Codul rutier (sau OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice) a fost modificat din nou. Deputatii au dat votul final, asadar proiectul merge din nou pentru promulgare la presedintele Iohannis.
In iunie 2018 relatam faptul ca modificarea Codului rutier cu privire la presemnalizarea radarelor si imposibilitatea de a le mai folosi pe masinile civile incepuse deja in Camera Deputatilor. Parlamentul a adoptat pana la urma Legea pentru modificarea Codului rutier cu privire la radare si a trimis-o in forma (finala) de mai jos catre Presedintele Romaniei.
In esenta, este vorba doar despre art. 109 din OUG nr. 195/2002 (Codul rutier).
Articol unic.- Articolul 109 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
„Art. 109.- (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de catre politistul rutier, iar in punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, de catre politistii de frontiera. Politistii rutieri, respectiv politistii de frontiera sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive.
(2) Constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul verbal de constatare a contraventiei.
(3) Constatarea contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(4) Dispozitivele destinate masurarii vitezei se instaleaza exclusiv pe autovehicule care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere si care sunt pozitionate vizibil. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate masurarii vitezei se utilizeaza la o distanta maxima de 10 metri de autovehiculele care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere. Se interzice utilizarea dispozitivelor de masurare a vitezei din autovehicule care nu prezinta inscrisurile si insemnele distinctive, de catre politisti care nu poarta uniforme, cu inscrisuri si insemne distinctive, conform alin. (1).
(5) Autovehiculele pe care sunt instalate dispozitivele radar pot fi utilizate stationar sau in miscare.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Presedintele Romaniei a sesizat CCR cu privire la acest proiect legislativ in iulie 2018 si Curtea i-a dat dreptate la inceputul anului curent prin DCC nr. 684/2019.
Procedura de reexaminare a inceput in aprilie a.c., iar marti, 14.05.2019, Camera Deputatilor, in calitate de for decizional, a adoptat noul proiect de lege cu 9 amendamente admise.
Forma finala a textului de lege trimisa din noua presedintelui Iohannis pentru promulgare este urmatoarea:
„Art.109. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de catre politistul rutier, iar in punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, de catre politistii de frontiera. Politistii rutieri, respectiv politistii de frontiera sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive.
(2) Constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul verbal de constatare a contraventiei.
(3) Constatarea contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice certificate sau a mijloacelor tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(4) Dispozitivele destinate masurarii vitezei se instaleaza exclusiv pe autovehicule care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate masurarii vitezei se utilizeaza la o distanta maxima de 10 metri de autovehiculele care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere. Se interzice utilizarea dispozitivelor de masurare a vitezei din autovehicule care nu prezinta inscrisurile si insemnele distinctive, de catre politisti care nu poarta uniforme, cu inscrisuri si insemne distinctive, conform alin. (l) si care nu sunt amplasate in locuri vizibile.
(5) In cazurile prevazute la alin.(3) si numai cu respectarea prevederilor alin.(l) si (4), procesul-verbal se poate incheia si in lipsa contravenientului, dupa stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, mentionandu-se aceasta in procesul-verbal, fara a fi necesara confirmarea faptelor de catre martori.
(6) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intelegem, asadar, din forma finala a art. 109 din Codul rutier ca radarele vor putea fi folosite doar pe masini inscriptionate, iar cele de tip pistol vor fi in actiune la o distanta de doar 10 metri fata de masina cu insemnele oficiale ale Politiei.
Observam, insa, ca presemnalizarea radarelor nu mai apare in textul de lege, insa ramane valabil faptul ca echipamentele de masurare a vitezei vor trebui amplasate intr-un loc vizibil.
Nu mai regasim precizarea cu privire la folosirea radarului stationar sau in miscare!
Presedintele Romaniei trebuie acum sa promulge acest proiect revizuit sau sa sesizeze CCR din nou, in cazul in care identifica noi prevederi neconstitutionale. Scenariul acesta este putin probabil, asadar vom actualiza articolul de indata ce decretul pentru promulgare va fi semnat si art. 109 din Codul rutier va aparea modificat in Monitorul Oficial.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri