Guvernul Romaniei a adoptat recent ordonanta de urgenta privind noul Cod al Insolventei. Scopul acestuia era unificarea prevederilor legislatiei insolventei si inlesnirea executarii silite de catre creditori a creantelor societatilor romanesti aflate in insolventa.
Aceasta ordonanta de urgenta a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei la data de 4 octombrie 2013 si a intrat in vigoare la data de 25 octombrie 2013. Cu toate acestea, a fost atacata la Curtea Constitutionala a Romaniei, care a concluzionat ca modul in care a fost adoptata – respectiv prin ordonanta de urgenta – a fost neconstitutional, intrucat nu exista nicio urgenta reala care sa justifice “zelul legislativ” al Guvernului.
Aplicarea noului Cod al Insolventei a fost suspendata imediat dupa publicarea hotararii Curtii Constitutionale, la data de 1 noiembrie 2013. Prin urmare, noul Cod al Insolventei a fost in vigoare numai 7 zile.
Este totusi de asteptat ca actuala coalitie de guvernare sa treaca prin Parlament o lege care sa reia in mare masura prevederile Codului Insolventei. Astfel, modificarile aduse de noua legislatie raman relevante.
Prevederile defunctului Cod al Insolventei permiteau autoritatilor fiscale sa execute silit creantele nascute dupa deschiderea procedurii insolventei, afectand astfel considerabil protectia oferita societatilor aflate in insolventa. Durata planului de reorganizare se reducea la un an (de la 3-4 ani), facand reorganizarile judiciare practic imposibile. In plus, planul de reorganizare trebuia aprobat de creditorii care detineau minim 50% din valoarea creantelor impotriva unei societati aflate in insolventa (aceasta conditie reprezinta o noutate pentru sistemul romanesc al insolventei). De asemenea, judecatorul-sindic putea desemna un administrator judiciar provizoriu pe baza ofertelor depuse la dosarul instantei de catre diversi administratori judiciari. Se dorea astfel eliminarea situatiei des intalnite in practica in care o societate care solicita deschiderea procedurii insolventei avea dreptul de a desemna un administrator judiciar provizoriu (care nu atragea raspunderea administratorilor societatii aflate in insolventa).
Institutiile financiare internationale solicita de mai mult timp o reforma a sistemului romanesc al insolventei. In consecinta, este doar o chestiune de timp pana cand eroarea procedurala a utilizarii unei ordonante de urgenta va fi rectificata si o lege cu prevederi similare va fi adoptata. Ramane de vazut daca noua legislatie va aduce intr-adevar mult dorita reforma a sistemului romanesc al insolventei.
Sursa Infolegal.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<