Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legile justitiei 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul III Inspectia Judiciara, Capitolul II - Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii

Titlul III Inspectia Judiciara, Capitolul II - Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii
Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii - Titlul III - Inspectia Judiciara, Capitolul II Organizarea Inspectiei Judiciare si statutul inspectorilor judiciari

Capitolul II Organizarea Inspectiei Judiciare si statutul inspectorilor judiciari

Articolul 68
(1) Pentru realizarea atributiilor sale, Inspectia Judiciara dispune de un aparat propriu.
(2) Aparatul propriu al Inspectiei Judiciare este organizat in directii, servicii si birouri. In cadrul Inspectiei Judiciare, pentru exercitarea atributiilor de analiza, verificare si control in domeniile specifice de activitate se organizeaza distinct Directia de inspectie pentru judecatori si Directia de inspectie pentru procurori.
(3) In cadrul aparatului propriu al Inspectiei Judiciare functioneaza inspectori judiciari, personal de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, functionari publici, personal contractual si specialisti IT.
(4) In cadrul Directiei de inspectie pentru judecatori functioneaza inspectori judiciari selectati din randul judecatorilor, iar in cadrul Directiei de inspectie pentru procurori functioneaza inspectori judiciari selectati din randul procurorilor.
(5) Directiile de inspectie pentru judecatori si procurori se incadreaza cu personal care deserveste activitatea de secretariat, arhiva si registratura a celor doua directii.
(6) Posturile vacante, altele decat cele de inspector judiciar, pot fi ocupate temporar, prin detasarea unor judecatori, procurori sau altor categorii de personal, in conditiile legii.
(7) Organizarea si functionarea Inspectiei Judiciare, structura organizatorica si atributiile compartimentelor se stabilesc, la propunerea inspectorului-sef, prin regulament adoptat prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Articolul 69
(1) Inspectorul-sef si inspectorul-sef adjunct sunt numiti de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dintre inspectorii judiciari in functie cu o vechime de cel putin un an in functia de inspector judiciar, in urma unui concurs care consta, in aceasta ordine, in prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere respective si intr-o proba scrisa tip grila privind managementul, comunicarea, resursele umane, capacitatea candidatului de a lua decizii si de a-si asuma raspunderea si rezistenta la stres.
(2) Concursul se organizeaza de Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit dispozitiilor prezentei legi si regulamentului aprobat prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de inspector-sef si inspector-sef adjunct se anunta cu cel putin 3 luni inaintea datei acestora.
(4) Mandatul inspectorului-sef si al inspectorului-sef adjunct este de 3 ani si poate fi innoit o singura data, cu respectarea prevederilor alin. (1). Mandatul de inspector judiciar se prelungeste de drept pana la expirarea mandatului de inspector-sef sau inspector-sef adjunct.
(5) In caz de incetare a mandatului functiei de inspector-sef anterior expirarii duratei acestuia sau in orice situatie de vacanta a acestei functii, interimatul se asigura de inspectorul-sef adjunct, de directorul Directiei de inspectie pentru judecatori si de directorul Directiei de inspectie pentru procurori, in aceasta ordine de prioritate.

Articolul 70
(1) Data si locul concursurilor pentru ocuparea posturilor de inspector-sef si inspector-sef adjunct, calendarul de desfasurare a acestora, precum si tematica si bibliografia de concurs se stabilesc prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Pentru concursurile prevazute la alin. (1) se constituie comisia de organizare a concursului, comisia de examinare si comisia de solutionare a contestatiilor.
(3) Membrii comisiilor prevazute la alin. (2) sunt numiti prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii. Comisia de organizare a concursului indeplineste atributii necesare bunei organizari si desfasurari a concursului si se compune din presedinte si membri, desemnati din randul personalului din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii, inclusiv al celor cu functii de conducere. Presedintii comisiilor de examinare si de solutionare a contestatiilor sunt desemnati cu votul majoritatii membrilor comisiei.
(4) Verificarea indeplinirii de catre candidatii inscrisi la concursurile prevazute la art. 69 a conditiilor prevazute de lege se realizeaza de comisia de organizare a concursului. Rezultatele verificarii se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, cel mai tarziu cu 15 zile inainte de data sustinerii primei probe a concursului. Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii in termen de 48 de ore de la publicarea listei cu rezultatele verificarii. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta asupra contestatiilor formulate in termen de cel mult 3 zile si valideaza lista definitiva a candidatilor.
(5) Pentru proba constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei pentru care se organizeaza concursul si pentru proba scrisa tip grila se constituie o singura comisie de examinare, compusa din 2 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, 2 procurori din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directiei Nationale Anticoruptie sau Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si un specialist in management, comunicare si resurse umane.
(6) La sustinerea probei constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei participa, cu rol consultativ, si un psiholog din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau al curtilor de apel, desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii, care va putea adresa intrebari candidatilor in scopul evaluarii motivatiei si competentelor umane si sociale ale acestora.
(7) Comisia de examinare elaboreaza grila de evaluare in baza careia se face aprecierea probei constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei si realizeaza examinarea si notarea candidatilor, iar in cazul probei scrise tip grila elaboreaza subiectele de concurs, baremul de evaluare si notare si stabileste timpul necesar pentru formularea raspunsurilor la intrebarile din testul-grila.
(8) Pentru solutionarea contestatiilor formulate de candidati impotriva rezultatelor la proba constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei si la proba scrisa tip grila se constituie o singura comisie de solutionare a contestatiilor, care are componenta prevazuta la alin. (5).
(9) Pentru fiecare comisie de concurs sunt desemnati si supleanti, in modalitatile prevazute de prezentul articol.
(10) Nu pot fi numite in comisiile de concurs persoanele care sunt sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidati ori cu un alt membru al comisiilor de concurs. Aceeasi persoana poate face parte dintr-o singura comisie de concurs.
(11) In cadrul probei constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei se sustine proiectul intocmit de candidat, se verifica aptitudinile manageriale si de comunicare ale candidatului si se evalueaza aspectele legate de modul in care candidatul se raporteaza la valorile functiei pentru care candideaza. Inregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio-video este obligatorie. Nota pentru proba constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de inspector-sef si inspector-sef adjunct reprezinta media aritmetica a notelor acordate de fiecare membru al comisiei. Fiecare membru al comisiei evalueaza si noteaza candidatii cu note de la 1 la 10. Grila de evaluare in baza careia se face aprecierea probei constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii dupa incheierea probei.
(12) Candidatii pot formula contestatii impotriva rezultatelor la proba constand in prezentarea proiectului referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere, in termen de 48 de ore de la data publicarii rezultatelor pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Contestatiile se solutioneaza de comisia de solutionare a contestatiilor, in termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare a rezultatelor, pe baza inregistrarii audio-video a probei. Nota acordata in urma solutionarii contestatiei este definitiva si nu poate fi mai mica decat nota contestata.
(13) Pentru proba scrisa tip grila, timpul stabilit pentru rezolvarea intrebarilor se comunica candidatilor odata cu subiectele. Baremul de evaluare si notare se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii dupa incheierea probei. Evaluarea si notarea lucrarilor la proba scrisa tip grila se realizeaza prin procesare electronica. Pentru proba scrisa tip grila se acorda fiecarui candidat o nota de la 1 la 10.
(14) Candidatii pot formula contestatii la baremul de evaluare si notare si contestatii impotriva rezultatelor obtinute la proba scrisa, in termen de 48 de ore de la afisarea rezultatelor pe pagina de internet a Institutului National al Magistraturii; contestatiile se solutioneaza de comisia de solutionare a contestatiilor. Baremul stabilit in urma solutionarii contestatiilor se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(15) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se anuleaza una sau mai multe intrebari din testul-grila, punctajul corespunzator intrebarilor anulate se acorda tuturor candidatilor.
(16) In ipoteza in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul indicat ca fiind corect in baremul initial nu este singurul raspuns corect, baremul definitiv va cuprinde atat punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de examinare in baremul initial, cat si punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de solutionare a contestatiilor.
(17) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul corect la una dintre intrebari este in mod evident altul decat cel indicat in barem, fara a fi incidente dispozitiile alin. (16), se corecteaza baremul si se va acorda punctajul corespunzator intrebarii respective numai candidatilor care au indicat raspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(18) Nota finala acordata candidatilor se constituie din media aritmetica a notelor obtinute la fiecare proba. Pentru a ocupa functia de inspector-sef sau inspector-sef adjunct, candidatul trebuie sa obtina cel putin nota finala 7, si nu mai putin de nota 6 la fiecare proba de concurs.
(19) Rezultatele concursului pentru numirea in functiile de conducere prevazute la alin. (1) sunt supuse validarii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
(20) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida concursul total sau partial, in cazul nerespectarii dispozitiilor care reglementeaza desfasurarea acestuia sau in caz de frauda dovedita. In situatia in care invalideaza in tot concursul, prin aceeasi hotarare Plenul va dispune declansarea unei noi proceduri de concurs. In cazul invalidarii partiale, prin hotararea Plenului se indica proba de concurs care urmeaza a fi reluata.
(21) In cazul in care valideaza concursul, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeste in functiile de conducere prevazute la alin. (1) pe candidatul care a obtinut cea mai mare nota. La punctaje egale, plenul numeste in functiile de conducere unul dintre candidati, avand in vedere urmatoarele criterii: vechimea cea mai mare in functia de inspector judiciar, vechimea cea mai mare in functia de judecator si procuror, experienta manageriala anterioara.

Articolul 71
(1) Directorul Directiei de inspectie pentru judecatori si directorul Directiei de inspectie pentru procurori sunt numiti dintre inspectorii judiciari in functie cu o vechime de cel putin un an in functia de inspector judiciar, in urma unui concurs care consta, in aceasta ordine, in prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere si intr-o proba scrisa tip grila privind managementul, comunicarea, resursele umane, capacitatea candidatului de a lua decizii si de a-si asuma raspunderea si rezistenta la stres. Directorul Directiei de inspectie pentru judecatori este numit de Sectia pentru judecatori, iar directorul Directiei de inspectie pentru procurori este numit de Sectia pentru procurori. Concursul este organizat de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in functie de directia de inspectie pentru care se organizeaza concursul, cu sprijinul Institutului National al Magistraturii, potrivit dispozitiilor prezentei legi si regulamentelor aprobate prin hotarare a sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dispozitiile art. 69 alin. (3) si (4) si art. 70 sunt aplicabile in mod corespunzator.
(3) In caz de incetare a mandatului functiilor de conducere prevazute la alin. (1) anterior expirarii duratei acestuia sau in orice situatie de vacanta a acestor functii, interimatul se asigura prin delegarea in functiile de conducere, de catre sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea inspectorului-sef, a unor inspectori judiciari care indeplinesc conditiile prevazute de lege.
(4) In caz de incetare a mandatului functiei de inspector-sef anterior expirarii duratei acestuia sau in orice situatie de vacanta a acestei functii, atunci cand nu se poate asigura interimatul functiei potrivit dispozitiilor art. 69 alin. (5), delegarea in functiile de conducere prevazute la alin. (1) va fi facuta din oficiu de catre sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.

Articolul 72
(1) Inspectorul-sef si inspectorul-sef adjunct sunt revocati din functie de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la solicitarea motivata a cel putin 5 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii sau la solicitarea motivata a adunarii generale a inspectorilor judiciari, pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale.
(2) In urma propunerii de revocare, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in cel mult 7 zile de la inregistrarea solicitarii, desemneaza prin vot 2 raportori din randul membrilor alesi, judecatori si procurori, ce fac parte din sectii diferite, care vor verifica modul de exercitare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale. In activitatea de verificare a modului de exercitare a atributiilor manageriale specifice functiei pentru care s-a solicitat revocarea, raportorii pot fi ajutati de un specialist in management, comunicare si resurse umane, desemnat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii odata cu raportorii.
(3) Verificarile se efectueaza in termen de cel mult 30 de zile de la data desemnarii raportorilor. Aspectele constatate in urma efectuarii verificarilor vor fi consemnate intr-un raport care se va comunica, de indata, persoanei vizate.
(4) Inspectorul-sef sau, dupa caz, inspectorul-sef adjunct are dreptul de a consulta raportul prevazut la alin. (3), in termen de 5 zile de la comunicarea acestuia.
(5) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (4), raportorii procedeaza la ascultarea persoanei vizate. Refuzul de a face declaratii sau de a se prezenta la audiere se constata prin proces-verbal.
(6) Cu ocazia ascultarii sale sau printr-o cerere separata formulata in termen de cel mult 10 zile de la data comunicarii raportului prevazut la alin. (3), inspectorul-sef sau, dupa caz, inspectorul-sef adjunct poate propune probe si formula obiectiuni impotriva constatarilor acestuia. Raportorii dispun motivat asupra solicitarilor sau obiectiunilor formulate si, dupa caz, completeaza verificarile in termen de 10 zile de la data la care persoana vizata a propus probele sau a formulat obiectiunile. Raportul de evaluare se modifica in mod corespunzator in cazul in care obiectiunile sunt admise.
(7) Raportul intocmit, care va cuprinde verificarile efectuate, aspectele constatate, sustinerile, probele propuse si obiectiunile formulate de persoana vizata se inainteaza Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
(8) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in urma analizarii raportului prevazut la alin. (6), se pronunta asupra revocarii din functie prin hotarare motivata, in termen de cel mult 15 zile de la data inregistrarii raportului la Consiliul Superior al Magistraturii. La solutionarea cererii de revocare de catre plen este obligatorie citarea inspectorului-sef sau, dupa caz, a inspectorului-sef adjunct, in vederea audierii. Membrii raportori nu devin incompatibili si isi exprima votul in plen. Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate dispune, o singura data, completarea raportului, atunci cand apreciaza ca acesta nu este complet. Completarea se efectueaza de catre membrii raportori in termen de cel mult 15 de zile de la data cand a fost solicitata.
(9) La verificarea organizarii eficiente a activitatii vor fi avute in vedere urmatoarele criterii: folosirea adecvata a resurselor umane si materiale, evaluarea necesitatilor, gestionarea situatiilor de criza, raportul resurse investite - rezultate obtinute, gestionarea informatiilor si repartizarea sarcinilor in cadrul institutiei.
(10) La verificarea comportamentului si comunicarii vor fi avute in vedere comportamentul si comunicarea cu persoanele implicate in procedurile de inspectie, cu personalul institutiei, alte institutii, mass-media, asigurarea accesului la informatiile de interes public din cadrul institutiei si transparenta actului de conducere.
(11) La verificarea asumarii responsabilitatii vor fi avute in vedere indeplinirea atributiilor prevazute de lege si regulamente, precum si respectarea principiului distribuirii aleatorii a lucrarilor de inspectie.
(12) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute in vedere capacitatea de organizare, capacitatea rapida de decizie, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa si capacitatea de adaptare rapida.
(13) Hotararea prin care s-a dispus revocarea din functiile prevazute la alin. (1) se redacteaza, obligatoriu, la momentul pronuntarii si se comunica, de indata, in scris, persoanei vizate. Hotararea prin care s-a dispus revocarea poate fi atacata cu contestatie, in termen de 15 zile de la comunicare. Judecarea contestatiei este de competenta Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie si se solutioneaza in cel mult 90 zile de la data inregistrarii acesteia la Inalta Curte de Casatie si Justitie. Hotararea pronuntata este definitiva.
(14) Pana la solutionarea contestatiei impotriva hotararii prin care s-a dispus revocarea, instanta competenta potrivit alin. (13) poate dispune, in conditiile legii, suspendarea executarii hotararii. Cererea de suspendare se solutioneaza in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii acesteia la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(15) Pana la data pronuntarii hotararii Inaltei Curti de Casatie si Justitie prin care s-a dispus repunerea in functie sau, dupa caz, pana la ocuparea functiei prin concurs, sunt aplicabile dispozitiile art. 69 alin. (5).

Articolul 73
(1) Directorii directiilor de inspectie sunt revocati din functie de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, la solicitarea motivata a cel putin 3 membri ai sectiei corespunzatoare sau a inspectorului-sef, pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale.
(2) Dispozitiile art. 72 sunt aplicabile in mod corespunzator.

Articolul 74
(1) Inspectorul-sef al Inspectiei Judiciare indeplineste, in principal, urmatoarele atributii:
a) exercita functia de conducere, organizare, coordonare si control la nivelul Inspectiei Judiciare si raspunde pentru activitatea acesteia;
b) reprezinta Inspectia Judiciara in relatiile cu institutiile din cadrul autoritatii judecatoresti si alte institutii si autoritati interne sau internationale;
c) prezinta anual, in fata Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, raportul de activitate pentru anul anterior;
d) exercita atributiile legale ce ii revin in calitate de ordonator de credite;
e) convoaca si prezideaza Adunarea generala a inspectorilor judiciari si Colegiul de conducere al Inspectiei Judiciare, in conditiile legii;
f) ia masuri pentru repartizarea aleatorie a dosarelor in cadrul Inspectiei Judiciare si raspunde de aceasta;
g) stabileste anual sau ori de cate ori se impune domeniile specifice de activitate cu privire la care se exercita controalele Inspectiei Judiciare, dupa consultarea inspectorilor judiciari;
h) propune colegiului de conducere componenta echipelor de control;
i) numeste, in conditiile legii, inspectorii judiciari si celelalte categorii de personal din cadrul Inspectiei Judiciare si dispune modificarea, suspendarea si incetarea raporturilor de munca sau de serviciu ale acestora;
j) stabileste atributiile si sarcinile individuale ale personalului, urmarind repartizarea echilibrata a acestora;
k) evalueaza, in conditiile legii, personalul Inspectiei Judiciare;
l) verifica, aproba, confirma sau avizeaza, in conditiile legii si ale Normelor pentru efectuarea lucrarilor de inspectie, rezolutiile, rapoartele si celelalte acte intocmite de inspectorii judiciari;
m) propune plenului si sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii adoptarea proiectelor de regulamente, in cazurile prevazute de lege;
n) aproba alte regulamente, in cazurile prevazute de lege;
o) adopta proiectul de buget al Inspectiei Judiciare;
p) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege sau de regulamente.
(2) Inspectorul-sef nu poate sa indeplineasca acte care privesc judecatori sau procurori care isi desfasoara activitatea in cadrul ultimei instante sau, dupa caz, parchet, unde acesta a functionat inaintea numirii ca inspector judiciar. In acest caz, actul este indeplinit de inspectorul-sef adjunct.
(3) Dispozitiile alin. (2) raman aplicabile si ori de cate ori, fata de calitatea persoanei vizate, impartialitatea inspectorului-sef ar putea fi afectata, precum si in caz de conflict de interese.

Articolul 75
Inspectorul-sef adjunct indeplineste, in principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea personalului Inspectiei Judiciare, altul decat inspectorii judiciari;
b) coordoneaza activitatea de protectie si securitate a muncii;
c) coordoneaza activitatea de formare profesionala a inspectorilor judiciari si activitatea de unificare a practicii la nivelul Inspectiei Judiciare;
d) ajuta inspectorul-sef in activitatea de verificare, aprobare, confirmare sau avizare a rezolutiilor, rapoartelor si a celorlalte acte intocmite de inspectorii judiciari;
e) este inlocuitorul de drept al inspectorului-sef, asigurand indeplinirea atributiilor prevazute de lege sau regulamente in caz de absenta sau de imposibilitate de exercitare a acestora de catre inspectorul-sef, precum si in situatiile prevazute la art. 74 alin. (2) si (3);
f) exercita orice alte atributii prevazute de lege si regulamente sau delegate de inspectorul-sef.

Articolul 76
(1) Directorii Directiei de inspectie pentru judecatori si Directiei de inspectie pentru procurori indeplinesc, in principal, urmatoarele atributii:
a) exercita functia de conducere a activitatii directiei, sens in care organizeaza, coordoneaza, indruma, controleaza si raspund pentru activitatea desfasurata in cadrul acesteia;
b) coordoneaza si controleaza activitatea de repartizare aleatorie a lucrarilor de inspectie la nivelul directiei pe care o conduc si raspund pentru aceasta;
c) organizeaza activitatea de formare profesionala a inspectorilor judiciari si activitatea de unificare a practicii la nivelul directiei;
d) propun inspectorului-sef, dupa consultarea inspectorilor judiciari din cadrul directiei, componenta echipelor de control si domeniile specifice de activitate in care sa se desfasoare controalele;
e) propun colegiului de conducere desemnarea inspectorilor care sa indeplineasca si alte atributii decat cele de inspectie;
f) urmaresc repartizarea echilibrata a atributiilor catre inspectori si celalalt personal al directiei pe care o conduc;
g) verifica si avizeaza rezolutiile, rapoartele sau celelalte acte intocmite de inspectorii judiciari din cadrul directiei pe care o conduc si le inainteaza inspectorului-sef, in vederea indeplinirii de catre acesta a atributiilor prevazute la art. 74 alin. (1) lit. l);
h) urmaresc respectarea termenelor prevazute de lege sau regulamente pentru efectuarea lucrarilor de inspectie si a altor lucrari cu caracter administrativ de la nivelul directiei;
i) indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege sau de regulamente sau delegate de inspectorul-sef al Inspectiei Judiciare.
(2) Dispozitiile art. 74 alin. (2) si (3) sunt aplicabile in mod corespunzator; in aceste cazuri, actul se indeplineste de inspectorul judiciar desemnat prin ordin al inspectorului-sef ca inlocuitor al directorului directiei.

Articolul 77
(1) In cadrul Inspectiei Judiciare functioneaza colegiul de conducere, care hotaraste cu privire la problemele generale de conducere ale institutiei.
(2) Colegiul de conducere al Inspectiei Judiciare este constituit din inspectorul-sef si din 4 inspectori judiciari, cate 2 din fiecare directie de inspectie, alesi de adunarea generala a inspectorilor judiciari pentru o durata de un an. Cand se dezbat probleme economico-financiare si administrative, la sedintele colegiului participa si directorul economic, care are vot consultativ. La sedintele colegiului pot fi invitati, in functie de problemele de pe ordinea de zi, inspectori judiciari sau alte categorii de personal.
(3) Colegiul de conducere al Inspectiei Judiciare are urmatoarele atributii:
a) avizeaza, la propunerea inspectorului-sef, proiectele Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Judiciare, Regulamentului privind normele pentru efectuarea lucrarilor de inspectie si regulamentelor de organizare si desfasurare a concursului pentru numirea in functie a inspectorilor judiciari, precum si modificarile si completarile la acestea;
b) avizeaza, la propunerea inspectorului-sef, regulamentele prevazute de lege, altele decat cele stabilite la lit. a), precum si modificarile si completarile la acestea;
c) dezbate proiectul de buget al Inspectiei Judiciare;
d) aproba, la inceputul anului sau ori de cate ori este necesar, propunerile inspectorului-sef privind componenta echipelor de control si modificarile la acestea;
e) aproba propunerile directorilor directiilor de inspectie privind delegarea unor atributii suplimentare celor din lucrarile de inspectie catre inspectorii judiciari;
f) aproba, la propunerea inspectorului-sef, procedurile operationale intocmite la nivelul Inspectiei Judiciare;
g) convoaca adunarea generala a inspectorilor judiciari, in conditiile legii;
h) desemneaza si revoca membrii si membrii supleanti ai comisiilor de evaluare a activitatii profesionale a inspectorilor judiciari cu functii de executie;
i) desemneaza inspectorii judiciari si celelalte categorii de personal care reprezinta Inspectia Judiciara in misiuni interne sau internationale;
j) indeplineste alte atributii prevazute de lege sau de Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Judiciare.
(4) Colegiul de conducere poate fi convocat de inspectorul-sef sau, in lipsa acestuia, de inspectorul-sef adjunct si este prezidat de inspectorul-sef sau, in lipsa acestuia, de inspectorul-sef adjunct. Colegiul de conducere poate fi convocat si de cel putin o treime din membrii sai, in acest caz fiind prezidat de unul dintre membrii alesi, desemnat cu majoritatea membrilor prezenti.
(5) Colegiul de conducere se intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar. Colegiul este legal constituit si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor sai.

Articolul 78
(1) La nivelul Inspectiei Judiciare se organizeaza ori de cate ori este necesar adunarea generala a inspectorilor judiciari.
(2) Adunarea generala a inspectorilor judiciari este constituita din inspectorii judiciari in functie si are urmatoarele atributii:
a) aproba raportul anual de activitate al Inspectiei Judiciare;
b) emite puncte de vedere, la solicitarea inspectorului-sef, a unei treimi din numarul inspectorilor judiciari in functie sau a Consiliului Superior al Magistraturii;
c) initiaza procedura de revocare a inspectorului-sef si a inspectorului-sef adjunct;
d) dezbate planul anual al domeniilor specifice de activitate in care urmeaza sa se efectueze controalele si modificarile ori completarile acestuia;
e) dezbate probleme de drept, in vederea interpretarii unitare a dispozitiilor legale la nivelul Inspectiei Judiciare;
f) alege membrii colegiului de conducere si ii revoca in cazul exercitarii necorespunzatoare a atributiilor prevazute de lege;
g) indeplineste alte atributii prevazute de lege sau Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Judiciare.
(3) Adunarea generala a inspectorilor judiciari se convoaca de inspectorul-sef. Adunarea generala poate fi convocata, in lipsa inspectorului-sef, in ordine, de inspectorul-sef adjunct, directorul Directiei de inspectie pentru judecatori, directorul Directiei de inspectie pentru procurori. Adunarea generala poate fi convocata si de o treime din numarul inspectorilor judiciari in functie sau de colegiul de conducere, precum si de Plenul sau sectiile Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Adunarea generala a inspectorilor judiciari este prezidata de inspectorul-sef sau, in lipsa acestuia, in ordine, de inspectorul-sef adjunct, directorul Directiei de inspectie pentru judecatori, directorul Directiei de inspectie pentru procurori, de inspectorul judiciar cu cea mai mare vechime in cadrul Inspectiei Judiciare prezent la sedinta sau de inspectorul judiciar cu cea mai mare vechime in functia de judecator si procuror prezent la sedinta.
(5) Adunarea generala a inspectorilor judiciari este legal constituita in prezenta majoritatii inspectorilor judiciari in functie si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti.

Articolul 79
(1) Inspectorii judiciari sunt numiti in functie de inspectorul-sef, in urma unui concurs organizat, cu sprijinul Institutului National al Magistraturii, de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in functie de directia de inspectie pentru care se organizeaza concursul. Pot participa la concurs judecatorii si procurorii in functie care:
a) au cel putin grad de tribunal/parchet de pe langa tribunal, au functionat efectiv cel putin la tribunal sau parchet de pe langa tribunal si au o vechime in functia de judecator, respectiv de procuror, in functie de directia pentru care candideaza, de cel putin 10 ani;
b) nu au fost sanctionati disciplinar, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, sau pentru incalcarea normelor Codului deontologic;
c) au avut calificativul „foarte bine“ la ultima evaluare.
(2) La calcularea conditiei minime de vechime pentru a participa la concursul prevazut la alin. (1) nu se ia in considerare perioada in care judecatorul sau procurorul a avut calitatea de auditor de justitie. Vechimea prevazuta la alin. (1) trebuie indeplinita pana la data expirarii termenului de inscriere la concurs.
(3) Concursul pentru numirea in functia de inspector judiciar se organizeaza potrivit dispozitiilor prezentei legi si regulamentelor aprobate, la propunerea inspectorului-sef, prin hotarari ale sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de inspector judiciar si posturile care se scot la concurs se anunta cu cel putin 3 luni inaintea datei concursului. Concursul se organizeaza cu cel putin 3 luni inainte de data expirarii mandatului de inspector judiciar.
(5) Concursul consta in sustinerea unui interviu si a unei probe scrise tip grila, in aceasta ordine, iar tematica de concurs pentru proba scrisa tip grila include:
a) materii ale dreptului procesual civil, respectiv dreptului procesual penal, in functie de specializarea candidatului;
b) legile, regulamentele si orice alte reglementari specifice Inspectiei Judiciare, precum si jurisprudenta in materie disciplinara si in celelalte materii de competenta Inspectiei Judiciare;
c) legile, regulamentele, orice alte reglementari in materia organizarii si functionarii instantelor, respectiv parchetelor, in functie de directia de inspectie pentru care se inscriu candidatii.
(6) Data si locul concursului, calendarul de desfasurare a acestuia, precum si tematica si bibliografia de concurs se stabilesc prin hotarare a sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(7) Pentru concursul prevazut la alin. (1) se constituie:
a) comisia de organizare a concursului;
b) comisia de examinare, comuna pentru proba interviului si pentru proba scrisa tip grila;
c) comisia de solutionare a contestatiilor, comuna pentru proba interviului si proba scrisa tip grila.
(8) Nu pot fi numite in comisiile de concurs persoanele care sunt sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidati ori cu un alt membru al comisiilor de concurs. Aceeasi persoana poate face parte dintr-o singura comisie de concurs.
(9) Membrii comisiilor prevazute la alin. (7) sunt numiti prin hotarare a sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii. Comisia de organizare a concursului, care indeplineste atributii necesare bunei organizari si desfasurari a concursului, se compune din presedinte si membri, desemnati din randul personalului din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii, inclusiv al celor cu functii de conducere. Presedintii comisiei de examinare si ai comisiei de solutionare a contestatiilor sunt desemnati cu votul majoritatii membrilor acestor comisii.
(10) Pentru fiecare comisie de concurs sunt desemnati si supleanti, in modalitatile prevazute la alin. (9).

Articolul 80
(1) Verificarea indeplinirii de catre candidatii inscrisi la concursul pentru ocuparea posturilor de inspector judiciar in cadrul Inspectiei Judiciare a conditiilor prevazute de lege se realizeaza de comisia de organizare a concursului. Rezultatele verificarii se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, cel mai tarziu cu 15 zile inainte de data sustinerii primei probe a concursului. Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii in termen de 48 de ore de la publicarea listei cu rezultatele verificarii. Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta asupra contestatiilor formulate in termen de cel mult 3 zile.
(2) Comisia de examinare este compusa dintr-un formator din cadrul Institutului National al Magistraturii si 2 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, respectiv dintr-un formator din cadrul Institutului National al Magistraturii si 2 procurori din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directiei Nationale Anticoruptie sau Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, in functie de directia de inspectie pentru care se organizeaza concursul.
(3) La sustinerea probei interviului participa, cu rol consultativ, si un psiholog din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau al curtilor de apel, desemnat de sectia corespunzatoare, care va putea adresa intrebari candidatilor in scopul evaluarii motivatiei si competentelor umane si sociale ale acestora.
(4) In cadrul probei interviului, comisia de examinare evalueaza aspecte referitoare la integritatea si conduita morala si profesionala a candidatului, pe baza raportului intocmit de Inspectia Judiciara cu privire la aceste aspecte si a raspunsurilor la intrebarile adresate de membrii comisiei, in baza acestui raport. Inregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio-video este obligatorie. Fiecare membru al comisiei de examinare evalueaza si noteaza candidatii in baza grilei de evaluare elaborata de comisie, prin acordarea unui punctaj de maximum 30 de puncte. Nota pentru proba interviului reprezinta media aritmetica a notelor acordate de fiecare membru al comisiei. Grila de evaluare in baza careia se face aprecierea probei se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii dupa incheierea probei.
(5) Raportul prevazut la alin. (4) va analiza: conduita candidatului in raporturile de serviciu si in afara raporturilor de serviciu, calitatea lucrarilor intocmite de candidat, aspecte legate de respectarea regimului interdictiilor si incompatibilitatilor, orice alte aspecte relevante referitoare la conduita si activitatea candidatului.
(6) Candidatii pot formula contestatii impotriva rezultatelor la proba interviului, in termen de 48 de ore de la data publicarii rezultatelor pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Contestatiile se solutioneaza de comisia de solutionare a contestatiilor, in termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare a rezultatelor, pe baza inregistrarii audiovideo a probei. Comisia de solutionare a contestatiilor are componenta prevazuta la alin. (2). Nota acordata in urma solutionarii contestatiei este definitiva si nu poate fi mai mica decat nota contestata.
(7) Pentru proba scrisa tip grila, comisia de examinare elaboreaza subiectele de concurs si baremul de evaluare si notare si stabileste timpul necesar pentru formularea raspunsurilor la intrebarile din testul-grila. Timpul stabilit pentru rezolvarea intrebarilor se comunica candidatilor odata cu subiectele. Baremul de evaluare si notare se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii dupa incheierea probei. Evaluarea si notarea lucrarilor la proba scrisa tip grila se realizeaza prin procesare electronica. Punctajul maxim ce poate fi obtinut la proba scrisa tip grila este de 70 de puncte. Pentru verificarea cunostintelor privind materiile prevazute la art. 79 alin. (5) lit. b) si c), intrebarile din testul-grila si baremul de evaluare si notare se stabilesc de toti membrii comisiei, iar pentru verificarea cunostintelor la materiile prevazute la art. 79 alin. (5) lit. a), intrebarile din testul-grila si baremul de evaluare si notare se stabilesc de catre membrii comisiei specializati in drept procesual civil, respectiv in drept procesual penal.
(8) Candidatii pot formula contestatii la baremul de evaluare si notare si contestatii impotriva rezultatelor obtinute la proba scrisa tip grila, in termen de 48 de ore de la afisarea rezultatelor pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii; contestatiile se solutioneaza de comisia de solutionare a contestatiilor, iar dispozitiile alin. (7) teza finala se aplica in mod corespunzator. Baremul stabilit in urma solutionarii contestatiilor se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(9) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se anuleaza una sau mai multe intrebari din testul-grila, punctajul corespunzator intrebarilor anulate se acorda tuturor candidatilor.
(10) In ipoteza in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul indicat ca fiind corect in baremul initial nu este singurul raspuns corect, baremul definitiv va cuprinde atat punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de examinare in baremul initial, cat si punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de solutionare a contestatiilor.
(11) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul corect la una dintre intrebari este in mod evident altul decat cel indicat in barem, fara a fi incidente dispozitiile alin. (10), se corecteaza baremul si se va acorda punctajul corespunzator intrebarii respective numai candidatilor care au indicat raspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(12) Nota finala obtinuta de candidat este suma punctajelor acordate la cele doua probe. Sunt declarati admisi la concurs candidatii care au obtinut minimum 70 de puncte.
(la 31-10-2023, sintagma: media aritmetica a notelor a fost inlocuita de RECTIFICAREA nr. 305 din 15 noiembrie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 989 din 31 octombrie 2023 )

Articolul 81
(1) Rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor de inspector judiciar sunt supuse validarii sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Sectia poate invalida concursul total sau partial, in cazul nerespectarii dispozitiilor care reglementeaza desfasurarea acestuia sau in caz de frauda dovedita. In situatia in care invalideaza in tot concursul, prin aceeasi hotarare sectia va dispune declansarea unei noi proceduri de concurs. In cazul invalidarii partiale, prin hotararea sectiei se indica proba de concurs care urmeaza a fi reluata.
(3) Dupa validarea concursului, inspectorul-sef numeste in functia de inspector judiciar candidatii, in ordinea descrescatoare a notelor finale obtinute si in limita locurilor scoase la concurs. In caz de egalitate de punctaj clasificarea candidatilor se face, in ordine, dupa urmatoarele criterii: vechimea cea mai mare in functia de judecator sau procuror, detinerea titlului de doctor in drept, punctajul cel mai mare obtinut la proba scrisa, punctajul cel mai mare obtinut la proba interviului.

Articolul 82
(1) In cazul in care concursul pentru numirea in functie a inspectorilor judiciari nu s-a finalizat, indiferent de motiv, pana la expirarea mandatului inspectorilor judiciari care candideaza pentru un nou mandat, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in functie de directia de inspectie in care inspectorul judiciar isi desfasoara activitatea, dispune delegarea inspectorului judiciar al carui mandat a expirat pe functia ocupata, cu acordul acestuia, pana la data ocuparii postului prin concurs.
(2) Mandatul inspectorilor judiciari este de 3 ani si poate fi innoit o singura data, in conditiile prezentei legi.

Articolul 83
(1) Inspectorii judiciari au, in principal, urmatoarele atributii:
a) in materie disciplinara, dispun si efectueaza cercetarea disciplinara prealabila in vederea exercitarii actiunii disciplinare fata de judecatori, procurori, inclusiv fata de cei care sunt membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile prezentei legi;
b) efectueaza verificari la instantele de judecata in legatura cu respectarea normelor procedurale privind primirea cererilor, repartizarea aleatorie a dosarelor, stabilirea termenelor, continuitatea completului de judecata, pronuntarea, redactarea si comunicarea hotararilor, inaintarea dosarelor la instantele competente, punerea in executare a hotararilor penale si civile si informeaza Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, formuland propuneri adecvate;
c) efectueaza verificari la parchete in legatura cu respectarea normelor procedurale privind primirea si inregistrarea lucrarilor, repartizarea dosarelor pe criterii obiective, continuitatea in lucrarile repartizate si independenta procurorilor, respectarea termenelor, redactarea si comunicarea actelor procedurale si informeaza Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, formuland propuneri adecvate;
d) verifica eficienta manageriala si modul de indeplinire a atributiilor ce decurg din legi si regulamente pentru asigurarea bunei functionari a instantei si a parchetului, a calitatii corespunzatoare a serviciului, semnaleaza deficientele constatate si formuleaza propuneri corespunzatoare pentru inlaturarea acestora, pe care le prezinta sectiei corespunzatoare;
e) verifica sesizarile adresate Inspectiei Judiciare sau se sesizeaza din oficiu in legatura cu activitatea sau conduita necorespunzatoare a judecatorilor, procurorilor, inclusiv a celor care sunt membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, ori in legatura cu incalcarea obligatiilor profesionale ale acestora;
f) efectueaza verificarile pentru solutionarea cererilor privind apararea independentei, impartialitatii si reputatiei profesionale a judecatorilor si procurorilor si prezinta sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii raportul cuprinzand rezultatul verificarilor;
g) efectueaza orice alte verificari sau controale dispuse de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, sectiile Consiliului Superior al Magistraturii sau de inspectorul-sef al Inspectiei Judiciare, in conditiile legii.
(2) Atributiile prevazute la alin. (1) lit. b), c) si d) se efectueaza din oficiu sau la solicitarea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii ori a sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Inspectorii judiciari isi desfasoara activitatea in mod independent si impartial. In materie disciplinara, lipsa de impartialitate a inspectorului judiciar pentru motivele prevazute de prezenta lege trebuie invocata de persoana interesata pe parcursul verificarilor prealabile sau, dupa caz, al cercetarii disciplinare prealabile, de indata ce motivele i-au fost cunoscute. Cand motivele au fost cunoscute de persoana interesata doar dupa finalizarea verificarilor prealabile sau, dupa caz, a cercetarii disciplinare prealabile, lipsa de impartialitate a inspectorului judiciar poate fi invocata in fata instantei disciplinare de indata ce motivele ii sunt cunoscute.
(4) Inspectorii judiciari nu pot efectua cercetarea disciplinara prealabila sau orice alte lucrari care privesc judecatori sau procurori care isi desfasoara activitatea in cadrul ultimei instante sau, dupa caz, parchet, unde acesta a functionat inaintea numirii ca inspector judiciar. In acest caz, dosarul se repartizeaza altui inspector judiciar, in mod aleatoriu, cu respectarea dispozitiilor art. 84.

Articolul 84
(1) Repartizarea catre inspectorii judiciari a sesizarilor si dosarelor disciplinare, precum si a celorlalte lucrari referitoare la activitatea si conduita judecatorilor si procurorilor se face cu respectarea principiului repartizarii aleatorii in sistem informatizat.
(2) Redistribuirea lucrarilor repartizate aleatoriu inspectorilor judiciari se poate face numai in urmatoarele cazuri, cu aplicarea alin. (1):
a) imposibilitate de exercitare a atributiilor timp de cel putin 20 de zile;
b) solicitare motivata a inspectorului judiciar caruia i-a fost repartizata lucrarea;
c) suspendarea din activitate, in conditiile legii;
d) la solicitarea persoanei interesate ori la solicitarea inspectorului judiciar, ori de cate ori, fata de calitatea persoanei vizate, impartialitatea inspectorului judiciar ar putea fi afectata, precum si in caz de conflict de interese.
(3) Actele, documentele sau orice alte informatii solicitate de Inspectia Judiciara ori care sunt necesare pentru desfasurarea cercetarii disciplinare se transmit direct Inspectiei Judiciare.
(4) Inspectorii judiciari pot solicita, in conditiile legii, inclusiv conducatorilor instantelor sau parchetelor, orice informatii, date, documente sau pot face orice verificari pe care le considera necesare in vederea efectuarii cercetarii disciplinare prealabile ori a exercitarii celorlalte atributii prevazute de lege sau regulamente.
(5) Actele, documentele sau orice alte informatii care se afla pe rolul Inspectiei Judiciare au caracter confidential, cu exceptia celor care constituie, potrivit legii, informatii de interes public.
(6) Accesul persoanelor interesate, potrivit legii, la dosarele si evidentele Inspectiei Judiciare se va face cu respectarea dispozitiilor art. 285 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Sistemul de repartizare aleatorie a sesizarilor si dosarelor disciplinare, precum si a celorlalte lucrari referitoare la activitatea si conduita judecatorilor si procurorilor se auditeaza extern, sub aspect tehnic, la fiecare 2 ani. Auditarea externa se face in scopul identificarii si remedierii vulnerabilitatilor sistemului, inclusiv sub aspectul vicierii sau influentarii sau manipularii repartizarii aleatorii, in conditiile stabilite prin hotarare a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Articolul 85
La sesizarea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in cazurile si termenele prevazute de lege, Inspectia Judiciara efectueaza verificari in vederea evaluarii daca eroarea judiciara cauzata de judecator sau procuror este urmarea exercitarii functiei de catre judecator sau procuror cu rea-credinta sau grava neglijenta.

Articolul 86
(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 83, cu exceptia celor referitoare la efectuarea verificarilor prealabile si a cercetarii disciplinare prealabile, inspectorii judiciari intocmesc rapoarte de inspectie pe care le aduc la cunostinta instantelor/parchetelor supuse verificarilor, in vederea formularii de obiectii.
(2) Raportul de inspectie prevazut la alin. (1), impreuna cu obiectiile formulate si punctul de vedere al Inspectiei Judiciare cu privire la obiectiile formulate, se inainteaza plenului sau sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, care stabileste masurile ce se impun pentru remedierea situatiei.
(3) In situatia in care apreciaza ca obiectiile sunt intemeiate, plenul sau sectia Consiliului Superior al Magistraturii poate dispune, in scris si motivat, retrimiterea raportului in vederea completarii verificarilor, cu indicarea in mod expres a aspectelor ce trebuie completate.

Articolul 87
(1) Pe durata exercitarii mandatului de inspector-sef, inspector-sef adjunct, director al directiei de inspectie si inspector judiciar, judecatorii si procurorii sunt suspendati de drept din functiile pe care le ocupa la instante si parchete. Judecatorii si procurorii cu functii de conducere sunt obligati sa opteze intre functia de conducere si cea de inspector judiciar, in termen de 30 de zile de la data dobandirii dreptului de a ocupa in continuare functia de inspector judiciar. Dupa cele 30 de zile, postul de conducere sau de inspector judiciar pentru care nu s-a facut optiunea devine vacant de drept.
(2) Perioada in care judecatorul sau procurorul este inspector judiciar constituie vechime in functia de judecator sau procuror.
(3) Pe durata mandatului, inspectorii judiciari au toate drepturile judecatorilor si procurorilor, precum si obligatiile prevazute de lege pentru judecatori si procurori. Dispozitiile aplicabile judecatorilor si procurorilor referitoare la abaterile disciplinare, procedura disciplinara si sanctiunile disciplinare se aplica in mod corespunzator inspectorilor judiciari.
(4) Inspectorii judiciari pot participa, pe parcursul mandatului, la concursurile sau procedurile de selectie in vederea promovarii pe loc sau in functii de executie a judecatorilor si procurorilor. In caz de promovare in functii de executie, inspectorii pot opta intre continuarea mandatului de inspector, cu dobandirea noului grad profesional, si promovarea efectiva in functia de executie pentru care au candidat, in termen de 30 de zile de la data validarii rezultatelor examenului de promovare.
(5) Salarizarea si drepturile inspectorilor judiciari se stabilesc in conditiile legii.
(6) Inspectorii judiciari care au domiciliul in alta localitate decat cea in care se afla sediul Inspectiei Judiciare beneficiaza de drepturile prevazute de lege pentru judecatorii si procurorii detasati.

Articolul 88
(1) Pentru verificarea indeplinirii criteriilor de competenta profesionala si performanta, inspectorii judiciari sunt supusi unei evaluari periodice privind eficienta, calitatea activitatii, integritatea, comunicarea si participarea la alte activitati din aria de competenta, iar directorii directiilor de inspectie unei evaluari periodice cu privire la modul de indeplinire a atributiilor manageriale.
(2) Evaluarea activitatii profesionale a directorilor directiilor de inspectie se face, anual, de o comisie desemnata de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii. Comisia de evaluare pentru evaluarea directorului Directiei de inspectie pentru judecatori este formata din 3 membri alesi ai Sectiei pentru judecatori, iar comisia de evaluare pentru evaluarea directorului Directiei de inspectie pentru procurori este formata din 3 membri alesi ai Sectiei pentru procurori. Presedintele comisiei de evaluare este desemnat, dintre membrii acesteia, de sectia corespunzatoare. Membrii comisiei sunt desemnati pe durata unui ciclu de evaluare, cuprins intre prima zi a anului calendaristic in care incepe procedura de evaluare si data finalizarii acesteia.
(3) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii desemneaza, in modalitatea prevazuta la alin. (2), un presedinte supleant si un membru supleant. Supleantii participa la activitatea de evaluare in cazul imposibilitatii de exercitare a atributiilor de catre membrii titulari corespunzatori.
(4) Evaluarea activitatii profesionale a inspectorilor judiciari cu functii de executie se face, anual, de comisii formate din:
a) inspectorul-sef si 2 inspectori judiciari din cadrul Directiei de inspectie pentru judecatori, desemnati de colegiul de conducere, pentru evaluarea inspectorilor judiciari care au calitatea de judecator;
b) inspectorul-sef adjunct si 2 inspectori judiciari din cadrul Directiei de inspectie pentru procurori, desemnati de colegiul de conducere, pentru evaluarea inspectorilor judiciari care au calitatea de procuror.
(5) Ca urmare a evaluarii se poate acorda unul din urmatoarele calificative: „foarte bine“, „bine“, „satisfacator“ sau „nesatisfacator“.
(6) Procedura si indicatorii de evaluare sunt prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(7) Directorii directiilor de inspectie nemultumiti de calificativul acordat pot face contestatie la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in termen de 30 de zile de la comunicare.
(8) Contestatia se depune la presedintele comisiei de evaluare, care, in cursul aceleiasi zile, o transmite Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, impreuna cu raportul de evaluare, insotit de copii ale documentelor avute in vedere la evaluare si punctul de vedere al comisiei cu privire la contestatia formulata.
(9) Pentru solutionarea contestatiei, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate cere inspectorului-sef ori directorului directiei de inspectie orice informatii pe care le considera necesare, iar citarea celui evaluat, pentru a fi audiat, este obligatorie.
(10) In solutionarea contestatiei, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate:
a) respinge contestatia ca neintemeiata, tardiva sau inadmisibila;
b) admite contestatia.
(11) In cazul admiterii contestatiei conform alin. (10) lit. b), Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate dispune una din urmatoarele solutii:
a) modifica raportul de evaluare, acordand un alt calificativ;
b) desfiinteaza raportul de evaluare si dispune refacerea evaluarii, atunci cand constata incalcari ale procedurii de evaluare de natura sa influenteze calificativul acordat;
c) desfiinteaza raportul de evaluare, atunci cand evaluarea a fost efectuata inainte de perioada de evaluare.
(12) Ca urmare a solutiei adoptate, nu se poate crea o situatie mai grea pentru cel care a formulat contestatia.
(13) In situatiile prevazute la alin. (11) lit. b) si c), Plenul Consiliului Superior al Magistraturii stabileste termenul si, dupa caz, limitele in care se va reface evaluarea.
(14) Hotararea Plenului poate fi contestata, in termen de 15 zile de la comunicare, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, fara parcurgerea procedurii plangerii prealabile. Contestatia suspenda executarea. Hotararea pronuntata de Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie este definitiva.
(15) Dispozitiile alin. (7)-(14) sunt aplicabile in mod corespunzator pentru contestarea calificativelor acordate inspectorilor judiciari cu functii de executie. Solutionarea contestatiei este de competenta sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in functie de directia de inspectie in cadrul careia isi desfasoara activitatea inspectorul judiciar.

Articolul 89
(1) Inspectorii judiciari din cadrul Inspectiei Judiciare sunt revocati din functie in cazul in care li s-a aplicat o sanctiune disciplinara sau in cazul in care, in urma evaluarii, li s-a acordat calificativul „nesatisfacator“ sau de doua ori consecutiv calificativul „satisfacator“.
(2) Incetarea, potrivit legii, a functiei de judecator sau procuror atrage incetarea de drept a functiei de inspector judiciar.

Articolul 90
La incetarea mandatului de inspector judiciar, judecatorii si procurorii revin la instanta sau parchetul de unde provin sau isi continua activitatea la o alta instanta sau parchet la care au dreptul sa functioneze, potrivit legii.

Click AICI pentru a reveni la cuprinsul Legii nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii

 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Titlul III Inspectia Judiciara, Capitolul II - Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016