La nivelul intregii tari, fenomenul de comert neutorizat a luat amploare. Din cauza faptului ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului nu are capacitatea administrativa si resursa umana necesara combaterii fenomenului stradal se impune o interventie legislativa. Prin intermediul acesteia s-ar conferi competente si altor institutii publice pentru combaterea comertului neautorizat.
Odata cu abrogarea Legii nr. 12/1990 autoritatile administratiei publice locale nu au mai avut la indemana un instrument eficient pentru combaterea fenomenului. "Actiunile desfasurate de politistii locali in exercitarea atributiilor prevazute de art. 10 lit. a) din Legea nr. 155/2010 si care vizeaza respectarea normelor legale privind defasurarea comertului stradal si a activitatilor comerciale, respectiv a conditiilor si a locurilor stabilite de autoritatile administratiei publice locale au fost lipsite de finalitate intrucat persoanele sanctionate contraventionale au continuat sa desfasoare aceleasi activitati comerciale ilicite in lipsa masurarii coercitive a confiscarii bunurilor destinate sau care au servit la comiterea contraventiilor", potrivit expunerii de motive a senatorilor.
In prezent, actele normative ce sunt in vigoare reglementeaza domeniul comertului ilicit si sunt aplicate de catre autoritatile publice locale. Insa, acestea nu descurajeaza acest tip de comert dat fiind limita nivelului amenzilor ce pot fi aplicate de catre consiliile locale.
Desi "Legea nr. 12/1990 confera competenta de constatare si sanctionare a contraventiilor autoritatilor locale, modificarile suferite de O.G. nr. 21/1992 ca urmare a adoptarii Legii nr. 222/2020, nu au mentinut aceasta componenta, fapt pentru care persoanele imputernicite de ordonanta sunt cu mult depasite de numarul faptelor contraventionale", conform expunerii de motive a Senatului.
Propunerea legislativa urmareste reducerea considerabila a comertului neautorizat. De asemenea, prin aceasta se intelege ca politistii locali vor avea componenta de a constata si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor, precum sunt stabilite de O.G. nr. 21/1991. Numarul faptelor contraventionale constatate si sanctionate vor fi mai mari, ceea ce va determina o scadere a fenomenului. Totodata, bunurile destinate sau care au servit la comiterea contraventiilor vor fi confiscate, lucru ce va conduce la scaderea drastica a fenomenului in cauza.
Mai jos puteti citi Propunerea legislativa pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
LEGE -
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor
Articol unic - Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1.
La articolul 54, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1) cu urmatorul cuprins:
"(1^1 Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. d) pentru incalcarea dispozitiilor art. 26 alin. (1) se face si de catre functionarii din aparatul de specialitate al primarului, de personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si de politistii locali."
2.
La articolul 56 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e) cu urmatorul cuprins:
"e) confiscarea bunurilor care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei prevazuta la art. 50 alin. (1) lit. d) pentru incalcarea dispozitiilor art. 26 alin. (1)."
3.
La articolul 56, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8) cu urmatorul cuprins:
"(8) Sanctiunea complementara prevazuta la alin. (1) lit. e) se aplica de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, de catre functionarii din aparatul de specialitate al primarului, de personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si de politistii locali."
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In data de 01.06.2022 salariatii unei societati avand ca domeniu de activitate, productie tamplarie pvc, sunt chemati la munca pentru lansarea in productie a unor comenzi, asigurandu-le compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. Este nevoie de acordul salariatilor, este legala aceasta initiativa, ce va cuprinde respectiva dezie a reprezentantului legal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Salariat incadrat ca sofer cu un salariu brut de 3.000 lei desfasoara activitatea atat la sediul firmei cat si in afara sediului societatii, in Romania, in vederea livrarii de produse clientilor, respectiv ridicarii de produse de la furnizorii societatii. Pentru acesta situatie din urma primeste un spor de mobilitate, in procent de 15% din salariul de baza brut lunar proportional cu cu numarul de zile lucratoare in care salariatul si-a desfasurat activitatea in afara sediului societatii in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Unitatea are incheiat un ACORD in loc de CCM cu sindicatul. In acord este stabilit un spor de conducere, un minim si un maxim, pentru salariatii cu functii de conducere. Cf. legii dialogului social, acordul incheiat intre sindicat si patronat, se aplica doar membrilor de sindicat. Totusi, in ACORDul nostru s-a stabilit sa se aplice tuturor salariatilor, aceasta fiind legea partilor. Intrebare: in conditiile de mai sus, se poate acorda un spor de conducere peste prevederile acordului, pentru un...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<