Contextul general
Noul Cod civil (Legea 287/2009) a fost publicat in Monitorul Oficial in anul 2009 si va intra in vigoare in 1 oct. 2011. Probabil in cel mult un an vor intra in vigoare si celelalte trei noi coduri.
Noul Cod Civil a fost modificat substantial prin Legea nr. 71/2011, care nu se rezuma la punerea in aplicare a dispozitiilor sale, ci si modifica aproximativ 15-20% din Cod.
Inca nu exista manuale sau doctrina ampla1 cu privire la noua legislatie.
Obiectiv general
Proiectul `Vin Codurile!` demarat de CSM isi propune atingerea a doua obiective:
- unul principal: pregatirea cunoasterii si implementarea noilor coduri de catre toti profesionistii dreptului
- unul secundar: cunoasterea legislatiei fundamentale de catre populatie si mai ales de catre justitiabili. In felul acesta, daca oamenii isi cunosc drepturile si obligatiile, vor fi prevenite unele litigii; pentru litigiile declansate, cunoasterea regulilor procesuale vor determina o desfasurare cu celeritate a proceselor.
Scop specific
Proiectul vizeaza aplicarea unitara a legii. Daca de la bun inceput noile coduri se vor aplica corect, se va crea o practica judiciara unitara. Aceasta pentru ca este evident ca primele hotarari pronuntate de instante vor circula rapid printre judecatori si avocati pentru a fi luate ca exemplu in spete similare.
Necesitati .
Pentru a avea o jurisprudenta corecta si unitara, este nevoie de:
- actul normativ in forma finala (pentru ca practicienii sa-l cunoasca)
- formare rapida si temeinica (pentru ca practicienii sa-l aplice)
Etapa I: Intrarea in vigoare a Noului Cod Civil (NCC)
Decizia CSM
Timpul extrem de scurt, lipsa unui plan pentru informarea populatiei si mai ales de formare a magistratilor cu privire la noua reglementare, precum si lipsa in bugetul INM a resurselor necesare a determinat Plenul Consiliului Superior al Magistraturii ca in data de 26 mai 2011 sa aprobe initierea unui grup de lucru al carui obiectiv este stabilirea si planificarea masurilor necesare pregatirii sistemului de justitie pentru intrarea in vigoare a Codului civil.
Din partea CSM, membrii in acest Grup s-au oferit jud. Cristi Danilet (coordonator) si jud. Adrian Neacsu, membri CSM.
Grupul interinstitutional
In data de 2 iunie 2011 a avut loc sedinta de constituire a acestui Grup de lucru interinstitutional pentru implementarea NCC, care sa coordoneze etapa de pregatire si aplicare a noului cod. La urmatoarele sedinte au fost identificate si alte entitati care sa fie implicate.
In momentul de fata, Grupul are urmatoarea alcatuire:
- institutii de formare a practicienilor dreptului: Institutul National al Magistraturii, Şcoala Nationala de Grefieri, Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor, Institutul Notarial Roman, Centrul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, Institutul Bancar Roman; inca nu a raspuns invitatiei Institutul de Cercetari Juridice.
- autoritati in responsabilitatea carora intra formarea practicienilor: Consiliul Superior al Magistraturii, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Ministerul Public, Ministerul Justitiei, Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti din Romania. Pentru bunul mers al proiectului `Vin Codurile!` aceste institutii vor incheia un protocol de colaborare permanenta.
- asociatii profesionale si sindicate: Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania, Asociatia Nationala a Magistratilor Pensionari din Romania, Asociatia personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din Romania – Pro Justitia, Federatia Nationala Sindicala a personalului auxiliar din instante si parchete Projust;
- societate civila: Centrul de Resurse Juridice, Societatea Academica Romana, asociatia LideriJust, Societatea pentru Justitie, Institutul Roman de Training, asociatia TATA, Clubul de Drept
- site-uri de specialitate: Juridice.ro, Euroavocatura.Ro. Ne-au mai contactat, DreptOnline.ro, seminariionline.ro, Avocatnet.ro. Va mai fi contactat privesc.eu si avocatura.com.
Importanta Grupului:
Pentru prima data s-au reunit la aceeasi masa reprezentanti ai judecatorilor, procurorilor, grefierilor, avocatilor, notarilor publici, executorilor judecatoresti si societatii civile cu scopul de a se implica in identificarea unor modalitati adecvate de implementare a noului cod.
Practic, Grupul va asigura legatura dintre institutiile cu atributii in formarea profesionistilor si sa faciliteze luarea unor decizii la nivelul fiecareia dintre acestea.
Sunt vizate punerea in comun a resurselor disponibile si asigurarea unei comunicari intre institutii a informatiilor legate de pregatirea profesionistilor in drept si gasirea unor forme rapide si adecvate de intensificare a acestora.
Sesiuni de lucru:
Pana in prezent au fost realizate patru intalniri
- 2 iunie 2011
- 9 iunie 2011
- 22 iunie 2011
- 8 iulie 2011.
Continutul programului a fost adus la cunostinta presedintilor curtilor de apel organizata la Mamaia in 17-18 iunie 2011. De asemenea, documentele utilizate de Grupul de lucru sunt disponibile pe site-ul CSM in folderul de pe prima pagina `Vin Codurile`
Programul de implementare
S-au identificat trei componente majore ale punerii in aplicare a NCC:
1. Componenta operational-administrativa
2. Componenta de (in)formare
2.1. formarea profesionistilor
2.2. informarea populatiei
3. E-formare gratuita, online
3.1. Codul civil comentat
3.2. Resurse online
Lansare proiect: imediat ce varianta oficiala a Codului Civil republicat va aparea in Monitorul Oficial
1. Componenta operational-administrativa
1.1. Republicarea codului
- se va republica NCC cu modificarile aduse prin legea de punere in aplicare in luna iulie 2011;
- Ministerul Justitiei va asigura distribuirea gratuita a cate unui exemplar fiecarui judecator (ideal tuturor; obligatoriu civilistilor).
1.2. Reorganizarea sectiilor si tribunalelor comerciale
Pana la 20 iunie presedintii de curti si tribunale au avut de raspuns la o circulara a presedintelui CSM prin care s-a cerut opinia asupra reorganizarii sectiilor si tribunalelor comerciale, avand in vedere dispozitiile exprese din Legea nr. 71 din 2011.
Operatiunile urmeaza a fi finalizate prin propunerile formulate de colegiile de conducere ale instantelor catre CSM, care le va supune aprobarii in iulie si septembrie 2011.
La nivelul ICCJ, reorganizarea se face la propunerea colegiului de conducere.
1.3. Alte chestiuni
- Registre, formulare: vor fi refacute prin grija presedintilor de instante;
- impartire aleatorie: in conditiile in care fosta sectie comerciala se va transforma intr-sectia civila a doua cu complete specializate in comercial, ECRIS permite impartirea aleatorie intre cele doua sectii civile
1.4. Relatia cu autorii si editurile
Proiectul de fata va fi prezentat profesorilor care au lucrat ca si autori la coduri. De asemenea, va fi prezentat editurilor.
2. Componenta de (in)formare
Aceasta componenta se refera la mijloacele clasice de formare si informare.
2.1. Formarea profesionistilor in drept
- fiecare institutie de formare va intensifica in urmatoare perioada intalnirile pentru discutarea institutiilor din NCC.
- datorita timpului redus ramas la dispozitie si a interesului fiecarei categorii ca autorii codului sa participe la cat mai multe astfel de intalniri, se vor incuraja seminarile/conferintele organizate in comun de catre judecatori, procurori, avocatii, consilierii juridici, notari public, executori judecatoresti, mediatorii; in orasele universitare vor fi implicate cadrele universitare. Membrii Grupului vor intocmi un calendar comun de evenimente care va fi distribuit in teritoriu, Presedintii Curtilor de Apel vor fi instiintati in acest scop de catre CSM; atributiile de organizare a pregatirii profesionale revine vicepresedintilor din instante;
- fiecare categorie de profesionisti ai dreptului va pune la dispozitia celorlalti resurse umane si logistice;
- la SNG exista doua materiale „Institutii de drept civil in noul cod civil” si „Institutia familiei in noul cod civil” care vor fi actualizate conform Legii 71; notarii, executorii si procurorii au de asemenea suporturi de curs si analize in lucru;
- orice intalnire, conferinta, eveniment pe NCC (dar nu numai) trebuie transmisa online, inregistrata si publicata pe site, ori cel putin documentele/prezentarile utilizate sa fie pastrate;
- deja s-a alcatuit la CSM o baza de date cu privire la articolele aparute in literatura de specialitate cu privire la noile coduri, incepand cu anul 2009; lista care va fi publicata pe site-ul CSM;
- Ministerul Justitiei a propus un plan de formare profesionala individuala pe care l-a expediat instantelor;
- INPPA este implicat in activitati de formare prin conferinte si cursuri postuniversitare la Universitatea Bucuresti.
Se va pune accept pe dispozitiile din Legea 71/2011 si pe institutiile noi din NCC.
In realizarea documentarii, ambasadele ar putea ajuta cu indicarea unor carti de specialitate precum si a unor experti, poate chiar ca acestia sa vina in Romania pentru o conferinta internationala pe tema institutiilor preluate in NCC.
Fonduri suplimentare vor putea fi utilizate din cadrul programului de suport al Elvetiei, imediat ce sumele vor fi disponibilizate, moment in care INM va finaliza proiectul de propunere a activitatilor.
2.2. Informare populatie
Populatia trebuie informata cu privire la noile drepturi si obligatii ale cetatenilor, cel putin pentru a preveni litigiile. De aceea:
- e nevoie de brosuri tiparite pentru justitiabili, distribuire in special in sediile de instante si parchete, dar si locurile publice precum scoli, primarii etc;
- trebuie dezvoltata o sectiune cu emisiuni TV disponibile online,
- trebuie alcatuite formulare pentru cereri de chemare in judecata disponibile online si la instante (mai ales in perspectiva intrarii in vigoare a noilor coduri de procedura).
Posturile TV sunt interesate de prezenta in studio a unor experti care sa explice in cateva minute modificarile aduse de NCC si noile institutii.
Site-urile comerciale (www.seminariionline.ro) sunt interesate de prezentarea unei institutii din NCC intr-un studio, cu transmisie online si posibilitatea de a se pune intrebari in direct (concept webinarii).
Pana in prezent si-au aratat disponibilitatea Liviu Zidaru, Bodan Dumitrache, Gabriela Raducan – formatori INM. Trebuie identificati judecatori cu disponibilitate inclusiv in teritoriu. Apreciem ca prezenta magistratilor in mass-media in perioada intrarii in vigoare a codurilor explicand noile institutii va contribui la cresterea rapida a increderii in justitie.
3. Componenta de E-formare
Concept: Se va alcatui un site pentru NCC care sa cuprinda toate informatiile, de la cele privind componenta comisiei care a lucrat pentru conceperea lui, pana la explicatii teoretice si jurisprudenta despre NCC. Practic va fi un cod civil comentat si adnotat, disponibil gratuit online.
Importanta Acesta va asigura formarea profesionistilor in drept, dar si unificarea practicii judiciare (pentru institutiile vechi), respectiv crearea unei noi practici judiciare dar unitare (pentru institutiile noi). Costurile de formare sunt reduse.
Proiectul desfasurat pentru NCC va putea fi astfel pilot pentru urmatoarele noi coduri.
Principii: educare, unificare practica, transparenta, gratuitate.
Proiectul va insemna un site public dedicat, in prima faza, doar codului civil, dar care se va extinde ulterior si in privinta celorlalte trei coduri. Site-ul reprezinta un proiect colaborativ, construit pe o platforma libera tip wiki (ex: wikipedia), deschis colaboratorilor voluntari, cu caracter tehnic si enciclopedic.
Ulterior proiectul va fi scalat si la nivelul celorlalte coduri, pe masura intrarii lor in vigoare, astfel incat va capata configuratia si functionalitatea unei enciclopedii juridice online.
Continut: site-ul public este construit din 3 parti componente:
a. codul civil, comentat si adnotat la nivel de articol si institutie juridica;
b. biblioteca multimedia, cu posibilitatea incarcarii unor fisiere text, audio sau video (ex: inregistrari seminarii, conferinte, suporturi de curs s.a.);
c. dictionar al termenilor juridici cuprinsi in codul civil.
Acces: Intreg continutul site-ului va fi accesibil in mod liber atat profesionistilor cat si publicului larg, fiind sub o licenta deschisa tip creative commons care sa permita preluarea informatiilor, inclusiv pentru realizarea de lucrari derivate si scop comercial, dar cu obligatia citarii sursei. Accesul din strainatate va putea constitui o modalitate de formare pentru juristii de acolo (de ex, consulii) sau pentru straini ce intra in relatii cu element de extraneitate.
Aspecte tehnice:
- domeniul de internet: e deja achizitionat;
- gazduire site: va fi asigurata in mod gratuit voluntar.
