In Romania vor fi introduse noi bilete de valoare sau, asa cum sunt mai bine cunoscute tuturor, bonuri/tichete de masa. Acestea sunt "trusou" si "junior" si sunt complet diferite de cele existente deja in legislatie. Valoarea noilor bilete de valoare este relativa si depinde de mai multi factori, dupa cum putem observa mai jos.
"Atat un stat cat si o afacere ca sa fie profitabila si a avea un viitor, trebuie sa indeplineasca o serie de conditii esentiale: sa aiba manageri competenti, angajati dedicati, o misiune bine stabilita si sa aduca inovatii in mod constant. Dintre toate aceste conditii, una este mai mereu lasata la coada: motivarea angajatilor. Angajatii trebuie sa fie motivati ca sa lucreze cat mai bine si sa-si depaseasca limitele, trecand dincolo de responsabilitatile stabilite in contractul de munca. Motivatia este printre cele mai importante aspecte cand vine vorba despre viata profesionala a oricarei persoane, iar in lipsa ei au de pierdut angajatul si angajatorul deopotriva", transmit initiatorii modificarii Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.
Acestia continua in expunerea de motive si arata ca "numeroase studii au aratat ca motivatia merge mana in mana cu productivitatea, iar angajatii motivati sunt mai eficienti, colaboreaza mai bine cu echipa si au rezultate mai bune. Angajatii care au motivatii putemice simt ca efortul pe care il depun zi de zi la locul de munca nu este doar pentru companie, ci si pentru ei insisi, simt ca sunt importanti si pretuiti in cadrul organizatiei si reusesc ca prin eforturile lor sa faca echipe, departamente si companii intregi sa evolueze".
Propunerea legislativa care modifica Legea nr. 165/2018 introduce, pe langa cele existente deja, doua noi tipuri de tichete/bonuri/bilete: trusou si junior. In prezent, in vigoare se afla tichetele de masa, tichetele cadou, tichetele de cresa, tichetele culturale si voucherele de vacanta.
Tichetele sau biletele de valoare trusou se acorda o singura data angajatilor. Acestea pot fi primite la momentul externarii din spital sau din maternitate ori la eliberarea certificatului de nastere in cazul copilului nascut sau adoptat. "Acest tichet este un mare ajutor pentru acele familii care au un nivel de trai scazut sau chiar traiesc in saracie", spun parlamentarii. Valoarea individuala a acestui tichet trusou este cuprinsa intre 50 si 250 de lei.
E notabil sa amintim ca Romania a mai avut in vigoare o astfel de prevedere. Legea nr. 482/2006 privind acordarea de trusouri pentru nou-nascuti a intrat in vigoare in 2007, dar a fost abrogata complet in 2010. Criza economica isi facuse simtita prezenta deja la acea vreme.
Pentru ca tichetele/biletele trusou sa poata fi acordate, Legea nr. 165/2018 se modifica la art. 2, alin. (1) si (2) si se introduce un intreg nou Capitol, Capitolul III^1, care stabileste cum pot fi cheltuite aceste noi avantaje.
Conform informatiilor furnizate de Senatul Romaniei, tichetele trusou pot fi folosite doar pentru achitarea produselor de ingrijire si/sau lenjerie de prima necesitate pentru ingrijirea nou-nascutului. Acestea pot fi:
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Tichetul trusou se acorda, la cerere, unuia dintre parinti, tutorelui, curatorului, persoanei careia i-a fost dat in plasament familial copilul, inclusiv asistentului maternal sau persoanei careia i-a fost incredintat copilul in vederea adoptiei.
Suma maxima care poate fi acordata prin intermediul tichetelor trusou este de 1500 de lei.
Atentie! Valoarea tichetului trusou se cumuleaza cu alocatia de stat pentru copii acordata conform prevederilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv cu concediul de matemitate si concediul de lauzie care se acorda inainte si dupa nastere in conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenta al Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate cu modificarile si completarile ulterioare.
Fiecare tichet/bilet trusou trebuie sa contina anumite date de identificare a emitentului, spatiu pentru numele, prenumele si CNP-ul salariatului, valoarea nominala si perioada de valabilitate.
Tichetul/biletul trusou poate fi acordat si pe suport electronic.
Tichetele sau biletele junior pot fi acordate angajatilor pentru achitarea unor bunuri, servicii sau tabere pentru copiii lor.
"Importanta acestei modificari prin care familiile pot sa sustina dezvoltarea educationala a copilului, este crearea unui ajutor pentru fiecare familie, in special pentru cele al caror nivel de trai este scazut. Aceste bilete de valoare sunt menite sa ajute familiile din prima clipa de la aparitia nou nascutului precum si pe tot parcursul educatiei formale si non formale", spun parlamentarii.
Bunurile si serviciile educationale, respectiv taberele pot fi:
Valoarea tichetelor/biletelor junior poate fi de maximum 700 de lei, daca sunt acordate ocazional. In situatia in care acestea se primesc lunar, valoarea lor nu poate creste peste 250 de lei.
Un singur tichet/bilet junior poate avea o valoare care porneste de la 50 si poate ajunge pana la maximum 250 de lei.
La fel ca tichetele trusou, biletele de valoare junior trebuie sa includa anumita date pentru a fi valabile. Asadar, acestea trebuie sa contina:
Tichetele junior pot fi acordate si pe suport electronic.
Pentru ca acestea sa poate fi acordate se introduce un nou Capitol in Legea nr. 165/2018, Capitolul VI^1: Tichete junior, dupa art. 27.
Atentie! Modificarile legislative de mai sus nu sunt inca valabile. Pentru a intra in vigoare este nevoie de votul senatorilor, al deputatilor, de promulgarea presedintelui si de publicarea in Monitorul Oficial.
Pentru sustinerea noilor tichete trusou si junior au semnat Tánczos Barna - senator UDMR; Ambrus Izabella-Agnes - deputat UDMR; Antal István-János - deputat UDMR; Apjok Norbert - deputat UDMR; Bende Sándor - deputat UDMR; Benedek Zacharie - deputat UDMR; Benkő Erika - deputat UDMR; Biro Zsolt-Istvan - deputat UDMR; Biró Rozalia-Ibolya - deputat UDMR; Csép Éva-Andrea - deputat UDMR; Csoma Botond - deputat UDMR; Erdei-Dolóczki István - deputat UDMR; Farago Petru - deputat UDMR; Kelemen Hunor - deputat UDMR; Korodi Attila - deputat UDMR; Kulcsár-Terza József-György - deputat UDMR; Magyar Loránd-Bálint - deputat UDMR; Sebestyén Csaba-István - deputat UDMR; Seres Dénes - deputat UDMR; Szabó Ödön - deputat UDMR.
Procedura de urgenta nu a fost solicitata pentru acest proiect de lege.
Guvernul nu a oferit inca un punct de vedere.
Senatul este prima camera sesizata, asadar deputatii vor avea votul decizional.
Vom urmari evolutia B603/2019 si vom reveni cu actualizari de fiecare data cand acestea vor fi deveni disponibile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri