A nins. Cine curata zapada, astfel incat pietonii sa nu aiba probleme? Asociatiile de proprietari si persoanele juridice au o serie de obligatii care, daca nu sunt indeplinite, duc la sanctiuni contraventionale destul de mari.
Sezonul rece si-a intrat complet in drepturi, asadar ne vom confrunta din ce in ce mai des cu zapada care se asaza pe caile de acces pe care circula zeci de mii de oameni zilnic.
Cine trebuie sa curete aceasta zapada? Vin pietonii cu lopata dupa ei sau au nevoie de bocanci cu crampoane antialunecare?
Stim deja, conform art. 30, alin. (3) si alin. (4) din
Legea nr. 196/2018 ca:
- "proprietarul este obligat sa mentina proprietatea sa individuala, locuinta sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta, in stare buna din punct de vedere tehnic si functional, pe propria cheltuiala. Niciun proprietar, chirias sau angajat al asociatiei de proprietari nu poate incalca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comuna sau individuala a celorlalti proprietari din condominiu si nu poate afecta functionarea normala si intretinerea condominiului";
- "proprietarul are obligatia sa pastreze si sa intretina in stare de functionare si siguranta spatiile interioare, echipamentele si instalatiile din dotarea tehnica a proprietatii individuale, respectiv instalatiile sanitare, de incalzire, canalizare, alimentare cu energie electrica, gaz, apa, precum si altele de aceasta natura, pe cheltuiala sa, astfel incat sa nu aduca prejudicii celorlalti proprietari din condominiu".
Cine administreaza, insa, intrarile si iesirile din bloc? Dar cele din sediile afacerilor?
In Bucuresti, conform art. 12 din Anexa nr. 1 a HCGMB nr. 120/2010,
atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice "au obligatia ca pe timp de iarna sa indeparteze turturii de gheata formati la nivelul acoperisului imobilului/constructiei, sa curete, in maximum 24 de ore dupa incetarea ninsorii, zapada depusa si gheata formata, de pe trotuarele aferente imobilelor unde domiciliaza sau isi desfasoara activitatea, a sediilor de firme, curtilor si terenurilor detinute, astfel incat traficul pietonal sa se desfasoare in conditii normale".
Suplimentar, art. 27, alin. (1), lit. b) si lit. c) din acelasi act stabileste ca persoanele fizice si juridice au
obligatia de a:
- asigura inlocuirea jgheaburilor si burlanelor degradate si sa mentina corespunzator celelalte parti integrante din proprietate;
- nu arunca zapada din curti pe trotuare, carosabil, intersectii, spatii verzi, terenuri virane sau canale.
In cazul blocurilor sau condominiilor la parterul carora exista societati comerciale sau alte persoane juridice, obligatiile de curatare si intretinere a pasajelor le revine acestora pe intreaga durata a functionarii acestora.
Aceeasi Anexa nr. 1 a HCGMB nr. 120/2010 stabileste ca cei care incalca prevederile art. 12 risca o amenda a carei valoare se situeaza intre 200 si 500 lei. Aceasta poate fi aplicata ori de cate ori se constata incalcarea.
Aceeasi sanctiune se aplica si pentru cei care nu respecta prevederile privind depozitarea corecta a zapezii.
Incalcarea acestor prevederi de catre persoanele juridice, in Bucuresti, contituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, conform art. 43, lit. b) din norme. In cazul persoanelor fizice, amenda este intre 200 si 500 de lei.
Amenda mai mare se aplica de catre Politia Locala pentru cei care nu asigura inlocuirea partilor degradate: sanctiunea pleaca de la 500 lei si ajunge pana la 2.000 de lei.
Cine curata zapada in alte localitati?
Daca mai sus v-am aratat ce se aplica in Bucuresti, e important pentru cititorii nostri sa afle ca in fiecare municipiu din Romania exista astfel de prevederi. Ele, insa, difera si nu le putem acoperi pe toate in acest articol.
Va oferim, insa, ca exemplu prevederile care se aplica in Bacau.
Persoanele fizice si juridice sunt obligate, conform HCL nr. 223/2001, sa asigure si sa pastreze curateni in jurul incintelor, a strazilor si trotuareloe din jurul incintelor, sa curete zapada de pe trotuare, sa indeparteze gheata si turturii de la stresini, pentru asigurarea circulatiei normale a pietenilor.
Amenda aplicabila pentru nerespectarea acestei prevederi este de maximum 400 de lei.
Asadar, acum stim cine curata zapada. Atat persoanele fizice, cat si cele juridice sunt obligate sa isi mentina zonele in care isi desfasoara activitatea curate. In caz contrar, se risca sanctiuni.
Cunoasteti, insa cum se aplica corect legislatia, regulile contabile si fiscale la asociatiile de proprietari pana la capat? Uitati tot ce stiati despre organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari! Avem modificari importante!
Lucrarea pe stick
Asociatiile de proprietari este, fara nicio exagerare, cea mai buna sursa de explicatii, comentarii si solutii legate de:
- Drepturile si obligatiile proprietarilor;
- Asociatiile de chiriasi;
- Organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari (Adunarea generala, Comitetul executiv etc);
- Atributiile, obligatiile si raspunderea presedintelui, cenzorului, administratorului etc;
- Contractarea si facturarea serviciilor de utilitati publice in condominii si ansambluri rezidentiale;
- Veniturile si cheltuielile asociatiilor de proprietari.
Sunteti administrator sau presedinte al unei asociatii de proprietari? Sunteti contabil, jurist sau cenzor al unei astfel de asociatii? Sunteti programator si vreti sa concepeti ori sa actualizati un program informatic destinat asociatiilor de proprietari? Sau, pur si simplu, sunteti interesat de administrarea de imobile, ca posibila profesie (foarte profitabila) pentru dvs.?
Lucrarea
Asociatiile de proprietari va furnizeaza informatii detaliate despre responsabilitatile dvs. in contextul modificarilor aduse de Legea nr. 196/2018 si Ordinul nr. 1.058/2019, cu accent pe riscurile la care va expuneti in cazul in care nu aplicati corect aceste modificari.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<