- platforma tehnica: va fi asigurata in mod gratuit voluntar
- administratori: e nevoie de 10 oameni, impartiti pe carti. Membri ai asociatiilor LideriJust si ELSA s-au oferit in acest sens
Aspecte ce tin de content:
Se va acorda prioritate: institutiilor noi, normelor tranzitorii si sectiunii referitoare la dreptul familiei.
Regulile de postare vor fi clare; plagiatul nu va fi acceptat; responsabilitatea apartine contributorilor.
Contributorii vor fi profesionisti ai dreptului sau studenti la drept care vor putea posta numai dupa ce se logheaza, indicand date reale de identitate. Este vorba de magistrati, avocati, profesori, magistrati pensionari, asimilatii magistratilor, notari, grefieri cu studii juridice, studenti la drept, formatori. Un contributor va putea modifica sau chiar sterge ceea ce un altul a scris; controlul reciproc va duce la cresterea in valoare a comentariului. In caz de erori, administratorii pot opera revenirea la forma anterioara a comentariului. In plus fata de pagina comentata, va exista cate o pagina pentru discutii intre contributori.
Vor fi trimise invitatii la Facultatile de Drept, pentru care conturile se vor crea personalizate pentru profesori. Profesorii sunt considerati participanti deosebiti si vor beneficia de pagina freezed (ce nu va putea fi modificata).
Editorii au rol de administratori si vor asigura asistenta de natura tehnica si gestionarea informatiilor pe site (corecturi, preluarea materialelor de la contributorii ce nu posteaza direct, eliminare contributori ce incalca regulile). Sunt asigurati din randul asociatiei LideriJust.
Consiliul Ştiintific: se va stabili cate un responsabil pe carte din cadrul membrilor Grupului Interinstitutional sau chiar al autorilor codului, care va interveni in situatii ce nasc interpretari total diferite. Pentru Cartea a 7-a s-a oferit prof.univ.dr Augustin Fuerea.
Continutul paginii comentate
Se va urmari pentru comentariu intocmai structura codului: carte, titlu, capitol, sectiune, sub-sectiune, institutie, articol de lege. Contributorii vor decide ce anume vor comenta, urmarind insa urmatoarea structura:
1. textul articolului (varianta oficiala, va fi introdusa automat)
2. punere in aplicare: potrivit Legii 71/2011
3. expunere de motive: se va referi la istoricul reglementarii (daca e un text preluat din vechea legislatie, se va indica corespondenta cu acesta), expunerea de motive (potrivit explicatiilor oficiale de pe site-ul Parlamentului din tezele prealabile, expunerea de motive la cod, expunerea de motive la Legea 71) sau legislatia din dreptul UE a carei implementare o asigura.
4. comentariu doctrinar: pentru institutiile vechi, se va utiliza ca bibliografie doctrina existenta si referirile jurisprudentiale relevante; pentru institutiile preluate din coduri straine, se va identifica doctrina si jurisprudenta corespunzatoare din strainatate. Achizitiile se pot face de CSM.
5. jurisprudenta: se vor atasa hotararile relevante, scopul declarat al acestei sectiuni este unificarea practicii prin folosirea unor repere unice jurisprudentiale. Fiecarui articol/institutii comentate din NCC i se va atasa practica relevanta: pentru institutiile vechi trebuie identificate solutiile de practica judiciara nediscutabile (din practica deja publicata si in ordinea importantei ierarhice a instantelor – aici rolul ICCJ prin Serviciul de legislatie, studii si documentare este esential). Acolo unde sunt solutii divergente colectivul stiintific trebuie sa decida (ceea ce va ajuta la unificarea practicii, care de multe ori provine din necunoasterea unor astfel de hotarari de referinta). Pentru institutiile noi, pe masura ce instantele vor solutiona litigii, hotararile relevante trebuie rapid preluate si publicate pe site, pentru a servi ca model (ceea ce va ajuta la crearea unei jurisprudente unitare).
6. corelatii cu alte norme: izvoare (constitutionale etc), reflectare in alte legi (ex. legi speciale), relatii cu alte articole (din Codul civil sau altele), incidenta altor reglementari (de ex, Regulamente UE)
7. elemente de drept comparat
8. bibliografie: se va incuraja raportarea la bibliografia disponibila online.
Coordonator Grup,
Jud. Cristi Danilet
Membru CSM