Cumparatorul unui autovehicul echipat cu un dispozitiv de manipulare ilicit beneficiaza de un drept la reparatie din partea producatorului de autovehicule, atunci cand dispozitivul respectiv a cauzat un prejudiciu acestui cumparator, a decis marti Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), scrie Agerpres, care citeaza agentia DPA.
Potrivit CJUE, Tribunalul Regional din Ravensburg (Germania) a fost sesizat cu o cerere de despagubire intre o persoana particulara, pe de o parte, si Mercedes-Benz Group, pe de alta parte.
Aceasta actiune in justitie are ca scop repararea prejudiciului pe care Mercedes-Benz Group l-ar fi cauzat prin echiparea autovehiculului diesel cumparat de QB cu un software ce reduce rata de reciclare a gazelor de esapament atunci cand temperaturile exterioare se situeaza sub un anumit prag.
Un astfel de dispozitiv de manipulare, care are drept consecinta cresterea emisiilor de oxid de azot (NOx), ar fi interzis de Regulamentul nr. 715/2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale.
Judecatorul german a solicitat CJUE sa stabileasca daca dispozitiile relevante ale Directivei 2007/46 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor , coroborate cu Regulamentul nr. 715/2007, trebuie interpretate in sensul ca protejeaza interesele particulare ale unui cumparator individual al unui astfel de vehicul.
De asemenea, Tribunalul Regional din Ravensburg a dorit sa afle daca, pentru a asigura un efect practic dreptului Uniunii, este necesar ca avantajul legat de utilizarea vehiculului in cauza sa nu fie imputat asupra dreptului la reparatie sau sa fie imputat numai intr-o masura limitata.
"Directiva-cadru stabileste o legatura directa intre producatorul de autovehicule si cumparatorul individual al unui autovehicul care urmareste sa ii garanteze acestuia din urma ca vehiculul respectiv este conform cu legislatia relevanta a Uniunii. In consecinta, Curtea considera ca dispozitiile Directivei-cadru, interpretate in coroborare cu cele ale Regulamentului nr. 715/2007, protejeaza, pe langa interesele generale, interesele particulare ale cumparatorului individual al unui autovehicul in raport cu producatorul acestuia atunci cand vehiculul respectiv este echipat cu un dispozitiv de manipulare interzis. Statele membre sunt, asadar, obligate sa prevada ca cumparatorul unui astfel de vehicul beneficiaza de un drept la reparatie din partea producatorului vehiculului", se arata in decizia CJUE.
Decizia de marti a CJUE extinde dreptul proprietarilor de vehicule echipate cu un dispozitiv de manipulare ilicit sa solicite despagubiri daca dispozitivul le-a provocat daune.
Pana acum proprietarii de automobile au fost indreptatiti sa beneficieze de despagubiri doar daca producatorii i-au inselat in mod intentionat pe cumparatori, cum a fost cazul cu motoarele EA189 produse de Volkswagen, constructor care s-a aflat in centrul scandalului 'Dieselgate'.
Ca urmare a deciziei de marti a CJUE, producatorii de automobile ar putea sa se confrunte cu un nou val de solicitari de despagubire, chiar daca implicatiile complete nu sunt deocamdata clare.