Se propune un nou proiect de lege prin care sa se modifice Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului. Prevederile propuse sunt legate de mutarea la cerere, ocuparea locurilor libere, recrutarea si selectionarea candidatilor pentru posturile vacante, precum si despre reglementarea etapelor carierei.
Propunerea legislativa aduce in discutie o serie de prevederi ce sunt problematice in raport cu deficitul de resurse umane imens inregistrat doar la nivelul Ministerul Afacerilor Interne (peste 15000 de angajati). "Este imperios necesar sa fie respectat principiul egalitatii de sanse, fiind nevoie sa se puna semnul egal intre angajatii din sistemul de ordine publica si siguranta nationala, cu expertiza dobandita in domeniul de aplicare prin vechimea in institutie si cei care acced in sistem, ulterior, pe diverse functii de specialisti, care in acest moment sunt literalmente favorizati", conform expunerii de motive a Senatului.
Lipsa stabilitatii pe post este unul dinte motivele pentru care senatorii au initiat aceasta modificare a legii. Politistii in specialitatea ordine publica, dupa finalizarea perioadei de tutela (6 luni) se pot muta pe un post cu o alta specialitate, functia initiala devenind vacanta, iar un alt politist fiind scolarizat si numit pe acel post. O astfel de situatie genereaza costuri de personal pentru Ministerul Afacerilor Interne si in prezent aceasta a devenit repetitiva la nivelul functiilor de executie. De asemenea, nici in cazul functiilor de comanda nu se poate vorbi de o alta situatie.
Conditiile in care un agent sau un ofiter de politie pot ocupa functii de conducere sau comanda nu sunt stabilite clar si unitar. Nu exista practic anumite trepte de indeplinit consecutiv si rational. In prezent, un ofiter de politie poate ocupa o functie de conducere de sef de serviciu doar daca are minim 3 ani vechime, fara a fi necesar sa fi parcurs anterior si alte etape evolutive in cariera. Fara un set de reguli clare si stricte se pot sari etape profesionale importante carierei de politist.
Se impun prin propunerea legislativa si o serie de prevederi referitoare la politica de gestionare eficienta a resursei umane anterior incadrarii pe post. La momentul fiecarei sesiuni de admitere, candidatul va stii locurile destinate ocuparii de catre cei care sunt admisi in acea sesiune. "Mai exact fiecare candidat isi va asuma, dar mai ales va fi motivat sa obtina cele mai bune rezultate stiind ca sesiunea in cadrul careia el candideaza va scoate la concurs spre ocupare locuri dezirabile lui", spun senatorii.
De asemenea, modificarea si adoptarea solutiilor tehnico-organizatorice cu privire la activitatea de mutare la cerere a politistilor este necesara in sensul producerii de economii. "In prezent bugetul M.A.I. fiind grevat de aproximativ 8 mil. EURO, suma destinata acoperii cheltuielilor legate de plata indemnizatiilor de chirie si transport la si de la locul de munca. In acest sens se propune realizarea unei aplicatii informatice, la care sa aiba acces angajatii, in sistem internalizat, prin care sa se poata realiza acest tip de mutare, transparent si corect, fara ca mii de politisti sa astepte anual sa li se aprobe raportul de mutare in unitatea aleasa", conform expunerii de motive a senatorilor. Motivele care obliga politistii sa aleaga mutarea unitatii sunt legate de reintregirea familiei sau de acordarea sprijinului membrilor familiei aflati in impas sau in situatii dificile, in majoritatea cazurilor.
Mai jos puteti citi propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului.
LEGE -
Pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului se completeaza dupa cum urmeaza:
Articol unic. — Legea 360/2002 privind Statutul Politistului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si/sau se completeaza, dupa cum urmeaza:
1. La articolul 10 alin. 1^2, lit. a, se modifica si va avea urmatoarea forma:
"
Articolui 10
(1^2) La concursurile sau examenele prevazute la art. 9 alin. (5) poate participa orice persoana care indeplineste, pe langa conditiile prevazute la alin. (1), si urmatoarele criterii specifice:
a) nu are tatuaje ori elemente ornamentale, permanente sau temporare, de orice natura, aplicate, inserate sau implantate pe/in corp, care sa fie in zone precum: fata, gat si maini"
2. La articolul 10 alin. 1^2, pct. 5, se modifica si va avea urmatoarea forma:
"(5) Recrutarea, selectionarea si, repartizarea pe posturi si pe unitati a candidatilor la concursurile de admitere in institutiile de Invatamant proprii se realizeaza potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului afacerilor interne."
3. Articolul 21, pct. 5, se completeaza prin introducerea a 2 noi litere, sl va avea urmatoarea forma:
"
Articolul 21
(5) Politistul care intra in corpul ofiterilor de politie in conditiile art. 9 alin. (2) si
absolventului cu diploma de licenta al unui program de studii organizat la forma de invatamant cu frecventa redusa cadrul Academiei de Politie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne i se acorda gradul profesional 'in f-unctie de vechimea in structurile Ministerului Afaceri1or Interne, astfel:
a) sub 5 ani - subinspector de politie;
b) intre 5 si 10 ani inspector de politie;
c) peste 10 ani - inspector principal de politie;
d) peste 15 ani- subcomisar de politie;
e) peste 20 ani — comisar de politie;"
4. Articolul 21, pct. 11, se modifica si va avea urmatorul continut:
"(11) Persoanei care dobandeste statutul de politist prin reincadrare, incadrare directa s-au transfer potrivit art. 9 alin. (2^1) sau 2^2) sau care finalizeaza cursurile institutiilor de invatamant din cadrul Ministerului Afacerilor Interne nu si se poate modifica raportul de serviciu, prin delegare, detasare, mutare sau transfer, timp de 5 ani de la numirea in prima functie, cu exceptia situ.atiei in care intervine reorganizarea unitatii, sau in situatii justificate/exceptionale, stabilite prin ordin al ministrului de interne sau in conditiile art.
Articolul 27^34 lit. C, dupa indeplinirea a minim jumatate din stagiul obligatoriu prevazut anterior."
5. Dupa articolul 26^6 se introduce din nou articolul 27 si va avea urmatorul continut:
"
Articolul 27
(1) In vederea stabilirii unui cadru unitar de accedere si evolutie In cariera a politistilor se elaboreaza, in conditiile prezentei legi, Ghidul carierei polrtzstulux aprobat prin ordin al ministrului afacerilor interne.
(2) In termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a acestor prevederi, ministrul afacerilor interne va emite ordinul privind aprobarea Ghidului."
6. Artieolul 27^15, pct. 2, se completeaza si va avea urmatorul continut:
"
Articolul 27^15
(2) Poate fi imputernicit politistul care indeplineste conditii1e de studii prevazute in fisa postului, nu este cercetat disciplinar sau nu se afla sub efectul unei sanctiuni disciplinare si indeplineste conditiile de ocupare a postului pe care este imputernicit."
7. Articolul 27^16, pet. 1, se completeaza siva avea urmatorul continut:
"
Articolul 27^16
(1.) Politistul poate fi imputernicit, cu acordul acestuia, pe o perioada de maximum 6 luni. Prelungirea imputernicirii poate fi dispusa, cu acordul politistului, pentru inca maximum 6 luni, perioada in care sunt obligatorii organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea postului, iar in cazul in care, din motive obiective, acesta nu a putut fi organizat, persoana care a indeplinit perioada maxima de 1 an prin imputernicire in conditiile Articolul 2^15, pct. 2, nu mai poate ocupa pozitia respectiva prin imputernicire/desemnare/delegare"
6. Articolul 27^19 si lit. b, se modifica si vor avea urmatorul continut:
"
Articolul 27^19
Politistul poate fi mutat in aceeasi unitate sau intr-o alta unitate din cadrul Ministerului
Afacerilor Interne, din aceeasi localitate sau din alta localitate, cu acordul sefului unitatii in care urmeaza sa se mute, in urmatoarele situatii:
a) in interesul serviciului;
b) la cererea politistului. Identificarea posturilor se efectueaza prin sistem informatic, accesibil angajatilor care indeplinesc conditiile prevazute de lege, cu parametri, indicatori si conditii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor inteme."
6. Articolul 27^23 si pct. 2, se modifica si va avea urmatorul continut:
"
Articolul 27^23
(2) Politistul pus la dispozitie beneficiaza de drepturile banesti prevazute in prezenta lege."
7. Articolul 39, pct. 2, se modifica si va avea urmatorul continut:
"
Articolul 39
(2) Programul de lucru, formele de organizare a acestuia si acordarea repausului saptamanal se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, dupa consultarea Corpului National al Politistilor si reprezentantilor organizatiilor sindicale reprezentative."
8. Articolul 60, se modifica si va ava urmatorul continut:
"
Articolul 60
(1) Sanctiunile discip1inare se dispun in termen de cel mult 6 luni de 1a data la care persoana prevazuta la art. 59 alin. (2) a luat cunostinta despre comiterea faptei, dar nu mai tarziu de 1 an de la data savarsirii acesteia. Termenul de 6 luni este termen de prescriptie, iar termenul de 1 an este termen de decadere."