Intrebare: Sunt mama a doi copii gemeni in varsta de 11 luni, dar am primit indemnizatie de crestere doar pentru un copil. M-am adresat Directiei de Munca si Protectie Sociala solicitand acesteia acordarea indemnizatiei pentru cresterea ambilor copii, fiind gemeni. Ca raspuns, am primit o decizie prin care mi se comunica faptul ca nu am dreptul la indemnizatie decat pentru unul din copii. Este legal sa primesc bani numai pentru un copil, chiar daca am nascut gemeni?
Raspuns: Trebuie sa formulati o contestatie impotriva acestei decizii, la care sa anexati certificatele de nastere ale copiilor, dar si decizia pe care o contestati.
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului trebuie sa se faca prin raportare la disp. art.6 din OUG nr.148/2005 in functie de numarul copiilor nascuti si nu in functie de numarul nasterilor.
In cazul dumneavoastra, prin acordarea unei singure indemnizatii pentru cresterea copilului, se creeaza o situatie de discriminare si o diferenta de tratament fata de unul dintre cei doi copii gemeni, care este astfel lipsit de beneficiul indemnizatiei stabilite prin lege si in favoarea sa.
Legiuitorul a avut in vedere, la acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului pana la 2 ani, atat situatia unui copil nascut dintr-o nastere simpla cat si aceea a fiecaruia dintre copii rezultati in cazul unei nasteri multiple cum este si aceasta situatie, scopul adaptarii OUG nr.148/3 noiembrie 2005, fiind acela al imbunatatirii echilibrului economic al familiei prin sustinerea acesteia in vederea cresterii copilului.
In consecinta, daca unul dintre copii are anumite drepturi, este evident ca si celalalt copil trebuie sa aiba aceleasi drepturi, acesta fiind si scopul actului normativ, fara a se face diferenta intre copii ce provin din sarcini unice si cei ce provin din sarcini multiple.
Contestati decizia si solicitati anularea ei si emiterea uneia noi prin care sa se stabileasca dreptul la indemnizatie pentru ambii copii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<