Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reguli mai aspre pentru firmele care aduc muncitori din afara UE. Amenzile ajung pana la 10.000 lei

Reguli mai aspre pentru firmele care aduc muncitori din afara UE. Amenzile ajung pana la 10.000 lei
Firmele care aduc muncitori straini si nu le incheie contracte de munca in 15 zile de la momentul intrarii acestora pe teritoriul Romaniei ori, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, in cazul vizei de lunga sedere pentru angajare in munca, risca o amenda de pana la 10.000 lei.

Recent, Guvernul a inasprit legislatia privind angajarea muncitorilor extracomunitari printr-o Ordonanta de urgenta care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 250/ 22.03.2024.

Potrivit documentului, o alta modificare importanta adusa prin actul normativ este aceea ca angajatorul care solicita eliberarea avizului de angajare pentru lucratori straini permanenti trebuie sa fi desfasurat activitate de minimum un an in domeniul pentru care cere avizul de angajare.

Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor si al frontierei [text integral]


"Art. I. — Articolul III din Legea nr. 157/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 533 din 28 iulie  2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Punctul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„3. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«ARTICOLUL 11
Dispozitii generale privind sederea strainilor

(1) Strainii aflati temporar in mod legal in Romania pot ramane pe teritoriul statului roman numai pana la data la care inceteaza dreptul de sedere stabilit prin viza sau, dupa caz, prin permisul de sedere.

(2) Strainilor care nu au obligatia obtinerii vizei in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/1.806 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 noiembrie 2018 de stabilire a listei tarilor terte ai caror resortisanti trebuie sa detina viza pentru trecerea frontierelor externe si a listei tarilor terte ai caror resortisanti sunt exonerati de aceasta obligatie, cu modificarile ulterioare, li se permite intrarea pe teritoriul Romaniei si pot sa ramana pentru o perioada de maximum 90 de zile in decursul oricarei perioade de 180 de zile precedente fiecarei zile de sedere pe teritoriul oricarui stat Schengen.

(3) Strainii care se afla in posesia unei vize eliberate de un stat Schengen in conditiile Codului de vize, cu exceptia vizelor care fac obiectul unei limitari pentru teritoriul Romaniei, pot intra si ramane in Romania cu respectarea valabilitatii vizei si a perioadei de sedere acordate prin viza respectiva.

(4) Strainilor posesori ai vizelor de lunga sedere sau ai permiselor de sedere eliberate de alte state Schengen li se permite intrarea pe teritoriul Romaniei si pot sa ramana pentru o perioada de maximum 90 de zile in decursul oricarei perioade de 180 de zile precedente fiecarei zile de sedere pe teritoriul Romaniei, calculate ca perioada cumulata cu cele petrecute pe teritoriile celorlalte state Schengen, altele decat cel care le-a eliberat viza de lunga sedere, respectiv permisul de sedere.

(5) Strainilor intrati pe teritoriul Romaniei in conditiile alin. (2) si (4), precum si in baza conventiilor internationale sau actelor normative prin care acestia sunt exonerati de la obligativitatea obtinerii vizei le inceteaza dreptul de sedere in urmatoarele situatii:
a) se constata ca la data intrarii pe teritoriul Romaniei acestia nu indeplineau conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta sau nu le mai indeplinesc;
b) au intrat pe teritoriul Romaniei pe baza unor documente sau informatii false;
c) au introdus sau au incercat sa introduca ilegal in Romania alti straini ori au inlesnit transportul sau cazarea acestora;
d) au incalcat reglementarile vamale ori au trecut sau au incercat sa treaca ilegal frontiera de stat;
e) au intrat in Romania in perioada de interdictie, dispusa anterior;
f) nu respecta scopul declarat la intrarea pe teritoriul Romaniei ori au incalcat reglementarile referitoare la angajarea in munca a strainilor;
g) dupa intrarea in tara impotriva acestora a fost dispusa masura interdictiei de intrare sau au fost declarati indezirabili.

(6) Masura incetarii dreptului de sedere pentru situatiile prevazute la alin. (5) se comunica strainului prin decizia de returnare.»”

2. La punctul 8, referitor la modificarea art. 27, alineatul (3) se modifica va avea urmatorul cuprins:
„(3) Lista statelor ai caror cetateni au nevoie de viza pentru a intra pe teritoriul Romaniei este cea prevazuta in anexa nr. I la Regulamentul (UE) 2018/1.806 al Parlamentului European si al Consiliului.”

3. La punctul 8, referitor la modificarea art. 27, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu urmatorul cuprins:
„(7) Cererea de viza se depune la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din strainatate, in a caror circumscriptie solicitantul isi are domiciliul ori resedinta, iar in cazuri deosebite, urgente, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul pe al carui teritoriu solicitantul se afla legal.”

4. Punctul 111 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„111. Articolul 291 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«ARTICOLUL 291
Cooperarea cu prestatorii externi de servicii
(1) Prin exceptie de la art. 29 alin. (5), cererile de acordare a vizelor de lunga sedere pot fi depuse si prin intermediul prestatorilor externi de servicii contractati de Ministerul Afacerilor Externe potrivit legii.

(2) Prin intermediul prestatorilor externi de servicii contractati de Ministerul Afacerilor Externe pot fi depuse, in conformitate cu dispozitiile art. 43 din Codul de vize, si cererile de acordare a vizelor prevazute de acesta.

(3) Conditiile si modalitatile de cooperare cu prestatorii externi de servicii se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe.

(4) Prestatorilor externi de servicii nu li se permite accesul la Sistemul national de informatii privind vizele si nu le pot fi delegate atributii privind examinarea cererilor, efectuarea interviurilor cu solicitantii de vize, decizia asupra cererilor, tiparirea si aplicarea colantelor de vize.

(5) Pe baza contractelor de cooperare incheiate cu Ministerul Afacerilor Externe, prestatorii externi de servicii pot indeplini, dupa caz, una sau mai multe dintre urmatoarele sarcini:
a) furnizarea de informatii privind conditiile de acordare a vizelor si formularele pentru cererile de viza;
b) informarea solicitantului cu privire la documentele justificative solicitate, pe baza unei liste de control;
c) colectarea datelor, inclusiv, dupa caz, a elementelor biometrice de identificare si a cererilor de acordare a vizelor, precum si transmiterea acestora, in conditiile legii, catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei competente;
d) perceperea taxelor de viza si transferul acestora catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei competente;
e) gestionarea programarilor pentru prezentarea in persoana la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei competente;
f) depunerea si ridicarea documentelor de calatorie la si de la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei si returnarea acestora solicitantilor;
g) inmanarea formularului de refuz, anulare, respectiv revocare a vizelor.

(6) Ministerul Afacerilor Externe urmareste ca taxele suplimentare de servicii percepute de prestatorii externi de servicii sa fie proportionale cu cheltuielile suportate de acestia pentru indeplinirea sarcinilor care le-au fost incredintate si sa nu depaseasca jumatate din cuantumul taxei aferente procesarii unei cereri de viza.

(7) Cooperarea cu prestatorii externi de servicii nu exclude posibilitatea depunerii cererilor de acordare a vizei direct la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.

(8) In eventualitatea incetarii cooperarii cu un prestator extern de servicii, misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei competente asigura continuitatea furnizarii de servicii complete in materie de acordare a vizelor.»”

5. La punctul 12, referitor la modificarea art. 30, alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(10) Viza pentru strainii care sunt membri de familie ai cetatenilor romani si viza de scurta sedere pentru strainii prevazuti la art. 16 alin. (4) din Codul de vize se acorda de misiunile diplomatice si de oficiile consulare ale Romaniei, fara plata taxelor.”

6. Punctul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„23. Dupa articolul 33 se introduce un nou articol, art. 331, cu urmatorul cuprins:
«ARTICOLUL 331
Prelungirea valabilitatii vizei de scurta sedere sau a dreptului de sedere stabilit strainului prin viza
(1) Durata valabilitatii si/sau a dreptului de sedere stabilit prin viza de scurta sedere eliberata de autoritatile romane sau de catre un alt stat Schengen poate fi prelungita in conditiile art. 33 din Codul de vize.

(2) Autoritatea nationala competenta sa prelungeasca viza prevazuta la alin. (1), aplicata pe pasapoartele simple, este Inspectoratul General pentru Imigrari si formatiunile teritoriale ale acestuia, iar pentru cele aplicate pe pasapoartele de serviciu sau diplomatice este Ministerul Afacerilor Externe.

(3) Refuzul prelungirii duratei valabilitatii si/sau a dreptului de sedere stabilit prin viza de scurta sedere nu poate fi contestat.»”

Art. II. — Articolul II din Legea nr. 247/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 7 noiembrie 2018, referitor la art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La alineatul (4), dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
„e) nu a fost incheiat contractul individual de munca in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea strainului pe teritoriul Romaniei sau, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, in cazul vizei de lunga sedere pentru angajare in munca.”

2. Dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (41), cu urmatorul cuprins:
„(41) Masura prevazuta la alin. (4) lit. e) nu se dispune in situatia in care neincheierea contractului individual de munca se datoreaza culpei angajatorului.”

Art. III. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2, literele f) si u) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„f) Centrul National de Vize — structura special desemnata din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, care contribuie la stabilirea si realizarea politicii nationale de vize a Romaniei, precum si la punerea in aplicare si respectarea acquis-ului Schengen in domeniul de activitate, impreuna cu celelalte institutii din administratia publica centrala, potrivit competentelor stabilite prin lege, si este punct central de acces la Sistemul de informatii privind vizele;
.................
u) sedere ilegala — prezenta pe teritoriul Romaniei a unui strain care nu indeplineste sau nu mai indeplineste conditiile de intrare prevazute la art. 6 din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de catre persoane (Codul Frontierelor Schengen), cu modificarile ulterioare, denumit in continuare Codul frontierelor Schengen, ori conditiile de intrare sau de sedere prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, dupa caz;”.
2. La articolul 9, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alin. (41) si (42), cu urmatorul cuprins:
„(41) In cazul in care compania de transport aerian, naval sau terestru nu asigura, potrivit art. 7 alin. (2), prin forte proprii transportul strainului caruia i-a fost refuzata intrarea pe teritoriul Romaniei, aceasta poate solicita structurii Politiei de Frontiera Romane competente sa escorteze strainul respectiv intr-o tara terta, respectiv in tara din care a fost transportat sau o tara de tranzit. In acest caz, compania de transport asigura/suporta transportul dus-intors al politistilor de frontiera care insotesc strainul in afara teritoriului Romaniei.

(42) Activitatea de escortare prevazuta la alin. (41) se realizeaza in baza dispozitiei sefului punctului de trecere a frontierei/sefului sectorului politiei de frontiera. Personalul Politiei  de Frontiera Romane care realizeaza activitatea de escortare beneficiaza de drepturile prevazute de lege pentru personalul trimis in misiune temporara in strainatate.”

3. La articolul 12, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Obligatiile prevazute la alin. (1) si (2) pot fi indeplinite si prin anuntarea Inspectoratului General pentru Imigrari cu privire
la sosirea pe teritoriul Romaniei ori cu privire la gazduirea strainului, dupa caz, respectiv prin comunicarea datelor privind luarea in evidenta a strainului catre Inspectoratul General pentru Imigrari, prin intermediul unei aplicatii informatice puse la dispozitie in acest scop.”

4. La articolul 13, alineatele (4) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(4) Declaratiile prevazute la alin. (1) lit. b) se fac in termen de 3 zile lucratoare, cele prevazute la alin. (1) lit. a) si c), in termen de 10 zile, iar cele prevazute la alin. (3), in termen de 48 de ore.
.....................
(6) Entitatile-gazda sunt obligate sa informeze formatiunea teritoriala a Inspectoratului General pentru Imigrari cu privire la incetarea sau suspendarea raportului juridic cu strainul, in termen de 5 zile lucratoare de la data producerii evenimentului.”

5. Dupa articolul 30 se introduce un nou articol, art. 301, cu urmatorul cuprins:
„ARTICOLUL 301
In scopul efectuarii verificarilor specifice cu privire la cererile de consultare prealabila adresate Romaniei in conformitate cu art. 22 din Codul de vize, Inspectoratul General pentru Imigrari este consultat de catre Centrul National de Vize din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.”

6. La articolul 56, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Strainilor intrati in Romania in scopul incadrarii in munca li se prelungeste dreptul de sedere temporara in scop de munca daca prezinta contractul individual de munca cu norma intreaga, incheiat in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea pe teritoriul Romaniei sau, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor, din care rezulta ca salariul este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. In cazul lucratorilor inalt calificati, salariul trebuie sa fie cel putin la nivelul castigului salarial mediu brut.”

7. La articolul 56, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Prevederile alin. (1) referitoare la termenul de incheiere a contractului individual de munca nu se aplica in cazul in care neincheierea contractului individual de munca se datoreaza culpei angajatorului.”

8. La articolul 56 alineatul (4), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) contractul individual de munca cu norma intreaga, inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor;”.

9. La articolul 81 alineatul (2), literele c) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) strainul nu indeplineste sau nu mai indeplineste conditiile de intrare prevazute la art. 6 din Codul frontierelor Schengen ori conditiile de intrare si/sau de sedere prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
d) dreptul de sedere al strainului, stabilit prin viza, in conformitate cu art. 11 alin. (2)—(4) ori in baza conventiilor internationale sau actelor normative de desfiintare a vizelor sau, dupa caz, prin permisul de sedere ori de mic trafic de frontiera, a incetat, a fost anulat sau revocat;”.

10. La articolul 85, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Decizia de returnare prevazuta la art. 83 alin. (2) poate fi contestata in termen de 10 zile de la data comunicarii la instanta prevazuta la alin. (1), daca strainul nu este luat in custodie publica, ori la curtea de apel in a carei raza de competenta teritoriala se afla centrul de cazare, daca strainul este luat in custodie publica. Instanta solutioneaza contestatia in termen de 5 zile de la data primirii acesteia. Hotararea instantei este definitiva.”

11. La articolul 88 alineatul (2), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„d) strainul al carui drept de sedere a incetat in conditiile art. 11 alin. (5) lit. f).”

12. La articolul 1064 alineatul (1) litera a), punctele (i) si (iii) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(i) unei sederi ilegale de la 30 de zile la un an, pentru strainii care nu au parasit teritoriul Romaniei la expirarea dreptului de sedere conferit prin viza ori in conformitate cu art. 11 alin. (2)—(4) sau in temeiul unor conventii internationale ori acte normative prin care se desfiinteaza unilateral regimul de vize;
..................................
(iii) unei sederi ilegale de pana la 90 de zile, pentru strainii care prezinta risc de sustragere de la executarea voluntara a obligatiei de returnare potrivit art. 83 alin. (3) lit. e);”.

13. Articolul 1282 se abroga.

14. La articolul 134, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„1. nerespectarea de catre transportator a interdictiilor prevazute la art. 7 alin. (1), precum si a obligatiei prevazute la art. 9 alin. (41) referitoare la asigurarea/suportarea transportului dus/intors al politistilor de frontiera care escorteaza persoanele carora le-a fost refuzata intrarea pe teritoriul statului roman;”.

15. La articolul 1441, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Fiecarui strain pentru care au fost eliberate avize de angajare ori de detasare, caruia i s-a prelungit dreptul de sedere temporara sau caruia i s-a acordat dreptul de sedere pe termen lung, i se atribuie de catre Inspectoratul General pentru Imigrari un cod numeric personal, care se inscrie in permisul de sedere sau in avizul de angajare ori de detasare, dupa caz.”

Art. IV. — Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 30 august 2014, aprobata prin Legea nr. 14/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, art. 31, cu urmatorul cuprins:
„Art. 31. — Angajatorul are obligatia de a incheia contractul individual de munca in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea strainului pe teritoriul Romaniei ori, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, in cazul vizei de lunga sedere pentru angajare in munca”.

2. La articolul 7 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, lit. d), cu urmatorul cuprins:
„d) angajatorul desfasoara efectiv activitate in domeniul de activitate pentru  care solicita avizul de angajare de minimum 1 an.”3. La articolul 7, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu urmatorul cuprins:

„(5) In cazul strainilor titulari ai vizelor de lunga sedere in scop de angajare in munca valabile, avizul de angajare prevazut la alin. (1) se elibereaza o singura data.”

4. La articolul 8, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alin. (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
„(5) Verificarea indeplinirii conditiei speciale prevazute la art. 7 alin. (2) lit. d) se realizeaza de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, prin formatiunile sale teritoriale.

(6) In scopul constatarii indeplinirii conditiei speciale prevazute la art. 7 alin. (2) lit. d), Inspectoratul General pentru Imigrari poate efectua controale la sediile sociale sau punctele de lucru ale angajatorilor.”

5. La articolul 17, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Noul aviz de angajare se elibereaza unui alt angajator cu indeplinirea conditiilor generale prevazute la art. 4 alin. (2) lit. a)—d) si f), dupa caz, cu indeplinirea conditiilor specialeprevazute la art. 7 sau 9.”

6. La articolul 34, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Angajatorul/Beneficiarul prestarii de servicii prevazut la alin. (1) are obligatia de a comunica Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 5 zile lucratoare, modificarea sau incetarea contractului individual de munca incheiat cu strainul ori, dupa caz, incetarea detasarii acestuia.”

7. La articolul 35, dupa litera g) se introduce o noua litera, lit. h), cu urmatorul cuprins:
„h) neincheierea contractului individual de munca in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea strainului pe teritoriul Romaniei ori, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, in cazul vizei de lunga sedere pentru angajare in munca, cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei.”

8. La articolul 35, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Fapta prevazuta la alin. (1) lit. h) nu constituie contraventie daca neincheierea contractului individual de munca se datoreaza culpei strainului.”

9. La articolul 37 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) de catre lucratorii Inspectoratului General pentru Imigrari pentru contraventiile prevazute la art. 35 alin. (1) lit. b)—h) si art. 36 alin. (1).”

Art. V. — La articolul 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 351 din 29 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 81/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera c) se introduce o noua litera, lit. c1), cu urmatorul cuprins:
„c1) escorteaza cetatenii straini sau apatrizii carora le-a fost refuzata intrarea pe teritoriul statului roman, intr-o tara terta, respectiv tara din care a fost transportat sau o tara de tranzit;”.

Art. VI. — La articolul I din Legea nr. 265/2010 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane si pentru abrogarea art. 4 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 872 din 28 decembrie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, punctele 1—8 si 10 se abroga.

Art. VII. — Dupa articolul 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 91, cu urmatorul cuprins:
„Art. 91. — (1) Reintroducerea temporara a controalelor la frontierele interne in conditiile titlului III capitolul II din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de catre persoane (Codul Frontierelor Schengen) se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, prin Politia de Frontiera Romana.

(2) Prin hotararea prevazuta la alin. (1) se desemneaza autoritatile nationale competente, se stabilesc mecanismul de cooperare intre autoritatile nationale competente, masurile necesare in cazul reintroducerii temporare a controlului la frontierele interne, precum si responsabilitatile autoritatilor nationale competente.”

Art. VIII. — Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pot calatori in strainatate neinsotiti:
a) cetatenii romani minori care au implinit varsta de 16 ani, cu acordul parintilor ori al reprezentantilor legali, in conditiile prezentei legi;
b) cetatenii romani minori care au implinit varsta de 16 ani si care au domiciliul sau resedinta stabilita in tara de destinatie, fara acordul parintilor ori al reprezentantilor legali.”

2. La articolul 28, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 28. — (1) Organele politiei de frontiera permit cetatenilor romani care au implinit varsta de 18 ani, minorilor casatoriti si minorilor carora le-a fost recunoscuta capacitatea deplina de exercitiu, in conditiile legii, care sunt titulari de documente de calatorie valabile, sa iasa de pe teritoriul Romaniei, daca nu se afla in una dintre situatiile de limitare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate.”

3. La articolul 30, alineatele (11) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(11) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), minorul care a implinit varsta de 16 ani, titular al unui document de calatorie individual sau, dupa caz, al unei carti de identitate sau carti electronice de identitate, care urmeaza sa se deplaseze in strainatate, poate calatori neinsotit de o persoana fizica majora, daca prezinta organelor politiei de frontiera o declaratie data in conditiile alin. (7) de catre ambii parinti sau, dupa caz, de catre parintele caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, parintele care exercita singur autoritatea parinteasca in temeiul unei hotarari judecatoresti ramase definitiva si irevocabila ori in temeiul unei hotarari judecatoresti ramase definitiva pentru procesele incepute cu data de 15 februarie 2013, parintele supravietuitor sau de catre reprezentantul sau legal, care sa cuprinda acordul acestora cu privire la efectuarea de calatorii in strainatate neinsotit.
..................
(7) Declaratiile prevazute la alin. (1) lit. b) si d) si alin. (11) trebuie sa fie autentificate in tara de notarul public, iar in strainatate, de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei ori, daca au fost date in fata autoritatilor straine, sa indeplineasca conditiile de supralegalizare prevazute de lege sau sa aiba aplicata apostila conform Conventiei cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, la care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 66/1999, aprobata prin Legea nr. 52/2000, cu modificarile ulterioare, cu exceptia celor ce emana dintr-un stat cu care Romania a incheiat tratate, conventii sau acorduri de asistenta juridica, in materie civila sau de drept al familiei, care prevad scutirea de supralegalizare. Declaratiile trebuie sa fie eliberate partilor in doua duplicate, dintre care un duplicat se pastreaza de catre insotitor, iar al doilea duplicat insoteste pasaportul minorului.”

4. La articolul 30, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alin. (8) si (9), cu urmatorul cuprins:
„(8) Cetatenii romani minori pot iesi din Romania catre state care aplica in totalitate acquis-ul Schengen, denumite in continuare state Schengen, pe cale aeriana sau maritima, daca indeplinesc conditiile prevazute de prezentul articol.

(9) In vederea constatarii indeplinirii de catre cetatenii romani minori a conditiilor de iesire din Romania catre state Schengen, pe cale aeriana sau maritima, organele politiei de frontiera pot efectua verificari nesistematice in porturi, aeroporturi, aerodromuri si heliporturi.”

Art. IX. — Articolul 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 204/2020 privind stabilirea unor masuri de aplicare a Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din Uniunea Europeana si din Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, in materie de reglementare a dreptului de intrare si sedere pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1132 din 25 noiembrie 2020, aprobata cu modificari prin Legea nr. 77/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La alineatul (1), litera b) se abroga.

2. Alineatul (2) se abroga.

Art. X. — (1) Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si Inspectoratului General pentru Imigrari serviciile de comunicatii mobile de banda larga necesare pentru functionarea dispozitivelor utilizate de personalul acestor structuri pentru verificarea documentelor.

(2) Serviciile prevazute la alin. (1) se asigura la solicitarea Ministerului Afacerilor Interne, formulata in baza necesarului de servicii centralizat de la nivelul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si Inspectoratului General pentru Imigrari.

(3) Serviciul de Telecomunicatii Speciale achizitioneaza de pe piata publica, in conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, serviciile de comunicatii pe care nu le poate asigura cu resurse proprii, necesare functionarii dispozitivelor mentionate la alin. (1).

(4) Modalitatea de decontare a sumelor reprezentand costul serviciilor prevazute la alin. (3), precum si orice alte detalii referitoare la furnizarea serviciilor se stabilesc prin protocoale de colaborare incheiate intre Politia Romana, Jandarmeria Romana si Inspectoratul General pentru Imigrari si Serviciul de Telecomunicatii Speciale.

(5) Sumele incasate de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale in baza protocoalelor prevazute la alin. (4), reprezentand contravaloarea serviciilor achizitionate potrivit alin. (3), se utilizeaza pentru plata acestor servicii.

Art. XI. — In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 94/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 27 ianuarie 2006, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si/sau se completeaza potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin hotarare a Guvernului.

Art. XII. — Prevederile art. III pct. 14 si ale art. IV pct. 7 intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Reguli mai aspre pentru firmele care aduc muncitori din afara UE. Amenzile ajung pana la 10.000 lei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI