Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Autostrada Estului Galati - Ploiesti, la vot in Parlament

Autostrada Estului Galati - Braila - Buzau - Ploiesti va trebui finalizata in anul 2022.

UPDATE 11.03.2020 - Proiectul de lege "Autostrada Estului" a fost adoptat tacit de Senatul Romaniei. Deputatii au acum votul decizional.

Detalii despre punctul de vedere al Guvernului Orban puteti gasi AICI.

--

Informatii initiale

publicate pe 22 octombrie 2018

Mai multi senatori apartinand grupului parlamentar PMP au initiati un proiect de lege prin care se stabileste construirea unei noi retele de drumuri rutiere de mare viteza sub numele de Autostrada Estului. Proiectul de lege pentru aprobarea obiectivului de investitii are 5 articole, dupa cum urmeaza:

Lege privind Autostrada Estului

Art. 1 - Prezenta lege aproba executarea obiectivului de investitii Autostrada Galati - Braila - Buzau - Ploiesti, denumita in continuarea "Autostrada Estului".

Art. 2 - Obiectivul de investitii Autostrada Estului se finanteaza de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, din credite externe si fonduri europene.

Art. 3 - Ministerul Transporturilor este ministerul responsabil pentru coordonarea realizarii obiectivului de investitii Autostrada Estului.

Art. 4 - Termenul de executie a obiectivului de investitii Autostrada Estului este de patru ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art. 5 - Prevederile prezentei legi intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2019.

 

Initiatorii proiectului legislativ arata ca in Strategia de dezvoltare teritoriala a Romaniei - Romania policentrica 2035 elaborata de Guvern se precizeaza faptul anumite urbe din Romania risca sa se transforme in zone in declin industrial, Galati - Braila fiind o zona care se afla in aceasta situatie. In plus, cele doua municipii resedinta de judet se incadreaza in categoria zonelor cu cea mai mica densitate de agenti economici care inregistreaza si cele mai slabe performante. 

Pe langa multele dezavantaje si situatii negative in care se afla Galati, Braila sau Buzau, initiatorii amintesc in expunerea de motive ca Autostrada Estului ar fi o investitie vitala a Guvernului, intrucat Braila-Galati formeaza "un sistem urban-rural integrat cu potential transfrontalier". Acestia mai arata si oportunitatea pe care o prezinta transportul maritim, Dunarea permitand accesul navelor de pana la 25.000 tdw doar in patru porturi, iar revalorizarea zonei Galati-Braila ar fluidiza fluxul de trafic si ar ajuta la dezvoltarea oportunitatilor de ordin economic. 

 

autostrada estului

 

Urmand cursul nefiresc al lucrurilor din Romania cu care ne-am obisnuit, E-Juridic va reaminteste ca in Masterplanul de Transport de anul acesta a inlocuit Strategia de dezvoltare a retelei de drumuri si autostrazi din Romania in se stipula faptul ca in 2018 trebuia inceputa procedura pentru construirea unei autostrazi intre Galati si Braila. Conform noului document sustinut de Guvernul Dancila, va fi implementat un drum expres pentru a conecta mai eficient Galati, Braila, Buzau si Ploiesti.

"Deoarece cele trei tronsoane de autostrazi construite pana in acest moment leaga Bucurestiul doar de cateva orase mai importante, conditia sine qua non pentru cresterea competitivitatii Regiunii de dezvoltare Sud-Est este construirea unei autostrazi care sa lege orasele Galati, braila si Buzau de Bucuresti si, implicit de coridoarele de transport pan-europene", mai spun parlamentarii PMP in expunerea de motive.

E-Juridic anticipeaza respingerea acestei initiative legislative privind Autostrada Estului, avand in vedere urmatoarele:

  • existenta Masterplanului General de Transport
  • initiativa apartine unui partid afla in Opozitie
  • timpul de realizarea al acestei autostrazi este mic
  • prevederile proiectului de lege ar intra prea repede in vigoare

 

Chiar si asa, speram sa nu avem dreptate si Parlamentul Romaniei sa aprobe investitiile in infrastructura rutiera din Regiunile de Dezvoltare Sud-Est si Nord-Est. 

 

Citeste si:

 

Va reamintim ca in prezent exista mai multe miscari sociale prin care se cere construirea a doua autostrazi (A7 si A8) vitale pentru regiunea Moldovei. Compania de Drumuri a promis ca va porni procedura de licitatie pentru actualizarea studiilor de fezabilitate pentru cele doua autostrazi pana la finalul lui 2018.

A7 ar urma sa fie construita din Pascani pana in Ploiesti si, in cazul in care Autostrada Estului devine realitate, s-ar conecta in Buzau cu Autostrada Galati - Braila - Buzau - Ploiesti.

autostrada a7 moldova

A8 va conecta Iasi cu Targu Mures prin Targu Neamt. 

Finalmente, iata ce spunea un deputat USR din Timisoara despre Moldova si autostrazi: “Moldova este singura provincie istorica fara vreun kilometru de autostrada construit. Consecintele sunt izolarea economica si pierderea de oportunitati (si de vieti pe sosele). Doua sunt proiectele mari care trebuie construite urgent: axa est-vest Tg. Mures-Iasi si axa nord-sud Bucuresti-Buzau-Focsani-Bacau-Pascani. Voi explica in continuarea unde sunt blocate si cum guvernul PSD le tine pe loc. Sper ca astfel cetatenii sa afle care e stadiul real, nu minciunile de la compania de drumuri. Si sa puna presiune acolo unde trebuie. Incep cu viitoarea autostrada A7 care se va desprinde din A3 Bucuresti-Ploiesti in zona localitatii Dumbrava si va merge apoi catre Buzau si mai departe pe ruta Focsani-Adjud-Bacau-Roman-Pascani unde se intalneste cu autostrada Tg. Mures-Iasi. Autostrada are finantare europeana disponibila in procent de 75% fonduri nerambursabile din Fondul de Coeziune 2014-2020. M-am luptat in anii 2014-2016 ca acestui proiect aflat pe un coridor european principal sa-i fie data prioritatea cuvenita si sa fie facut ca autostrada, nu ca drum expres. In Programul Operational Infrastructura Mare este in topul proiectelor finantabile. In toamna lui 2016 s-au lansat licitatiile pentru realizarea studiilor de traseu, studiilor geotehnice, obtinerea avizelor si acordului de mediu, elaborarea proiectelor tehnice pentru cei 346 km de autostrada - practic toata partea premergatoare constructiei, inclusiv autorizatia de construire.

Ce s-a intamplat de atunci? Avem contractele semnate pentru aceasta parte de pregatire? NU. Avem intarzieri peste intarzieri. S-a aminat de 15 ori termenul de depunere a ofertelor anul acesta! In iulie-august au fost depuse ofertele in sfarsit. Nici astazi nu este gata evaluarea lor si desemnarea unui castigator! Avertizam la inceputul anului pe ministrul Cuc si directorul de la drumuri Ionita ca e nevoie de resurse adecvate, de specialisti pentru derularea acestor licitatii, altfel se va pierde enorm de mult timp pana la semnarea unui contract. Am vorbit degeaba.

Trecem la celalalt mare proiect si cel mai asteptat de Moldova: autostrada Tg. Mures-Iasi.

Autostrada e impartita in 3 mari sectoare cu lungime de aproximativ 100km fiecare:

- Tg. Mures-Ditrau: sectorul transilvanean
- Ditrau-Tg. Neamt: trecerea Carpatilor, de departe cel mai complex si scump proiect de infrastructura de transport al Romaniei
- Tg. Neamt-Iasi-Ungheni (pod peste Prut): sectorul moldovean

Pentru fiecare exista niste studii de fezabilitate fara un nivel de detaliu suficient pentru a permite lansarea unor licitatii de constructie (sau proiectare+constructie). E aceeasi situatie ca la Sibiu-Pitesti. Asa se faceau studiile in anii 2000, fara foraje geotehnice conform standardelor si investigatii detaliate de teren, fara o proiectare la nivel de detaliu necesar pentru a putea estima realist costul, durata de executie si fezabilitatea traseului. Pe asa ceva nu se poate merge la o licitatie de constructie decat pentru a amagi opinia publica ca “am lansat ceva”. In anul 2015 a fost semnat un contract pentru actualizarea la nivelul de detaliu necesar a sectorului Tg. Mures-Ditrau (primii 100km ai autostrazii). Din pacate, nici in prezent acest contract (cu finantare nerambursabila europeana disponibila) nu a demarat. Deci atentie! Avem contract semnat! Dar din motive birocratice si din lipsa de asumare a raspunderii (faimosul “vine Curtea de Conturi, mai bine nu semnam nimic”), Compania de drumuri CNAIR tine contractul suspendat.

In 12 aprilie 2017 am facut o interpelare parlamentara pe aceasta tema catre ministrul Transporturilor. Raspunsul primit (abia in iulie) de la ministrul Cuc spunea ca in luna iunie (deci cu o luna in urma, sic!) va fi desuspendat contractul. Rezultatul? Azi e tot suspendat!

Aici trebuie, dragi moldoveni, sa puneti intrebarea: de ce ministerul si Compania tin de ani de zile un contract suspendat cind Moldova are nevoie de autostrada? De ce mint ca-l vor desuspenda si nu fac nimic?

Cat priveste celelalte doua sectoare, cel montan (Ditrau-Tg. Neamt) si cel din Moldova (Tg. Neamt-Iasi-Ungheni): este urgenta contractarea studiilor geotehnice conforme Eurocod si a proiectarii la nivelul de calitate si detaliu necesar pentru o autostrada montana. Nicio zi nu mai trebuie pierduta si nu mai trebuie vandute oamenilor gogosi ca "dam drumul la constructie". Un calendar si un parcurs realist sunt infinit de preferat politicianismelor ieftine. Fac un apel la noul ministru sa rezolve situatia acolo unde domnul Cuc s-a dovedit complet incapabil! Autostrazile Moldovei trebuie deblocate. Nu putem permite unor incompetenti si politruci sa ne mai tina in loc!”

Atentie! Prevederile proiectului de lege privind Autostrada Estului nu se afla in vigoare. Este nevoie de votul Parlamentului, promulgarea Presedintelui si publicarea in Monitorul Oficial pentru a se aplica.

 

S-ar putea sa te intereseze si: Combustibilii se schimba de la 1 ianuarie 2019


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 11 Martie 2020
Votati articolul "Autostrada Estului Galati - Ploiesti, la vot in Parlament":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 6 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016