Contractul de editare - Parte teoretica
REGLEMENTARE1)
● Legea nr. 8/1996 (M.Of. nr. 60/26.03.1996)
MODIFICARI Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
● Legea nr. 146/1997 (M.Of. nr. 173/29.07.1997), cu modificarile si completarile ulterioare
● O.G. nr. 124/2000 (M.Of. nr. 427/02.09.2000)
● O.G. nr. 9/2001 (M.Of. nr. 35/19.01.2001)
● Legea nr. 285/2004 (M.Of. nr. 587/30.06.2004)
● O.U.G. nr. 123/2005 (M.Of. nr. 843/19.09.2005)
● O.U.G. nr. 190/2005 (M.Of. nr. 1.179/28.12.2005)
● Legea nr. 329/2006 (M.Of. nr. 657/31.07.2006)
A SE VEDEA SI:
● H.G. nr. 521/1999 (M.Of. nr. 325/08.07.1999)
● H.G. nr. 769/1999 (M.Of. nr. 472/30.09.1999)
● Decizia nr. 9/1999 (M.Of. nr. 177/25.04.2000)
● Decizia nr. 12/1999 (M.Of. nr. 241/31.05.2000)
● H.G. nr. 119/2002 (M.Of. nr. 135/20.02.2002)
● H.G. nr. 144/2003 (M.Of. nr. 151/10.03.2003), (modificat prin O.U.G. nr. 123/2005 (M.Of. nr. 843/19.09.2005)
DEFINITIE
Contractul de editare este acel contract prin care o parte, numita autor (titularul dreptului de autor), cedeaza unei alte parti, numita editor, in schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si difuza opera sa.
PARTILE
AUTOR – partea care cedeaza editorului dreptul de a-i reproduce si difuza opera.
EDITOR – partea care dobandeste dreptul de a reproduce si de a difuza opera.
PRETUL - REMUNERATIA2)
CARACTERE JURIDICE
● Contractul este sinalagmatic.
● Este oneros.
● Ia nastere din acordul de vointa al partilor, fiind un contract consensual.
● Se cere forma scrisa (exceptie operele utilizate in presa).
OBIECTUL CONTRACTULUI
● Operele originale de creatie intelectuala in domeniile literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma concreta de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor:
– scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, precum si programele pentru calculator;
– operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare, man- ualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice;
– compozitiile muzicale, cu sau fara text;
– operele cinematografice, precum si orice alte opere audiovizuale;
– operele fotografice, precum si orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog fotografiei;
– operele de arta grafica sau plastica, cum ar fi: operele de sculptura, pictura, gravura, litografie, arta monumentala, scenografie, tapiserie, ceramica, plastica sticlei si a metalului, desene, design, precum si operele de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
– operele de arhitectura, inclusiv plansele, machetele si lucrarile grafice ce formeaza proiecte de arhitectura;
– lucrarile plastice, hartile, desenele din domeniul tipografiei, geografiei si stiintei in general.
● Fara a prejudicia drepturile autorilor operei originale, constituie obiect al dreptului de autor operele derivate create pornind de la una sau mai multe opere preexistente:
– traducerile, adaptarile, adnotarile, lucrarile documentare, aranjamentele muzicale si orice alte transformari ale unei opere literare, artistice sau stiintifice care reprezinta o munca intelectuala de creatie;
– culegerile de opere literare, artistice sau stiintifice, cum sunt: enciclopediile si antologiile, colectiile sau compilatiile de materiale sau date, protejate sau nu, inclusiv bazele de date, care, prin alegerea sau dispunerea materialului, constituie creatii intelectuale.
● Nu pot beneficia de protectia legala a dreptului de autor si deci nu constituie nici obiectul contractului de editare:
– ideile, teoriile, conceptele, descoperirile stiintifice, procedeele, metodele de functionare sau conceptele matematice ca atare si inventiile continute intr-o opera, oricare ar fi modul de pre- luare, de scriere, de explicare sau de exprimare;
– textele oficiale de natura politica, legislativa, administrativa, judiciara si traducerile oficiale ale acestora;
– simbolurile oficiale ale statului, ale autoritatilor publice si ale organizatiilor, cum ar fi: stema, sigiliul, drapelul, emblema, blazonul, insigna, ecusonul si medalia;
– mijloacele de plata;
– stirile si informatiile de presa;
– simple fapte si date.
CONTINUTUL DREPTULUI DE AUTOR
DREPTURI MORALE
● Dreptul de a decide daca, in ce mod si cand va fi adusa opera la cunostinta publica.
● Dreptul de a pretinde recunoasterea calitatii de autor al operei.
● Dreptul de a decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica.
● Dreptul de a pretinde respectarea integritatii operei si de a se opune oricarei modificari, precum si oricarei atingeri aduse operei, daca prejudiciaza onoarea sau reputatia sa.
● Dreptul de a retracta opera, despagubind, daca este cazul, pe titularii drepturilor de utilizare, prejudiciati prin exercitarea re- tractarii. N.B.: Drepturile morale nu pot face obiectul vreunei renuntari sau instrainari
● Dupa moartea autorului, exercitiul drepturilor de a pretinde recunoaste- rea calitatii de autor al operei, dreptul de a decide daca, in ce mod si cand va fi adusa opera la cunostinta publica, dreptul de a pretinde respectarea integritatii operei si de a se opune oricarei modificari, precum si oricarei atingeri aduse operei, daca prejudiciaza onoarea si reputatia sa, se transmit prin mostenire, pe durata nelimitata, iar in lipsa de mostenitori, exer- citiul acestor drepturi revine organismului de gestiune colectiva care a ad- ministrat drepturile autorului sau or- ganismului cu cel mai mare numar de membri.
DREPT PATRIMONIAL
● Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide daca, in ce mod si cand va fi utilizata opera sa, inclusiv de a consimti la utilizarea operei de catre altii.
Prin reproducere se intelege realizarea integrala a uneia ori a mai multor copii ale unei opere, direct sau indirect, temporar ori permanent, prin orice mijloc si sub orice forma, inclusiv realizarea oricarei inregistrari sonore sau audiovizuale a unei opere, precum si stocarea permanenta ori tempo- rara a acesteia cu mijloace electronice.
Prin distribuire se intelege vanzarea sau orice alt mod de transmitere, cu titlu oneros ori gratuit, a originalului sau a copiilor unor opere, precum si oferirea publica a acestora.
Prin import se intelege introducerea pe piata interna, cu scopul comercializarii, a originalului sau a copiilor legal realizate ale unei opere fixate pe orice fel de suport.
Prin inchiriere se intelege punerea la dispozitie spre utilizare, pentru un timp limitat si pentru un avantaj economic sau comercial direct sau indirect, a unei opere. Prin imprumut se intelege punerea la dispozitie spre utilizare, pentru un timp limitat si fara avantaj economic sau comercial, direct ori indirect, a unei opere prin intermediul unei institutii care permite accesul publicului in acest scop.
Inchirierea si imprumutul nu se aplica:
a) constructiilor realizate din proiecte arhitecturale;
b) originalelor sau copiilor operelor de design ori de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
c) originalelor sau copiilor operelor, in scopul comu- nicarii publice ori pentru a caror utilizare exista un contract;
d) lucrarilor de referinta pentru consultare inedita sau pentru imprumut intre institutii;
e) operelor create de autor in cadrul contractului indi- vidual de munca, daca acestea sunt utilizate de cel care a angajat autorul.
DURATA PROTECTIEI DREPTULUI DE AUTOR
● Dreptul de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice se naste din momentul crearii operei oricare ar fi modul sau de forma concreta de exprimare.
● Dreptul patrimonial de autor dureaza tot timpul vietii autorului, iar dupa moartea acestuia se transmite prin mostenire pe o perioada de 70 de ani, cu urmatoarele exceptii:
– 25 de ani, dupa incetarea perioadei de mai sus, pentru aducerea la cunostinta
publica, pentru prima oara, o opera nepublicata inainte.
LIMITE ALE EXERCITARII DREPTULUI DE AUTOR
● Sunt permise, fara consimtamantul autorului si fara plata vreunei remuneratii, unele utilizari ale unei opere aduse anterior la cunostinta publica, daca:
– sunt conforme bunelor uzante; nu contravin exploatarii normale a operei; nu-l prejudiciaza pe autor sau pe titularii drepturilor de exploatare.
● Proprietarul originalului unei opere de arta plastica sau fotografica are dreptul sa o expuna public, chiar daca acest lucru nu a fost adus la cunostinta publica, in afara cazului in care autorul a exclus in mod expres acest drept prin actul de instrainare a originalului.
Autorul nu poate sa renunte anticipat la exercitarea dreptului sau de a solicita desfiintarea contractului de cesiune a dreptului patrimonial, in cazul in care cesionarul nu il exploateaza sau il exploateaza intr-o masura insuficienta si daca, prin aceasta, interesele justificate ale autorului sunt afectate considerabil. Dobandirea proprietatii asupra suportului material al operei nu confera prin ea insasi un drept de exploatare asupra operei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri