Guvernul Romaniei a adoptat recent ordonanta de urgenta privind noul Cod al Insolventei. Scopul acestuia era unificarea prevederilor legislatiei insolventei si inlesnirea executarii silite de catre creditori a creantelor societatilor romanesti aflate in insolventa.
Aceasta ordonanta de urgenta a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei la data de 4 octombrie 2013 si a intrat in vigoare la data de 25 octombrie 2013. Cu toate acestea, a fost atacata la Curtea Constitutionala a Romaniei, care a concluzionat ca modul in care a fost adoptata – respectiv prin ordonanta de urgenta – a fost neconstitutional, intrucat nu exista nicio urgenta reala care sa justifice “zelul legislativ” al Guvernului.
Aplicarea noului Cod al Insolventei a fost suspendata imediat dupa publicarea hotararii Curtii Constitutionale, la data de 1 noiembrie 2013. Prin urmare, noul Cod al Insolventei a fost in vigoare numai 7 zile.
Este totusi de asteptat ca actuala coalitie de guvernare sa treaca prin Parlament o lege care sa reia in mare masura prevederile Codului Insolventei. Astfel, modificarile aduse de noua legislatie raman relevante.
Prevederile defunctului Cod al Insolventei permiteau autoritatilor fiscale sa execute silit creantele nascute dupa deschiderea procedurii insolventei, afectand astfel considerabil protectia oferita societatilor aflate in insolventa. Durata planului de reorganizare se reducea la un an (de la 3-4 ani), facand reorganizarile judiciare practic imposibile. In plus, planul de reorganizare trebuia aprobat de creditorii care detineau minim 50% din valoarea creantelor impotriva unei societati aflate in insolventa (aceasta conditie reprezinta o noutate pentru sistemul romanesc al insolventei). De asemenea, judecatorul-sindic putea desemna un administrator judiciar provizoriu pe baza ofertelor depuse la dosarul instantei de catre diversi administratori judiciari. Se dorea astfel eliminarea situatiei des intalnite in practica in care o societate care solicita deschiderea procedurii insolventei avea dreptul de a desemna un administrator judiciar provizoriu (care nu atragea raspunderea administratorilor societatii aflate in insolventa).
Institutiile financiare internationale solicita de mai mult timp o reforma a sistemului romanesc al insolventei. In consecinta, este doar o chestiune de timp pana cand eroarea procedurala a utilizarii unei ordonante de urgenta va fi rectificata si o lege cu prevederi similare va fi adoptata. Ramane de vazut daca noua legislatie va aduce intr-adevar mult dorita reforma a sistemului romanesc al insolventei.
Sursa Infolegal.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<