Guvernul Romaniei va oferi, la initiative MIPE, tichete trusou pentru mame in valoare de 2.000 de lei. Initial, acestea erau cuprinse intr-un proiect de lege care nu s-a concretizat.
Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) arata ca tichetele trusou in valoare de 2.000 lei acordate mamelor sunt necesare, intrucat "anul 2021 este un an de o importanta majora pentru Romania, in care se impune realizarea unei reforme profunde si o eficientizare practica a sistemului de management al investitiilor si proiectelor europene".
"Avand in vedere existenta unei finantari europene prin Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane (FEAD), implementat in Romania prin Programul operational ajutorarea persoanelor defavorizate (POAD), s-a ajuns la concluzia ca este necesara modificarea modalitatii de implementare a acestui program in ceea ce priveste sprijinirea categoriilor de mame care au nascut incepand cu anul 2021, cele mai dezavantajate din punct de vedere socio-economic, care beneficiaza de produse specifice ingrijirii noului-nascut", arata ministerul in Nota de fundamentare.
Tichetele trusou pe suport electronic pentru nou-nascuti, acordate destinatarilor finali, au ca sursa de finantare Programul Operational POAD 2014-2020 si se deconteaza, in limita bugetului disponibil pentru aceasta masura, in conformitate cu regulile de eligibilitate POAD.
Proiectul de Hotarare de Guvern vizeaza urmatoarele puncte cheie:
- stabilirea modalitatii de implementare a acordarii de sprijin pentru nou-nascuti la nivelul fiecarui judet, in baza unui apel noncompetitiv, cu beneficiar - Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, prin structura de specialitate;
- stabilirea unui grup tinta format din mai multe categorii, in acord cu Programul Operational, si anume:
- mamele care au nascut incepand cu anul 2021, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului si carora le este stabilit, prin dispozitie scrisa a primarului, dreptul la un venit minim garantat acordat in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare;
- mamele care au nascut incepand cu anul 2021, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului si care fac parte din familii beneficiare de alocatie pentru sustinerea familiei acordata in baza Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile ulterioare (inclusiv mamele minore);
- mamele care au nascut incepand cu anul 2021, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului si care se afla in situatie de risc (exemplu: persoanele cu dizabilitati);
- mamele care au nascut incepand cu anul 2021, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului, aflate temporar in situatii critice de viata (victime ale calamitatilor, ale violentei domestice, persoane dependente etc.) si/sau care se afla in situatii deosebite de vulnerabilitate (nu mai au locuinta, au fost alungate din propria locuinta sau orice alta situatie de vulnerabilitate pe care organizatia partenera o considera ca s-ar incadra la acest punct. Situatia temporara de vulnerabilitate va fi justificata de organizatiile partenere.);
- orice alta categorie de mame care au nascut incepand cu anul 2021, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului si care nu detin acte de identitate si nu pot accede la drepturile civile, mamele minore, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului;
- mamele minore, dar nu mai tarziu de trei luni de la nasterea copilului.
Valoarea nominala a unui tichet social pe suport electronic pentru nou-nascuti a fost stabilita, prin studiu de piata realizat in luna iulie 2021, in cuantum de 2.000 lei prin referire la lista articolelor esentiale pentru nou nascuti, oferita de Institutul National pentru Sanatatea Mamei si Copilului Alessandrescu Rusescu.
Tichetele trusou de 2.000 lei acordate mamelor sunt utile, insa ele transpun in legislatia nationala masura deja adoptate de Uniunea Europeana. In aceasta situatie, este vorba despre Regulamentul UE nr. 223/2014 si mai multe Decizii de punere in aplicare a Comisiei Europene.
Tichete trusou de 2.000 lei pentru mame si nou-nascuti. Lucruri bine de stiut
Conform proiectului de HG, precaritate materiala inseamna ca o mama nu isi permite achizitia celor necesare pentru intretinerea corespunzatoare a bebelusului.
Important! Tichetele se vor acorda doar mamelor care au nascut incepand cu 2021 (adica dupa intrarea in vigoare a HG), adica celor care au dreptul la la un venit minim garantat, care fac parte din familii beneficiare de alocatie pentru sustinerea familiei, inclusiv mamele singure, care se afla in situatie de risc, aflate temporar in situatii critice de viata (victime ale calamitatilor, ale violentei domestice, persoane dependente si altele asemenea) si/sau care se afla in situatii deosebite de vulnerabilitate, mame care nu detin acte de identitate si nu pot accede la drepturile civile, mamele minore.
Tichetele trusou sunt acordate de-a lungul a trei luni, adica 2.000 de lei pentru primele trei luni de viata ale bebelusului.
Banii vor fi acordati pe suport electronic si nu permit retragerea de numerar sau preschimbarea in cash.
Tichete trusou de 2.000 lei pentru mame si nou-nascuti. Cheltuieli eligibile
Pentru a fi eligibila, orice cheltuiala trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa fie angajata de catre beneficiar si platita de acesta in conditiile legii, cu respectarea perioadei de implementare stabilite de catre Autoritatea de management pentru POAD prin contractul/decizia/ordinul de finantare, in conformitate cu art. 22 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 223/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sa fie insotita de facturi emise in conformitate cu prevederile legislatiei nationale sau a statului in care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza carora se inregistreaza obligatia de plata si de documente justificative privind efectuarea platii si realitatea cheltuielii efectuate, pe baza carora cheltuielile sa poata fi verificate/controlate/auditate, cu respectarea prevederilor art. 41 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 223/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia formelor de sprijin prevazute la art. 25 alin. (1) lit. b)-d) din Regulamentul (UE) nr. 223/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sa fie in conformitate cu prevederile programului;
- sa fie in conformitate cu contractul/decizia/ordinul de finantare, incheiat/incheiata intre autoritatea de management si beneficiar;
- sa fie rezonabila si necesara realizarii operatiunii;
- sa respecte prevederile legislatiei Uniunii Europene si nationale aplicabile;
- sa fie inregistrata in contabilitatea beneficiarului, tinandu-se cont de prevederile din Regulamentul (UE) nr. 223/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Proiectul de Hotarare de Guvern poate fi modificat pana la 12 august 2021 pe baza sugestiilor publicului.
Dupa finalizarea consultarilor, actul va intra pentru aprobare in sedinta de Guvern. Odata publicat in Monitorul Oficial, se va aplica. Pana atunci, aceste prevederi de mai sus nu sunt in vigoare.
Revenim cu actualizari.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<