Ministerul Justitiei a publicat in dezbatere publica un proiect de lege prin care intentioneaza sa modifice conditiile pentru numirea in functia de executor judecatoresc. Proiectul pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti se regaseste pe site-ul
just.ro.
Potrivit sursei citate, proiectul de act normativ a fost elaborat pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si a solutiilor legislative propuse la nivel Ministerului Justitiei, in urma constatarii unor disfunctionalitati in gestionarea activitatii desfasurate de executorii judecatoresti.
Printre principalele aspecte care se preconizeaza a fi reglementate si reformate prin proiectul de lege, in scopul eficientizarii organizarii profesiei de executor judecatoresc, se numara:
1. Modificarea dispozitiilor referitoare la conditiile privind numirea in functia de executor judecatoresc, acestea fiind menite sa asigure calitatea procedurilor de recrutare si selectie a membrilor profesiei, precum si conformitatea acestora cu legislatia Uniunii Europene, astfel:
- a fost infiintat, in cadrul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, Institutul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, entitate de interes public, cu personalitate juridica care asigura perfectionarea activitatii de executare silita, pregatirea profesionala initiala si, dupa caz, continua a executorilor judecatoresti stagiari si a executorilor judecatoresti, a altor specialisti, a personalului de specialitate al birourilor executorilor judecatoresti, al Camerelor si al Uniunii, avand dreptul de a elibera diplome sau certificate de absolvire recunoscute de institutiile publice si private abilitate;
- toate examenele si concursurile in domeniu, respectiv examenul de definitivat, concursul de admitere in functia de executor judecatoresc pentru persoanele care au cel putin 6 ani vechime intr-o functie de specialitate juridica, concursul de schimbare a sediului, precum si examenul sau, dupa caz, concursul de dobandire a calitatii de executor judecatoresc stagiar se organizeaza la nivel national prin intermediul Institutului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, in cuprinsul reglementarii la nivel primar fiind inserate dispozitii care cuprind aspectele esentiale referitoare la aceste examene, cum sunt, spre exemplu, conditiile de participare, regulile generale privind constituirea comisiilor de concurs, tipul etapelor si probelor de concurs, modalitatea de stabilire a rezultatelor;
- a fost eliminata conditia cetateniei romane pentru accesul in profesie, potrivit proiectului urmand a putea deveni executor judecatoresc orice cetatean roman, cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene, cetatean al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau cetatean al Confederatiei Elvetiene, cu domiciliul sau resedinta in Romania;
- pentru corelarea conditiilor de acces in celelalte profesii juridice si in scopul profesionalizarii procesului de selectie a executorilor judecatoresti, a fost eliminata posibilitatea numirii fara examen sau concurs in functia de executor judecatoresc a persoanelor care au exercitat timp de 5 ani functia de judecator, procuror sau avocat si au promovat examenul de definitivat in profesia din care provin;
- a fost introdusa o dispozitie referitoare la exercitarea functiei de executor judecatoresc dupa implinirea varstei de 75 de ani, solutia propusa pentru mentinerea in profesie fiind aceea a dovedirii anuale, pe baza unui aviz medical, a indeplinirii conditiei referitoare la mentinerea capacitatii fizice necesare exercitarii functiei;
- proiectul modifica substantial dispozitiile actuale referitoare la stagiul de pregatire teoretica si practica al executorilor judecatoresti stagiari, acesta urmand a cuprinde un an de pregatire teoretica prin frecventarea cursurilor organizate de Institutul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti si un an de pregatire practica sub indrumarea unui executor judecatoresc coordonator;
- examenul de definitivat se va desfasura, de asemenea, prin intermediul Institutului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, prin proiect fiind introduse noi dispozitii referitoare la tematica si modalitatea de ocupare a posturilor;
- au fost introduse noi dispozitii referitoare la concursul de admitere in functia de executor judecatoresc pentru persoanele care au cel putin 6 ani vechime intr-o functie de specialitate juridica, precum si cu privire la obligativitatea candidatilor declarati admisi de a urma cursuri privind pregatirea practica referitoare la organizarea, desfasurarea si exercitarea profesiei, organizate de Institutului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti.
2. Introducerea unor prevederi pentru asigurarea unei gestionari si evidente mai eficiente a executorilor judecatoresti, astfel:
- prin noua reglementare se clarifica, prin detaliere, formele de exercitare a profesiei de executor judecatoresc, fiind uniformizate denumirile tuturor formelor de exercitare a profesiei, modificandu-se, de asemenea, dispozitiile privind evidenta si actualizarea numarului de posturi de executor judecatoresc;
- ca noutate, prin proiect se infiinteaza Registrul National de Evidenta a Executorilor Judecatoresti. Astfel, executorii judecatoresti sunt obligati ca, dupa numire, sa isi inregistreze sediul biroului individual in Registrul National de Evidenta a Executorilor Judecatoresti, iar dupa inceperea activitatii, sa isi inregistreze orice modificare a modului de organizare si desfasurare a activitatii;
- a fost introdusa la nivel de lege institutia schimbarii sediului dintr-o circumscriptie in alta, fiind introduse dispozitii privind schimbarea sediului la cerere, pe post vacant stabilit in ordinul de actualizare, precum si prin concurs, cand numarul cererilor de schimbare a sediului este mai mare decat numarul posturilor vacante.
3. Modificarea dispozitiilor referitoare la suspendarea si incetarea functiei de executor judecatoresc, fiind largita aria cauzelor in care ministrul justitiei poate dispune aceste masuri. Totodata, pentru a inlatura unele interpretari contradictorii in practica, aceste institutii au fost mai clar reglementate.
4. Dupa modelul de reglementare a altor profesii juridice, in randul modificarilor de nivel organizatoric se inscriu si cele aduse organizarii si functionarii organelor reprezentative ale profesiei, fiind avute in vedere aspecte precum:
- introducerea dispozitiilor privind organele de conducere ale Camerelor Executorilor Judecatoresti, respectiv Adunarea generala a Camerei, Colegiul director al Camerei si presedintele Colegiului director al Camerei; dispozitiile nou introduse reglementeaza in principal procedura de alegere a acestor organe de conducere, precum si atributiile acestora;
- modificarea dispozitiilor referitoare la organizarea Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, fiind instituite noi atributii in sarcina organelor de conducere ale Uniunii, in scopul eficientizarii activitatii acestora;
- constituirea in cadrul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti a unor entitati cu personalitate juridica (Institutul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti si Casa de Raspundere Civila a Executorilor Judecatoresti), precum si a unor structuri fara personalitate juridica (Comisia de cenzori, Consiliul de disciplina si Corpul de control), delimitarea si paricularizarea atributiilor acestora, precum si introducerea dispozitiilor privind organizarea si functionarea acestor entitati; una dintre modificarile importante aduse de acest proiect, menita sa ofere garantii suplimentare de impartialitate, este organizarea Consiliului de disciplina, ca organ de jurisdictie la nivel national, spre deosebire de reglementarea actuala in care Consiliul de disciplina functioneaza la nivelul Camerelor;
5. Sistematizarea dispozitiilor privind registrele care se infiinteaza si functioneaza la nivelul Uniunii, in scopulul instituirii unor proceduri transparente, respectiv:
- Registrul National de Evidenta a Executorilor Judecatoresti, in care se inregistreaza executorii judecatoresti si formele in care acestia isi exercita functia;
- Registrul National de Evidenta a Executarilor Silite, tinut in format electronic, in care sunt inregistrate procedurile de executare silita deschise in conditiile legii;
- Registrul Electronic de Publicitate a Vanzarii Bunurilor Supuse Executarii Silite, precum si ale Bunurilor Supuse Valorificarii de catre Executorii Judecatoresti si de Evidenta a Licitatiilor, care functioneaza ca un sistem informatic prin intermediul caruia toti executorii judecatoresti efectueaza publicitatea la nivel national a vanzarii bunurilor mobile cu valoare mai mare de 5.000 de lei si a bunurilor imobile aflate in procedura de executare silita si obtin dovada efectuarii publicitatii;
- Registrul Unic al Actelor de Adjudecare, tinut in format electronic, in care sunt inregistrate actele de adjudecare cu numere unice de identificare, conform procedurii stabilite prin regulament;
- alte registre prevazute de lege.
6. Modificarea substantiala a dispozitiilor privind atributiile executorilor judecatoresti, drepturile, obligatiile, precum si incompatibilitatile acestora.
7. Consolidarea institutiei raspunderii disciplinare, fiind modificate substantial prevederile privind raspunderea si controlul activitatii executorilor judecatoresti, astfel:
- au fost introduse noi abateri disciplinare referitoare la exercitiul functiei de executor judecatoresc;
- a fost modificata substantial procedura prin care se poate aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
- au fost introduse dispozitii referitoare la organizarea Consiliului de disciplina, care functioneaza ca organ de jurisdictie la nivel national, isi desfasoara activitatea in mod independent si nu se subordoneaza organelor de conducere ale Uniunii;
- au fost instituite noi prevederi referitoare la controlul profesional- administrativ al activitatii executorilor judecatoresti, care se exercita, ori de cate ori este necesar, de catre ministrul justitiei, prin inspectori din cadrul corpului de control, de catre Consiliul Uniunii, prin Corpul de control al Uniunii sau de catre Colegiul director al Camerei, pe baza delegarii primite de la Consiliul Uniunii.
Termenul pentru formularea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor la proiectul de lege este de 10 zile calendaristice de la data publicarii pe just.ro, adica 19 septembrie 2022.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<