Emiterea mandatului european de arestare de catre autoritatile romane
Legea speciala, in speta Legea 302/2004 din 28 iunie 2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, cu modificarile si completarile ulterioare, a reglementat cazul in care un mandat de arestare preventiva sau de executare a pedepsei nu poate fi dus la indeplinire, intrucat inculpatul ori condamnatul nu se mai afla pe teritoriul Romaniei, instanta care a emis mandatul de arestare preventiva sau instanta de executare, dupa caz, la propunerea procurorului sesizat in acest scop de catre organele de politie, urmand a emite un mandat de urmarire internationala in vederea extradarii, care se transmite Centrului de Cooperare Politieneasca Internationala din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in vederea difuzarii prin canalele specifice.
Mandatul de urmarire internationala in vederea extradarii contine toate elementele necesare identificarii persoanei urmarite, o expunere sumara a situatiei de fapt si date privind incadrarea juridica a faptelor, precum si solicitarea de arestare provizorie in vederea extradarii. Totodata, semnalarea introdusa in Sistemul Informatic Schengen echivaleaza cu un mandat de urmarire internationala in vederea extradarii.
De retinut este ca dispozitiile articolului 661 alin. 1 din lege nu aduc atingere prevederilor art. 81 din acelasi act normativ, care se aplica in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene. In situatia in care nu se cunoaste statul pe teritoriul caruia se afla persoana in cauza, dispozitiile articolului 661 alin. 1 din lege si prevederile art. 81 se aplica deopotriva. Astfel ca, in situatia prevazuta la art. 661 alin. 1, respectiv dupa emiterea unui mandat de arestare preventiva in cursul urmaririi penale ori al judecatii, sau a mandatului de executare a pedepsei privative de libertate de catre instanta de executare, aceasta din urma instanta emite un mandat european de arestare ori de cate ori nu a intervenit, potrivit legii romane, prescriptia raspunderii penale sau a executarii pedepsei ori amnistia sau gratierea, si este indeplinita, dupa caz, una dintre urmatoarele conditii:
„a) pedeapsa prevazuta de lege este de cel putin un an, daca arestarea si predarea se solicita in vederea exercitarii urmaririi penale ori a judecatii;
b) pedeapsa sau masura de siguranta privativa de libertate aplicata este de cel putin 4 luni,
daca arestarea si predarea se solicita in vederea executarii pedepsei sau a masurii de siguranta privative de libertate”.
Din prevederile alin. 2 al art. 81 din Legea 302/ 2004 rezulta ca mandatul european de arestare este emis, astfel: Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII Fise distractive pentru gradinita 250 Modele Fise de Post
- in faza de urmarire penala, de catre judecatorul delegat de presedintele instantei careia i-ar reveni competenta sa judece cauza in fond,
- iar in faza de judecata si de executare, de catre judecatorul delegat de presedintele primei instante ori de cel al instantei de executare, in urmatoarele situatii:
a) la sesizarea procurorului care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala a persoanei solicitate, daca arestarea si predarea se solicita in vederea efectuarii urmaririi penale;
b) la sesizarea instantei care a dispus asupra luarii masurii arestarii preventive a inculpatului ori care a hotarat cu privire la masurile de siguranta, dupa caz, sau a organului la care se afla spre executare mandatul, daca arestarea si predarea se solicita in vederea judecatii ori executarii pedepsei inchisorii sau a unei masuri de siguranta privative de libertate.
Pentru a emite mandatul european de arestare, sau dimpotriva pentru a refuza emiterea unui astfel de mandat alin. 3 al art. 81 din Legea 302/2004 instituie obligatia pentru judecatorul competent de a verifica indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) din art. 81 si de a proceda, dupa caz, astfel:
a) emite mandatul european de arestare si supravegheaza luarea masurilor pentru transmiterea acestuia, potrivit dispozitiilor art. 82 si 83; in cazul in care persoana este localizata pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, dispune traducerea mandatului european de arestare, in termen de 24 de ore, potrivit alin. (6);
b) constata, prin incheiere motivata, ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1) pentru a emite un mandat european de arestare. Incheierea poate fi atacata cu recurs de procuror, in termen de 3 zile de la comunicare. Recursul se judeca de instanta superioara, in termen de 3 zile de la inregistrarea cauzei, iar in caz de admitere a acestuia, prima instanta este obligata sa emita un mandat european de arestare.
Pentru evidenta activitatii instantei, legea susmentionata instituie prin alin. 7 al aceluiasi art. 81 intocmirea si pastrarea unui Registru de evidenta a mandatelor europene de arestare, care nu este destinat publicitatii, dar in care trebuie facute urmatoarele mentiuni: numarul curent; numele, prenumele si cetatenia persoanei solicitate; numarul si data adresei parchetului ori a instantei pe rolul careia se afla cauza penala; numarul dosarului instantei de executare; data emiterii mandatului european de arestare; data transmiterii mandatului european de arestare; informatii asupra executarii mandatului european de arestare; motivele neexecutarii mandatului european de arestare; data predarii persoanei solicitate; data retragerii mandatului european de arestare.
In doctrina si jurisprudenta penala din Romania s-au purtat dezbateri asupra conditiilor de emitere a mandatului european, instanta emitandu-l numai daca, in afara uneia dintre conditiile prevazute de art. 81 alin. 1 din Legea 302/2004, sunt indeplinite cumulativ alte trei conditii, si anume:
- „a fost emis un mandat de arestare preventiva sau de executare a pedepsei;
- persoana impotriva careia s-a emis acel mandat se sustrage de la executare;
- acea persoana se gaseste pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene”.
Cat priveste prima conditie, in doctrina s-a retinut ca emiterea mandatului de arestare preventiva in cursul urmaririi penale sau al judecatii se face in conditiile legii procesual penale (in cazul Romaniei - Codul de procedura penala publicat in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 145 - 146 din 12 noiembrie 1968, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv prin Legea nr. 57 din 19 martie 2008), la propunerea procurorului care exercita supravegherea urmaririi penale sau efectueaza urmarirea penala, de catre judecatorul instantei competente, procedandu-se in mod diferentiat, in functie de calitatea de invinuit sau de inculpat a persoanei impotriva careia se solicita luarea unei asemenea masuri. Daca este vorba de executarea pedepsei, instanta de executare trebuie sa emita mandatul de executare a pedepsei privative de libertate ramase definitive (sau dupa caz a unei alte masuri de siguranta, in conditiile legii penale si respectiv procesual penale).
Daca este vorba de cea de-a doua conditie sus-mentionata, adica persoana „beneficiara” a unui mandat de arestare preventiva sau a unui mandat de executare a unei pedepse privative de libertate (sau, dupa caz, a unei masuri de siguranta) se sustrage de la executarea unui astfel de mandat (adica lucratorii de politie au efectuat activitatile specifice, pentru a-l gasi, identifica, aresta si depune la asezamantul de detinere - fie acesta arestul preventiv din sistemul politienesc, fie unitatea penitenciara indicata de instanta de executare), caz in care organul local de politie, care a primit spre executare mandatul in cauza, va solicita darea in urmarire, activitate care se va dispune prin ordin de catre Inspectoratul General al Politiei Romane. Darea in urmarire se desfasoara potrivit prevederilor Codului de procedura penala din 12 noiembrie 1968, cu modificarile si completarile ulterioare, Cap. 21 Procedura darii in urmarire - respectiv art. 4931- 4937- introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60 din 6 septembrie 2006 (pentru modificarea si completarea Codului de procedura penala, precum si pentru modificarea altor legi).
In privinta celei de-a treia conditii, aceea ca persoana urmarita se ascunde pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, aceasta se implineste ca urmare a parcurgerii procedurii darii in urmarire, a constatarii ca persoana urmarita nu este de gasit pe teritoriul national si ca, din datele concrete, stranse prin grija Politiei Romane (inclusiv a structurii specializate - Centrul de Cooperare Politieneasca Internationala din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative), cu concursul si a altor institutii statale, europene sau internationale (Eurojust, Europol, Interpol sau altele) se confirma localizarea persoanei solicitate pe teritoriul unui anumit stat membru al Uniunii Europene, instanta competenta putand astfel emite mandatul european de arestare.
Din practica judiciara, rezulta indubitabil ca, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007, instantele judecatoresti din Romania au pus de indata in aplicare prevederile Titlului III al Legii 302/2004, cu privire la mandatul european de arestare, invocand in acest sens, urmatoarele:
- Incheierea penala nr. 3 din 29 ianuarie 2007 pronuntata de Tribunalul Bihor;
- Incheierea din 5 februarie 2007 pronuntata de Judecatoria Oradea;
- Incheierea penala nr. 2/C/MEA din 2 februarie 2007 pronuntata de Judecatoria
Cluj-Napoca, din acestea rezultand ca instantele romane au verificat indeplinirea celor doua conditii prevazute de alin. 1 al art. 81 din Legea 302/2004, inclusiv a celor trei conditii cumulative susmentionate - cu titlu de exemplu redand comentariile privind emiterea unui mandat european de arestare de catre Judecatoria Oradea, cu privire la un urmarit international, condamnatul C.D.:
„Prin sentinta penala nr. 313/2002 a Judecatoriei Oradea, definitiva prin neapelare, s-a dispus condamnarea inculpatului C.D. la o pedeapsa de 1 an si 2 luni inchisoare, cu aplicarea art. 71 si art. 64 C.pen (pentru trei infractiuni: complicitate la fals material in inscrisuri oficiale, fals privind identitatea si tentativa la trecerea frauduloasa a frontierei de stat). La data de 18 martie 2002 a fost emis de catre Judecatoria Oradea mandatul de executare a pedepsei nr. 458/2002, iar prin ordinul I.G.P.R din 13 august 2002 a fost dat in urmarire generala fiind dat si in urmarire internationala.
Prin adresa din 31 ianuarie 2007 Ministerul Administratiei si Internelor- Centrul de Cooperare Politieneasca Internationala - Biroul National Interpol a comunicat instantei emitente a mandatului de executare un mesaj primit de la Interpol Paris referitor la urmaritul international C.D. in care se arata ca acesta nu va putea fi arestat daca va fi localizat in tarile membre ale U.E., in lipsa unui mandat european de arestare, urmand ca instanta sa se pronunte asupra oportunitatii emiterii unui mandat european de arestare…
Fata de cele expuse mai sus, instanta a retinut urmatoarele:
- impotriva condamnatului s-a pronuntat o sentinta penala definitiva de condamnare;
- impotriva condamnatului a fost emis mandatul de executare a pedepsei pentru o pedeapsa de un an si doua luni inchisoare;
- condamnatul se sustrage executarii pedepsei, fiind dat in urmarire internationala;
- in cauza nu a intervenit prescriptia executarii pedepsei.
Vazand cele expuse mai sus, instanta a constatat ca sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 81 din Legea 302/2004 modificata prin Legea 224/2006, motiv entru care va admite sesizarea din oficiu si in baza art. 81 alin. 1 cu referire la art. 79 si 83 alin. 2 din Legea 302/2004 modificata prin Legea 224/2006, va emite mandat european de arestare pe numele condamnatului C.D. in vederea predarii in Romania, pe numele acestuia fiind emis un mandat de urmarire international”.
Desigur ca, in practica judiciara au existat si cazuri de refuz de emitere a mandatului european de arestare intrucat nu erau indeplinite conditiile legii pentru emiterea acestuia, spre exemplu, pe motiv ca pedeapsa aplicata de instanta nu se incadreaza in limitele legale:
„Judecatoria Cluj-Napoca, Incheierea penala nr. 1/C/MEA din 24 ianuarie 2007 pr in sentinta penala nr. 200 din 7 februarie 2006 a Judecatoriei Cluj-Napoca, definitiva prin decizia penala nr. 213/2006 a Tribunalului Cluj, inculpatul V.I. a fost condamnat pentru savarsirea infractiunii de vatamare corporala grava prevazuta de art. 182 alin. 1 c.en., la o pedeapsa de 4 luni inchisoare, fiind emis mandatul de executare a pedepsei nr. 336/2006….
Mandatul de executare a pedepsei nu a fost pus in executare deoarece condamnatul nu a fost identifica pe teritoriul tarii, din verificarile efectuate pana in prezent reiesind ca acesta ar fi parasit Romania in mod legal, in data de 23 februarie 2005, prin P.T.F. Bors, cu destinatia Spania.
…Sesizarea instantei priveste situatia unei persoane condamnata definitiv la executarea unei pedepse de 4 luni inchisoare prin sentinta penala nr. 200 din 7 februarie 2006 a Judecatoriei Cluj-Napoca.
Formularea din textul art. 81 alin. 1 lit. B din Legea 302/2004, cu privire la cuantumul pedepsei pentru executarea careia se poate emite mandatul european de arestare, respectiv pedeapsa mai mare de 4 luni duce la concluzia ca pedeapsa de 4 luni inchisoare nu se incadreaza in conditia prevazuta de lege.
…In cauza de fata instanta a apreciat ca nu este intrunita conditia prevazuta de art. 81 alin. 1 lit.b din Legea 302/2004 pentru emiterea mandatului european de arestare, pentru motivele sus-aratate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 77, 78, art. 81 alin. 1 lit. b din Legea nr. 302/2004 modifcata prin Legea nr. 224/2006, se va respinge sesizarea Parchetului de pe langa Judecatoria Cluj-Napoca cu privire la emiterea mandatului european de arestare in privinta condamnatului V.I. S-a dispus comunicarea incheierii Centrului de Cooperare Politieneasca Internationala-Biroul National Interpol din M.A.I. ”
Intr-o alta cauza, Judecatoria Vaslui, prin incheierea penala din 10 ianuarie 2007 a respins sesizarea pentru emiterea mandatului european de arestare motiva de faptul ca, in cauza a intervenit prescriptia executarii pedepsei de 2 ani inchisoare, cauza care inlatura executarea pedepsei. De altfel, in cauza, prin sentinta penala 3310 din 12 decembrie 2006, Judecatoria Vaslui, in baza art. 126 alin. 1 lit. b C.pen., a constatat ca a intervenit prescriptia executarii pedepsei de 2 ani inchisoare aplicata prin sentinta penala nr. 1686/1998 a Judecatoriei Vaslui inclupatului R.L. si a dispus anularea formelor de executare, respectiv mandatul de executare nr. 2305/1998 din 1 noiembrie 1999 emis de Judecatoria Vaslui.
„S-a constatat ca, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. 1 lit. b Cod penal termenul de prescriptie de 7 ani s-a implinit la data de 26 octombrie 2006. … Pe cale de consecinta instanta urmeaza sa respinga sesizarea privind emiterea unui mandat european de arestare privind pe numitul R.L. 2”.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri