Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2025 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cartea de identitate electronica: ce este, cum o obtii si de ce ai nevoie de ea

Cartea de identitate electronica: ce este, cum o obtii si de ce ai nevoie de ea
Site-ul oficial pentru cartea de identitate electronica - Carteadeidentitate.gov.ro -  a fost lansat miercuri, 4 iunie 2025. Platforma ofera informatii detaliate despre continutul documentului, pasii pentru obtinerea acestuia si beneficiile aduse romanilor.

Cetatenii pot solicita Cartea Electronica de Identitate chiar daca actuala carte de identitate este inca valabila. In acest moment, cartea electronica de identitate se elibereaza in Municipiul Bucuresti, judetul Cluj, Ilfov si mai multe orase din tara, precum: Oradea, Timisoara, Craiova, Brasov, Iasi, Constanta.

Cartea electronica de identitate vine cu numeroase avantaje, cel mai important fiind acela ca pastreaza datele in siguranta si previne furtul de identitate. Iata, pe scurt, de ce ai nevoie de noua carte de identitate:
  1. Identitatea ta este protejata prin elemente speciale de siguranta si datorita unui cip performant, certificat la cel mai inalt nivel, care iti pastreaza datele in siguranta si previne furtul de identitate.
  2. Economisesti timp pretios avand acces oricand, de la distanta, la servicii electronice oferite de autoritati sau entitati private. Schimbi adresa de domiciliu, fara sa mai soliciti un nou act de identitate.
  3. Simplifici calatoriile tale in toate statele Uniunii Europene, in Islanda, Norvegia, Liechtenstein, Confederatia Elvetiana si in alte state care recunosc cartea ca document de calatorie (de ex., Turcia).
  4. Ramai in contact cu tara cat timp te afli in diaspora. Daca revii in tara, pastrezi cartea electronica de identitate si modifici doar electronic mentiunea „fara domiciliu in Romania”, cu noua ta adresa.  
 

Cum arata cartea electronica de identitate

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cum arata cartea electronica de identitate
Cartea electronica de identitate (CEI) este un act de identitate de marimea unui card bancar (format ID1), avand caracteristici avansate de securitate si anti-contrafacere, care permite titularului sa faca dovada identitatii, fizic si in mediul digital, si sa acceseze serviciile digitale oferite de autoritatile publice si entitatile private.

Noul buletin electronic respecta standardele de securitate europene si internationale privitoare la documentele de calatorie si poate fi utilizat in acest scop pentru deplasarea in statele membre UE si in Spatiul Schengen.
  • Cartea de identitate electronica - FATA

 
  • Cartea de identitate electronica - VERSO

Ce contine cartea de identitate electronica

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce contine cartea de identitate electronica
Cartea de identitate electronica contine atat informatii vizibile, cat si date inscrise in formatul electronic al documentului, astfel:

Va recomandam
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a


Textele care-ti asigura punctajul maxim la proba de limba romana a examenului de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a conform programei in vigoare Elaborata de un grup de profesori coordonati de dna prof. dr. Oana Chelaru, lucrarea are un singur scop: instruirea elevului pentru depasirea obstacolului reprezentat de textul cerut, indiferent...



1. Continutul vizibil
  • Drapelele Uniunii Europene si Romaniei
  • Stema Romaniei
  • Datele personale ale titularului
  • Seria actului de identitate
  • Data expirarii actului de identitate
  • Numarul CAN
  • Semnatura olografa a titularului
  • Simbolul „document electronic”
  • Cip (mediu electronic de stocare)
  • Data emiterii si autoritatea emitenta
  • Fotografia titularului si textul „ROU”
  • MRZ (Machine Readable Zone), pentru citire optica
 
2. Continutul electronic
  • datele vizibile pe CEI (nume, prenume, sex, cetatenia, data nasterii, semnatura olografa, CNP)
  • prenumele parintilor titularului
  • locul nasterii titularului
  • certificate pentru autentificare sau semnatura electronica
  • imaginea faciala
  • imaginile amprentelor a doua degete – exista exceptii
  • adresa de domiciliu din Romania a titularului sau mentiunea «fara domiciliu in Romania»
  • adresa de resedinta din Romania


Datele biometrice cuprinse in noul buletin electronic

Datele biometrice, constand in imaginea faciala si amprentele digitale ale titularului, sunt colectate in procesul de emitere a cartii de identitate electronice pentru a imbunatati securitatea acesteia si preveni fraudarea identitatii.

Datele biometrice permit verificarea rapida si precisa a identitatii titularului si asigura faptul ca actul de identitate a fost eliberat de o autoritate competenta. Orice incercare de falsificare a datelor din actul de identitate va fi recunoscuta, reducand riscul de uzurpare a identitatii.

De asemenea, datele biometrice ajuta la prevenirea utilizarii documentelor false pentru activitati ilegale, cum ar fi imigratia clandestina, frauda bancara sau alte infractiuni.

Datele biometrice sunt colectate conform normelor Uniunii Europene si ale Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile (ICAO) pentru a permite utilizarea CEI in calatoriile internationale si pentru a asigura interoperabilitatea cu sistemele de verificare

Documentele care contin date biometrice permit verificari rapide si automate in punctele de trecere a frontierei, inclusiv prin sisteme electronice (eGates).

Legislatia in vigoare stabileste expres ca imaginile amprentelor preluate in bazele de date de productie se sterg, prin procedura automata, imediat dupa ce titularul a intrat in posesia documentului electronic sau la implinirea unui termen de 3 luni de la data programata pentru eliberarea actului de identitate. 

Procedurile de stergere asigura imposibilitatea recuperarii partiale sau totale a datelor sterse.

IMPORTANT! Amprentele digitale nu se preiau de la copiii cu varste intre 0 si 12 ani. Cartea electronica de identitate (CEI) se elibereaza fara amprente digitale in cazul acestor minori, precum si in situatiile in care preluarea este imposibila din punct de vedere fizic.

Certificatele electronice pentru cartea de identitate

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Certificatele electronice pentru cartea de identitate
Cartea electronica de identitate (CEI) contine certificate emise gratuit, de catre M.A.I., pentru:
  1. autentificare in sistemele informatice ale autoritatilor romane, precum si in cele ale entitatilor private care ofera acces pe baza CEI;
  2. semnatura electronica avansata, valabila in Romania si utilizabila de la momentul eliberarii CEI.

Documentele semnate cu certificatul pentru semnatura electronica avansata emis de M.A.I. au aceeasi valoare ca documentele semnate olograf.

CEI permite inscrierea unor certificate pentru semnatura electronica calificata, valabile in Romania si in Uniunea Europeana, inclusiv pentru servicii oferite de terti. Inscrierea certificatelor se realizeaza la cererea titularului CEI, contra-cost, de catre un furnizor de servicii de incredere, ulterior producerii actului de identitate.

Ce valabilitate are cartea de identitate electronica

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce valabilitate are cartea de identitate electronica
Valabilitatea actului de identitate este stabilita in functie de varsta titularului:

Varsta titular             Valabilitate act de identitate
0 – 2 ani                      2 ani
2 – 14 ani                    4 ani
14 – 18 ani                  5 ani
> 18 ani                      10 ani
> 70 ani                      Nelimitata

Eliberare carte de identitate electronica: acte necesare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Eliberare carte de identitate electronica: acte necesare
Cartea de identitate electronica se elibereaza gratuit pentru cetatenii romani incepand cu varsta de 14 ani, in limita fondurilor asigurate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).

In tara, noile acte de identitate se pot solicita serviciilor publice comunitare pentru evidenta persoanelor, constituite la nivel local sau judetean. Acestea va pun la dispozitie „ghisee” pentru eliberarea actelor, care devin disponibile pe masura extinderii implementarii.
  • Verifica AICI daca noile acte de identitate sunt disponibile in judetul si localitatea ta.
 

Acte necesare pentru eliberarea cartii electronice de identitate la implinirea varstei de 14 ani

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnata atat de minor, cat si de parinte/reprezentantul legal;
  • certificatul de nastere;
  • actul de identitate al unuia dintre parinti sau al reprezentantului legal, document cu care se realizeaza si dovada adresei de domiciliu;
  • certificatul de casatorie al parintilor ori certificatul de divort insotit de acordul parental/hotararea judecatoreasca de divort definitiva/irevocabila, dupa caz, in situatia in care parintii sunt divortati;
La implinirea varstei de 14 ani, minorul se prezinta la ghiseul serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, insotit de unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul sau legal, de persoana desemnata din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenta sociala sau de persoana careia i-a fost incredintat in plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.

In situatia in care parintii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneaza de parintele la care minorul are domiciliul, in conditiile legii.

Pentru minorul care, desi a fost incredintat, prin hotarare judecatoreasca, unuia dintre parinti, locuieste statornic la celalalt parinte, se solicita declaratia de consimtamant a parintelui caruia i-a fost incredintat, din care sa rezulte ca este de acord ca in actul de identitate al minorului sa fie inscrisa adresa la care acesta locuieste statornic.

Declaratia prevazuta poate fi data la ghiseu, in prezenta personalului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, iar in situatiile in care parintele nu se poate prezenta la ghiseu, declaratia trebuie sa fie autentificata la misiunea diplomatica a Romaniei din statul in care acesta se afla, la notarul public roman ori la autoritatile straine competente. In acest ultim caz, declaratia va fi prezentata tradusa si legalizata.

Cetatenii romani aflati in strainatate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate impreuna cu documentele prevazute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statele respective.

In situatia in care parintii divortati exercita autoritatea parinteasca comuna cu privire la minor, iar locuinta acestuia este stabilita la unul dintre parinti cu mentionarea adresei de domiciliu, daca parintele in cauza solicita schimbarea domiciliului, minorul isi schimba domiciliul odata cu acesta, in conditiile art. 497 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare. Mai multe detalii regasiti aici.
 

Acte necesare eliberare carte electronica de identitate dupa implinirea varstei de 18 ani

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • certificatul de nastere;
  • declaratia unuia dintre parinti ori a unei terte persoane, din care sa rezulte faptul ca identitatea declarata in cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborata cu imaginea faciala preluata ori cu fotografia atasata cererii, apartine solicitantului;
  • extrasul de carte funciara sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum si, dupa caz, cel cu care se face dovada adresei de resedinta; extrasul de carte funciara trebuie sa fie obtinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;

Declaratia unuia dintre parinti ori a unei terte persoane se da in prezenta personalului serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, ori dupa caz, a celui consular care primeste cererea pentru eliberarea actului de identitate.

Cetatenii romani aflati in strainatate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate impreuna cu documentele prevazute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statele respective. Mai multe detalii regasiti aici.
 

Acte necesare la eliberarea cartii electronice de identitate dupa expirare /modificarea datelor etc

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • actul de identitate;
  • certificatul de nastere;
  • certificatul de casatorie, in cazul persoanelor casatorite sau al sotului supravietuitor;
  • certificatul/hotararea judecatoreasca de divort definitiva/irevocabila, dupa caz;
  • extrasul de carte funciara sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum si, dupa caz, cel cu care se face dovada adresei de resedinta; extrasul de carte funciara trebuie sa fie obtinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;

Ce se intampla cu actuala carte de identitate

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce se intampla cu actuala carte de identitate
Cartea de identitate (model 1997) va continua sa fie emisa pana la generalizarea emiterii Cartii electronice de identitate (CEI) si Cartii de identitate simpla (CIS).

Cetatenii romani care detin CI (1997), aflata in termen de valabilitate, o pot utiliza pana la expirare.

Incepand cu data de 3 august 2031, CI (1997) nu va mai putea fi utilizata ca document de calatorie in statele membre ale Uniunii Europene ori in Spatiul Schengen.

Cat este taxa pentru cartea de identitate electronica

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cat este taxa pentru cartea de identitate electronica
Taxa pentru cartea de identitate electronica = 67 de lei (gratuita pana la 31 iunie 2026, statul roman suportand acest cost din fondurile europene alocate prin PNRR);

Legea prevede exceptii de la plata contravalorii actelor de identitate, pentru:
  • persoanele care sunt victime ale calamitatilor naturale, incendiilor sau ale altor dezastre si care declara pe propria raspundere, la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in a carui raza teritoriala domiciliaza ori isi au resedinta, faptul ca actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situatii;
  • cetatenii romani aflati in strainatate in situatii deosebite.

Cum se face activarea noului buletin cu cip

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cum se face activarea noului buletin cu cip
Cartea electronica de identitate (CEI), asa-numitul buletin cu cip, este un document electronic, care pentru a putea fi utilizata online, trebuie activata. 

Activarea documentului se realizeaza doar la ghisee ale autoritatii competente, sub indrumarea unui functionar. Procesul este simplu si presupune stabilirea a doua PIN-uri, unul pentru autentificare, format din 4 cifre, si unul pentru semnatura electronica, format din 6 cifre.

Cum procedezi?
Dupa ce ai verificat corectitudinea datelor inscrise pe CEI:
1. introduci PIN-ul 1234, care este implicit; ulterior, introduci PIN-ul stabilit de tine, de doua ori, odata pentru definire si apoi pentru confirmare; aplicatia va afisa „Pin schimbat cu succes!”
2. repeti pasii pentru PIN-ul implicit 123456; aplicatia va afisa „Card activat cu succes!”.
  • Daca introduci de 5 ori gresit PIN-ul de 4 cifre, CEI-ul se dezactiveaza.
  • Daca gresesti de 5 ori PIN-ul de 6 cifre, se dezactiveaza functia de semnare a documentelor digitale.

Pentru a le reactiva, trebuie sa mergi la orice autoritate competenta sa emita CEI, unde vei stabili noi coduri PIN.
 

Ce se intampla daca pierzi sau iti este furata cartea electronica de identitate

Daca ai pierdut cartea electronica de identitate sau ti-a fost furata, aceasta nu poate fi folosita valid de catre altcineva. Totusi, este important sa anunti cat mai repede autoritatile despre pierderea, furtul sau recuperarea cartii electronice de identitate. In acest fel, autoritatea competenta poate suspenda, bloca, revoca sau reactiva CEI si certificatele inscrise.

Daca detii un certificat pentru semnatura electronica calificata, trebuie sa soliciti furnizorului care l-a emis suspendarea sau blocarea functiei de semnatura electronica.

Programare Carte de Identitate Electronica

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Programare Carte de Identitate Electronica
In acest moment se pot elibera carti de identitate electronice persoanelor cu varsta peste 14 ani, care au domiciliul pe raza municipiului Bucuresti si a judetelor Bacau, Bihor, Brasov, Caras-Severin, Cluj, Constanta, Dolj, Galati, Gorj, Ialomita, Iasi, Ilfov, Neamt, Prahova, Sibiu, Suceava, Timis si Vaslui! 

Selectati un judet pentru a crea o programare noua


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Newsletter Infojuridic
Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

NOUTATI si MODIFICARI aparute in LEGISLATIE

Noutati aparute in 2025 - legislatia a fost modificata. Puteti vedea noile Modele si Documente Utile + Statutul si Regulamentul condominiilor actualizat in 2025. Detalii despre Veniturile si Cheltuielile Asociatiilor de Proprietari.

Vezi AICI lista completa a modificarilor <<
Data aparitiei: 04 Iunie 2025
Votati articolul "Cartea de identitate electronica: ce este, cum o obtii si de ce ai nevoie de ea":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016