor, telefoanelor sau a altor forme de comunicare cu familiile, alte persoane sau reprezentanti ai organizatiilor din exterior precum si sa primeasca vizitele acestor persoane. La punctele 24.10, 24.12 sunt prezentate particularitati ale acestei comunicari cu lumea exterioara, si anume accesul la ziare, periodice, posturi de radio sau televiziune, precum si comunicarea cu media. In sfarsit, in Comentariile elaborate in cadrul Consiliului Europei pe marginea acestei Recomandari se arata ca autoritatile penitenciare trebuie sa asigure persoanelor detinute contactul cu lumea exterioara, fie prin modalitati traditionale, fie prin utilizarea noilor metode de comunicare electronica.
Totodata, facem precizarea ca aceasta reglementare este aplicata in mai multe sisteme penitenciare din Europa si contribuie in mod direct la mentinerea unui mediu de suport pentru persoanele condamnate la pedepse privative de libertate.
In cazul in care prevederea legala aprobata de Executiv nu va fi modificata in cursul dezbaterilor parlamentare, aceasta se va aplica, dupa cum am precizat, de la 01 februarie 2014.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Referitor depunere dosar de pensie limita de varsta salariat, trebuie sa incetam activitatea chiar daca nu indeplineste la societatea noastra stagiul minim de cotizare de 15 ani? Asa solicita Casa de Pensii Valcea, desi noi nu avem temei de incetare de drept pentru ca nu indeplineste cumulativ cele doua conditii: varsta si stagiul minim.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un executor judecatoresc ne-a trimis un titlu pentru infiintarea unei popriri pentru un salariat. Doar ca cererea pentru executarea silita se intemeiaza pe o decizie judecatoreasca pronuntata acum 7 ani, la data de 15.04.2014. Intrebarea este: aceste documente au termene de prescriptie? Adica, daca decizia este din 2014, noi putem sa trecem la infiintarea popririi?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate a avut un salariat cu 6 popriri emise de 6 executori judecatoresti. Dupa aproximativ 2 luni de la incetarea contractului individual de munca, aceasta s-a reintors la firma, avand un nou contract de munca. Avand in vedere ca acum e incadrat cu alt contract de munca, societatea e obligata sa popreasca salariul si sa vireze in continuare catre executori sumele respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<