Bun venit!
Alerter RS - Juridic -
ora 10:40
Actele normative emise de Consiliul Concurentei se sustrag controlului judecatoresc
Prin Decizia nr. 1037 din 9 iulie 2009, Curtea Constitutionala (CC) a stabilit ca prevederile art. 28 alin.(2) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin care se stabileste un termen pentru atacarea in contencios administrativ a actelor administrative cu caracter normativ emise de Consiliul Concurentei sunt neconstitutionale.
Art.28 alin.(2) din Legea concurentei nr.21/1996, prevede:
-
„(2) Reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare, respectiv publicarea actului atacat.”
Curtea a observat ca textul de lege criticat instituie regula potrivit careia reglementarile Consiliului Concurentei pot fi atacate in contencios administrativ in interiorul unui interval de timp de 30 de zile, care incepe sa curga de la momente diferite, dupa caz, de la comunicare sau de la publicare.
CC a mai retinut ca, in calitate de autoritate administrativa autonoma,
Consiliul Concurentei emite acte administrative unilaterale, atat cu caracter individual, cat si cu caracter normativ. Tot din art.28 alin.(2) din Legea concurentei nr.21/1996 rezulta ca actele administrative individuale pot fi contestate in fata instantei de contencios administrativ competente, si anume Curtea de Apel Bucuresti, in 30 de zile de la comunicare, iar cele cu caracter normativ, tot in 30 de zile, dar de la publicarea acestora. Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Daca in acest interval de timp nu au fost contestate,
actele administrative cu caracter individual emise de Consiliul Concurentei vor putea fi contestate pe cale incidentala, fara o limitare in timp, prin intermediul exceptiei de nelegalitate.
Insa,
actele administrative cu caracter normativ, vor scapa controlului judecatoresc, intrucat impotriva acestora nu se va mai putea exercita nici o actiune directa, neputand fi aplicate prevederile unei legi generale - in conditiile existentei unei legi speciale care fixeaza un anumit termen, tinand cont de principiul specialia generalibus derogant - si nici nu vor putea face obiectul unei exceptii de nelegalitate, aceasta fiind o modalitate de contestare dedicata exclusiv actelor administrative cu caracter individual.
Astfel, regulamentele, instructiunile si ordinele emise de Consiliul Concurentei, acte administrative unilaterale cu caracter normativ, ar deveni intangibile, dupa 30 de zile de la publicare, daca in acest rastimp niciun agent economic nu ar introduce in fata Curtii de Apel Bucuresti o actiune in contencios administrativ in vederea verificarii legalitatii acestora, potrivit deciziei Curtii Constitutionale.
Cum aceasta categorie de acte administrative poate fi supusa controlului de legalitate in fata unei instante de judecata doar pe o perioada extrem de scurta de timp, dupa trecerea careia sunt sustrase acestui tip de control judecatoresc, se ajunge si la o limitare a accesului liber la justitie, nejustificata de existenta vreuneia dintre imprejurarile care, potrivit art.53 din Constitutie, “pot constitui motive de restrangere a exercitiului unor drepturi sau al unor libertati", subliniaza Decizia nr. 1037.
In concluzie, Curtea Constittuionala, prin Decizia nr. 1037, stabileste ca instituirea unui termen pentru contestarea legalitatii actelor administrative cu caracter normativ emise de aceasta autoritate contravine dispozitiilor art.126 alin.(6) din Constitutie, care garanteaza controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice pe calea contenciosului administrativ, precum si celor ale art.21 alin.(1), care consacra accesul liber la justitie.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri