Potrivit Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public (M. Of. nr. 663 din 23 octombrie 2001), accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in conformitate cu Constitutia Romaniei si cu documentele internationale ratificate de Parlamentul Romaniei.
In acest sens, fiecare autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de interes public:
a) actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice;
b) structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice;
c) numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul si bilantul contabil;
f) programele si strategiile proprii;
g) lista cuprinzand documentele de interes public;
h) lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes public solicitate.
Intr-un caz, prin sentinta nr. 726 din 10 februarie 2006, Tribunalul Bucuresti, Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal, a respins actiunea reclamantei „A.I.P.P." Bucuresti in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Satu Mare ca neintemeiata.
Reclamanta solicitase paratei comunicarea unor copii de pe anexe ale bugetului Consiliului Judetean Satu Mare care ajung si in posesia Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului Satu Mare, insa, conform art. 11 C.proc.fisc, parata s-a prevalat de obligatia pastrarii secretului fiscal.
Potrivit art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001, fiecare autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu informatiile de interes public privind „sursele financiare, bugetul si bilantul contabil".
Informatiile cerute cu privire la bugetul Consiliului Judetean Satu Mare fac parte din categoria informatiilor publice care se comunica din oficiu, de catre autoritatea publica careia ii apartine bugetul, iar accesul la aceste informatii se face prin modalitatea prevazuta de art. 5 alin. (4) lit. a) si b) din Legea nr. 544/2001.
Dispozitiile art. 11 alin. (3) si (4) C. proc. fisc. prevad ca „autoritatea care primeste informatiile fiscale este obligata sa pastreze secretul asupra informatiilor primite" si ca „este permisa transmiterea de informatii" cu caracter fiscal in alte situatii decat cele prevazute la alin. (2), in conditiile in care se asigura ca din acestea nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice.
Rezulta – arata instanta - ca art. 11 se refera in general la informatii fiscale, si nu doar la impozite, taxe, contributii ori alte sume datorate bugetului consolidat mentionate expres la alin. (2).
Instanta de fond a facut o corecta aplicare a legii in cauza si a apreciat ca modalitatea de acces la informatiile publice solicitate este cea prevazuta de art. 5 din Legea nr. 544/2001, precum si faptul ca, in temeiul art. 11 C. proc. fisc, raspunsul paratei la cererea de informatii publice este legal, nefiind suficient in baza Legii nr. 544/2001 ca informatiile sa priveasca activitatea paratei.
Instanta de fond a solutionat corect si cererea accesorie privind daunele morale in conditiile in care parata a adoptat o conduita legala.
Sustinerea recurentei reclamante in sensul ca din vina paratei a suferit un prejudiciu moral prin faptul ca nu a putut finaliza studiul privind bugetele proprii ale consiliilor judetene nu poate fi retinuta in raport cu considerentele de fapt si de drept anterior aratate.
Informatiile publice solicitate intimatei parate au fost solicitate si Consiliului Judetean Satu Mare care, in temeiul Legii nr. 544/2001, a furnizat recurentei reclamante informatiile publice.
Astfel fiind, Curtea constata ca sentinta atacata este temeinica si legala, nefiind motive de casare ori modificare analizate in baza art. 3041 C.proc.dv., urmand ca in temeiul art. 312 C.proc.civ. sa respinga recursul ca nefondat .
Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri