Profesia de arhitect in Romania ar putea fi compatibila cu calitatea de deputat sau senator, potrivit unui proiect de lege depus la Senat pentru modificarea Legii 184/2001 privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect.
Initiativa legislativa isi propune sa reglementeze compatibilitatea dintre exercitarea profesiei de arhitect si calitatea de deputat sau senator, alaturi de alte activitati precum cele didactice, de cercetare sau de creatie intelectuala.
In acest fel, scriu initiatorii proiectului de lege, sunt eliminate barierele inutile din actuala legislatie, care ii impiedica pe specialistii in arhitectura sa contribuie la dezvoltarea politicilor publice.
In plus, se elimina din lege prevederea ca Ordinul Arhitectilor din Romania este o organizatie apolitica.
Argumentele pentru modificarea Legii arhitectilor
- Promovarea expertizei profesionale in sfera decizionala — arhitectii, prin natura profesiei lor, au o intelegere profunda a spatiului urban, dezvoltarii sustenabile planificarii teritoriale; prezenta lor in forurile legislative aduce o valoare adaugata procesului decizional;
- Eliminarea discriminarilor profesionale — compatibilitatea dintre profesia de arhitect si functiile publice elective raspunde unei nevoi de a elimina barierele care limiteaza participarea activa a profesionistilor in viata publica;
- Asigurarea continuitatii profesionale — activitatea in domeniul didactic, de cercetare si creatie intelectuala permite arhitectilor sa isi mentina legatura cu profesia, contribuind totodata la dezvoltarea cunostintelor competentelor.
Initiatorii proiectului de lege cred ca implicarea arhitectilor in sfera publica va stimula dezvoltarea unor politici publice mai bine fundamentate si mai orientate catre nevoile comunitatilor. Totodata, Ordinul Arhitectilor din Romania isi va consolida statutul de organizatie reprezentativa si va putea sprijini mai eficient interesele membrilor sai.
Modificarile aduse Legii nr. 184/2001, republicata, privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect
Art. I. — Legea nr. 184/2001, republicata, privind organizarea exercitarea profesiei de arhitect, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 470 din 26 iunie 2014, cu modificarile completarile ulterioare, se modifica se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 se modifica va avea urmatorul cuprins:
„Articolul 1
Prezenta lege reglementeaza modul de exercitare a profesiei de arhitect si constituirea Ordinului Arhitectilor din Romania, ca forma de organizare independenta, nonprofit, autonoma si de interes public."
2. Articolul 24 alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Articolul 24
(1) Ordinul Arhitectilor din Romania, denumit in continuare Ordinul, se infiinteaza in conditiile legii ca organizatie profesionala, nonprofit, cu personalitate juridica de drept privat, de interes public, cu patrimoniu buget proprii, autonoma si independenta. Ordinul are rolul de a reprezenta si ocroti, la nivel national si international, interesele profesiei de arhitect."
3. Dupa articolul 16, se introduce un nou articol, articolul 16.1, cu urmatorul cuprins:
„Articolul 16.1
Exercitarea profesiei de arhitect este compatibila numai cu:
a) calitatea de deputat sau senator, consilier in consiliile locale sau judetene;
b) activitati si functii didactice in invatamantul superior, activitati didactice cu continut juridic in invatamantul liceal si gimnazial;
c) activitati In domeniul cercetarii stiintifice sau al creatiei intelectuale;
d) alte activitati prevazute de lege."
Art. II. — Legea nr. 184/2001, republicata, privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 470 din 26 iunie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, precum cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se textelor o noua numerotare.
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei. Ulterior, noile reglementari vor fi publicate in Monitorul Oficial.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem 2 angajati ai companiei noastre care, prin actiunile lor repetate, au sabotat procesul de sortare al productiei, iar acest lucru ar fi insemnat reclamatiile de la anumiti clienti si, ulterior, prejudicii financiare si de imagine. Dorim sa incepem cercetarea disciplinara pentru a putea dispune concedierea acestora, insa nici un articol din Codul muncii nu ne ajuta. Acolo sunt mentionate doar atunci cand salariatul a adus si pagube firmei, ceea ce aici inca nu s-a intamplat. Ce putem face in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O persoana este angajata cu 4h/zi la 2 societati. La una dintre ele este in concediu fara plata pentru o perioada de 2 saptamani, iar la cealalta lucreaza cate 4h/zi. In acest caz persoana are stagiul de cotizare in cele 2 saptamani de concediu fara plata, fiind activ la cea de a doua societate? Adica in momentul in care se calculeaza stagiul de cotizare pentru pensie in acea perioada in care a fost in fara plata cum figureaza? Este influentata doar valoarea contributiei sau si stagiul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog cu un raspuns pentru urmatoarea speta: Firma acorda angajatilor acel beneficiu sportiv in valoare de 100 EURO pe an deductibili, servicii oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313 conform Cod Fiscal actualizat 2025. Angajatul a prezentat ca si document justificativ o factura de la o firma al carei cod CAEN este 9329 si sustine ca, conform noii revizuiri a codurilor CAEN valabila din 01.01.2025 versiunea Rev 3 acest cod CAEN a fost...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<