Ati ajuns in sub-sectiunea - Spete, privind Jurisprudenta Curtii Constitutionale in materia taxelor si impozitelor |
In aceasta categorie puteti studia urmatoarele:
1. Statul nu este niciodata in incetare de plati
2. Cetatenii au dreptul la pensie, iar nu obligatia
3. Dizolvarea de drept a unor persoane juridice, in anumite conditii, nu constituie incalcari ale dreptului de proprietate
4. Recalcularea si recorelarea pensiilor
5. Desfasurarea libera a unei activitati comerciale implica respectarea de catre toti comerciantii a obligatiilor ce le revin in aceasta calitate
6. Pretinsa excludere a controlului instantei de judecata asupra constituirii titlului executoriu in materia executarii silite a creantelor bugetare
7. Agentul economic in activitatea caruia s-a constatat savarsirea unei contraventii nu poate invoca principiul libertatii economice, in conditiile in care acesta nu a respectat prevederile legale
8. Ordonantele Guvernului aprobate de Parlament prin lege, in conformitate cu prevederile art. 115 alin. (7) din Constitutie, inceteaza sa mai fie acte normative de sine statatoare si devin, ca efect al aprobarii de catre autoritatea legiuitoare, acte normative cu caracter de lege
9. Legiuitorul este liber sa aprecieze atat pericolul social in functie de care urmeaza sa se stabileasca natura juridica a faptei incriminate, cat si conditiile raspunderii juridice pentru aceasta fapta
10. Evolutia jurisprudentei Curtii Constitutionale cu privire la incidenta prevederilor art. 21 alin. (4) din Constitutie, care prevad ca „jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite“ in materia contestatiilor administrative formulate impotriva actelor fiscale
11. Evolutia jurisprudentei instantei constitutionale cu privire la cautiune. Nu in toate cazurile cautiunea constituie un caz de impiedicare a liberului acces la justitie
12. Deciziile emise de ministri nu pot fi atacate in fata instantei de contencios constitutional, ci doar in fata instantei de contencios administrativ
13. Aplicarea legii in timp este de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti de drept comun
14. Scutirea institutiilor publice implicate in procesul de privatizare de la plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe in cazurile determinate de lege isi are justificarea in stransa legatura a actiunilor in justitie pentru care textul criticat prevede scutirea cu bugetul de stat (alimentat, printre altele, si prin incasarea taxelor judiciare), precum si in interesul general pe care-l prezinta aceste institutii publice
15. Instituirea unor exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare sau o atingere adusa principiului constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor
16. Plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor
17. Stabilirea prin lege a obligatiei de plata a anumitor impozite sau taxe, ca si a eventualelor scutiri de la plata acestora, tine de optiunea exclusiva a legiuitorului, cu conditia ca aceste reglementari sa se aplice in mod uniform pentru situatii egale
18. Art. 1 alin. (3) din Constitutie consacra un principiu general care sta la baza statului roman, iar nu un drept, astfel ca acest principiu nu poate fi considerat a fi incalcat decat, eventual, in masura incalcarii unuia din drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, garantate de Constitutie, sau a vreunui alt text constitutional relevant sub aspectul continutului art. 1 alin. (3) din Legea fundamentala
19. Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa se supuna legilor in vigoare in privinta stabilirii impozitelor si taxelor locale
20. Stabilirea cuantumului si verificarea platii taxelor judiciare de timbru nu sunt acte propriu-zise de infaptuire a justitiei, acestea sunt strans legate de actul de justitie, privind (...) Citeste intreg articolul
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri