Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2025 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Adio drumuri la notar! Legalizarea actelor se va face electronic, fara prezenta fizica a solicitantilor

Adio drumuri la notar! Legalizarea actelor se va face electronic, fara prezenta fizica a solicitantilor
Notarii vor putea legaliza documente si in format electronic, cu aceeasi valoare juridica precum cele pe suport de hartie, fara a mai fi necesara prezenta fizica a partilor implicate. Recent, la Senat a fost adoptat proiectul de Lege initiat de Guvern privind activitatea notariala electronica. 

Proiectul legislativ reglementeaza regimul juridic al indeplinirii actelor si procedurilor notariale in forma electronica.

Noua reglementare stabileste ca actele si procedurile notariale in forma electronica se indeplinesc de catre notarul public numai prin intermediul platformei Top-not. Actul notarial in forma electronica, purtand semnatura electronica calificata a notarului public, precum si sigiliul electronic calificat al Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, aplicat de platforma Top-not, este de autoritate publica si produce aceleasi efecte juridice ca acelasi act notarial intocmit pe suport hartie.

Notarii publici care opteaza pentru indeplinirea actelor si procedurilor notariale in forma electronica au obligatia sa solicite o autorizatie pentru desfasurarea activitatii in aceasta modalitate, precum si accesul la platforma Top-not si la programul informatic unic privind registrele biroului notarial.

In randurile de mai jos redam cuprinsul proiectului de Lege privind activitatea notariala electronica, asa cum a fost adoptat de Senat. Legea urmeaza sa fie dezbatuta si in Camera Deputatilor, for decizional.

LEGE privind activitatea notariala electronica [PROIECT]

CAPITOLUL I Dispozitii generale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art.1.- (1) Prezenta lege reglementeaza regimul juridic al indeplinirii actelor si procedurilor notariale in forma electronica.
(2) Actele si procedurile notariale in forma electronica se indeplinesc de catre notarul public numai prin intermediul platformei Top-not, ale carei operationalizare si functionare sunt reglementate de prezenta lege.
(3) Actul notarial in forma electronica, purtand semnatura electronica calificata a notarului public, precum si sigiliul electronic calificat al Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, denumita in continuare Uniunea, aplicat de platforma Top-not, este de autoritate publica si produce aceleasi efecte juridice ca acelasi act notarial intocmit pe suport hartie.
(4) Actul sau procedura notariala se intocmeste de catre notarul public fie pe suport hartie, fie in forma electronica.

Art.2.- (1) Notarii publici care opteaza pentru indeplinirea actelor si procedurilor notariale in forma electronica au obligatia sa solicite Uniunii, in prealabil, autorizatia pentru desfasurarea activitatii in aceasta modalitate, precum si accesul la platforma Top not si la programul informatic unic privind registrele biroului notarial.
(2) Pentru notarii publici care au optat sa indeplineasca acte si proceduri notariale in forma electronica, Uniunea efectueaza mentiunile corespunzatoare in Registrul National de Evidenta a Notarilor Publici.
(3) Uniunea afiseaza, pe pagina proprie de internet, lista notarilor publici care indeplinesc acte si proceduri notariale in forma electronica.
(4) Dupa operationalizarea platformei Top-not si a arhivei electronice notariale, notarii publici pot solicita obtinerea autorizatiei pentru desfasurarea activitatii notariale electronice prevazute de prezenta lege.

Art.3.- (1) Pentru indeplinirea unui act sau a unei proceduri notariale in forma electronica, partile sesizeaza notarul public printr-o cerere semnata cu semnatura electronica calificata.
(2) Cererea prevazuta la alin.(1), insotita, daca este cazul, de documentatia in forma electronica, se incarca de notarul public in platforma Top-not.
(3) Cererea si documentatia necesara indeplinirii unui act sau proceduri notariale in forma electronica pot fi inaintate notarului public si pe suport hartie. In acest caz, ele vor fi convertite in format digital si semnate de notarul public cu semnatura electronica calificata, in vederea incarcarii in platforma Top-not, ca parte a documentatiei care a stat la baza actului sau procedurii indeplinite si pastrate in arhiva electronica notariala, conform nomenclatorului arhivistic notarial.
(4) Dispozitiile alin.(3) sunt aplicabile si in cazul documentatiei obtinute de notarul public pentru indeplinirea unui act sau a unei proceduri notariale in forma electronica.

Art.4.- (1) In indeplinirea activitatii notariale electronice, notarii publici utilizeaza doar semnatura electronica calificata care se bazeaza pe un certificat calificat pentru semnaturi electronice, emise de catre Uniune, in concordanta cu dispozitiile Regulamentului (UE) nr.910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei nr.1999/93/CE, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr.910/2014, precum si ale Legii nr.214/2024 privind utilizarea semnaturii electronice, a marcii temporale si prestarea serviciilor de incredere bazate pe acestea.
(2) Procedura de emitere, suspendare si revocare a certificatelor calificate pentru semnaturi electronice, prevazute la alin.(1), precum si datele de identificare a notarului public, prevazute in acestea, se stabilesc prin hotarare a Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, denumit in continuare Consiliul Uniunii.
(3) Uniunea este singurul prestator de servicii de incredere calificate pentru activitatea electronica notariala, cu conditia indeplinirii cerintelor prevazute de Regulamentul (UE) nr. 910/2014.

CAPITOLUL II Competenta privind activitatea notariala electronica

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL II Competenta privind activitatea notariala electronica
Art.5.- (1) Actele sau procedurile notariale prevazute de lege pot fi indeplinite in forma electronica numai la sediul profesional al notarului public, daca partile sunt prezente fizic si semneaza actul cu semnatura electronica calificata.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
valabila 48h

(2) In conformitate cu dispozitiile prezentei legi, la cererea partilor, poate fi intocmit in forma electronica orice act notarial prevazut de lege, cu respectarea normelor de competenta teritoriala.

Art.6.- (1) Notarul public poate indeplini in forma electronica, fara prezenta fizica a solicitantului, urmatoarele acte si proceduri notariale:
a) consultatii juridice scrise cu caracter notarial;
b) primirea si pastrarea documentelor in forma electronica in arhiva electronica notariala; 
c) darea de data certa inscrisurilor in forma electronica;
d) legalizarea semnaturii interpretului si traducatorului autorizat de pe traducerile in forma electronica.
(2) De asemenea, poate fi indeplinita in forma electronica, fara prezenta fizica a solicitantului, si incheierea de indreptare a erorilor materiale si, dupa caz, de completare a omisiunilor vadite privind actele si procedurile notariale prevazute la alin.(1) lit.c) si d). Dispozitiile art.88 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr.36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
(3) Fara prezenta fizica a solicitantului, notarul public poate solicita si obtine personal, prin mijloace electronice, documente din registrele electronice oficiale administrate de institutiile si autoritatile publice, necesare pentru indeplinirea actelor si procedurilor notariale prevazute de lege.
(4) Documentele obtinute conform alin.(3) pot fi convertite de notarul public in format hartie, insotite de o incheiere de certificare, care atesta ca documentele respective au luat nastere prin conversia iesirii din sistemul informatic al administratiei publice in format hartie si ca acestea sunt conforme cu continutul iesirii din sistemul informatic.
(5) Documentele astfel certificate de notarul public au aceeasi forta probanta ca inscrisuri originale si pot fi utilizate in alte operatiuni juridice, inclusiv pentru traduceri legalizate, in vederea dovedirii autenticitatii si validitatii acestora.
(6) Normele privind certificarea documentelor obtinute din registrele electronice oficiale si emiterea incheierii de certificare se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei.

Art.7.- (1) In procedura succesorala notariala pot fi indeplinite, prin mijloace electronice, fara prezenta fizica a partilor, urmatoarele operatiuni:
a) transmiterea cererii privind deschiderea procedurii, insotita de certificatul de deces in forma electronica;
b) transmiterea cererii de amanare si comunicarea noului termen stabilit:
c) transmiterea cererilor de repunere pe rol a unui dosar succesoral;
d) transmiterea cererilor privind suspendarea procedurii succesorale;
e) transmiterea cererilor de inventariere a bunurilor ce au apartinut defunctului si a celor pentru punerea de sigilii;
f) transmiterea cererilor privind indreptarea sau completarea actelor care prezinta erori materiale sau omisiuni vadite;
g) transmiterea catre notarul public a altor cereri, insotite, dupa caz, de documentatia aferenta, in vederea indeplinirii acestei proceduri.
(2) In cazul in care, din motive obiective, ascultarea martorului nu se poate realiza la sediul biroului notarului public care instrumenteaza procedura succesorala notariala, aceasta se poate realiza la sediul altui birou notarial, prin comisie rogatorie. In acest caz, depozitia semnata de catre martor va fi transmisa notarului public care dezbate succesiunea, cu semnatura electronica calificata a notarului public care a ascultat martorul. Dispozitiile prezentului alineat sunt aplicabile indiferent de modul de indeplinire a procedurii succesorale notariale.

Art.8.- (1) Incheierea referitoare la verificarea evidentelor succesorale de catre notarul public, prevazuta la art.193 alin.(3) din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi emisa si in forma electronica, fara prezenta fizica a partilor.
(2) In vederea emiterii in forma electronica a incheierii prevazute la alin.(1), persoana interesata formuleaza cererea in forma electronica, insotita de certificatul de deces in forma electronica.

Art.9.- In procedura autentificarii inscrisurilor pot fi indeplinite, prin mijloace electronice, fara prezenta fizica partilor, urmatoarele operatiuni:
a) transmiterea cererii de indeplinire a procedurii;
b) verificarile si comunicarile in/catre registrele publice, dupa caz;
c) transmiterea documentelor necesare in forma electronica;
d) transmiterea cererilor privind indreptarea sau completarea actelor care prezinta erori materiale sau omisiuni vadite;
e) transmiterea catre Oficiul National al Registrului Comertului a actelor privind societatile;
f) transmiterea de catre notarul public a altor cereri, insotite, dupa caz, de documentatia aferenta, in vederea indeplinirii acestei proceduri.

Art.10.- (1) Incheierile privind indreptarea erorilor materiale sau completarea omisiunilor vadite dintr-un act notarial intocmit pe suport hartie nu pot fi intocmite in forma electronica.
(2) La cererea partilor, poate fi eliberat un duplicat in forma electronica al incheierii prevazute la alin.(1), intocmita pe suport hartie, la care se va atasa si un duplicat in forma electronica al actului indreptat sau completat. Dispozitiile art.13 alin.(1), (3) si (4) raman aplicabile.

Art.11.- (1) In exercitarea activitatii notariale, pot fi indeplinite de catre notarul public, prin mijloace electronice, fara prezenta fizica a partilor, urmatoarele operatiuni, daca acestea sunt necesare actelor si procedurilor notariale prevazute de lege:
a) transmiterea cererilor adresate institutiilor si autoritatilor publice;
b) comunicarea cererilor si a oricaror alte documente pentru efectuarea operatiunilor de publicitate imobiliara;
c) solicitarea inregistrarii fiscale a contribuabililor, la cererea acestora, ca urmare a indeplinirii unor acte si proceduri notariale care necesita aceasta operatiune;
d) indeplinirea formalitatilor, la solicitarea partii, in vederea exercitarii dreptului de preemptiune, in cazurile prevazute de lege;
e) obtinerea oricaror inscrisuri, certificate, avize si autorizatii necesare intocmirii actelor si procedurilor notariale.
(2) Operatiunile prevazute la alin.(1) lit.b) d), precum si alte operatiuni conexe actelor si procedurilor notariale prevazute de lege, se realizeaza de catre notarul public la solicitarea persoanelor interesate, in numele si pe cheltuiala acestora, fara incarcarea actelor obtinute in platforma Top-Not.

Art.12.- Indeplinirea actelor notariale in forma electronica se constata prin incheiere intocmita in forma electronica.

CAPITOLUL III Eliberarea duplicatelor de pe inscrisurile notariale in alta forma decat cea in care au fost intocmite

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL III Eliberarea duplicatelor de pe inscrisurile notariale in alta forma decat cea in care au fost intocmite
Art.13.- (1) La cererea oricareia dintre parti, a succesorilor acestora, a reprezentantului legal sau conventional, precum si a oricarei persoane care justifica un drept sau un interes legitim, notarul public poate elibera un duplicat in forma electronica al unui act notarial original pe suport hartie aflat in arhiva sa, denumit E-duplicat. In cazul in care calitatea de notar public a incetat, iar arhiva acestuia este preluata de catre Camera Notarilor Publici, E-duplicatul se elibereaza de catre un alt notar public desemnat de Presedintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data intocmirii acestui act.
(2) Dispozitiile alin.(1) teza a II-a se aplica si in situatia  in care arhiva este preluata de un notar public care nu desfasoara activitate notariala electronica.
(3) La cererea oricareia dintre persoanele mentionate la alin (1), notarul public care a intocmit actul poate elibera un duplicat pe suport hartie al unui act notarial original in forma electronica, aflat in arhiva Top-not, denumit A-duplicat. In cazul in care notarul public nu mai este in functie, iar arhiva acestuia este preluata de catre Camera Notarilor Publici, A-duplicatul se elibereaza de catre un alt notar public desemnat de Presedintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data intocmirii acestui act.
(4) In textul duplicatului se reproduc cuvant cu cuvant atat cuprinsul inscrisului original, cat si cel al incheierii prin care s-a incuviintat intocmirea acestuia. In locul semnaturii originale se mentioneaza numele de familie si prenumele fiecarui semnatar.
(5) Duplicatul are aceeasi forta probanta ca inscrisul original.

Art.14.- (1) Pe prima pagina a duplicatului eliberat in conditiile prevazute la art.13 se face mentiunea E-duplicat sau A-duplicat, dupa caz.
(2) Dupa redarea fidela a continutului actului, inclusiv, daca este cazul, a continutului incheierii notariale, se redacteaza incheierea de duplicat, cu precizarea formei in care a fost emis actul original. A-duplicatul poarta semnatura olografa si sigiliul notarului public, iar E-duplicatul poarta semnatura electronica calificata a notarului public si sigiliul electronic calificat al Uniunii, aplicat de platforma Top-not.
(3) Daca originalul actului a fost rectificat, duplicatul cuprinde atat continutul actului, cat si pe cel al incheierii de rectificare.
(4) Daca pe actul original aflat in arhiva exista mentiunea revocarii sau a anularii totale ori partiale a acestuia, nu se poate elibera un duplicat de pe acesta. In acest caz, se poate elibera o copie legalizata a actului aflat in arhiva.

CAPITOLUL IV Emiterea copiei legalizate de pe inscrisuri intr-o alta forma decat cea in care acestea au fost intocmite

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL IV Emiterea copiei legalizate de pe inscrisuri intr-o alta forma decat cea in care acestea au fost intocmite
Art.15.- (1) Notarul public elibereaza copii legalizate in forma electronica numai de pe inscrisurile originale pe suport hartie prezentate de parti.
(2) Se pot legaliza copii electronice atat de pe un inscris original pe suport hartie in intregime, cat si de pe parti determinate ale acestuia, dupa confruntarea copiei electronice cu originalul. Copia electronica in extras cuprinde si elementele esentiale ale inscrisului si nu poate denatura intelesul si continutul inscrisului.

Art.16.- (1) Notarul public elibereaza copii legalizate pe suport hartie ale actelor originale in forma electronica, dupa confruntarea copiei pe suport hartie cu originalul in forma electronica.
(2) Se pot legaliza copii pe suport hartie numai de pe un inscris original in forma electronica in intregime.

CAPITOLUL V Platforma Top-not

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL V Platforma Top-not
Art.17.- (1) Platforma Top-not este dezvoltata si administrata de catre Uniune. In acest scop, Uniunea poate delega Centrului National de Administrare a Registrelor Nationale Notariale, denumit Infonot, administrarea platformei. Platforma Top-not are ca scop si gestionarea si stocarea actelor notariale, precum si a documentatiilor care au stat la baza intocmirii acestora si asigura securitatea, confidentialitatea, trasabilitatea si integritatea schimbului de date.
(2) Datele, informatiile, actele si lucrarile cu caracter profesional ale notarului public sunt protejate de secretul profesional, acestea putand fi verificate sau ridicate numai in conditiile legii.
(3) Pentru realizarea platformei Top-not, Uniunea poate utiliza servicii si solutii informatice furnizate de persoane juridice de drept privat, prin intermediul unor proceduri stabilite de Consiliul Uniunii.
(4) Normele privind functionarea platformei Top-not sunt aprobate de Consiliul Uniunii, cu avizul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, denumita in continuare ADR, privind respectarea conditiilor tehnice de securitate, confidentialitate, trasabilitate si integritate.
(5) Avizul ADR se acorda pentru o perioada de 3 ani.
(6) Arhiva electronica notariala, infiintata de Uniune, trebuie sa corespunda conditiilor prevazute de Regulamentul (UE) nr.910/2014 pentru serviciul de incredere calificat, este proprietatea statului, se pastreaza, se conserva si se preda in
conditiile legislatiei din domeniu. La infiintarea arhivei electronice se obtin avizele Arhivelor Nationale, respectiv avizul ADR.
(7) Serviciul de arhivare electronica calificata este prestat de catre Uniune, cu respectarea Regulamentului (UE) nr.910/2014 si a dispozitiilor art.4 alin.(3).
(8) Avizul prevazut la alin.(4) si (5) se emite in termen de 30 de zile de la data confirmarii starii de conformitate a continutului documentatiei.
(9) Prelucrarea datelor cu caracter personal prin intermediul platformei Top-not se realizeaza de catre reprezentantii Uniunii, cu respectarea reglementarilor legale aplicabile in domeniul protectiei datelor cu caracter personal. Operatorii asociati si imputernicitii acestora, prevazuti in prezentul articol, respecta regimurile de acces la date prevazute la nivel national si european si acorda angajatilor si reprezentantilor lor drepturile de acces la date prelucrate prin intermediul platformei, dupa caz, in vederea indeplinirii prevederilor prezentei legi, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal
si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE, denumit Regulamentul general privind protectia datelor, prevederilor Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE, cu modificarile ulterioare, Legii nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr.363/2018 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii Infractiunilor sau al executarii pedepselor, masurilor educative si de siguranta, precum si privind libera circulatie a acestor date.
(10) Operatorii asociati si imputernicitii acestora adopta masuri tehnice si organizatorice adecvate in vederea asigurarii unui nivel corespunzator de securitate si confidentialitate a datelor, in acord cu prevederile art.32 din Regulamentul general privind protectia datelor.
(11) Prelucrarea datelor din platforma Top-not se realizeaza cu respectarea drepturilor persoanelor vizate de prelucrarea datelor cu caracter personal, prevazute la art.12 - 22 din Regulamentul general privind protectia datelor. Asigurarea dreptului la informare al persoanelor vizate se realizeaza inclusiv prin publicarea unei note de confidentialitate pe site-ul Uniunii.

Art.18.- (1) Uniunea notifica ADR, cu cel putin 30 de zile inainte, orice intentie de modificare a functionalitatilor platformei Top-not, care poate afecta activitatea electronica notariala, cu precizarea datei si a orei la care modificarea devine operationala si confirma in termen de 24 de ore modificarea efectuata.
(2) Uniunea notifica ADR orice dezvoltare sau modificare a datelor si a procedurilor operationale care ar putea afecta functionarea si securitatea platformei Top-not, in termen de 15 zile de la data cand devin operationale. Notificarea contine descrierea dezvoltarii sau modificarii efectuate, precum si impactul acesteia asupra functionarii si securitatii platformei Top-not.
(3) Uniunea va notifica ADR, in termen de maximum 10 zile, orice incident de securitate. Notificarea va cuprinde cauza si masurile ce urmeaza a fi luate in vederea remedierii situatiei aparute.
(4) ADR poate solicita un nou raport de audit pentru platforma, dupa analizarea notificarilor prevazute la alin.(2) si (3).

Art.19.- (1) Uniunea, administratorii serviciilor furnizate prin intermediul platformei Top-not, precum si administratorii de securitate cibernetica ai platformei Top-not, asigura jurnalizarea in timp real a evenimentelor si accesului la datele vehiculate prin intermediul platformei Top-not, in scopul efectuarii unor activitati de audit periodice pe linia protectiei, calitatii, securitatii si trasabilitatii datelor, in vederea asigurarii transparentei utilizarii acestora.
(2) Jurnalizarea evenimentelor si a accesului la date se stocheaza pe o durata egala cu obligativitatea legala de pastrare a documentelor conform nomenclatorului arhivistic notarial.
(3) Uniunea asigura dezvoltarea si functionarea unei aplicatii de jurnalizare si notificare a activitatii de prelucrare a datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate, destinata utilizatorilor finali ai serviciilor furnizate prin intermediul platformei Top- not.
(4) Jurnalizarea evenimentelor si a accesului la datele vehiculate prin platforma Top-not constituie secret profesional. Datele si informatiile rezultate din jurnalizare pot fi accesate numai in urmatoarele conditii:
a) de catre notarul public, pe perioada exercitarii profesiei, pentru actele si procedurile notariale indeplinite de catre acesta, iar in situatia in care acesta nu mai este in functie, de catre persoana desemnata din cadrul Camerei Notarilor Publici din care face parte notarul public instrumentator;
b) de catre organele de control profesionale;
c)de catre organele judiciare, in conditiile legii.
(5) Utilizarea sau orice alta prelucrare a datelor si informatiilor din platforma, in alt scop decat cel prevazut in prezenta lege, se sanctioneaza potrivit prevederilor Regulamentului general privind protectia datelor, precum si a celorlalte prevederi legale in vigoare privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(6) Normele metodologice privind jurnalizarea evenimentelor si accesului la datele vehiculate si gazduite prin intermediul platformei Top-not se stabilesc prin regulament aprobat prin hotarare a Consiliului Uniunii. Jurnalizarea evenimentelor si accesul la datele vehiculate si gazduite asigura trasabilitatea activitatilor pe platforma Top-not pe intreaga perioada prevazuta la alin.(2) in vederea utilizarii pentru expertiza tehnica, dupa caz.

Art.20.- (1) Consiliul Uniunii dispune, cel putin anual sau ori de cate ori este necesar, efectuarea unor activitati de audit intern pe linia protectiei, confidentialitatii, calitatii, securitatii si trasabilitatii pentru platforma Top-not sau, dupa caz, pentru anumite componente ale acesteia, finantate prin bugetul Uniunii.
(2) Consiliul Uniunii dispune, cel putin anual sau ori de cate ori este necesar, efectuarea unor activitati de auditare pe linia protectiei, confidentialitatii, calitatii, securitatii si trasabilitatii pentru platforma Top-not sau, dupa caz, pentru anumite componente ale acesteia, finantate prin bugetul Uniunii.
(3) Activitatea de auditare prevazuta la alin.(2) se realizeaza de catre un auditor IT inscris in lista auditorilor IT gestionata de ADR, cu respectarea standardelor si specificatiilor tehnice in domeniu si conform normelor emise de ADR.

CAPITOLUL VI Evidentele activitatii notariale electronice

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL VI Evidentele activitatii notariale electronice
Art.21.- (1) Toate registrele biroului notarial sunt tinute fie in forma electronica, fie pe suport hartie.
(2) Notarii publici care indeplinesc acte si proceduri notariale si in forma electronica vor tine registrele biroului notarial in forma electronica, in conditiile stabilite prin normele aprobate de Consiliul Uniunii, cu respectarea  nomenclatorului arhivistic notarial.
(3) Notarii publici care nu indeplinesc acte si proceduri notariale in forma electronica pot opta pentru tinerea registrelor biroului notarial in forma electronica.
(4) Pentru registrele tinute in forma electronica, notarii publici utilizeaza programul informatic unic dezvoltat de Uniune si integrat in platforma Top-not, pus la dispozitia acestora in mod gratuit, care trebuie sa asigure trasabilitatea
si integritatea inregistrarilor, precum si a modificarilor efectuate.

Art.22.- Actele notariale in forma electronica, actele rezultate in cursul procedurilor electronice notariale, precum si anexele si documentatia aferente acestora se arhiveaza in arhiva electronica din platforma Top-not, potrivit nomenclatorului arhivistic notarial aprobat de Consiliul Uniunii si avizat de Arhivele Nationale.

CAPITOLUL VII Raspunderea disciplinara

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL VII Raspunderea disciplinara
Art.23.- Raspunderea disciplinara a notarului public care desfasoara activitate notariala electronica intervine, in conditiile prevazute la art.75 si urmatoarele din Legea nr.36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru savarsirea urmatoarelor abateri:
a) instrumentarea actelor si procedurilor notariale in format electronic cu incalcarea dispozitiilor art.1 alin.(2) referitoare la utilizarea platformei Top-not;
b) indeplinirea de catre notarul public prin mijloace electronice, fara prezenta fizica a partilor, a altor acte si proceduri decat cele prevazute in mod expres de prezenta lege;
c) eliberarea duplicatelor actelor notariale in alta forma decat cea in care au fost intocmite, cu nerespectarea regulilor procedurale prevazute la art.13 si 14;
d) emiterea copiei legalizate intr-o alta forma decat cea in care a fost intocmit actul cu nerespectarea regulilor procedurale prevazute la art.15 si 16;
e) desfasurarea activitatii electronice notariale fara incheierea unei polite separate pentru activitatea notariala electronica cu Casa de Raspundere Civila a Notarilor Publici, prevazute la art.24.

Art.24.- Activitatea electronica notariala desfasurata in conditiile prezentei legi intra in categoria riscurilor asigurate de catre Casa de Raspundere Civila a Notarilor Publici printr-o polita separata pentru activitatea notariala electronica, in conditiile stabilite de Congres.

CAPITOLUL VIII Dispozitii tranzitorii si finale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CAPITOLUL VIII Dispozitii tranzitorii si finale
Art.25.- (1) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr.36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr.214/2024, precum si cu alte reglementari de drept comun aplicabile in materie.
(2) Prelucrarea datelor personale de catre toate entitatile implicate in activitatile reglementate de prezenta lege se efectueaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016, precum si a celorlalte acte normative incidente in domeniul protectiei datelor cu caracter personal.

Art.26.- Dispozitiile prezentei legi nu se aplica activitatii notariale desfasurate de misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in conformitate cu dispozitiile art.18 din Legea nr.36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art.27.- (1) In termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Presedintele ADR va emite decizia pentru aprobarea normelor privind procedura de avizareaplatformei Top-not.
(2) In termen de un an si 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministrul justitiei, adopta, prin ordin, la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, normele privind punerea in aplicare a dispozitiilor prezentei legi si de asigurare a cadrului de management si stocare a datelor a platformei Top-not, inclusiv stabilirea categoriilor de date prelucrate si gazduite de aceasta platforma.

Art.28.- Pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Uniunea va operationaliza platforma Top-not si, in vederea realizarii schimbului de date, va asigura posibilitatea interconectarii acesteia cu Platforma nationala de interoperabilitate si cu Registrul national al registrelor, prevazute de Legea nr.242/2022 privind schimbul de date intre sisteme informatice si crearea Platformei nationale de interoperabilitate.

Art.29.- Prezenta lege intra in vigoare in termen de un an si 6 luni de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia dispozitiilor art.27 si 28, care intra in vigoare in termen de 3 zile de la data publicarii.

Art.30.- La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Legea nr.589/2004privind regimul juridic al activitatii  electronice notariale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1227 din 20 decembrie 2004, cu modificarile ulterioare.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox


Notice: Undefined variable: tags in /home/manager/public_html/e-juridic.manager.ro/e-juridic/inc/site.index.experti.php on line 49

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Notice: Undefined offset: 1 in /home/manager/public_html/e-juridic.manager.ro/e-juridic/inc/site.index.articol.php on line 238

Notice: Undefined offset: 2 in /home/manager/public_html/e-juridic.manager.ro/e-juridic/inc/site.index.articol.php on line 238

Warning: mktime() expects parameter 6 to be int, string given in /home/manager/public_html/e-juridic.manager.ro/e-juridic/inc/site.index.articol.php on line 238
Votati articolul "Adio drumuri la notar! Legalizarea actelor se va face electronic, fara prezenta fizica a solicitantilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016