Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Executor judecatoresc, doar dupa examen. Analiza completa a noii Legi privind organizarea si exercitarea profesiei de executor judecatoresc

Ministerul Justitiei a publicat un proiect de act normativ prin care se stabileste ca functia de executor judecatoresc va putea fi obtinuta numai in urma unui examen.

In prezent, avocatii, procurorii sau judecatorii care au o vechime minima de cinci ani pot sa devina executori judecatoresti fara sustinerea examenului de definitivat, insa acest lucru va fi schimbat prin noul Proiect de lege privind organizarea si exercitarea profesiei de executor judecatoresc.

Atentie! Pentru ca prevederile acestei initiative sa se aplice este nevoie de aprobarea Guvernului, adoptarea sa de catre Parlament, promulgarea Presedintelui si publicarea in Monitorul Oficial

Ministerul Justitiei arata in expunerea de motive a Proiectului ca "executorii judecatoresti sunt investiti sa indeplineasca un serviciu de interes public, indeplind acte de autoritate publica, fapt ce confera o dimensiune de importanta majora acestei profesii si, totodata, o mare responsabilitate."

Oficialii Executivului argumenteaza ca aceasta schimbare este necesara intrucat "in Planul de actiuni pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 282/2016, a fost prevazut ca obiectiv specific, Proiectul de lege privind modificarea si completarea Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca parte a obiectivului strategic privind optimizarea cadrului legislativ si institutional privind organizarea si exercitarea profesiilor juridice organizate in mod autonom.

Problemele de profesionalism si integritate cu care se confrunta profesiile liberale si cele in legatura imediata cu instantele judecatoresti sunt de natura a afecta justitia din perspectiva dimensiunilor sale de serviciu public, coerenta si calitatea actului de justitie putand fi in egala masura afectate de calitatea contributiilor aduse de toti acesti actori juridici."

Totodata, in expunerea de motive se arata ca "din practica activitatii executorilor judecatoresti au rezultat o serie de disfunctionalitati, care nu pot fi remediate decat printr-o reformare a sistemului.". 

Intelegem, asadar, ca este vorba despre o noua Lege privind organizarea si exercitarea profesiei de executor judecatoresc, si nu doar o simpla modificare si completare a Legii nr. 188/2000.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Telemunca Avantaje Dezavantaje Optimizare cost


Nou A aparut Legea 81 2018 privind TELEMUNCA  Sunteti pasibil de amenzi intre 2 000 si 10 000 de lei V-am pregatit un material de exceptie care va explica in detaliu ce obligatii aveti ca angajator care sunt capcanele fiecarui articol din noua lege cum puteti evita din start amenzi dure In mod sigur si dvs veti fi afectat de...

Oferta Speciala
valabila 48h

Ministerul Justitiei arata ca proiectul a fost elaborat pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si a solutiilor legislative propuse la nivelul ministerului.

Iata noile schimbari si reglementari care vor fi reformate prin introducerea unei Legi complet noi:

  • Sistematizarea prevederilor referitoare la competenta executorilor judecatoresti. Astfel, proiectul cuprinde o reglementare mai riguroasa a competentei materiale si teritoriale a executorilor judecatoresti, o delimitare mai clara a actelor ce pot fi indeplinite de acestia, precum si a conflictelor de competenta intre executorii judecatoresti.
  • Modificarea dispozitiilor referitoare la dobandirea calitatii de executor judecatoresc, acestea fiind menite sa asigure calitatea procedurilor de recrutare si selectie a membrilor profesiei, precum si conformitatea acestora cu legislatia Uniunii Europene, astfel:
    • A fost infiintat, in cadrul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, Institutului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, entitate de interes public, cu personalitate juridica, care asigura perfectionarea activitatii executorilor judecatoresti, pregatirea profesionala initiala si, dupa caz, continua a executorilor judecatoresti si a executorilor judecatoresti stagiari, a altor specialisti, a personalului de specialitate al executorilor judecatoresti, al Camerelor si al Uniunii;
    • Toate examenele si concursurile in domeniu, respectiv examenul de definitivat, concursul de dobandire a calitatii de executor judecatoresc pentru persoanele care au cel putin 6 ani vechime intr-o functie de specialitate juridica, concursul de schimbare de sediu, precum si examenul sau, dupa caz, concursul de dobandire a calitatii de executor judecatoresc stagiar se organizeaza la nivel national prin intermediul Institutului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti;
    • A fost eliminata conditia cetateniei romane pentru accesul in profesie, potrivit proiectului urmand a putea deveni executor judecatoresc orice cetatean roman, cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene, cetatean al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau cetatean al Confederatiei Elvetiene, cu domiciliul sau resedinta in Romania;
    • Pentru corelarea cu conditiile de acces in celelalte profesii juridice, a fost eliminata posibilitatea dobandirii fara examen sau concurs a calitatii de executor judecatoresc de catre persoanele care au exercitat timp de 5 ani vechime functia de judecator, procuror sau avocat si au promovat examenul de definitivat in profesia din care provin;
    • A fost introdusa o dispozitie referitoare la exercitarea functiei de executor judecatoresc dupa implinirea varstei de 70 de ani, solutia propusa pentru mentinerea in profesie fiind aceea a dovedirii anuale, pe baza unui aviz medical, a indeplinirii conditiei referitoare la mentinerea capacitatii fizice si psihice necesare exercitarii functiei;
    • Proiectul modifica substantial dispozitiile actuale referitoare la stagiul de pregatire teoretica si practica al executorilor judecatoresti stagiari, acesta urmand a cuprinde sase luni de pregatire teoretica prin frecventarea cursurilor organizate de INPPEJ si un an si sase luni de pregatire practica in cadrul biroului executorului judecatoresc coordonator desemnat. Totodata, proiectul reglementeaza in ce consta pregatirea practica efectuata in cadrul biroului executorului judecatoresc coordonator;
    • Examenul de definitivat se va desfasura, de asemenea, prin intermediul Institutului National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti, prin proiect fiind introduse noi dispozitii referitoare la tematica, modalitatea de ocupare a posturilor;
    • Au fost introduse noi dispozitii referitoare la concursul  de admitere in functia de executor judecatoresc pentru persoanele care au cel putin 6 ani vechime intr-o functie de specialitate juridica, precum si cu privire la obligativitatea candidatilor declarati admisi de a urma cursuri privind pregatirea practica pentru desfasurarea profesiei si pentru organizarea activitatii biroului, organizate de INPPEJ.
  • Introducerea unor prevederi pentru asigurarea unei gestionari si evidente mai eficiente a executorilor judecatoresti, astfel:
    • Prin noua reglementare se clarifica, prin detaliere, formele de exercitare a profesiei de executor judecatoresc, fiind uniformizate denumirile tuturor formelor de exercitare a profesiei, modificandu-se, de asemenea, dispozitiile privind evidenta si actualizarea numarului de posture de executor judecatoresc;
    • Ca noutate, prin proiect se infiinteaza Registrul National de Evidenta a Executorilor Judecatoresti. Astfel, executorii judecatoresti sunt obligati ca, dupa numire, sa isi inregistreze sediul biroului individual in Registrul National de Evidenta a Executorilor Judecatoresti, iar dupa inceperea activitatii, sa isi inregistreze orice modificare a modului de organizare si functionare a activitatii;
    • Tot ca noutate, in anumite situatii, este prevazuta posibilitatea infiintarii unor sedii sedii secundare aflate in localitati din circumscriptia judecatoriei pe raza careia executorul judecatoresc isi are sediul principal;
    • A fost introdusa in lege institutia schimbarii de sediu dintr-o circumscriptie in alta, fiind introduse dispozitii privind schimbarea de sediu la cerere, pe post vacant stabilit in ordinul de actualizare, precum si prin concurs, cand numarul cererilor de schimbare de sedii este mai mare decat numarul posturilor vacante.
  • Modificarea dispozitiilor referitoare la suspendarea si incetarea calitatii de executor judecatoresc, fiind largita aria cauzelor in care ministrul justitiei poate dispune aceste masuri. Totodata, pentru a inlatura unele interpretari contradictorii in practica, aceste institutii au fost mai clar reglementate. 
  • Dupa modelul de reglementare a altor profesii juridice, in randul modificarilor de nivel organizatoric se inscriu si cele aduse organizarii si functionarii organelor reprezentative ale profesiei, fiind avute in vedere aspecte precum:
    • Introducerea dispozitiilor privind organele de conducere ale Camerelor Executorilor Judecatoresti, respectiv Adunarea generala a Camerei, Colegiul director al Camerei si presedintele Colegiului director al Camerei. Dispozitiile nou introduse reglementeaza in principal procedura de alegere a acestor organe de conducere, precum si atributiile acestora;
    • Modificarea dispozitiilor referitoare la organizarea Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, fiind instituite noi atributii in sarcina organelor de conducere ale Uniunii, in scopul eficientizarii activitatii acestora;
    • Constituirea in cadrul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti a unor entitati cu personalitate juridica (Institutul National de Pregatire si Perfectionare a Executorilor Judecatoresti si Casa de Asigurari a Executorilor Judecatoresti), precum si a unor structuri fara personalitate juridica (Comisia de cenzori, Consiliul de disciplina si Corpul de control), delimitarea si paricularizarea atributiilor acestora, precum si introducerea dispozitiilor privind organizarea si functionarea acestor entitati. Una din modificarile importante aduse de acest proiect, menita sa ofere garantii suplimentare de impartialitate, este organizarea Consiliului de disciplina, ca organ de jurisdictie la nivel national, spre deosebire de reglementarea actuala in care Consiliul de disciplina functioneaza la nivelul camerelor;
  • Sistematizarea dispozitiilor privind registrele care se infiinteaza si functioneaza la nivelul Uniunii, respectiv Registrul National de Evidenta a Executorilor Judecatoresti, in care se inregistreaza executorii judecatoresti si formele in care acestia isi exercita functia, Registrul de evidenta a dosarelor de executare silita si Registrul electronic de publicitate a vanzarii bunurilor supuse executarii silite si de evidenta a licitatiilor, care functioneaza ca un sistem informatic prin intermediul caruia toti executorii judecatoresti verifica evidenta licitatiilor si efectueaza publicitatea la nivel national a vanzarii bunurilor mobile cu valoare mai mare de 2.000 de lei si a bunurilor imobile aflate in procedura de executare silita. Necesitatea infiintarii acestor registre a rezultat din controalele efectuate la birourile executorilor judecatoresti, scopul infiintarii acestor registre fiind instituirea unor proceduri transparente, astfel incat titlurile sa nu fie executate de mai multe ori, procedura licitatiilor sa fie transparenta.
  • Modificarea substantiala a dispozitiilor privind atributiile executorilor judecatoresti, drepturile si obligatiile precum si incompatibilitatile acestora, prin reglementarea detaliata a atributiilor, drepturilor, obligatiilor, precum si cazurilor de incompatibilitate a acestora.
  • Consolidarea institutiei raspunderii disciplinare in cadrul profesiei, fiind modificate substantial prevederile privind raspunderea si controlul activitatii executorilor judecatoresti, astfel:
    • Au fost introduse noi abateri disciplinare referitoare la exercitiul functiei de executor judecatoresc;
    • A fost modificata substantial procedura prin care se poate aplica una din sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
    • Au fost introduse dispozitii referitoare la organizarea Consiliului de disciplina, care functioneaza ca organ de jurisdictie la nivel national;
    • Au fost instituite noi prevederi referitoare la controlul profesional administrativ al activitatii executorilor judecatoresti, care se exercita, ori de cate ori este necesar, de catre ministrul justitiei, prin Corpul de control si de catre Consiliul Uniunii, prin Corpul de control al Uniunii. 

 

Daca noua Lege va parcurge intreg procesul legislativ, atunci Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, republicata cu modificarile si completarile ulterioare va fi abrogata!

Descarca proiectul complet de Lege in format .PDF dand click pe imaginea de mai jos!

lege organizare exercitare executor judecatoresc

 

Lege privind organizarea si exercitarea profesiei de executor judecatoresc

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1 - (1) Executarea silita a oricarui titlu executoriu, cu exceptia celor care au ca obiect venituri datorate bugetului general consolidat, bugetului Uniunii Europene si bugetului Comunitatii Europene a Energiei Atomice, se realizeaza numai de catre executorul judecatoresc, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel.
(2) Executorii judecatoresti indeplinesc si alte atributii date prin lege in competenta lor.
(3) Institutiile bugetare si autoritatile locale ce detin titluri executorii ce au ca obiect venituri datorate bugetelor locale pot solicita executorilor judecatoresti punerea in executare a acestora, potrivit reglementarilor din Codul de procedura civila. 
Art. 2 - (1) Executorul judecatoresc este investit sa indeplineasca un serviciu de interes public si are statutul unei functii autonome.
(2) Actul indeplinit de executorul judecatoresc, in limitele competentelor legale, este act de autoritate publica si are forta probanta si, dupa caz, forta executorie, prevazuta de lege.
Art. 3 - Activitatea executorilor judecatoresti se infaptuieste in conditiile legii, cu respectarea drepturilor si intereselor legitime ale partilor si ale altor persoane interesate, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.
Art. 4 - (1) Pe teritoriul Romaniei functia de executor judecatoresc se organizeaza si se exercita numai in conditiile prezentei legi si ale Codului de procedura civila, in cadrul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti din Romania, denumita in continuare Uniunea si al Camerelor Executorilor Judecatoresti, denumite in continuare Camere.
(2) Denumirea de Uniune Nationala a Executorilor Judecatoresti, cu prescurtarea U.N.E.J. si sigla identificata conform Anexei nr. 1, sunt stabilite in mod expres prin prezenta lege. Se interzice oricarei persoane de drept public sau privat, de nationalitate romana sau straina, aproprierea si/sau utilizarea, sub orice forma, a acestei denumiri ori a unor denumiri  asemanatoare, precum si a atributiilor si obiectului de activitate al acesteia.
(3) Functia de executor judecatoresc se exercita numai de catre executorii judecatoresti membri ai Uniunii, organizati in cadrul Camerelor.
(4) Exercitarea fara drept a functiei de executor judecatoresc constituie infractiune si se sanctioneaza potrivit legii penale.
(5) Constituirea si functionarea de forme de exercitare a profesiei de executor judecatoresc, altele decat Uniunea si Camerele, sau utilizarea unor denumiri identice sau asemanatoare sunt interzise.
(6) Actele de constituire si de inregistrare a oricaror altor forme de exercitare, precum si actele sau faptele savarsite de persoane care nu au calitatea de executor judecatoresc si nici nu sunt special imputernicite prin lege sa le indeplineasca sunt nule de drept.
Art. 5 - In circumscriptia unei judecatorii functioneaza unul sau mai multi executori judecatoresti, in oricare din formele de exercitare a profesiei prevazute de lege, a caror competenta se intinde pe intreaga circumscriptie a curtii de apel in a carei raza teritoriala se afla judecatoria, daca prin lege nu se dispune altfel. 
Art. 6 - (1) Executorii judecatoresti nu pot refuza indeplinirea unui act dat in competenta lor decat in cazurile si in conditiile prevazute de lege. 
(2) In cadrul activitatii desfasurate, executorii judecatoresti au obligatia de a se asigura ca actele si procedurile indeplinite nu sunt contrare legii si bunelor moravuri. 

CAPITOLUL II
Competenta executorilor judecatoresti

Art. 7 - (1) Executorul judecatoresc are urmatoarele atributii:
a) punerea in executare a dispozitiilor cu caracter civil din titlurile executorii, prin modalitatile si formele de executare prevazute de lege, daca prin lege nu se prevede altfel;
b) notificarea actelor judiciare si extrajudiciare; 
c)