Directorul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a transmis mai multe recomandari pentru cumparaturi in deplina siguranta de Black Friday 2022, perioada marilor reduceri de preturi. Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Iata mesajul integral transmis de directorul ANPC:
Reducerile mari de pret, intr-o anumita perioada, sunt binevenite atat pentru consumatori, cat si pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri si a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze si sa acorde atentie tuturor detaliilor, in special in perioada marilor reduceri de preturi, cum este Black Friday.
De asemenea, recomandam verificarea preturilor prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs, practica ce a dus la imbunatatirea constanta a modalitatilor de prezentare a preturilor si reducerilor de catre magazinele electronice.
Pentru cumparaturi avantajoase in perioada ofertelor de Black Friday, cititi cu atentie caracteristicile produsului si verificati daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dvs.
Cumparaturile din perioada Black Friday pot fi facute in deplina siguranta daca:
• Intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le cumparati si cu preturile actuale ale acestora. Astfel veti fi informat cu privire la reducerile de preturi;
• Verificati stocul existent;
• Verificati pretul afisat si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
• Verificati daca pretul include si costul de livrare.
• In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul.
• Daca aveti nelamuriri, contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care comerciantul raspunde la aceste intrebari va poate oferi indicii asupra seriozitatii vanzatorului.
• Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii, oferind, printre altele, urmatoarele informatii:
o Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc);
o Caracteristicile esentiale ale produsului;
o Pretul cu toate taxele incluse;
o Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
o Modalitatile de plata si de livrare;
o Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
o Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
o Functionalitatea, compatibilitatea si interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale;
o Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Recomandam consumatorilor sa citeasca recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat sa ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele si sa garanteze faptul ca recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul.
In plus, pentru contractele incheiate pe pietele online (de intermediere vanzari intre comercianti si consumatori) consumatorul trebuie sa stie ca orice furnizor de piata online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat sa furnizeze urmatoarele informatii intr-o sectiune specifica a interfetei online, care este direct si usor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
o daca partea terta care ofera produsele este sau nu un comerciant - persoana juridica si in cazul in care nu este un comerciant - persoana juridica ci o persoana fizica care vinde, sa specifice faptul ca drepturile consumatorilor care decurg din legislatia in materie de protectie a consumatorilor nu se aplica contractului incheiat;
o la furnizarea de rezultate ca raspuns la o cautare efectuata online de catre un consumator, furnizorul de piata online este obligat sa specifice in mod clar intr-o sectiune specifica a interfetei de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existenta oricarei publicitati platite sau a oricarei plati specifice pentru asigurarea unei incadrari pe o pozitie mai buna in ierarhie a produselor in cadrul rezultatelor cautarii.
Daca vanzatorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, va trebui sa platiti returul. Comerciantul este obligat sa va ramburseze pretul platit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) in termen de maxim 14 zile de la momentul in care ati renuntat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala (ex: banii achitati initial de pe un card bancar vor fi returnati de vanzator pe acelasi card), cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
Exista anumite cazuri in care nu va puteti retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate dupa specificatiile dvs. sau inregistrarile audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate si pe care le desigilati.
Comerciantul poate retine, in anumite cazuri, din pretul platit de dvs. valoarea diminuata a bunurilor in cazul in care le-ati folosit mai mult decat pentru a le testa functionalitatea.
Mai multe informatii privind dreptul de retragere puteti gasi in Infograficul ECC Romania: https://goo.gl/Lj3ybx.
Comerciantul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile contractuale in termen de cel mult 30 de zile de la data la care ati transmis comanda sau intr-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Daca vanzatorul nu a livrat bunurile in termenul stabilit, trebuie sa ii solicitati sa livreze cat mai repede posibil. In cazul in care livrarea nu se face nici in termenul suplimentar, aveti dreptul sa renuntati la contract, iar comerciantul trebuie sa va dea banii inapoi in termen de 7 zile.
Daca bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus vanzatorul este cel care suporta pierderea. Puteti solicita in acest caz un nou bun sau puteti renunta la contract.
Prin urmare, aveti dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca bunul din interior este in cea mai buna stare, astfel incat ulterior sa nu existe probleme, chiar daca exista unii comercianti care nu permit acest lucru.
Regulile privind garantiile se aplica indiferent de modul in care sunt achizitionate bunurile si de pretul acestora, online, din magazinul clasic, la pret redus sau la pret intreg.
OUG 140/2021 este cea care reglementeaza garantiile bunurilor. De fapt, stabileste ca exista doua tipuri: garantia legala de conformitate si garantia comerciala, care pot coexista pentru un singur bun.
Garantia legala se aplica pentru orice bun comercializat (cu anumite exceptii, clar stabilite). In momentul in care un bun va este vandut, beneficiati de garantia legala, fara ca garantia sa fi fost oferita de cineva anume, ci numai in temeiul legii. Garantia legala este responsabilitatea vanzatorului, la fel, in temeiul legii.
In principiu, garantia legala este de doi ani, dar exista si exceptii:
• in cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garantia legala poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizari de sistem periodice sal software inclus in contractul de vanzare). Daca furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinic ani, atunci garantia va fi valabila pentru acea perioada.
• In cazul produselor de ocazie, consumatorul si vanzatorul pot conveni asupra unei perioade de garantie mai de cel putin un an.
Garantia comerciala este cea care, in anumite situatii, este oferita suplimentar. De exemplu garantie de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva in plus fata de garantia legala si nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atat producatorul, cat si vanzatorul. Garantia comerciala poate imbraca orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei platite in cazul aparitiei unui defect etc. Dar nu poate inlocui si nu anuleaza garantia legala.
Aveti dreptul la repararea, inlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a pretului in cazul in care produsul este defect sau nu respecta specificatiile.
Ca regula, initial, puteti alege intre reparare si inlocuire, dar vanzatorul se poate opune masurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea in practica a acesteia in comparatie cu cealalta. De aceea, in practica, repararea este de regula prima masura care se ia pentru a asigura functionalitatea produsului.
Repararea produsului sau inlocuirea acestuia se face in termen de 15 zile calendaristice din momentul in care ati informat vanzatorul asupra problemei. Vanzatorul trebuie sa preia bunul inlocuit pe cheltuiala proprie.
Incetarea contractului sau reducerea corespunzatoare a pretului poate interveni in trei cazuri:
• vanzatorul nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau vanzatorul a refuzat sa aduca in conformitate bunurile
• se constata o neconformitate, in pofida eforturilor vanzatorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate incat justifica o reducere de pret sau dreptul la incetarea imediata a contractului de vanzare;
• vanzatorul a declarat ca nu va aduce bunurile in conformitate intr-un termen rezonabil sau fara inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstantele cazului.
Incetarea contractului are ca efect punerea partilor in situatia anterioara contractului. Prin urmare, veti primi suma platita pentru bun, iar comerciantul bunul inapoi. Returnarea bunului in aceasta situatie se face pe cheltuiala vanzatorului.
Contactati vanzatorul daca aveti o problema!
Ce este foarte important, chiar daca in practica vi se spune sa luati legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Nu aveti niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garantia. Prin urmare, chiar daca mergeti la service cu produsul, informati intotdeauna vanzatorul despre problemele aparute.
Bunul inlocuit este acoperit de o noua garantie (legal sal comerciala) care incepe din momentul inlocuirii.
In cazul bnurilor reparate, garantiile legale si comerciale se prelungesc cu o perioada egala cu timpul scurs din momentul in care ati notificat vanzatorului defectul pana in momentul in care bunul v-a fost livrat in stare de utilizare normala.
In anii anteriori, in perioada reducerilor de Black Friday, reclamatiile primite de la consumatori au vizat urmatoarele aspecte:
• Afisarea unui anunt promotional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar in realitate, aceasta reducere nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;
• In catalogul promotional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, in fapt, reducerea aplicata era de -16%;
• Perioada de valabilitate a reducerilor de pret si disponibilitatea produselor la oferta nu erau mentionate;
• Lipsa informarii asupra reducerii la pretul de referinta (cel mai mic pret practicat in ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat in mod real asupra avantajului reducerii pretului la achizitia produsului;
• Desi produsul selectat aparea ca fiind disponibil in stoc, in momentul in care produsul a fost introdus in cos, acesta aparea ca epuizat;
• Desi produsul aparea in stoc, iar consumatorul a urmarit site-ul frecvent, la startul vanzarilor de Black Friday produsul aparea direct ca stoc terminat - reclama mincinoasa;
• Produse la oferta care nu aveau precizat pretul vechi taiat si pretul nou, ci doar un singur pret;
• Consumatorul dupa o ora si jumatate de la precomanda pe site, a adaugat si alte produse in cos, iar dupa finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau in stoc;
• Afisarea incorecta a preturilor: pe site se mentiona ”oferta speciala” dar pretul vechi nu aparea si nici reducerea procentuala, inducand in eroare consumatorul;
• Produsul a fost plasat in cosul de cumparaturi, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a aparut cu un pret mai mare cu 900 lei - reclama abuz de promovare;
• Pentru a face cumparaturile de Black Friday de pe site clientul trebuia sa aplice pentru un card de cumparaturi la o anumita banca, fara a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibila plasarea comenzii;
• La deschiderea promotiei de pe site, un singur produs parea ca avand o promotie reala de 50%, iar acela deja nu mai era in stoc - reclama inselatoare;
• Comerciantul a refuzat cumpararea produselor cu cardul in rate, motivand ca platforma are probleme tehnice. La solicitarile clientului la ore diferite a primit acelasi raspuns negativ, consumatorul fiind in imposibilitatea de a achizitiona produsele.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri