De prevederile Legii nr. 129/2019 sunt afectate toate societatile inregistrate la Registrul Comertului care vor avea si alte declaratii de depus sub sanctiunea amenzii de pana la 10.000 lei sau chiar a dizolvarii. Noul act normativ vizeaza toate profesiile liberale instituindu-le reguli noi de urmat, proceduri de elaborat, obligatii declarative, dar si perspectiva unor amenzi de 150.000 lei la care se poate adauga pentru persoanele juridice un plus de 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata. Desigur, in cazul institutiilor financiare si pentru fapte grave amenda poate ajunge si la 5.000.000 lei.
Sanctiunile, printre cele mai mari din legislatia romaneasca se alatura definirii unui numar insemnat de infractiuni alaturi de pedepse insemnate. Sanctiunile complementare pot consta in confiscarea unor sume, retragerea avizelor sau autorizatiilor, blocarea conturilor, inchiderea unor sucursale sau alte sedii secundare si chiar informarea publicului asupra identitatii persoanei contraveniente si a faptei savarsite.
Prevederile actului normativ sunt in vigoare din 17 ianuarie 2021.
Primul pas in asigurarea conformarii la noul cadru legislativ este identificarea precisa a fiecarei persoane fizice si juridice in sfera entitatilor raportoare.
- actul vizeaza un spectru larg de entitati (societati comerciale, experti contabili si contabili autorizati, consultanti fiscali, agentii imobiliari, persoanele care exercita profesii juridice liberale etc.) si impune sanctiuni foarte dure daca prevederile ei sunt incalcate:
- amenzi de sute de mii de lei;
- confiscarea unor sume;
- retragerea avizelor sau a autorizatiilor;
- blocarea conturilor;
- inchiderea unor sucursale sau a altor sedii secundare;
- informarea publicului asupra identitatii persoanei contraveniente si a faptei savarsite;
- dizolvarea societatii.
Legea nr. 129/2019 aduce un volum mare de informatii noi, care creeaza un climat de nesiguranta, mai ales ca amenzile sunt mari, iar obligatiile - deloc putine. Vi le reamintim pe cele mai importante:
- obligatia de raportare a tranzactiilor suspecte (art. 6);
- obligatia de raportare a unor tranzactii care nu prezinta indicatori de suspiciune (art. 7);
- obligatii decurgand din procedura raportarii (art. 8-9);
- obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei (art. 10-17);
- obligatii decurgand din utilizarea unor terte parti (art. 18);
- obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19);
- obligatia pastrarii documentelor care atesta aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (art. 21);
- obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 (art. 23);
- obligatia identificarii si evaluarii riscurilor (art. 25);
- obligatia de a comunica Oficiului datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege (art. 26).
Va puteti, insa,
proteja de sanctiunile uriase! Achizitionati chiar acum
lucrarea pe stick Spalarea Banilor: beneficiari reali, politici de raportare, noi obligatii 2021. Veti avea astfel acces la informatii relevante privind obligatiile ce va revin si, urmand pas cu pas procedurile indicate, va veti pune la adapost de sanctiunile dure!
Lucrarea pe care expertii R&S v-o pun la dispozitie va permite realizarea unor importante economii banesti, deoarece
elimina necesitatea apelarii la consultanti externi pentru
aplicarea corecta a Legii nr. 129/2019. In plus, procedurile prezentate in lucrare pot fi particularizate si adaptate necesitatilor concrete.
Important! Legea nr. 129/2019 a fost modificata de Legea nr. 101/2021 si OUG nr. 43/2021. Prin urmare:
- persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare, anual sau ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.
- sunt exceptate de la obligatia depunerii declaratiei prevazute pct. 1 regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat.
- declaratia anuala se depune la oficiul registrului comertului in care este inmatriculata persoana juridica in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale (pentru anul 2021, conform OUG 43/2021 termenul este 1 octombrie 2021), iar daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<