La nivelul intregii tari, fenomenul de comert neutorizat a luat amploare. Din cauza faptului ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului nu are capacitatea administrativa si resursa umana necesara combaterii fenomenului stradal se impune o interventie legislativa. Prin intermediul acesteia s-ar conferi competente si altor institutii publice pentru combaterea comertului neautorizat.
Odata cu abrogarea Legii nr. 12/1990 autoritatile administratiei publice locale nu au mai avut la indemana un instrument eficient pentru combaterea fenomenului. "Actiunile desfasurate de politistii locali in exercitarea atributiilor prevazute de art. 10 lit. a) din Legea nr. 155/2010 si care vizeaza respectarea normelor legale privind defasurarea comertului stradal si a activitatilor comerciale, respectiv a conditiilor si a locurilor stabilite de autoritatile administratiei publice locale au fost lipsite de finalitate intrucat persoanele sanctionate contraventionale au continuat sa desfasoare aceleasi activitati comerciale ilicite in lipsa masurarii coercitive a confiscarii bunurilor destinate sau care au servit la comiterea contraventiilor", potrivit expunerii de motive a senatorilor.
In prezent, actele normative ce sunt in vigoare reglementeaza domeniul comertului ilicit si sunt aplicate de catre autoritatile publice locale. Insa, acestea nu descurajeaza acest tip de comert dat fiind limita nivelului amenzilor ce pot fi aplicate de catre consiliile locale.
Desi "Legea nr. 12/1990 confera competenta de constatare si sanctionare a contraventiilor autoritatilor locale, modificarile suferite de O.G. nr. 21/1992 ca urmare a adoptarii Legii nr. 222/2020, nu au mentinut aceasta componenta, fapt pentru care persoanele imputernicite de ordonanta sunt cu mult depasite de numarul faptelor contraventionale", conform expunerii de motive a Senatului.
Propunerea legislativa urmareste reducerea considerabila a comertului neautorizat. De asemenea, prin aceasta se intelege ca politistii locali vor avea componenta de a constata si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor, precum sunt stabilite de O.G. nr. 21/1991. Numarul faptelor contraventionale constatate si sanctionate vor fi mai mari, ceea ce va determina o scadere a fenomenului. Totodata, bunurile destinate sau care au servit la comiterea contraventiilor vor fi confiscate, lucru ce va conduce la scaderea drastica a fenomenului in cauza.
Mai jos puteti citi Propunerea legislativa pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
LEGE -
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor
Articol unic - Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1.
La articolul 54, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1) cu urmatorul cuprins:
"(1^1 Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. d) pentru incalcarea dispozitiilor art. 26 alin. (1) se face si de catre functionarii din aparatul de specialitate al primarului, de personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si de politistii locali."
2.
La articolul 56 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e) cu urmatorul cuprins:
"e) confiscarea bunurilor care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. d) pentru incalcarea dispozitiilor art. 26 alin. (1)."
3.
La articolul 56, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8) cu urmatorul cuprins:
"(8) Sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit. e) se aplica de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, de catre functionarii din aparatul de specialitate al primarului, de personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si de politistii locali."
Cu experienta in zona de content writing, Bianca Tila aduce zilnic in fata cititorilor explicatii legate de legislatia actuala si aplicarea acesteia in concordanta cu prevederile in vigoare. Noutati si modificari din lege, dar si clarificari detaliate despre cum ne putem descurca mai simplu si mai rapid in hatisul legislativ actual.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate de contabilitate doreste sa incheie o conventie cadru privind efectuarea stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare. Va rugam sa ne ajutati cu raspuns la urmatoarele intrebari: 1. care este legislatia aplicabila? 2. exista vreo prevedere in legislatie privind perioada maxima pentru incheierea unei conventii de practica? 3. in cazul unui cotnrol ITM ce documente se solicita? care este abordarea organelor de control vis s vis de acest tip de contract? 4. orice...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: As dori sa stiu mai multe detalii cu privire la o speta. Firma are 39 de salariati, si undeva, in perioada urmatoare va trimite in afara tarii, intr-o tara UE sau NON UE inca nu este sigur, care, o echipa formata din 3 salariati care va efectua o lucrare pe o perioada de 2 sau 3 saptamani. Firma noastra ii va plati. Va rog sa imi spuneti daca salariatii vor trebui suspendati in Revisal, daca se face vreo modificare, daca trebuie declarat ceva, la ITM, daca trebuie intocmit vreun act aditional...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<