Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OFICIAL: Magazinele, obligate sa vanda la pret redus, sa doneze sau sa faca compost alimentele aproape de expirare

OFICIAL: Magazinele, obligate sa vanda la pret redus, sa doneze sau sa faca compost alimentele aproape de expirare
Legea care prevede stoparea risipei alimentare a fost promulgata de Presedintele Klaus Iohannis si publicata in Monitorul Oficial. Actul normativ introduce noi obligatii in ceea ce priveste alimentele aproape de data de expirare. Astfel, magazinele vor fi obligate fie sa reduca pretul, sa le doneze sau sa le faca compost. 

"In Romania se pierd anual 2,55 milioane de tone de alimente care ar putea ajunge, de exemplu, la miile de copii care inca se culca, zilnic, flamanzi. Lupta impotriva risipei alimentare face ca alimente care, altfel, ar ajunge la groapa de gunoi sa devina resurse. Legea a fost elaborata inca de la bun inceput de un grup transpartinic de lucru, tocmai pentru ca acest proiect sa devina realitate, si iata ca, dupa doi ani de negocieri, avem un vot final favorabil”, a declarat deputata USR Diana Buzoianu, coinitiatoare a actului normativ.

Ce masuri aduce noua lege:
- Mai putina birocratie: va fi simplificata procedura prin care organizatiile neguvernamentale pot sa primeasca alimente atunci cand acestea nu au un grad mare de perisabilitate;
- Va exista o platforma nationala de raportare a datelor cu privire la risipa alimentara de la operatori, creata si gestionata de catre Ministerul Agriculturii;

Magazinele, restaurantele, cantinele, autoritatile care gestioneaza si ele alimente vor fi obligate sa ia anumite masuri inainte sa arunce mancarea. Astfel, comerciantii trebuie:
1. sa reduca pretul la raft pentru produsele care se apropie de data expirarii.
2. sa doneze aceste alimente
3. sa transforme alimentele in mancare pentru animale
4. sa faca compost din alimentele ajunse la data expirarii.

Daca pana acum erau doar recomandari, noua lege ii obliga pe comercianti sa implementeze cel putin doua din aceste masuri. Autoritatea Sanitar Veterinara ar urma sa faca verificari.

„Aceasta lege va avea un impact major in Romania, tara in care, desi castigul mediu este unul mult mai mic decat in Vestul Europei, cantitatile de mancare pe care le aruncam sunt mult mai mari. De ce? Pentru ca pana acum nu aveam ceea ce ofera aceasta lege – cadrul legal clar, simplu, astfel incat surplusul de alimente sa ajunga exact la cei care au nevoie. Noua lege inseamna o mana de ajutor si pentru antreprenori, pentru ca presupune mai putina birocratie. Unul dintre obiectivele legii este respectarea tintelor asumate de Romania la nivel international: injumatatirea pe cap de locuitor a risipei alimentare pana in anul 2030. Studiile arata ca intre 30% si 50% din mancarea pe care romanii o cumpara o arunca, apoi, la gunoi in fiecare luna”, mai arata sursa citata.
 

Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei, publicata in Monitorul Oficial 225/18.03.2024


Art. I
Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 11 februarie 2019, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1.La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza asigurarea indeplinirii obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania, in ceea ce priveste prevenirea si reducerea risipei alimentare. Diminuarea risipei alimentare este un obiectiv urmarit de toti operatorii economici din sectorul agroalimentar."

2.La articolul 1, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Scopul prezentei legi il constituie stabilirea masurilor de prevenire si reducere a risipei de alimente si a actiunilor de promovare aferente, in vederea cresterii utilizarii si valorificarii alimentelor de-a lungul lantului agroalimentar."

3.La articolul 2, alineatul (1) si partea introductiva si literele b)-d) ale alineatului (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Operatorii economici din sectorul agroalimentar, asa cum sunt definiti in Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor si a cerintelor generale ale legislatiei alimentare, de instituire a Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara si de stabilire a procedurilor in domeniul sigurantei produselor alimentare, publicat in JO, seria L, nr. 31 din 1 februarie 2002, au obligatia sa intreprinda masuri de prevenire a risipei alimentare.

(2) Operatorii economici implementeaza masuri de prevenire si reducere a risipei alimentare conform urmatoarei ierarhii de prevenire a risipei alimentare:
..................................................................................................
b) masuri privind vanzarea cu pret redus a produselor aflate aproape de expirarea termenului de valabilitate, conform legislatiei in vigoare;

c) masuri pentru redistribuirea alimentelor prin transfer cu titlu gratuit, pentru consumul uman, catre operatorii receptori, in conformitate cu prevederile stabilite in capitolul V al anexei nr. II la Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si masuri privind redistribuirea alimentelor, prin transfer, pentru consumul uman, catre operatori economici;

d) masuri pentru utilizarea si consumul produselor alimentare in hrana animalelor, pana la expirarea termenului de valabilitate a acestora, cu respectarea legislatiei sanitare veterinare in domeniul nutritiei animale;"

4.La articolul 2 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera d1), cu urmatorul cuprins:
"d1) masuri pentru directionarea produselor de origine animala devenite improprii consumului uman catre utilizatori inregistrati in vederea utilizarii de material categoria 3 pentru hrana animalelor din adaposturi, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme sanitare privind subprodusele de origine animala si produsele derivate care nu sunt destinate consumului uman si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.774/2002 (Regulament privind subprodusele de origine animala), cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011 al Comisiei din 25 februarie 2011 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor norme sanitare privind subprodusele de origine animala si produsele derivate care nu sunt destinate consumului uman si de punere in aplicare a Directivei nr. 97/78/CE a Consiliului in ceea ce priveste anumite probe si produse care sunt scutite de la controalele sanitar-veterinare la frontiera in conformitate cu directiva mentionata, cu modificarile si completarile ulterioare;"

5.La articolul 2 alineatul (2), literele e)-g) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"e) masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal in vederea valorificarii lor prin transformare in compost, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

f) masuri pentru directionarea produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau animal in vederea valorificarii lor prin transformare in biogaz, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009 al Parlamentului European si al Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

g) masuri pentru dirijarea subproduselor de origine animala nedestinate consumului uman catre o unitate de procesare autorizata in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009 al Parlamentului European si al Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;"

6.La articolul 2 alineatul (2), dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins:
"i) masuri pentru eliminarea si utilizarea subproduselor de origine animala si a produselor derivate, materiale de categoria 3, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, cu modificarile sicompletarile ulterioare, precum si ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prevazute de legislatia sanitara-veterinara in vigoare."

7.La articolul 2, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Inainte de a dispune neutralizarea deseurilor generate, este obligatorie implementarea a cel putin doua actiuni de prevenire a risipei alimentare, prevazute la alin. (2) lit. a)-f)."

8.La articolul 2, dupa alineatul (4) se introduc 6 noi alineate, alineatele (5)-(10), cu urmatorul cuprins:
"(5) Rapoartele anuale si planurile de diminuare a risipei alimentare, prevazute la alin. (4), sunt incarcate in platforma nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare. Planurile si rapoartele de diminuare a risipei alimentare sunt publicate si pe pagina de internet a operatorului economic.

(6) Operatorii economici trebuie sa realizeze demersurile necesare pentru incheierea unui contract-cadru cu operatori receptori pentru transferul cu titlu gratuit al alimentelor.

(7) Operatorii economici implementeaza masuri de informare si responsabilizare pentru salariati pentru diminuarea risipei alimentare pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare.

(8) Operatorii economici informeaza consumatorii despre obiceiurile de consum responsabile.

(9) Operatorii economici nu pot declara, in mod deliberat, ca fiind improprii produsele agroalimentare nevandute si inca bune pentru consum fara a aduce atingere regulilor privind siguranta alimentelor.

(10) Operatorii economici din industria ospitalitatii vor facilita consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si vor informa despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu."

9.La articolul 3, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Transferul cu titlu gratuit al alimentelor se face catre operatorii receptori sau consumatorii finali, acestora fiindu-le interzisa comercializarea alimentelor catre alti operatori din sectorul alimentar sau consumatorului final."

10.La articolul 3, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Transferul sau transferul cu titlu gratuit al alimentelor de catre operatorii economici se face cu respectarea prevederilor legislatiei nationale si europene privind siguranta alimentara, astfel:
a) pentru produsele alimentare carora li se aplica o data- limita de consum in conformitate cu art. 24 din Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 si (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European si a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE si 2008/5/CE ale Comisiei si a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare, transferul se realizeaza inainte de data respectiva;
b) pentru produsele alimentare carora li se aplica o data a durabilitatii minimale, in conformitate cu art. 2 alin. (2) lit. (r) din Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, transferul poate avea loc si dupa data respectiva;

c) pentru produsele alimentare care sunt absolvite de indicarea termenului de valabilitate nu este necesara o data a durabilitatii minimale, in conformitate cu pct. 1 lit. (d) din anexa nr. X la Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in orice moment."

11.Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Operatorii economici care transfera cu titlu gratuit alimente catre operatorii receptori, potrivit prevederilor prezentei legi, beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 4-6 si la art. 270 alin. (8) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare."

12.La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Incalcarea dispozitiilor art. 3 constituie contraventie, daca nu intruneste conditiile unei infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei."

13.La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Constituie contraventie, daca nu sunt intrunite elementele constitutive ale unei infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 40.000 de lei, incalcarea obligatiei prevazute la art. 2 alin. (4) si (5), dupa 6 luni de la data functionarii si utilizarii platformei nationale care permite operatorilor economici incarcarea electronica a rapoartelor si a planurilor de diminuare a risipei alimentare. Nu reprezinta contraventie incalcarea prevederilor art. 2 alin. (4) de catre operatorii economici care se incadreaza la definitia microintreprinderilor si intreprinderilor mici, in sensul art. 4 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare."

14.La articolul 5, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentanti ai Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, respectiv ai Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor cu atributii de control in domeniul agroalimentar.

(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) si (11) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28 alin. (1), in ceea ce priveste plata la jumatate din minimul amenzilor contraventionale."

15.Dupa articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 61, cu urmatorul cuprins:
"Art. 61
(1) Autoritatile si institutiile administratiei publice au obligatia sa ia masuri de prevenire si diminuare a risipei alimentare atunci cand, in cadrul activitatii desfasurate, raman sau pot ramane surplusuri de alimente.

(2) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale are urmatoarele obligatii:
a) sa creeze platforma nationala, pana la data de 30 iunie 2025, pentru raportarea datelor privind risipa alimentara de catre operatorii economici;
b) sa publice pe pagina de internet proprie date relevante anuale cu privire la progresele facute pentru prevenirea si diminuarea risipei alimentare;
c) sa coordoneze elaborarea de materiale informative pentru operatorii economici in vederea prevenirii si reducerii risipei alimentare;
d) sa realizeze campanii de informare si constientizare pentru a preveni si reduce risipa alimentara, inclusiv in ceea ce priveste impactul risipei alimentare din punct de vedere social si al mediului.

(3) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor are urmatoarele obligatii:
a) sa contribuie la elaborarea de materiale informative pentru operatorii economici in vederea prevenirii si reducerii risipei alimentare;
b) sa furnizeze informatii operatorilor economici implicati si operatorilor receptori in vederea atingerii obiectivelor privind prevenirea si reducerea risipei alimentare;
c) sa realizeze campanii de informare si constientizare a consumatorilor pentru a preveni si reduce risipa alimentara, inclusiv in ceea ce priveste impactul risipei alimentare din punct de vedere social si al mediului.

(4) Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, in consultare cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul Sanatatii si Ministerul Finantelor, intocmesc Strategia nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare, care trebuie actualizata cu o periodicitate de cel mult 5 ani.

(5) Strategia nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare cuprinde urmatoarele:
a) planificarea generala a actiunilor care trebuie intreprinse pentru prevenirea si reducerea risipei de alimente;
b) date relevante privind atingerea obiectivelor de prevenire si reducere a risipei alimentare;
c) obiective cuantificabile pentru urmatorii 5 ani pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare, in conformitate cu deciziile si dispozitiile prevazute de actele normative europene si internationale;
d) actiuni de sprijin si promovare a masurilor impotriva risipei alimentare;
e) responsabilii cu privire la atingerea obiectivelor mentionate in strategie;
f) resursele financiare necesare pentru implementarea fiecarei masuri specifice prevazute in parte.

(6) Strategia nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare, inainte de a fi adoptata, este prezentata in cadrul Parlamentului Romaniei."

16.La anexa, punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"4. Data durabilitatii minimale - data pana la care produsul alimentar isi pastreaza proprietatile specifice atunci cand este pastrat in mod corespunzator, conform prevederilor art. 2 alin. (2) lit. (r) din Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;"

17.La anexa, dupa punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu urmatorul cuprins:
"41. Data-limita de consum - data dupa care se considera ca un produs alimentar nu prezinta siguranta, in conformitate cu art. 14 alin. (2)-(5) din Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor si a cerintelor generale ale legislatiei alimentare, de instituire a Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara si de stabilire a procedurilor in domeniul sigurantei produselor alimentare, cu modificarile si completarile ulterioare;"

18.La anexa, punctele 5 si 6 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"5. Operatori economici (organizatii donatoare) - operatorii din sectorul agroalimentar definiti de Regulamentul (CE) nr. 178/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, care pot redistribui produse alimentare in scopul donarii de alimente, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 852/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;

6. Operatori receptori - operatorii din sectorul agroalimentar care desfasoara activitati inregistrate/autorizate sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor, ce raspund de respectarea legislatiei din domeniul igienei alimentelor dupa preluarea acestora de la operatorii economici; Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor stabileste cerinte minime pentru anumite categorii de operatori in ceea ce priveste conditiile pe care acestia trebuie sa le indeplineasca pentru a deveni operatori receptori;"

19.La anexa, punctul 7 se abroga.

20.La anexa, dupa punctul 7 se introduc doua noi puncte, punctele 8 si 9, cu urmatorul cuprins:
"8. Platforma nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare - platforma nationala gestionata de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in cadrul careia operatorii economici introduc informatiile obligatorii, conform dispozitiilor prezentei legi;

9. Termen de valabilitate - limita de timp/data stabilita de producator pana la care un produs isi pastreaza caracteristicile specifice initiale, daca au fost respectate conditiile de depozitare si pastrare."

Art. II
In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor vor adopta Strategia nationala pentru prevenirea si reducerea risipei alimentare, prevazuta la art. 6 alin. (4) din Legea nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege. 

 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "OFICIAL: Magazinele, obligate sa vanda la pret redus, sa doneze sau sa faca compost alimentele aproape de expirare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016