Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de transmitere a mandatului european de arestare

Procedura de transmitere a mandatului european de arestare
      
Atat reglementarile  comunitare , cat  si cele nationale au  avut in vedere   ca,  dupa emiterea  mandatului  european de  arestare, acesta  sa fie transmis autoritatii  judiciare de  executare, tocmai  pentru a  se  ajunge  la  scopul scontat, adica sa-i dea  curs in sensul predarii infractorului pentru  executarea  mandatului de arestare ori a executarii pedepsei  privative  de  libertate ori a  unei masuri de siguranta( deasemeni privativa de libertate).

Decizia-cadru C.E.(2002/584/JAI) a  reglementat procedura de transmitere a mandatului european de  arestare prin  art. 9-10,  stipuland ca,  in cazul in care se cunoaste locul unde se afla persoana cautata, autoritatea judiciara emitenta poate transmite direct autoritatii judiciare de executare mandatul european de arestare, totodata  putand  decide( in toate cazurile) sa semnaleze persoana cautata in Sistemul de Informatii Schengen (SIS).   O astfel de semnalare  este efectuata  in conformitate  cu dispozitiile articolului 95 din Conventia de punere in aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune,  din 19 iunie 1990. In acest fel, o semnalare in SIS are valoarea unui mandat european de arestare, insotit de informatiile prevazute la articolul 8 alineatul (1) din Decizia-cadru.

Totodata, „pentru o perioada tranzitorie, pana in momentul in care SIS va avea capacitatea  sa transmita  toate informatiile  mentionate  la articolul  8,  semnalarea  are valoare  de mandat  european  de arestare, pana la primirea originalului, in buna si cuvenita forma, de catre autoritatea judiciara de executare”.

Pentru ca autoritatea judiciara emitenta  sa  poata sa solicite introducerea  semanlmentelor persoanei in cauza in Sistemul de Informatii Schengen, trebuie  aplicate  dispozitiile  art. 95 ale Conventiei din 19 iunie de punere  in aplicare a Acordului Schengen din 14  iunie 1985 privind  eliminarea  treptata a controalelor la  frontierele  comune,  articol care  prevede „ procedura  de  introducere „a  alertei”, mentionandu-se si  informatiile esentiale care trebuie s-o insoteasca, si anume:
- autoritatea  care  a formulat cererea de arest;
- daca exista un mandat de  arestare sau un  alt document cu acelasi efect juridic sau o hotarare executorie;
- natura si incadrarea juridica a  infractiunii;
- o descriere a  imprejurarilor  in care s-a comis infractiunea, inclusiv data, locul si masura  in care  persoana pentru  care s-a emis alerta a participat la  comiterea infractiunii;


- in masura in care este posibil consecintele infractiunii.”

Cert este ca, daca informatiile  susmentionate  insotesc semnalarea  facuta in Sistemul de Informatii Schengen, aceasta semnalare  echivaleaza   cu  un mandat  european de  arestare( potrivit  alin. 4  al art.9 din Decizia-cadru). 

Avand  in  vedere transpunerea cat mai fidela a prevederilor Deciziei-cadru, in legislatia  romana, transmiterea  mandatului european de arestare  a fost reglementata  prin art. 82  din Legea 302/ 2004,  care  are  urmatorul continut:
„Art 82     Transmiterea mandatului european de arestare
    (1) In cazul in care se cunoaste locul unde se afla persoana solicitata, autoritatea judiciara romana emitenta poate transmite mandatul european de arestare direct autoritatii judiciare de executare.
    (2) Autoritatea judiciara emitenta poate sa solicite introducerea semnalmentelor persoanei in cauza in Sistemul de Informatii Schengen (SIS), prin intermediul Sistemului Informatic National de Semnalari. In acest scop, se aplica dispozitiile articolului 95 al Conventiei din 19 iunie 1990 de punere in aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune, Schengen.
   (3) Semnalarea introdusa in Sistemul Informatic Schengen echivaleaza cu un mandat european de arestare, daca este insotita de informatiile prevazute in anexa nr. 1. Cu titlu tranzitoriu, pana la data la care Sistemul Informatic Schengen va avea capacitatea de a transmite toate informatiile mentionate in anexa nr. 1, semnalarea echivaleaza cu un mandat european de arestare in asteptarea transmiterii originalului.”

Desigur  ca, in aplicarea acestor reglementari,  autoritatile judiciare  romane  pot transmite  mandatul european de  arestare prin  orice  mijloc de transmitere sigur,  care  lasa o urma scrisa, cu conditia  ca  autoritatea  de  executare sa poata verifica autenticitatea acestuia( asa  cum  mentioneaza  art. 83 alin. 1  din Legea 302/2004  cu  completarile si modificarile  ulterioare).

Alin. 2 al art. 83 din Legea 302/2004  cu  completarile si modificarile  ulterioare  reglementeaza  si  situatia  in care locul unde se afla persoana solicitata nu este cunoscut,  in sensul ca transmiterea mandatului european de arestare se realizeaza prin intermediul Centrului de Cooperare Politieneasca Internationala din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative, care procedeaza la difuzarea in Sistemul Informatic Schengen sau pe canalele Organizatiei Internationale a Politiei Criminale (Interpol), dupa caz. In acest caz, transmiterea se poate efectua si prin sistemul securizat al Retelei Judiciare Europene, cand acesta va fi operational.

Este, de  asemenea, indubitabil ca  prevederile  art. 10  din Decizia-cadru au fost  transpuse  in mod  corespunzator  in prevederile  art. 83  din Legea 302/2004  cu  completarile si modificarile  ulterioare, aspectele procedurale  fiind  riguros  reglementate  in alin.3-6  ale  articolului susmentionat, in sensul ca:
„In situatia  in care autoritatea judiciara emitenta nu cunoaste autoritatea judiciara de executare, aceasta va efectua verificari, inclusiv prin punctele de contact ale Retelei Judiciare Europene sau prin directia de specialitate a Ministerului Justitiei(  Directia  Drept International si Tratate), pentru a obtine informatiile necesare de la statul membru de executare.
Legea mai  prevede ca orice dificultate care ar interveni in legatura cu transmiterea sau verificarea autenticitatii unui mandat european de arestare se va solutiona prin contact direct intre autoritatea judiciara emitenta si autoritatea judiciara de executare sau daca  nu este posibil, prin  intermediul  Ministerului Justitiei.
Dupa transmiterea  mandatului european de arestare, autoritatea judiciara romana emitenta poate transmite orice informatii suplimentare necesare pentru executarea mandatului.
O copie  a  mandatului european de  arestare emis  de  instantele judecatoresti romane va  fi trimis  Ministerului Justitiei.”

Din punct  de vedere statistic,( si nu numai), pentru eficientizare si uniformizare a practicii judiciare, legiuitorul a  prevazut  si ca:
„  In cazul transmiterii directe, autoritatile judiciare emitente romane informeaza Ministerul Justitiei in ultima zi lucratoare a fiecarui trimestru cu privire la mandatele europene de arestare emise in perioada de referinta si stadiul executarii acestora. „

Exista, evident,  si cazuri  care  implica un transfer  temporar pe teritoriul  statului de  executare. Este,  desigur, ipoteza  avuta in vedere  de  art. 18  din decizia-cadru, astfel:
„ 1)   Atunci   cand    mandatul european de arestare a fost emis pentru desfasurarea
urmaririi  penale, autoritatea  judiciara  de executare trebuie:
 (a)  fie sa accepte audierea persoanei cautate, in conformitate cu articolul 19;
(b)  fie sa accepte transferul temporar al persoanei cautate
(2) Conditiile  si durata transferului  temporar  sunt stabilite  de comun acord de autoritatea judiciara emitenta si autoritatea judiciara de executare.
3) In caz de transfer  temporar,  persoana  trebuie  sa se poata intoarce in statul membru de executare pentru a asista la audierile care o privesc, in cadrul procedurii de predare.”
      
Prin prisma reglementarii romanesti, in spiritul alin. 1 al art. 84  din  Legea 302/2004  cu  completarile si modificarile  ulterioare, autoritatea judiciara emitenta romana va putea solicita autoritatii judiciare de executare, inainte ca aceasta sa se fi pronuntat asupra predarii definitive, predarea temporara in Romania a persoanei urmarite, in vederea ascultarii sale, sau va putea solicita sa fie autorizata luarea declaratiei acestei persoane pe teritoriul statului de executare a mandatului.

Reglementarea  din Romania mentioneaza si  alte situatii similare( alin. 2  al art. 84  din Legea 302/2004  cu  completarile si modificarile  ulterioare,  dar reglementate  diferit in Decizia-cadru, si sub alta denumire( predarea amanata sau conditionata- art. 24),   spre exemplu:
”…daca autoritatea judiciara de executare, dupa ce a aprobat predarea persoanei urmarite, dispune suspendarea predarii pana la terminarea unui proces in curs sau pana la executarea pedepsei aplicate in statul de executare a mandatului pentru o fapta diferita de cea care face obiectul mandatului european, autoritatea judiciara romana emitenta va putea solicita predarea temporara a persoanei in vederea ascultarii sale sau a judecatii.”

Autor, Docan Vasile


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 30 Iunie 2009
Votati articolul "Procedura de transmitere a mandatului european de arestare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI