Procedura de transmitere a mandatului european de arestare
Atat reglementarile comunitare , cat si cele nationale au avut in vedere ca, dupa emiterea mandatului european de arestare, acesta sa fie transmis autoritatii judiciare de executare, tocmai pentru a se ajunge la scopul scontat, adica sa-i dea curs in sensul predarii infractorului pentru executarea mandatului de arestare ori a executarii pedepsei privative de libertate ori a unei masuri de siguranta( deasemeni privativa de libertate).
Decizia-cadru C.E.(2002/584/JAI) a reglementat procedura de transmitere a mandatului european de arestare prin art. 9-10, stipuland ca, in cazul in care se cunoaste locul unde se afla persoana cautata, autoritatea judiciara emitenta poate transmite direct autoritatii judiciare de executare mandatul european de arestare, totodata putand decide( in toate cazurile) sa semnaleze persoana cautata in Sistemul de Informatii Schengen (SIS). O astfel de semnalare este efectuata in conformitate cu dispozitiile articolului 95 din Conventia de punere in aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune, din 19 iunie 1990. In acest fel, o semnalare in SIS are valoarea unui mandat european de arestare, insotit de informatiile prevazute la articolul 8 alineatul (1) din Decizia-cadru.
Totodata, „pentru o perioada tranzitorie, pana in momentul in care SIS va avea capacitatea sa transmita toate informatiile mentionate la articolul 8, semnalarea are valoare de mandat european de arestare, pana la primirea originalului, in buna si cuvenita forma, de catre autoritatea judiciara de executare”.
Pentru ca autoritatea judiciara emitenta sa poata sa solicite introducerea semanlmentelor persoanei in cauza in Sistemul de Informatii Schengen, trebuie aplicate dispozitiile art. 95 ale Conventiei din 19 iunie de punere in aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune, articol care prevede „ procedura de introducere „a alertei”, mentionandu-se si informatiile esentiale care trebuie s-o insoteasca, si anume: Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic Teste distractive pentru clasa pregatitoare Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
- autoritatea care a formulat cererea de arest;
- daca exista un mandat de arestare sau un alt document cu acelasi efect juridic sau o hotarare executorie;
- natura si incadrarea juridica a infractiunii;
- o descriere a imprejurarilor in care s-a comis infractiunea, inclusiv data, locul si masura in care persoana pentru care s-a emis alerta a participat la comiterea infractiunii;
- in masura in care este posibil consecintele infractiunii.”
Cert este ca, daca informatiile susmentionate insotesc semnalarea facuta in Sistemul de Informatii Schengen, aceasta semnalare echivaleaza cu un mandat european de arestare( potrivit alin. 4 al art.9 din Decizia-cadru).
Avand in vedere transpunerea cat mai fidela a prevederilor Deciziei-cadru, in legislatia romana, transmiterea mandatului european de arestare a fost reglementata prin art. 82 din Legea 302/ 2004, care are urmatorul continut:
„Art 82 Transmiterea mandatului european de arestare
(1) In cazul in care se cunoaste locul unde se afla persoana solicitata, autoritatea judiciara romana emitenta poate transmite mandatul european de arestare direct autoritatii judiciare de executare.
(2) Autoritatea judiciara emitenta poate sa solicite introducerea semnalmentelor persoanei in cauza in Sistemul de Informatii Schengen (SIS), prin intermediul Sistemului Informatic National de Semnalari. In acest scop, se aplica dispozitiile articolului 95 al Conventiei din 19 iunie 1990 de punere in aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune, Schengen.
(3) Semnalarea introdusa in Sistemul Informatic Schengen echivaleaza cu un mandat european de arestare, daca este insotita de informatiile prevazute in anexa nr. 1. Cu titlu tranzitoriu, pana la data la care Sistemul Informatic Schengen va avea capacitatea de a transmite toate informatiile mentionate in anexa nr. 1, semnalarea echivaleaza cu un mandat european de arestare in asteptarea transmiterii originalului.”
Desigur ca, in aplicarea acestor reglementari, autoritatile judiciare romane pot transmite mandatul european de arestare prin orice mijloc de transmitere sigur, care lasa o urma scrisa, cu conditia ca autoritatea de executare sa poata verifica autenticitatea acestuia( asa cum mentioneaza art. 83 alin. 1 din Legea 302/2004 cu completarile si modificarile ulterioare).
Alin. 2 al art. 83 din Legea 302/2004 cu completarile si modificarile ulterioare reglementeaza si situatia in care locul unde se afla persoana solicitata nu este cunoscut, in sensul ca transmiterea mandatului european de arestare se realizeaza prin intermediul Centrului de Cooperare Politieneasca Internationala din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative, care procedeaza la difuzarea in Sistemul Informatic Schengen sau pe canalele Organizatiei Internationale a Politiei Criminale (Interpol), dupa caz. In acest caz, transmiterea se poate efectua si prin sistemul securizat al Retelei Judiciare Europene, cand acesta va fi operational.
Este, de asemenea, indubitabil ca prevederile art. 10 din Decizia-cadru au fost transpuse in mod corespunzator in prevederile art. 83 din Legea 302/2004 cu completarile si modificarile ulterioare, aspectele procedurale fiind riguros reglementate in alin.3-6 ale articolului susmentionat, in sensul ca:
„In situatia in care autoritatea judiciara emitenta nu cunoaste autoritatea judiciara de executare, aceasta va efectua verificari, inclusiv prin punctele de contact ale Retelei Judiciare Europene sau prin directia de specialitate a Ministerului Justitiei( Directia Drept International si Tratate), pentru a obtine informatiile necesare de la statul membru de executare.
Legea mai prevede ca orice dificultate care ar interveni in legatura cu transmiterea sau verificarea autenticitatii unui mandat european de arestare se va solutiona prin contact direct intre autoritatea judiciara emitenta si autoritatea judiciara de executare sau daca nu este posibil, prin intermediul Ministerului Justitiei.
Dupa transmiterea mandatului european de arestare, autoritatea judiciara romana emitenta poate transmite orice informatii suplimentare necesare pentru executarea mandatului.
O copie a mandatului european de arestare emis de instantele judecatoresti romane va fi trimis Ministerului Justitiei.”
Din punct de vedere statistic,( si nu numai), pentru eficientizare si uniformizare a practicii judiciare, legiuitorul a prevazut si ca:
„ In cazul transmiterii directe, autoritatile judiciare emitente romane informeaza Ministerul Justitiei in ultima zi lucratoare a fiecarui trimestru cu privire la mandatele europene de arestare emise in perioada de referinta si stadiul executarii acestora. „
Exista, evident, si cazuri care implica un transfer temporar pe teritoriul statului de executare. Este, desigur, ipoteza avuta in vedere de art. 18 din decizia-cadru, astfel:
„ 1) Atunci cand mandatul european de arestare a fost emis pentru desfasurarea
urmaririi penale, autoritatea judiciara de executare trebuie:
(a) fie sa accepte audierea persoanei cautate, in conformitate cu articolul 19;
(b) fie sa accepte transferul temporar al persoanei cautate
(2) Conditiile si durata transferului temporar sunt stabilite de comun acord de autoritatea judiciara emitenta si autoritatea judiciara de executare.
3) In caz de transfer temporar, persoana trebuie sa se poata intoarce in statul membru de executare pentru a asista la audierile care o privesc, in cadrul procedurii de predare.”
Prin prisma reglementarii romanesti, in spiritul alin. 1 al art. 84 din Legea 302/2004 cu completarile si modificarile ulterioare, autoritatea judiciara emitenta romana va putea solicita autoritatii judiciare de executare, inainte ca aceasta sa se fi pronuntat asupra predarii definitive, predarea temporara in Romania a persoanei urmarite, in vederea ascultarii sale, sau va putea solicita sa fie autorizata luarea declaratiei acestei persoane pe teritoriul statului de executare a mandatului.
Reglementarea din Romania mentioneaza si alte situatii similare( alin. 2 al art. 84 din Legea 302/2004 cu completarile si modificarile ulterioare, dar reglementate diferit in Decizia-cadru, si sub alta denumire( predarea amanata sau conditionata- art. 24), spre exemplu:
”…daca autoritatea judiciara de executare, dupa ce a aprobat predarea persoanei urmarite, dispune suspendarea predarii pana la terminarea unui proces in curs sau pana la executarea pedepsei aplicate in statul de executare a mandatului pentru o fapta diferita de cea care face obiectul mandatului european, autoritatea judiciara romana emitenta va putea solicita predarea temporara a persoanei in vederea ascultarii sale sau a judecatii.”
Autor, Docan Vasile
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri