Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii - Titlul II - Organizarea, functionarea si atributiile Consiliului Superior al Magistraturii, Capitolul III Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii
Capitolul III Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii
Sectiunea 1 Dispozitii comune
Articolul 31
(1) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul, respectiv obligatia corelativa de a se sesiza, din oficiu, pentru a apara judecatorii si procurorii impotriva oricarui act de imixtiune in activitatea profesionala sau in legatura cu aceasta, care le-ar putea afecta independenta sau impartialitatea, precum si impotriva oricarui act care ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, sectiile Consiliului Superior al Magistraturii apara reputatia profesionala a judecatorilor si procurorilor. Sesizarile privind apararea independentei autoritatii judecatoresti in ansamblul sau se solutioneaza, la cerere sau din oficiu, de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, sectiile, presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii, la sesizarea judecatorului sau procurorului care considera ca independenta, impartialitatea sau reputatia profesionala ii este afectata in orice mod ori din oficiu, sesizeaza Inspectia Judiciara pentru efectuarea de verificari, in vederea apararii independentei, impartialitatii si reputatiei profesionale a judecatorilor si procurorilor.
(3) In situatiile in care este afectata independenta, impartialitatea sau reputatia profesionala a unui judecator sau procuror, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii dispune masurile care se impun si asigura publicarea acestora pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii, poate sesiza organul competent sa decida asupra masurilor care se impun sau poate dispune orice alta masura corespunzatoare, potrivit legii.
(4) La solicitarea judecatorului sau procurorului vizat, comunicatul publicat pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii va fi afisat la institutia unde acesta isi desfasoara activitatea si/sau publicat pe site-ul acestei institutii.
(5) Consiliul Superior al Magistraturii asigura respectarea legii si a criteriilor de competenta si etica profesionala in desfasurarea carierei profesionale a judecatorilor si procurorilor.
(6) Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si ale sectiilor acestuia, referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor, se exercita cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la statutul judecatorilor si procurorilor si ale celor ce privesc organizarea judiciara.
Articolul 32
(1) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii poate solicita sau furniza Ministerului Justitiei, instantelor judecatoresti si parchetelor, Institutului National al Magistraturii, altor autoritati si institutii publice, precum si persoanelor fizice sau juridice informatiile sau actele pe care le considera necesare, in raport cu competentele Consiliului Superior al Magistraturii ori ale institutiilor solicitate sau solicitante si in lumina principiului cooperarii loiale dintre autoritatile si institutiile publice.
(2) In scopul informarii cu privire la activitatea instantelor si parchetelor, membrii Consiliului Superior al Magistraturii efectueaza deplasari la sediile instantelor si ale parchetelor si organizeaza intalniri cu judecatorii, procurorii si reprezentantii societatii civile.
Articolul 33
(1) In cazurile in care legea prevede avizul conform, aprobarea sau acordul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta este obligatoriu. Daca legea prevede consultarea sau avizul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta nu este obligatoriu.
(2) In cazul in care legea nu prevede un termen pentru emiterea avizelor de catre Consiliul Superior al Magistraturii, acestea se emit in termen de 30 de zile de la sesizare. Depasirea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a termenului de emitere a avizului nu afecteaza valabilitatea actului.
Articolul 34
(1) Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste si pastreaza dosarele profesionale ale judecatorilor si procurorilor.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este autoritate competenta pentru supravegherea operatiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal de catre instantele judecatoresti in exercitarea atributiilor lor judiciare, in sensul art. 55 par. (3) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
Articolul 35
(1) Consiliul Superior al Magistraturii poate desfasura actiuni de cooperare cu institutii ale sistemelor judiciare din alte state.
(2) In conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului, Consiliul Superior al Magistraturii poate suporta din bugetul propriu sau, dupa caz, din fonduri externe cheltuielile efectuate pentru participarea reprezentantilor institutiilor din alte state la actiunile de cooperare desfasurate in Romania.
Sectiunea a 2-a Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 36
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor:
a) apara independenta autoritatii judecatoresti in ansamblul sau, potrivit art. 31 alin. (1);
b) numeste si revoca inspectorul-sef si inspectorul-sef adjunct ai Inspectiei Judiciare, in conditiile legii;
c) propune Presedintelui Romaniei conferirea de distinctii pentru judecatori si procurori, in conditiile legii;
d) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
Articolul 37
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la admiterea in magistratura, formarea si examenele judecatorilor si procurorilor:
a) exercita atributiile prevazute de lege referitoare la organizarea si desfasurarea concursului de admitere la Institutul National al Magistraturii, emite avize si adopta regulamente, in cazurile si in conditiile prevazute de lege;
b) exercita atributiile stabilite de lege in materia concursului de admitere in magistratura;
c) aproba programul de formare profesionala a auditorilor de justitie si programul de formare profesionala continua a judecatorilor si procurorilor, la propunerea Institutului National al Magistraturii;
d) numeste si revoca directorul si directorii adjuncti ai Institutului National al Magistraturii si desemneaza judecatorii si procurorii care vor face parte din Consiliul stiintific al Institutului National al Magistraturii;
e) la propunerea directorului Institutului National al Magistraturii, aproba structura organizatorica, statele de functii si statele de personal ale Institutului National al Magistraturii si adopta, prin hotarare care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Regulamentul Institutului National al Magistraturii;
f) numeste si revoca directorul si directorii adjuncti ai Scolii Nationale de Grefieri;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
Articolul 38
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea instantelor si a parchetelor:
a) convoaca adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;
b) avizeaza proiectul de hotarare a Guvernului privind lista localitatilor care fac parte din circumscriptiile judecatoriilor;
c) elaboreaza propriul proiect de buget, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor, si emite avizele conforme pentru proiectele de buget ale instantelor si parchetelor;
d) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
Articolul 39
(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adopta Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor, Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, precum si alte regulamente si hotarari prevazute de lege.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigura publicarea Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor si a regulamentelor prevazute la alin. (1) in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de acte normative ce privesc activitatea autoritatii judecatoresti.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza proiectele de regulamente si ordine care se aproba de ministrul justitiei, in cazurile prevazute de lege.
(5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justitiei cu privire la necesitatea initierii sau modificarii unor acte normative in domeniul justitiei.
(6) Consiliul Superior al Magistraturii elaboreaza anual un raport privind starea justitiei si un raport privind activitatea proprie, pe care le prezinta Camerelor reunite ale Parlamentului Romaniei pana la data de 15 februarie a anului urmator, si le publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
Sectiunea a 3-a Atributiile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii
Articolul 40
(1) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii au urmatoarele atributii referitoare la cariera judecatorilor si procurorilor:
a) propun Presedintelui Romaniei numirea in functie si eliberarea din functie a judecatorilor si procurorilor;
b) numesc judecatorii si procurorii stagiari pe baza rezultatelor obtinute la examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii;
c) elibereaza din functie judecatorii si procurorii stagiari;
d) numesc in functii de conducere judecatorii si procurorii, in conditiile legii;
e) dispun promovarea judecatorilor si procurorilor, in conditiile legii;
f) dispun, in conditiile legii, delegarea si detasarea judecatorilor si procurorilor;
g) solutioneaza contestatiile impotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare a activitatii profesionale a judecatorilor si procurorilor, constituite in conditiile legii;
h) iau masuri pentru solutionarea sesizarilor primite de la justitiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzatoare a judecatorilor si procurorilor;
i) dispun suspendarea din functie a judecatorilor si procurorilor;
j) aproba, in conditiile legii, transferul judecatorilor si procurorilor;
k) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii numeste si revoca din functie presedintele, vicepresedintii si presedintii de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii avizeaza, in conditiile legii, propunerea ministrului justitiei de numire si revocare a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, primadjunctului si adjunctul acestuia, procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, adjunctilor acestora, procurorilor sefi de sectie ai Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, ai Directiei Nationale Anticoruptie si Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.
Articolul 41
(1) Sectia pentru judecatori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea instantelor:
a) aproba infiintarea si desfiintarea sectiilor curtilor de apel, ale instantelor din circumscriptiile acestora, precum si infiintarea sediilor secundare ale instantelor judecatoresti si circumscriptiilor acestora, in conditiile legii;
b) aproba masurile pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi pentru instante;
c) stabileste categoriile de procese sau de cereri care se solutioneaza in municipiul Bucuresti numai de anumite instante, cu respectarea competentei materiale prevazute de lege;
d) la propunerea presedintilor curtilor de apel, stabileste numarul vicepresedintilor curtilor de apel, ai tribunalelor, tribunalelor specializate si judecatoriilor din resedintele de judet si din municipiul Bucuresti, precum si judecatoriile la care functioneaza un vicepresedinte;
e) adopta, in conditiile legii, Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti;
f) urmareste respectarea prevederilor legale si regulamentare in domeniul organizarii si functionarii instantelor si ia masurile necesare inlaturarii imediate a vulnerabilitatilor ce pot afecta buna desfasurare a activitatii acestora;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Sectia pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii referitoare la organizarea si functionarea parchetelor:
a) aproba propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie, a procurorului-sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism de infiintare si desfiintare a sectiilor in cadrul parchetelor si directiilor specializate;
b) la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, aproba numarul adjunctilor procurorilor generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel si ai prim-procurorilor parchetelor de pe langa tribunale si judecatoriile din resedintele de judet si din municipiul Bucuresti, precum si parchetele de pe langa tribunalele pentru minori si familie si judecatorii unde prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti;
c) aproba masurile pentru suplimentarea sau reducerea numarului de posturi pentru parchete;
d) adopta, in conditiile legii, regulamentele de ordine interioara ale parchetelor si directiilor specializate;
e) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
Articolul 42
(1) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea, arestarea preventiva si arestul la domiciliu cu privire la judecatori. Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza masura controlului judiciar si a controlului judiciar pe cautiune daca urmeaza a fi dispusa obligatia de a nu exercita functia de judecator.
(2) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea, arestarea preventiva si arestul la domiciliu cu privire la procurori. Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza masura controlului judiciar si a controlului judiciar pe cautiune daca urmeaza a fi dispusa obligatia de a nu exercita functia de procuror.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) privind perchezitia si retinerea nu se aplica in caz de infractiune flagranta.
Articolul 43
Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta de indata dupa primirea sesizarilor prevazute la art. 42.
Sectiunea a 4-a Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor
Articolul 44
(1) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste, prin sectiile sale, rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si a procurorilor, pentru faptele prevazute de lege ca abateri disciplinare.
(2) Actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de judecatori si procurori se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar.
(3) In vederea exercitarii actiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetarii disciplinare prealabile de catre Inspectia Judiciara.
Articolul 45
(1) Inspectia Judiciara se poate sesiza din oficiu sau poate fi sesizata in scris si motivat de orice persoana interesata, inclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii, in legatura cu abaterile disciplinare savarsite de judecatori si procurori.
(2) In cazul in care sesizarea nu este semnata, nu contine datele de identificare ale autorului sau indicii concrete cu privire la situatia de fapt care a determinat sesizarea, aceasta se claseaza si se comunica raspuns in acest sens. Se poate face o noua sesizare, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
(3) Aspectele semnalate potrivit alin. (1) sunt supuse unei verificari prealabile efectuate de inspectorii judiciari din cadrul Inspectiei Judiciare, in cadrul careia se stabileste daca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare. Verificarile se efectueaza in termen de cel mult 45 de zile de la data sesizarii Inspectiei Judiciare potrivit alin. (1). Inspectorul-sef poate dispune prelungirea termenului de efectuare a verificarii prealabile, cu cel mult 45 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.
(4) Daca in urma efectuarii verificarilor prealabile se constata ca nu exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, sesizarea se claseaza, iar rezultatul se comunica direct persoanei care a formulat sesizarea si persoanei vizate de sesizare. Rezolutia de clasare este supusa confirmarii inspectorului-sef. Rezolutia poate fi infirmata, o singura data, de inspectorul-sef, care poate dispune, prin rezolutie scrisa si motivata, completarea verificarilor.
(5) In cazul in care se constata ca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, inspectorul judiciar dispune, prin rezolutie, inceperea cercetarii disciplinare prealabile.
(6) In situatia in care mai multe sesizari privesc aceeasi fapta si aceeasi persoana, sesizarile se conexeaza.
(7) Termenele stabilite de prezentul articol sunt prevazute sub sanctiunea decaderii.
Articolul 46
(1) Impotriva rezolutiei de clasare prevazute la art. 45 alin. (4), persoana care a formulat sesizarea poate depune plangere adresata inspectorului-sef, in termen de 15 zile de la comunicare. Plangerea se solutioneaza in cel mult 20 de zile de la data inregistrarii la Inspectia Judiciara.
(2) Solutiile pe care inspectorul-sef le poate dispune sunt:
a) respingerea plangerii si mentinerea rezolutiei atacate;
b) admiterea plangerii si completarea verificarilor. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost dispusa de catre inspectorul-sef.
(3) Rezolutia inspectorului-sef prin care au fost respinse plangerea si rezolutia de clasare poate fi contestata de persoana care a formulat sesizarea la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare. Solutionarea cauzei se face de urgenta si cu precadere.
(4) Solutiile pe care le poate pronunta Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti sunt:
a) respingerea contestatiei;
b) admiterea contestatiei si desfiintarea rezolutiei inspectorului-sef si a rezolutiei de clasare si trimiterea dosarului pentru completarea verificarilor; termenul pentru completarea verificarilor este de 30 de zile de la comunicarea hotararii instantei.
(5) Hotararea pronuntata potrivit dispozitiilor alin. (4) lit. b) trebuie sa cuprinda motivele pentru care au fost desfiintate rezolutiile atacate si sa indice faptele si imprejurarile care trebuie lamurite, precum si mijloacele de proba ce urmeaza a fi administrate pentru completarea verificarilor.
(6) Hotararea Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti este definitiva.
Articolul 47
(1) In cadrul cercetarii disciplinare prealabile se stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date concludente din care sa se poata aprecia asupra existentei sau inexistentei vinovatiei. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararilor judecatorului sau procurorului cercetat sunt obligatorii. Refuzul judecatorului sau procurorului cercetat de a face declaratii ori de a se prezenta la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica incheierea cercetarii. Judecatorul sau procurorul cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa solicite probe in aparare.
(2) Cercetarea disciplinara prealabila se desfasoara cu respectarea dispozitiilor legale referitoare la informatiile clasificate si la protectia datelor cu caracter personal.
(3) Cercetarea disciplinara prealabila se suspenda atunci cand impotriva judecatorului sau procurorului cercetat s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale pentru aceeasi fapta.
(4) Organul de urmarire penala este obligat sa comunice Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare, intrun termen rezonabil, actul prin care s-a dispus punerea in miscare a actiunii penale.
(5) Suspendarea cercetarii disciplinare prealabile se dispune de inspectorul judiciar prin rezolutie si opereaza pana cand solutia pronuntata in cauza care a motivat suspendarea a devenit definitiva. Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
(6) Cercetarea disciplinara prealabila se efectueaza in termen de 60 de zile de la data dispunerii acesteia, cu exceptia situatiei in care intervine suspendarea. Cercetarea disciplinara prealabila se poate prelungi cu cel mult 30 de zile, daca exista motive intemeiate care justifica aceasta masura.
(7) Actiunea disciplinara poate fi exercitata de catre inspectorul judiciar in termen de 30 de zile de la finalizarea cercetarii disciplinare prealabile, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data la care fapta a fost savarsita.
Articolul 48
(1) Dupa efectuarea cercetarii disciplinare prealabile, inspectorul judiciar poate dispune, prin rezolutie scrisa si motivata:
a) admiterea sesizarii, prin exercitarea actiunii disciplinare si sesizarea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii;
b) respingerea sesizarii, in cazul in care constata, in urma efectuarii cercetarii disciplinare prealabile, ca nu sunt indeplinite conditiile pentru exercitarea actiunii.
(2) Rezolutia inspectorului judiciar este supusa confirmarii inspectorului-sef. Inspectorul-sef poate dispune, in scris si motivat, una dintre solutiile prevazute la alin. (1) lit. a) sau b) ori completarea cercetarii disciplinare prealabile de catre inspectorul judiciar. Completarea se efectueaza de catre inspectorul judiciar in termen de cel mult 30 de zile de la data cand a fost dispusa de catre inspectorul-sef. Dupa completarea cercetarii, inspectorul-sef poate dispune, in scris si motivat, una dintre solutiile prevazute la alin. (1) lit. a) sau b).
(3) Rezolutia de respingere a sesizarii prevazuta la alin. (1) lit. b) si alin. (2) poate fi contestata de persoana care a formulat sesizarea la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare, fara indeplinirea procedurii prealabile. Solutionarea cauzei se face de urgenta si cu precadere.
(4) Solutiile pe care le poate pronunta instanta sunt:
a) respingerea contestatiei;
b) admiterea contestatiei, desfiintarea rezolutiei de respingere a sesizarii si trimiterea dosarului pentru continuarea procedurii disciplinare; in acest caz, de la comunicarea hotararii instantei curge un nou termen de 30 de zile pentru completarea cercetarii disciplinare prealabile.
(5) Hotararea pronuntata potrivit dispozitiilor alin. (4) lit. b) trebuie sa cuprinda motivele pentru care a fost desfiintata rezolutia inspectorului judiciar si sa indice faptele si imprejurarile care trebuie lamurite, precum si mijloacele de proba ce urmeaza a fi administrate pentru completarea cercetarii disciplinare prealabile. Inspectorul judiciar va putea dispune respingerea sesizarii doar pentru aspecte care nu au facut obiectul analizei instantei.
(6) Hotararea Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti este definitiva.
Articolul 49
(1) In procedura disciplinara in fata sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii, citarea judecatorului sau a procurorului impotriva caruia se exercita actiunea disciplinara si a Inspectiei Judiciare este obligatorie. Judecatorul sau procurorul poate fi reprezentat de un alt judecator ori procuror sau poate fi asistat ori reprezentat de un avocat. Neprezentarea judecatorului sau a procurorului cercetat la judecarea actiunii nu impiedica desfasurarea in continuare a judecatii.
(2) Actiunea disciplinara este sustinuta in fata sectiilor de catre inspectorul judiciar care a exercitat-o si, numai in caz de imposibilitate a acestuia, de catre un inspector judiciar desemnat de inspectorul-sef.
(3) In procedura disciplinara in fata sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii este posibila conexarea mai multor actiuni disciplinare care vizeaza acelasi judecator sau procuror, inclusiv in cazurile in care actiunea disciplinara s-a exercitat si fata de alti judecatori sau procurori, precum si a actiunilor disciplinare intre care exista o stransa legatura. Exceptia conexitatii se poate invoca din oficiu sau de parti la primul termen de judecata cu procedura completa si se solutioneaza prin incheiere motivata.
(4) Sectia competenta in materie disciplinara este obligata sa puna in discutia partilor toate cererile, exceptiile, imprejurarile de fapt sau temeiurile de drept prezentate de ele, potrivit legii, sau invocate din oficiu. Instanta disciplinara se pronunta mai intai asupra exceptiilor care fac de prisos judecata in fond a actiunii disciplinare.
(5) In procedura disciplinara in fata sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii nu este admisibila formularea unor cereri de interventie accesorie.
(6) Cererea de recuzare a membrilor sectiilor in materie disciplinara este admisibila numai in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care actiunea disciplinara ii vizeaza pe acestia, sotul sau rudele lor pana la gradul al IV-lea, inclusiv;
b) ori de cate ori, fata de calitatea persoanei vizate de actiunea disciplinara, impartialitatea acestora ar putea fi afectata;
c) in caz de conflict de interese.
(7) Cererea de recuzare se solutioneaza de sectia corespunzatoare in materie disciplinara, in aceeasi compunere.
(8) Toate motivele de nulitate a actiunii disciplinare se invoca, sub sanctiunea decaderii, la primul termen de judecata cu procedura completa.
(9) Sectia competenta in materie disciplinara poate, din oficiu sau la solicitarea partilor, sa schimbe incadrarea juridica a abaterilor disciplinare pentru care s-a dispus exercitarea actiunii disciplinare. In toate cazurile, instanta disciplinara este obligata sa puna in discutia partilor schimbarea incadrarii, iar, la solicitarea acestora, sa le acorde un termen pentru a depune concluzii scrise cu privire la schimbarea de incadrare. Asupra schimbarii de incadrare sectiile se pronunta prin incheiere motivata.
(10) Dispozitiile art. 30 sunt aplicabile in mod corespunzator.
(11) Partile au dreptul sa ia cunostinta de toate actele dosarului si pot solicita administrarea de probe.
(12) Dispozitiile art. 47 alin. (3) si (4) se aplica in mod corespunzator. Suspendarea se dispune, prin incheiere, de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(13) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, in cazul in care constata ca sesizarea este intemeiata, aplica una dintre sanctiunile disciplinare prevazute de lege, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de judecator sau procuror si cu circumstantele personale ale acestuia.
(14) Dispozitiile din prezenta lege ce reglementeaza procedura de solutionare a actiunii disciplinare se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in masura in care nu sunt incompatibile cu aceasta.
Articolul 50
(1) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii solutioneaza actiunea disciplinara printr-o hotarare care cuprinde, in principal, urmatoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea juridica a acesteia;
b) temeiul de drept al aplicarii sanctiunii;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de judecator sau procuror;
d) sanctiunea aplicata si motivele care au stat la baza aplicarii acesteia;
e) calea de atac si termenul in care hotararea poate fi atacata;
f) instanta competenta sa judece calea de atac.
(2) Prevederile alin. (1) privind cuprinsul hotararii se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 51
(1) Hotararile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care s-a solutionat actiunea disciplinara se redacteaza, obligatoriu, la momentul pronuntarii si se comunica, de indata, in scris, judecatorului sau procurorului vizat, precum si Inspectiei Judiciare. Comunicarea hotararilor este asigurata de Secretariatul general al Consiliului Superior al Magistraturii. Pana la data comunicarii hotararii judecatorului sau procurorului vizat, aceasta nu produce efecte in ceea ce priveste cariera si drepturile acestuia.
(2) Membrul Consiliului Superior al Magistraturii fata de care se exercita actiunea disciplinara nu participa la lucrarile sectiei in care se judeca aceasta actiune.
(3) Impotriva hotararilor prevazute la alin. (1) se poate exercita recurs in termen de 15 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul sanctionat ori, dupa caz, de Inspectia Judiciara. Competenta solutionarii recursului apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Din Completul de 5 judecatori nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii sau judecatorul sanctionat disciplinar.
(4) Recursul prevazut la alin. (3) este o cale devolutiva de atac si suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii de aplicare a sanctiunii disciplinare.
(5) Hotararea prin care se solutioneaza recursul prevazut la alin. (3) este definitiva.
(6) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii asigura punerea in executare a sanctiunilor disciplinare pe care le-au aplicat.
Articolul 52
(1) Pe durata procedurii disciplinare, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea inspectorului judiciar, poate dispune suspendarea din functie a magistratului, pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare, daca exercitarea in continuare a functiei ar putea afecta desfasurarea cu impartialitate a procedurilor disciplinare sau daca procedura disciplinara este de natura sa aduca atingere grava prestigiului justitiei. Hotararea prin care s-a dispus suspendarea din functie se redacteaza, obligatoriu, la momentul pronuntarii si se comunica, de indata, in scris, judecatorului sau procurorului vizat. Pana la data comunicarii hotararii judecatorului sau procurorului vizat, aceasta nu produce efecte in ceea ce priveste cariera si drepturile acestuia. Masura suspendarii poate fi reevaluata oricand pe durata judecarii actiunii disciplinare, pana la pronuntarea hotararii de catre sectia corespunzatoare.
(2) Hotararea prin care se dispune suspendarea din functie in conditiile alin. (1) poate fi atacata cu contestatie in termen de 5 zile de la comunicare de catre judecatorul sau procurorul suspendat din functie. Competenta solutionarii contestatiei apartine Completului de 5 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, din care nu pot face parte membrii cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Contestatia se solutioneaza de urgenta si cu precadere si nu suspenda executarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii. Hotararea instantei este definitiva.
(4) Pana la solutionarea contestatiei, instanta poate dispune, la cerere, suspendarea executarii hotararii.
(5) Daca hotararea prin care s-a dispus suspendarea din functie a judecatorului sau procurorului este desfiintata, suspendarea din functie inceteaza, iar acesta este repus in situatia anterioara, i se platesc drepturile banesti de care a fost lipsit pe perioada suspendarii din functie si i se recunoaste vechimea in functia de judecator sau procuror pe aceasta perioada. Drepturile banesti acordate sunt majorate, indexate si reactualizate la data platii, incluzand si dobanda legala penalizatoare.
(6) Pe durata procedurii disciplinare, solutionarea cererii de acordare a pensiei de serviciu se suspenda pana la solutionarea definitiva a actiunii disciplinare. Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii va informa Casa Nationala de Pensii Publice cu privire la aparitia uneia dintre situatiile prevazute de prezentul articol care are ca efect suspendarea sau reluarea procedurii de solutionare a cererii de acordare a pensiei de serviciu. Informarea cuprinde elementele necesare pentru aplicarea masurii respective de catre casele teritoriale de pensii, inclusiv datele de identificare a persoanei, temeiul de drept al masurii, precum si data de la care se aplica.
(7) Durata suspendarii din functie dispuse in conditiile prezentului articol nu poate depasi 6 luni, la implinirea acestui termen suspendarea incetand de drept. Incetarea suspendarii se constata prin hotarare de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(8) In cazul in care sectia corespunzatoare, solutionand actiunea disciplinara, aplica sanctiunea disciplinara a suspendarii din functie, prin aceeasi hotarare deduce durata suspendarii din functie dispuse in conditiile prezentului articol din durata sanctiunii disciplinare aplicate.
(9) Dispozitiile alin. (8) sunt aplicabile in mod corespunzator si in cazul in care prin hotararea judecatoreasca prin care se solutioneaza recursul prevazut la art. 51 alin. (3) s-a dispus inlocuirea sanctiunii disciplinare aplicate de sectia corespunzatoare cu sanctiunea disciplinara a suspendarii din functie.
(10) In cazurile in care, prin hotararea sectiei, ramasa definitiva, sau prin hotararea judecatoreasca prin care se solutioneaza recursul prevazut la art. 51 alin. (3), s-a dispus respingerea actiunii disciplinare ori s-a constatat nulitatea acesteia, dispozitiile alin. (5) sunt aplicabile in mod corespunzator.
(11) Dispozitiile alin. (1)-(5) sunt aplicabile in mod corespunzator si in cazul hotararilor sectiilor prin care judecatorul sau procurorul este suspendat din functie, potrivit legii, in perioada cuprinsa intre data comunicarii hotararii sectiei corespunzatoare de aplicare a sanctiunii disciplinare a excluderii din magistratura si data eliberarii din functie.
(12) Dispozitiile art. 28 alin. (2) raman aplicabile pentru cazurile de suspendare din functie a judecatorilor si procurorilor prevazute de prezentul articol.
Articolul 53
(1) Pe durata solutionarii de catre instanta a cauzelor prevazute la art. 46 alin. (3) si art. 48 alin. (3), termenul de 2 ani, prevazut la art. 47 alin. (7), se suspenda.
(2) Raspunderea disciplinara a judecatorilor si procurorilor se prescrie in termen de 4 ani de la data savarsirii abaterii disciplinare. Termenul de prescriptie a raspunderii disciplinare se suspenda pe intreaga durata a suspendarii judecatii actiunii disciplinare. Raspunderea disciplinara se prescrie oricate suspendari ar interveni, daca termenul de 4 ani este depasit cu inca un an.
Articolul 54
(1) Numirea unui judecator in functia de procuror ori a unui procuror in functia de judecator sau eliberarea din functie nu impiedica continuarea procedurii disciplinare.
(2) Judecarea actiunii disciplinare exercitate impotriva judecatorului care, dupa savarsirea abaterii disciplinare, a fost numit in functia de procuror este de competenta Sectiei pentru judecatori. Judecarea actiunii disciplinare exercitate impotriva procurorului care, dupa savarsirea abaterii disciplinare, a fost numit in functia de judecator este de competenta Sectiei pentru procurori.
(3) In cazul in care persoana cu privire la care se desfasoara procedura disciplinara nu mai are calitatea de judecator sau procuror, daca se exercita actiunea disciplinara, sectia corespunzatoare, cand constata ca sesizarea este intemeiata, stabileste una dintre sanctiunile disciplinare prevazute de lege, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare si cu circumstantele personale ale celui care a savarsit-o. Sanctiunea disciplinara astfel stabilita nu se mai executa. Hotararea sectiei prin care sa aplicat sanctiunea disciplinara, ramasa definitiva, se ataseaza la mapa profesionala a persoanei in cauza.
Articolul 55
In cazul in care s-a dispus excluderea din magistratura a unui judecator sau a unui procuror, hotararea definitiva se transmite Presedintelui Romaniei, in vederea emiterii decretului de eliberare din functie.
Click AICI pentru a reveni la cuprinsul Legii nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii