Un grup de parlamentari a initiat un proiect de lege care vizeaza introducerea unor reglementari stricte in ceea ce priveste publicitatea pentru jocurile de noroc.
Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc si a Legii nr. 148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea se afla in dezbatere la Senat.
Conform proiectului de act normativ, publicitatea la jocurile de noroc va fi permisa doar daca este insotita de mesaje de atentionare legate de riscuri si dependenta:
"i. Familie, viata sociala, bunastare: esti gata sa risti totul?
ii. Jocurile de noroc implica riscuri: indatorare, dependenta, insingurare."
"Parierea patologica este inclusa in categoria adictiilor si a tulburarilor similare. Este uneori tranzitorie si episodica, alteori continua. Poate imbraca o forma usoara, moderata sau severa, iar prevalenta variaza in studii de la 0,1% la 6%. Se estimeaza ca mai exista o populatie de 2-3 ori mai numeroasa afectata de parierea de risc sau problematica - o forma sub-clinica, dar cu potential de tranzitie in zona cu efecte clinice decelabile", sustin initiatorii proiectului de lege.
Prin urmare, se impune o interventie legislativa pentru echilibrarea mesajelor publicitare pentru jocurile de noroc, atentionarea legata de riscuri si dependenta.
LEGE pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc si a Legii nr. 148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea
Art. 1. Ordonanta de urgenta nr. 77 din 24 iunie 2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, publicata in Monitorul Oficial nr. 439 din 26 iunie 2009, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1^2, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin.(1.1), cu urmatorul cuprins:
„(1.1) Publicitatea pentru jocurile de noroc, reglementate potrivit art. 10 alin.(l) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este insotita de prezenta alternativa a unuia dintre urmatoarele mesaje:
i. Familie, viata sociala, bunastare: esti gata sa risti totul?
ii. Jocurile de noroc implica riscuri: indatorare, dependenta, insingurare.”
Art. 2. Dupa articolul 13.1 din Legea nr.148 din 26 iulie 2000 privind publicitatea, publicata in Monitorul Oficial nr. 359 din 2 august 2000, se introduce un nou articol, art. 13.2, cu urmatorul cuprins:
„Art.13.2.- (1) Publicitatea pentru jocurile de noroc, reglementate potrivit art.10 alin.(l) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este permisa in conditiile in care:
a) este insotita de prezenta alternativa a unuia dintre urmatoarele mesaje:
i. „Familie, viata sociala, bunastare: esti gata sa risti totul?”
ii. „Jocurile de noroc implica riscuri: indatorare, dependenta, insingurare.”
b) nu incurajeaza in mod direct sau indirect minorii si adolescentii sa participe la jocuri de noroc
(2) Difuzarea de publicitate la jocurile de noroc in programele audiovizuale se realizeaza conform prevederilor Legii audiovizualului nr.504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Formele de publicitate exterioara sunt permise daca dimensiunile materialelor publicitare nu depasesc, in mod individual, pentru un material publicitar aferent unui singur operator de jocuri de noroc licentiat, o suprafata totala de 30 de metri patrati. Se interzice promovarea de premii in bani sau bunuri materiale prin formele de publicitate exterioara.
(4) In sensul prezentei legi, prin forme de publicitate exterioara se inteleg elementele de tipul panourilor publicitare sau structurilor publicitare care sunt amplasate in zone publice, inclusiv pe diverse constructii sau cladiri.
(5) Monitorizarea respectarii prevederilor prezentului articol cade in sarcina Oficiului National pentru Jocuri de Noroc."
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la presedintele Klaus Iohannis, ulterior sa fie publicat in Monitorul Oficial. Proiectul de lege se afla in dezbatere la Senat, prima camera sesizata. Camera Deputatilor este for decizional.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<