Pentru admiterea in institutiile de invatamant ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI), candidatii au obligatia de a declara toate tatuajele, precum si orice elemente ornamentale aplicate, inserate sau implantate pe/in corp. Acestea vor fi verificate de medicul unitatii in cadrul examinarii medicale, etapa integrata in procesul de admitere la scolile MAI.
In Monitorul Oficial a aparut, luni, 18 noiembrie, Ordinul nr.185 din 6 noiembrie 2024 care modifica si completeaza Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 105/2020 privind examinarea medicala a candidatilor la concursurile de admitere in institutiile de invatamant care formeaza personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne, precum si la concursurile de incadrare in Ministerul Afacerilor Interne.
Documentul contine mai multe modificari in ceeea ce priveste examinarea tatuajelor prezente pe corpul candidatilor, pentru o evidenta riguroasa a acestora, precum si completari la procedura de contestare a inaptitudinii medicale.
Concret, candidatii la admiterea in scolile MAI declara, intr-un consimtamant informat, daca au tatuaje ori elemente ornamentale, de orice natura, pe fata si pe gat, sau in alte zone ale corpului. Pe verso-ul consimtamantului informat, candidatul trebuie sa precizeze zona corpului unde este localizat fiecare tatuaj, forma si dimensiunile acestuia si sa scrie o scurta descriere a tatuajului si ce anume reprezinta.
In timpul examinarii medicale, medicul de unitate are obligatia de a verifica daca informatiile declarate de candidat corespund cu realitatea si de a consemna acest lucru in fisa medicala. Daca, in timpul examinarii medicale sunt identificate tatuaje care nu au fost declarate de candidat, acesta este obligat sa le declare pe loc, completand consimtamantul informat in prezenta medicului.
Fisa medicala si consimtamantul informat se transmit apoi unitatii de recrutare.
Ordin al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 105/2020 privind examinarea medicala a candidatilor la concursurile de admitere in institutiile de invatamant care formeaza personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne, precum si la concursurile de incadrare in Ministerul Afacerilor Interne
Art. I. — Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 105/2020 privind examinarea medicala a candidatilor la concursurile de admitere in institutiile de invatamant care formeaza personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne, precum si la concursurile de incadrare in Ministerul Afacerilor Interne, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 595 din 7 iulie 2020, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La anexa nr. 1, articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. — Concluziile privind aptitudinea medicala a candidatilor se stabilesc pe baza baremelor medicale prevazute in anexa la Ordinul ministrului apararii nationale, al ministrului afacerilor interne, al ministrului justitiei, al directorului Serviciului Roman de Informatii, al directorului Serviciului de Informatii Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale si al directorului Serviciului de Protectie si Paza nr. M.194/2022/179/2022/165/C/2023/9.507/2022/389/2022/48/2023/4.297/2022 pentru aprobarea baremului medical privind efectuarea examenului medical pentru admiterea in unitatile/institutiile de invatamant militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, pe perioada scolarizarii elevilor si studentilor in unitatile/institutiile de invatamant militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, pentru ocuparea functiilor de soldat/gradat profesionist, precum si pentru candidatii care urmeaza a fi chemati/rechemati/incadrati/ reincadrati in randul cadrelor militare in activitate/politistilor in serviciu/politistilor de penitenciare.”
2. La anexa nr. 1, la articolul 4, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Fisa medicala se deschide de catre medicul de unitate pe baza de adresa intocmita de structura prevazuta la art. 1 alin. (1), in care se precizeaza scopul pentru care cel in cauza a fost selectionat si la care se anexeaza consimtamantul informat prevazut la art. 1 alin. (1), in original.”
3. La anexa nr. 1, la articolul 5, alineatele (2), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Examinarea medicala cuprinde date anamnestice, examene clinice pe aparate si sisteme morfofunctionale si investigatii paraclinice, completandu-se integral toate sectiunile fisei medicale.
............................................................
(4) Medicul de unitate consemneaza in fisa medicala, cu ocazia observarii directe, in cursul examinarii medicale, corespondenta dintre datele si informatiile inserate pe versoul consimtamantului informat prevazut la art. 1 alin. (1) si tatuajele ori elementele ornamentale, de orice natura, aplicate, inserate sau implantate pe/in corpul candidatului. In situatia in care se constata lipsa de corespondenta dintre datele si informatiile inserate de catre candidat si tatuajele ori elementele ornamentale aplicate, inserate sau implantate pe/in corpul acestuia, medicul de unitate consemneaza in fisa medicala descrierea elementelor care nu corespund.
(5) Concluziile privind continuarea procedurii de recrutare si selectie a candidatilor in situatiile prevazute la alin. (4) si (41) se stabilesc de catre structurile prevazute la art. 1 alin. (1) care au solicitat examinarea medicala, prin raportare la conditiile legale si criteriile specifice de recrutare si selectie prevazute de actele normative in vigoare.”
4. La anexa nr. 1, la articolul 5, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alin. (41) si (42), cu urmatorul cuprins:
„(41) In situatia in care, cu ocazia observarii directe, in cursul examinarii medicale, se constata de catre medicul de unitate existenta unor tatuaje ori elemente ornamentale, de orice natura, aplicate, inserate sau implantate pe/in corpul candidatului, altele decat cele prevazute la alin. (4), candidatul este obligat sa insereze pe versoul consimtamantului informat, in prezenta medicului, toate datele si informatiile cu privire la tatuajele ori elementele ornamentale respective, iar medicul de unitate consemneaza in fisa medicala corespondenta dintre datele si informatiile inserate de candidat si tatuajele ori elementele ornamentale constatate. In situatia in care se constata lipsa de corespondenta dintre datele si informatiile inserate de catre candidat si tatuajele ori elementele ornamentale aplicate, inserate sau implantate pe/in corpul acestuia, medicul de unitate consemneaza in fisa medicala descrierea elementelor care nu corespund.
(42) In situatiile prevazute la alin. (4) si (41), fisa medicala si consimtamantul informat, certificate pentru conformitate prin semnatura si parafa, se transmit, cu adresa de inaintare, unitatii de recrutare.”
5. La anexa nr. 1, la articolul 5, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alin. (8) si (9), cu urmatorul cuprins:
„(8) In cazul in care candidatul este declarat «INAPT» in urma examenului medical prevazut la alin. (3), fisa medicala-tip in original se pastreaza la nivelul unitatii sanitare in cadrul careia s-a constatat inaptitudinea medicala. Dupa expirarea termenului prevazut la art. 7 alin. (1) sau dupa solutionarea contestatiei impotriva rezultatului examinarii medicale, dupa caz, fisa medicala tip in original se transmite medicului de unitate al unitatii de recrutare.
(9) In cazul in care candidatul este declarat «INAPT» potrivit alin. (6), fisa medicala-tip in original se transmite de indata medicului de unitate al unitatii de recrutare.”
6. La anexa nr. 1, la articolul 6, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. — (1) Pe baza examenelor medicale efectuate si consemnate in fisa medicala, prin raportare la baremele medicale prevazute in anexa la Ordinul ministrului apararii nationale, al ministrului afacerilor interne, al ministrului justitiei, al directorului Serviciului Roman de Informatii, al directorului Serviciului de Informatii Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale si al directorului Serviciului de Protectie si Paza nr. M.194/2022/179/2022/165/C/2023/9.507/2022/ 389/2022/48/2023/4.297/2022, medicul de unitate care a deschis fisa medicala constata si hotaraste daca din punct de vedere medical candidatul este «APT» sau «INAPT» pentru incadrare/admitere in unitati MAI/institutii de invatamant care formeaza personal pentru nevoile MAI.”
7. La anexa nr. 1, la articolul 7, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) In situatia depunerii contestatiei potrivit alin. (2), Directia medicala informeaza unitatea sanitara in cadrul careia s-a constatat inaptitudinea medicala.”
8. La anexa nr. 1, la articolul 8 litera d), punctele (ii) si (vii) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(ii) solicita unitatii sanitare in cadrul careia s-a constatat inaptitudinea medicala o copie certificata «conform cu originalul» a fisei medicale, precum si alte documente medicale relevante pentru solutionarea contestatiei;
...........................................................
(vii) aduce la cunostinta candidatului solutia adoptata de Comisia de solutionare a contestatiilor, materializata in fisa medicala-tip de solutionare a contestatiilor, prevazuta in anexa nr. 6 la ordin, si informeaza unitatea sanitara la nivelul careia se regaseste fisa medicala-tip in original cu privire la solutia in cauza;”.
9. Anexele nr. 2, 3 si 4 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 si 3 la prezentul ordin.
Art. II. — Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. III. — In situatia concursurilor de admitere in institutiile de invatamant care formeaza personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne, precum si a concursurilor de incadrare in Ministerul Afacerilor Interne, nefinalizate la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, examinarea medicala a candidatilor se realizeaza cu respectarea prevederilor legale aplicabile la data publicarii anunturilor de concurs.
Art. IV. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
MODEL Consimtamant informat
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.